Bier topic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Bier topic

Berichtdoor Katlheen » 24 apr 2018 21:14

Speciaal bier onder de 5%??? De horror.... :mrgreen:
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Bier topic

Berichtdoor StillAwake » 25 apr 2018 07:27

Katlheen schreef:Speciaal bier onder de 5%??? De horror.... :mrgreen:

In Noorwegen is bier van 2,5% gangbaar. Blijf je wel lekker helder van!
Overigens valt me in Duitsland en Nederland op dat er steeds meer en steeds betere alcoholvrije bieren op de markt komen. Goede zaak mijns inziens.
Heineken 0.0 is best goed te drinken, en als je nog moet rijden een zinniger alternatief dan frisdrank.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bier topic

Berichtdoor Marnix » 27 apr 2018 07:28

Ja in Zweden was het tussen de 2,5 en 3,5% (Lättöl] en dat was in de supermarkt te kopen, voor Starköl moest ke naar de staatswinkel. In Noorwegen kan je volgens mij wel gewoon pils van 5% in de winkel kopen toch? Maar das dan weer zo duur dat ik het maar laat liggen ;)

Kathleen, voordeel van zo’n licht biertje is dat als je moet rijden, je een uur daarvoor nog wel zo’n biertje kan drinken. Overigens is het helemaal niet zo vreemd, die 5% al standaard komt natuurlijk door de pilsener hoer, daarom denken we dat alles onder de 5% slappe hap is. Maar dat ligt ook heel sterk aan het soort hop / gist dat je gebruikt. In Engeland heb je bijvoorveeld al veel meer bieren rond de 4%

Neem bijvoorbeeld de Brewdog Dead Pony. 3,8 procent, is al lang op de markt. Heerlijk bier, het is een ipa dus de smaken zijn al wel fruitiger en sterker, de hop zorgt ook voor wat bitterheid en daarom is het lage percentage helemaal niet storend. En je zal zien dat de bieren met lage percentages vaak session ipa’s worden en andere bieren waarbij de hop en de gist voor uitgesproken smaken zorgen.

Brand heeft er nu ook een, 3,5%. Als je eens eentje wil proberen.

https://www.bierista.nl/brand-session-ipa
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Re: Bier topic

Berichtdoor mohamed » 29 apr 2018 19:54

Ik ga die Brand Ipa proberen, ben wel benieuwd!

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Bier topic

Berichtdoor pindas83 » 02 mei 2018 20:58

mohamed schreef:Ik ga die Brand Ipa proberen, ben wel benieuwd!


De Brand IPA is heerlijk! En ook niet erg duur voor een speciaalbier: in de aanbieding € 4,25 voor 6 flessen.
De session IPA versie ken ik nog niet trouwens

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bier topic

Berichtdoor Marnix » 02 mei 2018 21:05

Ja ik vind Brand niet slecht in speciaalbier, een stuk beter dan veel andere grote biermerken. De porter van Brand vind ik ook erg fijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Re: Bier topic

Berichtdoor mohamed » 02 mei 2018 22:06

pindas83 schreef:De Brand IPA is heerlijk! En ook niet erg duur voor een speciaalbier: in de aanbieding € 4,25 voor 6 flessen.
De session IPA versie ken ik nog niet trouwens

Zal hem binnenkort zeker proberen, want deze is niet zo ver van mijn bed, wat ik nog wel eens heb met vreemde bieren uit speciale landen.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Bier topic

Berichtdoor Arco » 22 jun 2018 12:54

pindas83 schreef:De Brand IPA is heerlijk! En ook niet erg duur voor een speciaalbier: in de aanbieding € 4,25 voor 6 flessen.
De session IPA versie ken ik nog niet trouwens


Brand bier is wat mij betreft de standaard. Daarom zeg ik regelmatig: "ik heb brand in de kast" :D

De IPA is best goed, alleen misschien ben ik qua IPA meer verknocht aan "Tree Hugging Wood Chopping Mother Nature Loving IPA". De session IPA van Brand is wat mij betreft te zoet.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Bier topic

Berichtdoor Optimatus » 22 jun 2018 13:09

Gisteren weer eens genoten van Leffe na een avondje tennissen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bier topic

