'Hun zijn veel dommer als mij'... Alles over taalergernissen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: 'Hun zijn veel dommer als mij'... Alles over taalergerni

Berichtdoor schelpje3 » 17 aug 2013 14:03

Zo'n domme fout was het helemaal niet, want als je op een Belgische website een recept zoekt (bijv van Jeroen Meus) staat het ook op deze manier geschreven!
Deze week in editie NL, na het RTL nieuws, stond er: begrafenis Prinso Friso. En niet één keer, maar meerdere malen!
DAT vind ik storend en in dit geval heel ongepast.
Ik zag op twitter dat anderen dit ook opgemerkt hadden.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: 'Hun zijn veel dommer als mij'... Alles over taalergerni

Berichtdoor Mortlach » 17 aug 2013 17:31

doet me denken aan het idee dat Vlamingen zogenaamd beter zouden zijn in Nederlands dan Nederlanders. Ik heb de twijfelachtige eer gehad 5 weken te moeten samenwerken met een Vlaamse en van dat idee ben ik dus voorgoed genezen. dat was 5 weken strijd. Nu was dat mens in alle opzichten onvoorstelbaar - in negatieve zin. het is niet voor niets dat ze het maar 5 weken heeft volgehouden, maar ik herinner me discussies over plastic/plastic en magnetron/microgolfoven.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

maaarten

Re: 'Hun zijn veel dommer als mij'... Alles over taalergerni

Berichtdoor maaarten » 17 aug 2013 18:23

Ik heb de twijfelachtige eer de afgelopen twee jaar in België te hebben doorgebracht - hoewel ik vooralsnog met grote regelmaat mijn uitvlucht neem naar Nederland - en ik denk dat het gemiddelde niveau daar toch wel hoger ligt dan in Nederland. Anderzijds, ik ben ergens tussen Den Haag en Rotterdam opgegroeid, dus misschien is mijn beeld van hoe Nederlanders Nederlands praten en schrijven ietwat vertekent. :mrgreen:

Het onderwijs in Nederlands op de middelbare school is trouwens wel echt dramatisch. De redenen dat ik nog iets van Nederlands bak, is omdat mijn ouders netjes praten en omdat ik eindexamen gedaan heb in Latijn en Grieks, waar ik veel meer over Nederlandse grammatica heb geleerd dan bij Nederlands. In het Vlaamse onderwijs zijn ze veel meer op feitelijke kennis gericht dan in Nederland, ik vermoed dat daar bij Nederlands ook meer nadruk ligt op de juiste regels leren dan in Nederland.

Er zijn wel een paar zeer storende gebreken in de Vlaamse spraakkunst trouwens. In Nederland mag je tegenwoordig helaas 'als' en 'dan' verkeerd zeggen geloof ik, maar je moet in ieder geval in een vergelijk nog 'ik' en 'mij' goed zeggen. In Vlaanderen zijn vergelijkingen ook bij goed opgeleide prima Nederlands sprekende lieden echt een drama. 'Hij is groter als mij' is volkomen normaal daar. Nog erger, ik ben zelfs 'Het is net zo groot dan mij' tegen gekomen. Vlamingen proberen bij te brengen dat dit anders moet is ook hopeloos. Iemand bij wie ik dat probeerde geloofde gewoon niet dat je 'hij is groter dan ik' moet zeggen, als en dan kon hij nog begrijpen, maar 'dan ik'? Dat klinkt volgens hem echt heel fout. ](*,)

Maar ja, Vlamingen hebben er sowieso een hekel aan om door Nederlanders terecht gewezen te worden. Ik blijf echter stellig van mening dat, als ze wat vaker naar hun noorderburen zouden luisteren, hun een hoop ellende bespaart zou blijven. :wink:

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: 'Hun zijn veel dommer als mij'... Alles over taalergerni

Berichtdoor irmo » 17 aug 2013 21:37

Mortlach schreef:doet me denken aan het idee dat Vlamingen zogenaamd beter zouden zijn in Nederlands dan Nederlanders. Ik heb de twijfelachtige eer gehad 5 weken te moeten samenwerken met een Vlaamse en van dat idee ben ik dus voorgoed genezen. dat was 5 weken strijd. Nu was dat mens in alle opzichten onvoorstelbaar - in negatieve zin. het is niet voor niets dat ze het maar 5 weken heeft volgehouden, maar ik herinner me discussies over plastic/plastic en magnetron/microgolfoven.



