Het wordt steeds saaier in de winkelstraat

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Het wordt steeds saaier in de winkelstraat

Berichtdoor Boekenlezer » 13 jul 2013 14:36

Help, de cd-winkel verdwijnt!

Laatst was ik in de stad Utrecht. En toen ik er toch was, dacht ik: laat ik nog maar even gaan kijken bij die CD-winkels waar ik vorig jaar geweest ben. Blijken ze er beiden niet meer te zitten! :shock:
Via Google kost het geen moeite om te achterhalen wat er in de tussentijd gebeurd is:
- Bijenkorf staakt cd- en dvd-verkoop
- Platenzaak Boudisque sluit winkel en gaat virtueel
Dit is aardig representatief voor de rest van Nederland. Ik heb dit soort dingen al veel meer vernomen.
Boekenwinkels hebben hun beste tijd ook al gehad.
Zo wordt het een saaie boel in het winkelcentrum, hoor! De CD- en boekenwinkels waren voor mij altijd een mooie gelegenheid om eens lekker de deur uit te gaan, om eens wat te gaan zien. Ook al ging ik niet altijd wat kopen, kijken is ook leuk. Dat breekt je dag een beetje. Maar tegenwoordig moet je dat blijkbaar op je computerscherm doen... (De vraag gaat zo worden: hoe kom je ooit nog weg bij je computerscherm, als je alles op de computer moet doen? Ondanks je onderhand vierkante ogen? [:]| ) En als je wat besteld hebt, komt de postman dat natuurlijk brengen op het moment dat je niet thuis bent...
Zo blijft er niks over dan klerenwinkels in het centrum. Leuk voor dames misschien, maar ik ben geen dame. En muziek dien je tegenwoordig via je iPod of iPhone te beluisteren. Ik heb zo'n ding nog nooit gekocht, en voel er ook geen echte behoefte aan. Muziek luisteren doe je toch via een kwalitatief goede stereo-installatie?! En moet dat dan anders, dan via CD's? Streamingdiensten als Spotify heb ik wel van gehoord, maar ik heb er nog nooit wat mee gedaan. Waarom eigenlijk ook...?

Ik vind deze ontwikkelingen een flink verlies voor het winkelcentrum. Zo is er toch geen zak meer aan daar?
Hoe hebben jullie dat met muziek? Ga je het liefst nog naar een CD-winkel, of doe je aankopen online, wellicht niet eens in de vorm van CD's?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Het wordt steeds saaier in de winkelstraat

Berichtdoor schelpje3 » 13 jul 2013 15:09

Ik vind het er ook niet gezelliger op worden.
Ga je na een paar maanden nog eens naar je favoriete winkelcentrum, staat een kwart leeg. 8-[
En niet alleen de kleine eenmanszaakjes houden het niet vol, ook een keten is soms foetsie.
The Free Recordshop was niet mijn winkel, maar ik kocht er wel eens een CDbon of een game voor de Wii.
Het trekt toch mensen aan en nu is het een donker gat met een rolluik ervoor. :?
Muziek koop ik het liefst aan de "luisterbar".
Maar je wordt steeds meer gedwongen om het maar via het bolle mannetje te bestellen.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Het wordt steeds saaier in de winkelstraat

Berichtdoor boer » 13 jul 2013 15:34

schelpje3 schreef:Ik vind het er ook niet gezelliger op worden.
Ga je na een paar maanden nog eens naar je favoriete winkelcentrum, staat een kwart leeg. 8-[
En niet alleen de kleine eenmanszaakjes houden het niet vol, ook een keten is soms foetsie.
The Free Recordshop was niet mijn winkel, maar ik kocht er wel eens een CDbon of een game voor de Wii.
Het trekt toch mensen aan en nu is het een donker gat met een rolluik ervoor. :?

Ja dat ''zoet na het bitter'' van meneer Balkenende laat lang op zich wachten he?

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Het wordt steeds saaier in de winkelstraat

Berichtdoor Boekenlezer » 13 jul 2013 17:12

schelpje3 schreef:Maar je wordt steeds meer gedwongen om het maar via het bolle mannetje te bestellen.

Nou zag ik kort geleden wel bij de plaatselijke AH een bordje hangen van 'afhaalpunt bol.com'. Dat betekent dus dat je het kunt laten afleveren op een vertrouwde plek. Geeft me toch iets meer gevoel van vertrouwen dan de voorstelling van een postbode die ergens mee aankomt terwijl je niet thuis bent. Sowieso vind ik, dat ze moeilijk van mij kunnen gaan verwachten dat ik thuis ergens op ga zitten wachten.

Alleen, via een winkel kun je natuurlijk minder gebruikelijke dingen bestellen. Hoe bestel je bijvoorbeeld een CD als deze bij bol.com? (Niet echt een product dat je zo 1-2-3 in de winkel verwacht te liggen. Bij bol.com is het me nog niet gelukt om die op te roepen.) Ik heb dan toch eerder de neiging om naar een nog overgebleven CD-winkel te gaan, en daar te vragen of ze eraan kunnen komen voor mij.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Het wordt steeds saaier in de winkelstraat

Berichtdoor schelpje3 » 13 jul 2013 17:22

Boekenlezer schreef:Nou zag ik kort geleden wel bij de plaatselijke AH een bordje hangen van 'afhaalpunt bol.com'. Dat betekent dus dat je het kunt laten afleveren op een vertrouwde plek. Geeft me toch iets meer gevoel van vertrouwen dan de voorstelling van een postbode die ergens mee aankomt terwijl je niet thuis bent. Sowieso vind ik, dat ze moeilijk van mij kunnen gaan verwachten dat ik thuis ergens op ga zitten wachten.

Alleen, via een winkel kun je natuurlijk minder gebruikelijke dingen bestellen. Hoe bestel je bijvoorbeeld een CD als deze bij bol.com? (Niet echt een product dat je zo 1-2-3 in de winkel verwacht te liggen. Bij bol.com is het me nog niet gelukt om die op te roepen.) Ik heb dan toch eerder de neiging om naar een nog overgebleven CD-winkel te gaan, en daar te vragen of ze eraan kunnen komen voor mij.

O maar met track&trace weet je precies hoe laat hij komt en bij sommige websites kun je bijv je bezorgdatum/tijdstip opgeven. Dan beslaat dat wel 2 uur of zo, maar hoef je niet van 8 - 8 zitten wachten.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Het wordt steeds saaier in de winkelstraat

Berichtdoor Boekenlezer » 13 jul 2013 17:26

Overigens vind ik de indeling van de website van bol.com wel een beetje een zootje, vergeleken met wat ik in de fysieke winkel gewend was. Dan had je CD-bakken, waarin alles alfabetisch en logisch geplaatst was. Dat kon je overzien, en dan wist ik hoe ik moest zoeken. Maar bij bol.com kies je een categorie uit, en je krijgt van alles over je scherm geplempt. Niet erg overzichtelijk. Dat dat beter kan, bewijst een website als die van Deutsche Grammophon, waar ik onder catalogue gewoon kan zoeken op een logische manier, en net zo overzichtelijk als in een winkel te weten kom waar ik aan toe ben.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
rai
Mineur
Mineur
Berichten: 214
Lid geworden op: 08 mar 2006 18:26

Re: Het wordt steeds saaier in de winkelstraat

Berichtdoor rai » 14 jul 2013 13:16

Dat het minder word met de winkels is in tijde van Crisis niet zo vreemd. Je kan ook zeggen de zwakkere broeders gaan dan failliet, en de winkels met meer financiele middelen blijven over. (waarom moeten er in 1 winkelstraat 10 electronica zaken staan)

Wat betreft de cd winkels, vind ik het al een wonder dat ze nog zolang hebben kunnen overleven in deze download tijdperk.

maaarten

Re: Het wordt steeds saaier in de winkelstraat

Berichtdoor maaarten » 14 jul 2013 21:39

Boekenlezer schreef:Alleen, via een winkel kun je natuurlijk minder gebruikelijke dingen bestellen. Hoe bestel je bijvoorbeeld een CD als deze bij bol.com? (Niet echt een product dat je zo 1-2-3 in de winkel verwacht te liggen. Bij bol.com is het me nog niet gelukt om die op te roepen.) Ik heb dan toch eerder de neiging om naar een nog overgebleven CD-winkel te gaan, en daar te vragen of ze eraan kunnen komen voor mij.


Uit Amerika laten overschepen
http://www.amazon.com/Vesper-Psalms-A-L ... B000L42J6I

Maar als je een beetje googled kun je het vast nog wel goedkoper vinden.

nog een cdtje erbij en je hoeft niet eens kosten voor het overschepen te betalen.
Ik ga er even van uit dat je graag een fysieke cd wil, anders kun je het gewoon (op een nette, legale, etc. manier) downloaden voor minder centjes.

Als je een beetje je best doet met zoeken op het internet, kun je heel veel meer ongebruikelijke dingen vinden dan dat je door winkels voor je kunt laten bestellen. En waarschijnlijk ook nog eens voor minder geld.

Kijk, het is de logica zelve dat veel winkels sluiten. Het is crisis en je kan alles toch met minder moeite en goedkoper bestellen op internet.