Berichtdoor Marnix » 22 jun 2018 15:52

Lekker. Ik zit nu twee weken zonder, op een halve liter lettøl van 2,5% na. Bier is belachelijk duur hier. Maak je verder geen zorgen om me, we hebben wijn mee en een fles Aberfeldy 12.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Bier topic

Berichtdoor pindas83 » 04 jul 2018 07:29

Marnix schreef:Ja in Zweden was het tussen de 2,5 en 3,5% (Lättöl] en dat was in de supermarkt te kopen, voor Starköl moest ke naar de staatswinkel. In Noorwegen kan je volgens mij wel gewoon pils van 5% in de winkel kopen toch? Maar das dan weer zo duur dat ik het maar laat liggen ;)

Kathleen, voordeel van zo’n licht biertje is dat als je moet rijden, je een uur daarvoor nog wel zo’n biertje kan drinken. Overigens is het helemaal niet zo vreemd, die 5% al standaard komt natuurlijk door de pilsener hoer, wie bedoel je nou eigenlijk met pilsener hoer Marnix? Ik breek al een paar weken mn hoofd er over! :-k daarom denken we dat alles onder de 5% slappe hap is. Maar dat ligt ook heel sterk aan het soort hop / gist dat je gebruikt. In Engeland heb je bijvoorveeld al veel meer bieren rond de 4%

Neem bijvoorbeeld de Brewdog Dead Pony. 3,8 procent, is al lang op de markt. Heerlijk bier, het is een ipa dus de smaken zijn al wel fruitiger en sterker, de hop zorgt ook voor wat bitterheid en daarom is het lage percentage helemaal niet storend. En je zal zien dat de bieren met lage percentages vaak session ipa’s worden en andere bieren waarbij de hop en de gist voor uitgesproken smaken zorgen.

Brand heeft er nu ook een, 3,5%. Als je eens eentje wil proberen.

https://www.bierista.nl/brand-session-ipa

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bier topic

Berichtdoor Marnix » 04 jul 2018 07:55

Amstel natuurlijk!

het was een typefout ;-) hoer = hoor. Beetje ongelukkig :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bier topic

Berichtdoor Marnix » 11 jan 2019 23:09

Gisteren een fles Duvel Barrel Aged (bourbon, batch 3) gedronken met mijn broer. Best wel lekker, totaal niet meer zoals je Duvel kent door lange rijping op gebrande bourbon-vaten. Maar toen ik zocht wat zo'n fles kost ontdekte ik dat ze voor 24,95 te koop zijn. Wat een bizarre prijs voor 75 cl bier. Een aanrader als je hem kan proeven of krijgt, maar voor dat geld zou ik hem zelf niet kopen :)

Afbeelding

Dus nu maar weer aan een betaalbaarder biertje, Stoute Gijt van Brouwerij de Natte Gijt. Op die winterse avonden hou ik erg van een lekkere Russian Imperial Stout.

Afbeelding

Anderen hier nog leuke / lekkere ontdekkingen gedaan op biergebied? :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Bier topic

Berichtdoor StillAwake » 15 jan 2019 11:10

Marnix schreef:Gisteren een fles Duvel Barrel Aged (bourbon, batch 3) gedronken met mijn broer. Best wel lekker, totaal niet meer zoals je Duvel kent door lange rijping op gebrande bourbon-vaten. Maar toen ik zocht wat zo'n fles kost ontdekte ik dat ze voor 24,95 te koop zijn. Wat een bizarre prijs voor 75 cl bier. Een aanrader als je hem kan proeven of krijgt, maar voor dat geld zou ik hem zelf niet kopen :)

Afbeelding

Ik heb hem voor oudjaarsavond gekocht, maar hij was heerlijk.
De prijs is me eigenlijk te hoog (dan geef ik liever iets meer uit aan een mooie whisky, daar doe je langer mee...), maar voor een dergelijke gelegenheid zou ik hem denk ik toch wel weer kopen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bier topic

Berichtdoor Marnix » 16 jan 2019 14:23

Klopt, hij is erg lekker. Maar ja, voor dat zelfde geld kan je ook meer erg lekker bier kopen :D
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten