Wetenschap en de bijbel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
kirdneh
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1337
Lid geworden op: 24 apr 2007 20:36

Re: Wetenschap en de bijbel

Berichtdoor kirdneh » 11 feb 2013 14:53

blijblij schreef:
Ik lees toch echt (zelfs in de zin voor hetgeen jij stelt. overheen gelezen??) dat de nieuwe richtlijnen zijn dat direct na de geboorte 2 milligram wordt toegediend en na 8 dagen wekelijks 1 milligram.

maw: de toediening na de geboorte is verdubbeld!
Bovendien is de stolling van het bloed na 8 dagen helemaal niet optimaal, omdat een baby de eerste drie maanden helemaal geen vit. K aanmaakt.


Echter, de reden dat vitamine K wordt voorgeschreven is niet omdat moedermelk geen vitamine K bevat, maar omdat er in het verleden in Nederland ongeveer 10 keer per jaar borstgevoede baby's waren die ernstige inwendige bloedingen kregen die terug te voeren waren op een vitamine K tekort. De eerste 10 weken wordt er in de darmen nog geen vitamine K aangemaakt, zoals later wel gebeurt. Deze baby's hadden dus te weinig vitamine K gekregen uit de moedermelk. Dit wil echter niet zeggen dat iedere baby tekort vitamine K krijgt, of dat moedermelk geen vitamine K bevat.

De reden waarom deze baby's vitamine K tekort hadden is verder niet onderzocht. Uit voorzorg wordt nu aan alle borstgevoede baby's vitamine K voorgeschreven. Dit gebeurt sinds begin jaren 80.

Toch is het niet zo, -zoals je overal leest- dat moedermelk geen vitamine K bevat. Colostrum bevat zelfs heel veel vitamine K, en rijpe moedermelk bevat ook vitamine K.

(bron; bortsvoeding.com)
'Diegene die in evolutie geloven doen dat alleen om hun geweten te sussen'.

Gebruikersavatar
JLIN
Verkenner
Verkenner
Berichten: 30
Lid geworden op: 04 nov 2013 12:30

Re: Wetenschap en de bijbel

Berichtdoor JLIN » 08 nov 2013 18:05

Wetenschap in de bijbel vindt ik helemaal geen slecht boek, vindt het zelfs erg goed, had inderdaad iets minder commercieel gemogen.

Vindt het lastig om de vraag van de topicstarter te antwoorden, omdat ik de bijbel niet zo gedetailleerd ken!
Carpe Diem

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Wetenschap en de bijbel

Berichtdoor Arco » 11 nov 2013 15:27

Om terug te komen op de vragen van de topicstarter:

Het boek ken ik en ook ik heb bedenkingen. Sommige argumenten worden te makkelijk weergegeven, waardoor de feiten onder druk komen te staan. Hierdoor wordt het voor evolutionisten of andere sceptici wel makkelijk gemaakt om in tegenweer te gaan. Toch is het niet zo dat het allemaal lariekoek is. Het boek is voor mij een startpunt voor verder onderzoek.

Tips:
Boek 'Hoe bestaat het' van Don Batten e.a.
Film 'God of Wonders': http://www.youtube.com/watch?v=j6E70edR-7o

Als het gaat om koosjer eten. Toen ik in Israël was heb ik nog nooit zo lekker gegeten. Ik leek wel energie te hebben voor tien. Dus of dat nu aan het eten ligt of niet, ik weet het niet.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wetenschap en de bijbel

Berichtdoor Mortlach » 11 nov 2013 19:51

Toch klopt er meer niet dan wel, zéker in de natuurwetenschappelijke gedeeltes. Op een bepaald moment 'bewijst' hij zelfs dat de Aarde slechts 7 jaar oud is. :mrgreen:

Over de spijswetten heb ik niet zo veel verstand, maar als het dezelfde janboel is als de rest van het boek, heb je er echt niet veel aan.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten