Werken in gehandicaptenzorg

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3648
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Werken in gehandicaptenzorg

Berichtdoor henkie » 09 apr 2013 09:52

Onderstaande vraag kwam bij ons binnen. Zijn er hier ervaringsdeskundigen?

Ik ben een vrouw van 43 jaar en heb alleen een mavo-diploma. De laatste tijd denk ik veel na om een opleiding te gaan volgen in de zorg en dan met name in de gehandicaptenzorg. Ik vraag me af of er in de gehandicaptenzorg, ik denk dan vooral aan Adullam, Siloah of Philadelphia, ook onder druk gewerkt moet worden. Dit hoor ik namelijk veel bij de ouderenzorg of thuiszorg. Ik heb namelijk ook aan de ouderenzorg gedacht, maar ik vind het vreselijk om onder tijdsdruk te werken. Daarom mijn vraag: wie heeft er ervaring bij Adullam, Siloah of Philadelphia als medewerker op een woonvoorziening? Zelf heb ik een aantal jaren in de thuiszorg gewerkt als huishoudelijk medewerkster.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Werken in gehandicaptenzorg

Berichtdoor Evelien » 09 apr 2013 10:21

Overal in de zorg werk je onder druk. Ook binnen de christelijke organisatie.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Werken in gehandicaptenzorg

Berichtdoor pannenkoek » 09 apr 2013 10:40

dat klopt op zich wel Evelien,

Maar als je in een gezins vervangend tehuis werkt boots je toch meer het gezin na. Ik wil niet zeggen dat er in een gezin geen dingen moeten gebeuren die onder druk staan, maar ik denk dat het hier minder is.
Toen ik bij de meervoudig gehandicapten werkte in Leiderdorp moesten we tussen 7 en 8 er 4 klaar hebben, gedouched en aangekleed. Volwassenen met het niveau van 4 jarigen. Ze konden niets zelf.
In de woonvoorziening van Siloah, waar ik stage liep ging het allemaal veel rustiger. Tuurlijk, en moeten er ook om 8.00 klaar staan om naar de dagopvang te gaan, maar ze konden zelf douchen en aankleden, daar was het meer aansturen, zoals er ook in een gezin gebeurt.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Gebruikersavatar
janneke7337
Sergeant
Sergeant
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 nov 2007 12:11

Re: Werken in gehandicaptenzorg

Berichtdoor janneke7337 » 09 apr 2013 11:23

Ook stichting Adullam werkt onder druk.
Niet zo dat ze er met het horloge naast staan, en zeker in de woongroepen is het absoluut minder als bij Opella bijvoorbeeld, maar onder druk werken hoort er zeker bij.
Dat is trouwens in elke baan.

En vragensteller kan toch prima een dag of 2 op proef meedraaien of het iets voor haar is? De meeste instellingen zullen er niet moeilijk over doen.

Rienuku

Re: Werken in gehandicaptenzorg

Berichtdoor Rienuku » 09 apr 2013 23:24

Vervelende ervaringen bij Opella, Janneke?

leen10
Verkenner
Verkenner
Berichten: 95
Lid geworden op: 22 feb 2010 19:09

Re: Werken in gehandicaptenzorg

Berichtdoor leen10 » 10 apr 2013 20:53

Ik werk zelf bij stichting Adullam. En helaas wordt de tijdsdruk alleen maar groter, door alle bezuinigingen in de zorg. Het blijft ontzettend leuk werk, maar dit is wel een van de minpunten...
Een dag meedraaien kan altijd hoor! Dan kan je inderdaad een goed beeld krijgen van het reilen en zeilen of een woonvoorziening/dagbesteding ed.

Gebruikersavatar
janneke7337
Sergeant
Sergeant
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 nov 2007 12:11

Re: Werken in gehandicaptenzorg

Berichtdoor janneke7337 » 11 apr 2013 09:34

Rienuku schreef:Vervelende ervaringen bij Opella, Janneke?

Niet zelf, van bekenden.

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: Werken in gehandicaptenzorg

Berichtdoor mw » 11 apr 2013 13:02

Ik vind de voorwaarde nogal opmerkelijk. Overal waar je met mensen werkt is er tijdsdruk. Er zit altijd wel iemand op je te wachten, wil er iemand iets van je, enz enz.

Mijn zusjes woont nu in een woonvorm die door een ouderinitiatief is opgezet. Het personeel is ruim (2 op 9). Ondanks dat geven ze aan dat op bepaalde tijden er toch een flinke tijdsdruk is, m.n. om iedereen de persoonlijke aandacht te geven op tijden dat iedereen het wil.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

654321
Luitenant
Luitenant
Berichten: 574
Lid geworden op: 23 jul 2011 12:47

Re: Werken in gehandicaptenzorg

Berichtdoor 654321 » 11 apr 2013 13:20

Ik heb ervaring bij het werken bij Siloah. Prachtig werk, in een woonvoorziening.

Het is druk (vooral op sommige momenten), en door bezuinigingen worden we nog drukker, maar ik heb niet het gevoel dat ik constant onder tijdsdruk sta. Maar inderdaad, alle bewoners hebben je tijd, aandacht en begeleiding nodig. Het is een soort gezin (wassen, eten koken, koffiedrinken, avondsluiting enz.) maar er komen ook wel veel andere dingen bij kijken (begeleiding, werken aan doelen, ze dingen leren, hulp bieden bij allerlei andere dingen in hun leven, rapporteren, enz. enz.).

Inderdaad: een dag meelopen! Bel een locatiemanager, loop een paar dienstjes mee, en u zult een goed beeld hebben van dit prachtige werk!

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Werken in gehandicaptenzorg

Berichtdoor Gerdien B. » 13 apr 2013 22:14

Overal in de zorg is er werkdruk en die wordt alleen maar meer!
Ik werk bij de st. Abrona en daar moet de komende 3 a 4 jaar een paar miljoen bezuinigd worden. Van de 2000 cliënten die zij hebben gaan er 1400 over naar de WMO. Voor deze 1400 mensen krijgen ze nog maar 75% van het geld dat ze tot vorig jaar kregen. Dus dat betekend veel inleveren. Dus alles blijven doen maar met minder mensen en meer geautomatiseerd.

Vroeger was je zeker van je baan in de gehandicapten zorg, maar de eerste 100 mensen zijn er al uit bezuinigd bij ons en dat gaan er de komende jaren nog meer worden.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

nelly
Verkenner
Verkenner
Berichten: 42
Lid geworden op: 15 mei 2007 13:39

Re: Werken in gehandicaptenzorg

Berichtdoor nelly » 15 apr 2013 15:48

654321 schreef:Ik heb ervaring bij het werken bij Siloah. Prachtig werk, in een woonvoorziening.

Het is druk (vooral op sommige momenten), en door bezuinigingen worden we nog drukker, maar ik heb niet het gevoel dat ik constant onder tijdsdruk sta. Maar inderdaad, alle bewoners hebben je tijd, aandacht en begeleiding nodig. Het is een soort gezin (wassen, eten koken, koffiedrinken, avondsluiting enz.) maar er komen ook wel veel andere dingen bij kijken (begeleiding, werken aan doelen, ze dingen leren, hulp bieden bij allerlei andere dingen in hun leven, rapporteren, enz. enz.).

Inderdaad: een dag meelopen! Bel een locatiemanager, loop een paar dienstjes mee, en u zult een goed beeld hebben van dit prachtige werk!



inderdaad, ik werk ook bij Siloah en daar heb ik dezelfde ervaring.
Het scheelt natuurlijk altijd of je een groep clienten heb met 'hoog niveau', die je voornamelijk moet begeleiden in het wassen, aankleden etc, of dat je een groep clienten heb, met een laag niveau en meervoudige beperking. Dat gaat veel meer op hun tijd en wijze, en wij moeten hen daarbij helpen en ondersteunen. ondanks dat er een tijdsdruk is, ga je niet op je eigen tempo rennen, want die clienten houden jou dan niet bij. En als er dan om 9 uur de dagbesteding begint, tja dan is het zo, dat je soms wel zelf even door moet poten, om toch op tijd klaar te zijn. Maar ondanks alles, is het zeer dankbaar werk!! Een blik zegt bij die mensen meer als genoeg!
Afbeelding

Rienuku

Re: Werken in gehandicaptenzorg

Berichtdoor Rienuku » 04 mei 2013 23:15

janneke7337 schreef:Niet zelf, van bekenden.


Jammer dat je dan zo'n negatief beeld van een organisatie schetst, terwijl je er zelf geen ervaring hebt...

Maar goed... dit is off topique-smile

Zelf werk ik in de thuiszorg, en heb totaal geen last van tijds-druk. Misschien ligt het eraan hoe je er zelf in staat?

Gebruikersavatar
jaccootje85
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1240
Lid geworden op: 16 apr 2007 18:39

Re: Werken in gehandicaptenzorg

Berichtdoor jaccootje85 » 09 mei 2013 15:49

Ik werk bij De Schutse en merk op dit moment nog weinig van tijdsdruk. Het ligt er zeker aan op welke groep je werkt, want de tijdsdruk bij mn buurgroep is wel enige malen groter dan op 'mijn' groepje. Het maakt ook zeer zeker uit wat het niveau van de bewoners/deelnemers is. En ook binnen De Schutse kun je diensten meelopen om te kijken wat je ervan vindt. Dat is geen probleem. Laat t even weten via pb, dan kan ik je de naam van de contactpersoon doorgeven.
Szent az Úr


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 60 gasten