(P.S. ik keek nog even op bol.com en je hoeft het niet te laten overschepen http://www.bol.com/nl/p/psalmen-dixit-d ... 004857677/ , want blijkbaar hebben ze de cd wel op bol.com, hoewel ze er een beetje lompe prijs voor vragen)

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Re: Het wordt steeds saaier in de winkelstraat

Berichtdoor Spons » 20 jul 2013 21:52

tsja, winkelpanden zijn tegenwoordig duur, concurrentie is moordend en service is ver te zoeken tegenwoordig, !

lege winkelpanden is deel oorzaak crisis en concurrentie van internet maar ook door slechte service personeel wat ongeïnteresseerd staat te kijken of je verpletterd met kan ik u helpen terwijl je alleen wil kijken !

Prijzen blijven vaak te lang hoog, spel wat bv overal 30 euro kost kost bij free record bv nog steeds 60 euro...tsja dan jaag je klanten ook weg he ...

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Het wordt steeds saaier in de winkelstraat

Berichtdoor Boekenlezer » 23 jan 2014 12:58

Inmiddels heb ik ook een account bij bol.com, en ik moet zeggen, dat als je dat eenmaal zo besteld hebt, dat het toch wel heel erg makkelijk is!
Het is zover gekomen, omdat ik een bepaald boek nodig had, dat niet meer bij een boekhandel te bestellen valt. Je bestelt, en als het klein genoeg is - en dat was in dit geval zo - wordt het gewoon afgeleverd in je brievenbus. Wat wil je nog meer? Hoewel het boek tweedehands was, zag het er uit als nieuw.

Gisteravond heb ik een CD-set besteld met de symfonieën van Gustav Mahler. Daar heb ik al twee sets van (met Bernard Haitink en met Giuseppe Sinopoli), maar die set met Klaus Tennstedt als dirigent heeft ook zijn charmes. Het is vooral deze opname van YouTube van het derde deel van de tweede symfonie die ik onvergetelijk mooi vind, en die mij aangestoken heeft voor deze dirigent: http://www.youtube.com/watch?v=I_NxhxPR ... re=related (tijdsduur: 10:32)
Prachtig, zoals hij een weliswaar mooi stuk muziek maar wat tot toen toe nog niet speciaal voor mij opviel, uit de 'middelmaat' weet te trekken en er een bewonderenswaardig mooie uitvoering van weet te maken!
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Het wordt steeds saaier in de winkelstraat

Berichtdoor StillAwake » 23 jan 2014 13:05

Boekenlezer schreef:Help, de cd-winkel verdwijnt!

Laatst was ik in de stad Utrecht. En toen ik er toch was, dacht ik: laat ik nog maar even gaan kijken bij die CD-winkels waar ik vorig jaar geweest ben. Blijken ze er beiden niet meer te zitten! :shock:
Via Google kost het geen moeite om te achterhalen wat er in de tussentijd gebeurd is:
- Bijenkorf staakt cd- en dvd-verkoop
- Platenzaak Boudisque sluit winkel en gaat virtueel
Dit is aardig representatief voor de rest van Nederland. Ik heb dit soort dingen al veel meer vernomen.
Boekenwinkels hebben hun beste tijd ook al gehad.
Zo wordt het een saaie boel in het winkelcentrum, hoor! De CD- en boekenwinkels waren voor mij altijd een mooie gelegenheid om eens lekker de deur uit te gaan, om eens wat te gaan zien. Ook al ging ik niet altijd wat kopen, kijken is ook leuk. Dat breekt je dag een beetje. Maar tegenwoordig moet je dat blijkbaar op je computerscherm doen... (De vraag gaat zo worden: hoe kom je ooit nog weg bij je computerscherm, als je alles op de computer moet doen? Ondanks je onderhand vierkante ogen? [:]| ) En als je wat besteld hebt, komt de postman dat natuurlijk brengen op het moment dat je niet thuis bent...
Zo blijft er niks over dan klerenwinkels in het centrum. Leuk voor dames misschien, maar ik ben geen dame. En muziek dien je tegenwoordig via je iPod of iPhone te beluisteren. Ik heb zo'n ding nog nooit gekocht, en voel er ook geen echte behoefte aan. Muziek luisteren doe je toch via een kwalitatief goede stereo-installatie?! En moet dat dan anders, dan via CD's? Streamingdiensten als Spotify heb ik wel van gehoord, maar ik heb er nog nooit wat mee gedaan. Waarom eigenlijk ook...?

Ik vind deze ontwikkelingen een flink verlies voor het winkelcentrum. Zo is er toch geen zak meer aan daar?
Hoe hebben jullie dat met muziek? Ga je het liefst nog naar een CD-winkel, of doe je aankopen online, wellicht niet eens in de vorm van CD's?

