Foute argumenten/drogredenen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Foute argumenten/drogredenen

Berichtdoor elbert » 13 aug 2013 12:44

Dit topic start ik mede naar aanleiding van deze post.
In forumdiscussies wisselen we vaak argumenten uit, soms ook foute.
Sommige manieren om die argumenten uit te wisselen, komen we vaker tegen dan andere.
Sommige komen zo vaak voor dat ik het nodig vind om dit eens onder de aandacht te brengen en dan met name die manieren die aantoonbaar fout zijn.
Misschien is het goed om alle "foute argumenten/manieren" eens in een topic onder te brengen, met als doel dat we er hopelijk iets van leren en ook dat we ze leren onderkennen.

Ik doe de aftrap met de bekende straw man:

"Gereformeerden geloven X (een bepaalde opvatting) en dat is helemaal fout, want ....."
.

Bij nader inzien blijken gereformeerden dan helemaal niet X te geloven, maar net iets anders, nl. Y.

Ga uw gang. :)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Foute argumenten

Berichtdoor elbert » 13 aug 2013 12:47

Dan ook maar de originele post die aanleiding was voor dit topic:
elbert schreef:Een bijbeltekst zegt bijvoorbeeld a, b en c.
Persoon V: de uitleg is a en niet b.
Persoon W: nee, de uitleg is b en niet a.
Persoon X: nee, de uitleg is c en niet a en b.
Persoon Y: zucht, er zijn zoveel interpretaties, alles is subjectief, dus V,W en X, blaas maar niet zo hoog van de toren.
Persoon Z: ik lees a,b en c in de tekst.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Foute argumenten/drogredenen

Berichtdoor Mortlach » 13 aug 2013 15:46

goed onderwerp. Laten we beginnen met: ik begrijp niet hoe het kan, dus kan het niet!

Het argument uit gebrek aan fantasie.

ik moet trouwens wel zeggen dat een drogreden nog steeds wel tot een conclusie kan komen die juist is, alleen niet welgevormd.
i
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Foute argumenten/drogredenen

Berichtdoor schelpje3 » 13 aug 2013 15:57

De oorzaak ligt in het feit dat er forummers zijn die niet de Bijbel als leidraad gebruiken en daarom gaat het mis.
Want dan kun je de schepping ontkennen, de zondvloed negeren, spottende topics openen enz.
Het kan heel simpel, nl. er staat geschreven in de Bijbel dat....

Onze argumenten en drogredenen zullen ons eens allemaal uit handen geslagen worden.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Foute argumenten/drogredenen

Berichtdoor Mortlach » 13 aug 2013 16:05

schelpje3 schreef:De oorzaak ligt in het feit dat er forummers zijn die niet de Bijbel als leidraad gebruiken en daarom gaat het mis.
Want dan kun je de schepping ontkennen, de zondvloed negeren, spottende topics openen enz.
Het kan heel simpel, nl. er staat geschreven in de Bijbel dat....


Dat is dan weer de drogreden van de autoriteit. X is waar omdat Y zegt dat het waar is. Sommige christenen maken in het geval van de bijbel misschien een uitzondering, maar ik niet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Re: Foute argumenten/drogredenen

Berichtdoor parsifal » 13 aug 2013 16:09

Mortlach schreef:
Dat is dan weer de drogreden van de autoriteit. X is waar omdat Y zegt dat het waar is. Sommige christenen maken in het geval van de bijbel misschien een uitzondering, maar ik niet.


Op zich heb je voor ieder argument uitgangspunten nodig. "Er staat geschreven" is niet een drogreden. Het kan wel zo zijn dat dit uitgangspunt discussie met sommige andere mensen onmogelijk maakt, omdat zij het uitgangspunt niet accepteren. Ik zie grotere problemen met mensen die niet goed doorhebben wat hun uitgangspunten zijn en daardoor verwarring zaaien. Een "Er staat geschreven" maakt direct heel duidelijk wat de uitgangspunten zijn.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Foute argumenten/drogredenen

Berichtdoor irmo » 13 aug 2013 19:12

schelpje3 schreef:De oorzaak ligt in het feit dat er forummers zijn die niet de Bijbel als leidraad gebruiken en daarom gaat het mis.
Want dan kun je de schepping ontkennen, de zondvloed negeren, spottende topics openen enz.
Het kan heel simpel, nl. er staat geschreven in de Bijbel dat....

Onze argumenten en drogredenen zullen ons eens allemaal uit handen geslagen worden.



Klets. Een van de oorzaken ligt in het feit dat er forummers zijn die het leuker vinden om elkaar af te katten en het gras voor de voeten weg te maaien dan inhoudelijk te discussiëren. Stel je voor zeg, dat je ergens over zou moeten nadenken en eventueel je standpunt veranderen, nee dat kan toch niet #-o

Als je respectvol met elkaar omgaat, kun je ook prima discussiëren met een andersdenkende.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Foute argumenten/drogredenen

Berichtdoor schelpje3 » 13 aug 2013 19:27

Als jij het klets vindt, houdt natuurlijk alles op.

Gebruikersavatar
Jozo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 788
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:25

Re: Foute argumenten/drogredenen

Berichtdoor Jozo » 13 aug 2013 21:35

2 dingen waar ik me wel eens aan erger in discussie op het forum.
- De kunst van het weglaten bij een reply
- De kunst van het selectief quoten

Je schrijft een heel verhaal en dan quote iemand 1 zin of een paar woorden, hangt daar zijn hele verhaal aan op en negeert de rest van je post. Af en toe heb ik zelfs het idee dat dit soms opzettelijk gedaan wordt.

Het zijn niet direct foute redeneringen, maar deze manier van discussiëren maakt het vaak wel erg lastig om een goede discussie te voeren en de diepte in te gaan.

P.S. Ik betrap me er zelf ook wel eens op dat ik bij anderen selectief aan het quoten ben.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Foute argumenten/drogredenen

Berichtdoor hettys » 14 aug 2013 19:06

parsifal schreef:
Op zich heb je voor ieder argument uitgangspunten nodig. "Er staat geschreven" is niet een drogreden. Het kan wel zo zijn dat dit uitgangspunt discussie met sommige andere mensen onmogelijk maakt, omdat zij het uitgangspunt niet accepteren. Ik zie grotere problemen met mensen die niet goed doorhebben wat hun uitgangspunten zijn en daardoor verwarring zaaien. Een "Er staat geschreven" maakt direct heel duidelijk wat de uitgangspunten zijn.


"er staat geschreven" is op zich geen drogreden, behalve als je vrijwillig met mensen een discussie aangaat waarvan je weet dat zij er anders over denken. Dan heb je automatisch een drogreden.

Wiki:
Zijn de discussiepartners het erover eens dat elk woord van Swami Bami waar is, dan vormt "zingen is slecht, want Swami heeft het gezegd" geen drogreden in een discussie tussen die gesprekspartners. De juistheid van de stelling volgt immers logischerwijs uit de (tussen partijen vaststaande) premisse "alles wat Swami zegt is waar". Dit kan echter alleen gelden voor gedragsregels (het doen), niet voor aspecten van de werkelijkheid (het zijn).

http://nl.wikipedia.org/wiki/Drogreden
Ook gif is geschapen.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Foute argumenten/drogredenen

Berichtdoor irmo » 14 aug 2013 20:25

schelpje3 schreef:Als jij het klets vindt, houdt natuurlijk alles op.



Als jij dat wil blijven denken, vooral lekker doen.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 gasten