Haha, ja ik ken dat. Ik heb ook nogal vaak Vlaamse mensen aan de telefoon, en 9 van de 10 keer versta je er echt geen woord van. Ze hebben voor de meeste Nederlandse woorden hele andere woorden, en dan worden ze boos als je het niet snapt. Weet ik veel wat een 'tuutjeszakje' is als je het hebt over een senseo... :roll:

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: 'Hun zijn veel dommer als mij'... Alles over taalergerni

Berichtdoor Mortlach » 17 aug 2013 22:18

ik zie net dat ik een tikfout heb gemaakt. dat moest dus plastiek zijn. als in "wil je een papieren of een plastieken zak voor je boodschappen"
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

00110111

Re: 'Hun zijn veel dommer als mij'... Alles over taalergerni

Berichtdoor 00110111 » 04 sep 2013 20:24

JeeWee schreef:Afbeelding


Hoi hallo,

Ik ben dan iemand die toevallig vóór het goedkeuren van dat soort spelling is. En/maar waarom niet? Wie heeft daar nog meer een gedachte over? Nu werkt het niet omdat iedereen kan zeggen dat het fout is.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: 'Hun zijn veel dommer als mij'... Alles over taalergerni

Berichtdoor Mortlach » 04 sep 2013 20:58

00110111 schreef:Ik ben dan iemand die toevallig vóór het goedkeuren van dat soort spelling is. En/maar waarom niet? Wie heeft daar nog meer een gedachte over? Nu werkt het niet omdat iedereen kan zeggen dat het fout is.


Natuurlijk kun je zeggen "zo lang je nog begrijpt wat ik bedoel, is het dus duidelijk." En dat klopt, op dit moment dan nog... Nu wijken alle fouten nog af van een geaccepteerde regel. Maar als we de fouten nu allemaal goedkeuren omdat we toch wel begrijpen wat er wordt bedoeld... De volgende generatie maakt dan fouten op fouten en hoe lang duurt het dan voordat je echt niet meer weet wat de ander bedoelt?

Ik wil maar zeggen, soms zijn er hier mensen die stukken tekst posten waar ik met de beste wil van de wereld geen chocolade van kan maken. Taal gaat om communicatie en het is gewoon handig voor de verstaanbaarheid als we allemaal redelijk dezelfde regels gebruiken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

00110111

Re: 'Hun zijn veel dommer als mij'... Alles over taalergerni

Berichtdoor 00110111 » 04 sep 2013 22:36

Ontucht, wanorde, schade lijkt nooit de oplossing te zijn. Ik bedoel dan ook dat het iets is dat naar de mensen moet die de regels vaststellen. Ook daarvoor is orde en tucht nodig. Bij wie dat gaan doen. Met andere woorden: als zoiets ondersteuning heeft en die mensen pakken dit netjes aan dan is het een andere zaak.

Begrijp je wat ik bedoel of niet? Ik kan ook een heel verhaal gaan typen nu maar meestal baat dat niet.

Maar zie jij de extra waarde van de manier waarop deze kruidenier schreef. En ik vermoed ook expres. Of in ieder geval deels expres.

De waarde die ik beoog is innovatie. Om bepaalde redenen. Zoiets kan ook een naam krijgen, bijvoorbeeld een innovatisme. Stel dat zoiets is toegestaan hoe moet dat dan vastgelegd worden? Mogelijk is: al dat soort zaken op één grote stapel en niet toegestaan als het gaat om zaken waar dat niet kan. Zoals verkoopaanbiedingen. Want daar spelen juridische zaken een rol.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: 'Hun zijn veel dommer als mij'... Alles over taalergerni

Berichtdoor Mortlach » 05 sep 2013 00:43

00110111 schreef:Ontucht, wanorde, schade lijkt nooit de oplossing te zijn. Ik bedoel dan ook dat het iets is dat naar de mensen moet die de regels vaststellen. Ook daarvoor is orde en tucht nodig. Bij wie dat gaan doen. Met andere woorden: als zoiets ondersteuning heeft en die mensen pakken dit netjes aan dan is het een andere zaak.

Begrijp je wat ik bedoel of niet? Ik kan ook een heel verhaal gaan typen nu maar meestal baat dat niet.


Uh, nee, ik begrijp niet wat je bedoelt, maar het is dan ook al laat...

Maar zie jij de extra waarde van de manier waarop deze kruidenier schreef. En ik vermoed ook expres. Of in ieder geval deels expres.


Nee, die zie ik niet. Mensen hebben het erover, eventjes, en ik vermoed dat weinig mensen van supermarkt zullen wisselen vanwege een rare spelfout, maar toch.

De waarde die ik beoog is innovatie. Om bepaalde redenen. Zoiets kan ook een naam krijgen, bijvoorbeeld een innovatisme. Stel dat zoiets is toegestaan hoe moet dat dan vastgelegd worden? Mogelijk is: al dat soort zaken op één grote stapel en niet toegestaan als het gaat om zaken waar dat niet kan. Zoals verkoopaanbiedingen. Want daar spelen juridische zaken een rol.


Dat 'vastleggen' gaat gewoon organisch. Als mensen het gebruiken, wordt het vanzelf 'goed'; alleen is het wel handig als daar een redelijk landelijk geaccepteerd idee van is, omdat het anders een wanboel wordt. Ik zeg niet dat taal nooit meer mag veranderen, dat is van de gekke! We willen immers al lang niet meer 'mensch' en 'visch' schrijven. En ik houd van taal, van nieuwe dingen; sterker nog, ik stop ze soms zelf ook in mijn projecten (ik ben vertaler en produceer zo nu en dan wel eens een neologisme als me dat zou uitkomt).

Lui als Van Koten en de Bie waren wat dat betreft geweldig, en tegenwoordig is Geenstijl een enorme vernieuwer qua taal.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: 'Hun zijn veel dommer als mij'... Alles over taalergerni

Berichtdoor coby » 05 sep 2013 09:14

Mortlach schreef:Lui als Van Koten en de Bie waren wat dat betreft geweldig

Ja, die deden tenminste wat aan de taalverloedering.
http://www.youtube.com/watch?v=52vIwQrzHDw
Die leraar Duits vond ik ook altijd zo lachen, dat was precies m'n vader. Die heeft weleens de Avrobode opgezegd omdat hij zich ergerde aan de spelfouten en hij stuurde ook altijd brieven met in rood gecorrigeerd wat er niet goed was of als hij zo'n bord zag in een winkel, daar zei ie dan wat van.
Hij heeft weleens een Duitse leerling een 1 met drie uitroeptekens gegeven voor zijn tentamen Duits.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: 'Hun zijn veel dommer als mij'... Alles over taalergerni

Berichtdoor Mortlach » 05 sep 2013 10:47

coby schreef:Ja, die deden tenminste wat aan de taalverloedering.
http://www.youtube.com/watch?v=52vIwQrzHDw
Die leraar Duits vond ik ook altijd zo lachen, dat was precies m'n vader. Die heeft weleens de Avrobode opgezegd omdat hij zich ergerde aan de spelfouten en hij stuurde ook altijd brieven met in rood gecorrigeerd wat er niet goed was of als hij zo'n bord zag in een winkel, daar zei ie dan wat van.
Hij heeft weleens een Duitse leerling een 1 met drie uitroeptekens gegeven voor zijn tentamen Duits.


Ik moet altijd erg lachen om ingezonden brieven dat er zo veel Engels in het Nederlands zit tegenwoordig. Het is allemaal kommer en kwel, blijkbaar. Maar niemand maakt zich druk om al het Frans dat we gebruiken, het Duits en zelfs het Latijn...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Ans
Verkenner
Verkenner
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 sep 2013 10:46
Locatie: Groningen

Re: 'Hun zijn veel dommer als mij'... Alles over taalergerni

Berichtdoor Ans » 05 sep 2013 10:49

ooo er zitten echt hele erge tussen! Ik moet toegeven dat mijn teksten ook niet altijd foutloos zijn maar ik lees ze altijd minimaal twee keer door en ik denk dat veel mensen dat niet doen. Ik verbaas me soms dat ik zelfs bij de tweede keer doorlezen nog fouten uit mijn tekst haal! Dus eigenlijk zou iedereen die iets schrijft/typt zijn of haar tekst even moeten doorlezen.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: 'Hun zijn veel dommer als mij'... Alles over taalergerni

Berichtdoor schaapje » 05 sep 2013 10:56

Ans schreef:ooo er zitten echt hele erge tussen! Ik moet toegeven dat mijn teksten ook niet altijd foutloos zijn maar ik lees ze altijd minimaal twee keer door en ik denk dat veel mensen dat niet doen. Ik verbaas me soms dat ik zelfs bij de tweede keer doorlezen nog fouten uit mijn tekst haal! Dus eigenlijk zou iedereen die iets schrijft/typt zijn of haar tekst even moeten doorlezen.

Ik wordt er niet warum ov kaut fan. :-({|=

Tenminste als ik ze lees bij anderen, zelf maak ik ook taalfouten en vooral ook typefouten, en probeer ze te herstellen, of ik zie ze niet. :-oo

Ik wordt met een t heb ik mezelf zo vaak zien schrijven, waarom....heb geen idee, want ik weet dat die t er niet achter moet. :shock:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
Ans
Verkenner
Verkenner
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 sep 2013 10:46
Locatie: Groningen

Re: 'Hun zijn veel dommer als mij'... Alles over taalergerni

Berichtdoor Ans » 09 sep 2013 14:33

schaapje schreef:Ik wordt er niet warum ov kaut fan. :-({|=

Tenminste als ik ze lees bij anderen, zelf maak ik ook taalfouten en vooral ook typefouten, en probeer ze te herstellen, of ik zie ze niet. :-oo

Ik wordt met een t heb ik mezelf zo vaak zien schrijven, waarom....heb geen idee, want ik weet dat die t er niet achter moet. :shock:


Dat heb ik hetzelfde, dan schrijf ik ergens een t teveel terwijl ik gewoon weet dat hij daar niet hoort. Ik schrijf het soms gewoon automatisch verkeerd. Maar als ik me bericht dan doorlees haal ik gelukkig nog even snel de overbodige t's weg. :wink:

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: 'Hun zijn veel dommer als mij'... Alles over taalergerni

Berichtdoor schaapje » 09 sep 2013 14:53

Ans schreef:
Dat heb ik hetzelfde, dan schrijf ik ergens een t teveel terwijl ik gewoon weet dat hij daar niet hoort. Ik schrijf het soms gewoon automatisch verkeerd. Maar als ik [color=#BF0000]mijn[/color]bericht dan doorlees haal ik gelukkig nog even snel de overbodige t's weg. :wink:

:lol: :D

Ik ken der nie mee sitten, hoor Ans. 8)
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten