Egyptische kunst

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

antoon

Egyptische kunst

Berichtdoor antoon » 16 sep 2012 11:38

Afbeelding

Vergelijk deze beeltenissen eens, is er iets dat opvalt, de gelijkenis van een jongeman naar een ouder gesetteld man. Volgens de orthodoxe Egyptologie zitten er nochtans zes eeuwen tussen beide heersers. Farao Menkaura behoorde tot de Manetho’s vierde dynastie van het Ouderijk
Farao Senwosret I behoorde tot de twaalfde dynastie van het zogenaamde Middenrijk Een verschil van bijna zeshonderd jaar.

Het zou heel goed kunnen dat het beelden zijn van een man, er zijn ook meer overeenkomsten
http://www.chronology.be/Anomalie%20vijf.htm

ps kijk ook goed naar de ronding ter ogen

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Egyptische kunst

Berichtdoor Mortlach » 16 sep 2012 15:35

Het kan ook zijn dat beide beelden niet op de persoon die ze uitbeelden lijken en dat het gewoon de kunststijl uit dit tijd was...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Egyptische kunst

Berichtdoor Mortlach » 16 sep 2012 18:08

De oren van de jongere staan veel breder en de neusbrug komt ook opvallend niet overeen...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

antoon

Re: Egyptische kunst

Berichtdoor antoon » 17 sep 2012 06:28

De oren van de jongere staan veel breder en de neusbrug komt ook opvallend niet overeen...

schreef Mortlach
Dat is zo, maar het kan komen door leeftijdsverschil, hier heb ik een image van Menkaura leeftijd pakweg 20 jaar zo te zien, plaats hem even voor Senwosret I, die ik de leeftijd van ongeveer 30 jaar inschat en je kan een overloop onderscheiden

Afbeelding
Afbeelding

Hier nog iets
Afbeelding
de link is
http://reminiscenciasviajeras.blogspot.nl/2010/10/maravillas-del-museo-del-cairo.html

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Egyptische kunst

Berichtdoor Mortlach » 17 sep 2012 11:17

Nou, die jonge Menkaura lijkt al helemaal niet op die ander.

Waarom is het voor jou toch zo moeilijk te accepteren dat je het misschien wel eens fout zou kunnen hebben met je tijdsrekening? Ben jij nou echt zo veel slimmer dan de mensen die er voor hebben gestudeerd en er hun beroep van hebben gemaakt?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 apr 2005 09:04

Re: Egyptische kunst

Berichtdoor Lichtzwaard » 17 sep 2012 11:31

@Antoon dat zou inderdaad heel goed kunnen dat het dezelfde man is maar in relevantie is dat niet van belang wel de kunst vorm en het godsdienstig aspect bij heel deze Egyptische kunstvorm.
VERITAS VOS LIBERABIT.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Egyptische kunst

Berichtdoor elbert » 17 sep 2012 13:26

Van wat ik ervan gelezen/gezien heb, is dat Egyptenaren hun farao's over het algemeen volgens een bepaald ideaalbeeld uitbeeldden: lang, atletisch, brede schouders en volle gelaatstrekken.
Een uitzondering hierop vormt de "ketter" Achnaton, die met een buikje en waarschijnlijk realistische gelaatstrekken wordt weergegeven:
Afbeelding

Afbeelding
Als je bedenkt dat de Egyptenaren hun farao's als goden zagen en in de loop der tijd er zekere continuïteit was in de Egyptische godsdienst (m.u.v. dan Achnaton), dan is het ook niet zo vreemd dat ze hun beelden hiernaar modelleerden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

antoon

Re: Egyptische kunst

Berichtdoor antoon » 17 sep 2012 15:04

We weten dat verschillende Dynastien contemporain liepen, gelijktijdig heersten over delen van Egypte, en dat zeker tot de 12e Dynastie, zeer waarschijnlijk waren de 3e en de 12 e dynastie gelijktijdig aan zet , ze hadden onderandere dezelfde munt

Daarom zoeken mensen zoals ik en de sitemaster van de gegeven site naar overeenkomsten tussen regeerders, ik weet dat het bewijsmateriaal vaak karig is we het van aannames moeten hebben maar dat mag geen reden zijn om het na te laten.

Egyptologen willen nog wel toegeven dat er gelijktijdige Dynastieën waren maar aan de orthodoxe jaren wordt niet gesleuteld, dat kan een gemiste kans zijn.

Van wat ik ervan gelezen/gezien heb, is dat Egyptenaren hun farao's over het algemeen volgens een bepaald ideaalbeeld uitbeeldden: lang, atletisch, brede schouders en volle gelaatstrekken.

Schreef Elbert

inderdaad toch zie je veel verschillen in gelaatstrekken, en dat is bij de geven images tussen Menkaura en Senwosret veel minder het geval, daarom is het aanneemlijk dat het een persoon kan zijn, er zijn meer matches tussen de 2 daar kom ik nog wel op terug.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Egyptische kunst

Berichtdoor Mortlach » 18 sep 2012 08:40

antoon schreef:Daarom zoeken mensen zoals ik en de sitemaster van de gegeven site naar overeenkomsten tussen regeerders, ik weet dat het bewijsmateriaal vaak karig is we het van aannames moeten hebben maar dat mag geen reden zijn om het na te laten.


Aannames geen reden om het na te laten? Aannames? Het is dus allemaal maar geloof, beste Antoon. Daarmee sla je anderen in ieder geval regelmatig om de oren als het wel om echte wetenschap gaat. Beetje jammer hoor, dat meten met twee maten.

Egyptologen willen nog wel toegeven dat er gelijktijdige Dynastieën waren maar aan de orthodoxe jaren wordt niet gesleuteld, dat kan een gemiste kans zijn.


Ongetwijfeld, maar dat ze dik 600 jaar cultuur en ontwikkeling kwijt zijn, dat lijkt mij toch bijzonder sterk. Het lijkt me eerder dat er discussie zal zijn of een beeld uit 2462 of 2461 v Chr. komt...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

bassie76
Mineur
Mineur
Berichten: 140
Lid geworden op: 10 mei 2007 19:27

Re: Egyptische kunst

Berichtdoor bassie76 » 18 sep 2012 12:49

Misschien een idee om hier een soort van 'facial recognition' software op los te laten en de analyse hiervan 'blind' te laten uitvoeren.
Dat is in ieder geval een stuk objectiever dan het met het oog karakteriseren van deze beelden en sluit ook 'observer bias' uit.

Mens
Verkenner
Verkenner
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 aug 2012 15:45

Re: Egyptische kunst

Berichtdoor Mens » 18 sep 2012 14:37

Even kijken of ik het goed begrijp: er zijn beelden van twee heersers die enige eeuwen na elkaar leefden die op elkaar lijken. En dan? Mag dat niet? Moeten er allerlei conclusies aan verbonden worden indien twee beelden op elkaar lijken?

In mijn jeugd kwam ik regelmatig een taxichauffeur tegen die als twee druppels water leek op een oom van mij. Moet ik daar ook van alles uit concluderen? Of kan het misschien ook zijn dat het stom toeval is?

Gebruikersavatar
JLIN
Verkenner
Verkenner
Berichten: 30
Lid geworden op: 04 nov 2013 12:30

Re: Egyptische kunst

Berichtdoor JLIN » 08 nov 2013 18:13

Vindt ze niet op elkaar lijken Antoon, daarnaast waarom zouden egyptologen het fout hebben, het is hun werk. Dus vermoed niet dat ze ernaast zitten. Daarnaast wat is de reden dat je hier zo mee bezig bent?
Carpe Diem

antoon

Re: Egyptische kunst

Berichtdoor antoon » 13 nov 2013 11:27

Bedankt voor je reactie JLIN, in de loop van de week kom ik erop terug


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 91 gasten