Rechten in het heelal

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Rechten in het heelal

Berichtdoor schelpje3 » 31 okt 2013 13:50

Ik kwam toch even een pittig stukje tegen op Trouw, dat ruimtevaart luchtfietserij zou zijn.
http://www.trouw.nl/tr/nl/6700/Wetensch ... toon.dhtml

Lock&Stock

Re: Rechten in het heelal

Berichtdoor Lock&Stock » 31 okt 2013 14:17

schelpje3 schreef:Ik kwam toch even een pittig stukje tegen op Trouw, dat ruimtevaart luchtfietserij zou zijn.
http://www.trouw.nl/tr/nl/6700/Wetensch ... toon.dhtml


Deze wetenschapsfilosoof (is dat uberhaupt een wetenschapper?) mist wat mij betreft het belangrijkste argument voor bemande ruimtevaart; voortzetting van de mensheid.

Daarnaast gaat deze meneer ook totaal voorbij aan ontwikkelingen in de ruimtevaart waar we nu allemaal wat aan hebben (klitteband, behandelingen voor botontkalking, etc).

Ook gaat China als een raket (ha...ha...ha), iets wat Gustaaf zich ook niet lijkt te realiseren. Als wij het niet doen, dan doet China het wel. Zou jij je veilig voelen als je elke keer dat je de Maan ziet je realiseert dat het volledig Chinees "grondgebied" is?

En het laatste argument; de astroide gordel kent een extreme hoeveelheid grondstoffen, zoveel zelfs dat we er letterlijk miljoenen jaren aan mijnbouw kunnen doen zonder de voorraad uit te putten. Als we onze mineralen, ijzerertsen en chemische verbindingen daar vandaan kunnen halen kunnen we voor een groot deel stoppen met mijnbouw op Aarde.

Hierop zegt Gustaaf;

"Het ontginnen van Maan- en Marsbodem kan immers een antwoord bieden op de eindigheid van de natuurlijke bronnen? Staaltjes van overmoed, als je het mij vraagt. In welke toekomst? Zoals filmheld Han Solo uit Star Wars eventjes in je ruimteschip stappen alsof het je auto is"

Dan is deze meneer toch niet echt goed op de hoogte van de ontwikkelingen......

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Rechten in het heelal

Berichtdoor schelpje3 » 31 okt 2013 14:24

Filosofie is een universitaire studie hoor :wink:

Ik heb er nog één voor je, je hebt me nog niet overtuigd nl:
http://www.elsevier.nl/Algemeen/blogs/2 ... IER346048W

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Rechten in het heelal

Berichtdoor Mortlach » 31 okt 2013 16:09

De voordelen van ruimtevaart zijn haast zo oneindig als de ruimte zelf. Wist je bijvoorbeeld dat computersoftware die oorspronkelijke geschreven was voor de analyse van telescoopbeelden nu gebruikt wordt om menselijk weefsel te controleren op kankercellen?

Het afdoen onder het mom 'we hebben er niets aan' is vreselijk kortzichtig.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 107 gasten