De muziek die ik normaal gesproken beluister vond ik toch al zelden of nooit in de schappen bij de reguliere platenzaken. Vanwege mijn muzieksmaak (of wansmaak volgens sommigen) was ik toch al aangewezen op de internetwinkels. Natuurlijk was het altijd leuk om bij platenzaken te kijken, maar je vond toch altijd dezelfde geijkte werken in de schappen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Faramir

Re: Het wordt steeds saaier in de winkelstraat

Berichtdoor Faramir » 23 jan 2014 13:08

Het is helaas zo dat winkelcentra en stadscentra steeds verder leeglopen.
Internet is daar maar ten dele verantwoordelijk voor. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat er voor vele fysieke winkels bestaansrecht is.

Aangezien ik werkzoekende ben heb ik eens een informatieavond bij de KvK bijgewoond en een op een gesproken met een loket wat ondernemers helpt. Indien ik een zaak zou willen beginnen, en daar van wil leven zou ik bij een huur van 1000 euro (dat kan dus al niet in veruit de meeste stadscentra) bij een winstpercentage van 30% zo'n 19.000 euro omzet in de maand hebben. Je kan wel raden dat dat gelijk een reden is voor zich oriënterende mensen om er maar vanaf te zien.

De huren zijn simpelweg asociaal hoog. Je moet niet gek staan kijken voor 3000 euro huur in de maand voor een klein winkelpand. En dan hebben we het nog niet over de lokale overheid die op alle mogelijke manieren ondernemers tegen probeert te werken en extra uit probeert te persen.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Het wordt steeds saaier in de winkelstraat

Berichtdoor mealybug » 23 jan 2014 14:31

Faramir schreef:Het is helaas zo dat winkelcentra en stadscentra steeds verder leeglopen.
Internet is daar maar ten dele verantwoordelijk voor. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat er voor vele fysieke winkels bestaansrecht is.

Aangezien ik werkzoekende ben heb ik eens een informatieavond bij de KvK bijgewoond en een op een gesproken met een loket wat ondernemers helpt. Indien ik een zaak zou willen beginnen, en daar van wil leven zou ik bij een huur van 1000 euro (dat kan dus al niet in veruit de meeste stadscentra) bij een winstpercentage van 30% zo'n 19.000 euro omzet in de maand hebben. Je kan wel raden dat dat gelijk een reden is voor zich oriënterende mensen om er maar vanaf te zien.

De huren zijn simpelweg asociaal hoog. Je moet niet gek staan kijken voor 3000 euro huur in de maand voor een klein winkelpand. En dan hebben we het nog niet over de lokale overheid die op alle mogelijke manieren ondernemers tegen probeert te werken en extra uit probeert te persen.



Op de pagina van geenstijl zie ik de alochtonenmeter, die aangeeft dat mijn oude buurt tegen de 70% allochtonen aanzit.
Niet westerse allochtonen, russen, polen etc nog niet eens meegerekend....

Hmm, ik ben op tijd vertrokken, lijkt het.
En niet alleen ik,

http://www.mondi.nl/emigreren/meer-nede ... __1245.php

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Het wordt steeds saaier in de winkelstraat

Berichtdoor StillAwake » 23 jan 2014 14:49

Faramir schreef:Het is helaas zo dat winkelcentra en stadscentra steeds verder leeglopen.
Internet is daar maar ten dele verantwoordelijk voor. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat er voor vele fysieke winkels bestaansrecht is.

Aangezien ik werkzoekende ben heb ik eens een informatieavond bij de KvK bijgewoond en een op een gesproken met een loket wat ondernemers helpt. Indien ik een zaak zou willen beginnen, en daar van wil leven zou ik bij een huur van 1000 euro (dat kan dus al niet in veruit de meeste stadscentra) bij een winstpercentage van 30% zo'n 19.000 euro omzet in de maand hebben. Je kan wel raden dat dat gelijk een reden is voor zich oriënterende mensen om er maar vanaf te zien.

De huren zijn simpelweg asociaal hoog. Je moet niet gek staan kijken voor 3000 euro huur in de maand voor een klein winkelpand. En dan hebben we het nog niet over de lokale overheid die op alle mogelijke manieren ondernemers tegen probeert te werken en extra uit probeert te persen.

Nu is het al heel lang zo dat er steeds meer grote ketens naar de winkelstraten komen, waardoor alle winkelstraten in Nederland op elkaar gaan lijken.
Het maakt niet uit of je in Amsterdam, Groningen, Gouda of Rotterdam loopt: De V&D zit naast de Hema, schuin tegenover de C&A, die het pand deelt met het kruidvat en tot voor kort de Free Record Shop.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Het wordt steeds saaier in de winkelstraat

Berichtdoor mealybug » 23 jan 2014 17:32

Steeds meer macht en geld in handen van een steeds kleiner aantal mensen.
Dat belooft weinig goeds.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten