Snelle vragen topic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

HannekeL

Re: Snelle vragen topic

Berichtdoor HannekeL » 28 apr 2018 20:10

Bruno schreef:Weet iemand wat je met karnemelk kan doen?
Ik had mijn volle melk vervangen met karnemelk. Maar toch maar niet. =;


Je kan er heerlijke "kerrepapstampers" mee maken. In het AN is dat zoiets als karnemelkpuree...

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Re: Snelle vragen topic

Berichtdoor Memmem » 28 apr 2018 20:14

hans0166 schreef:karnemelkse bloempap
stroop erover
of met pruimen...

denk dat het wel zo'n 40 jr geleden is, maar herinner me de smaak gelijk weer.
rent naar de winkel....

Wij maakten dat altijd met karnemelk rechtstreeks van de melkfabriek, werd meegegeven bij het terugbrengen van de melkbussen. Die was wel lekker maar uit pak is veel minder lekker

Bruno

Re: Snelle vragen topic

Berichtdoor Bruno » 28 apr 2018 23:02

Chaya schreef:Dat zure valt weg, eventueel kun je het eerst proberen met 2/3 karn en 1/3 melk.
Het lekkerst is het dan als je het beslag wat dikker laat, zodat de pannenkoekjes klein blijven, soort american pancakes. Heerlijk met verse bosbessen en frambozen.

Ja ho eventjes, maar het ligt er aan welke karne je gebruikt. Ik vind die van Arla bijvoorbeeld echt heerlijk. Niet zo zuur en vol van smaak.
Ook de boerderijkarnemelk bij Hoogvliet, uit het Groene Hart is verrukkelijk.
Maar jij woont in België begreep ik?
Daar heb je natuurlijk weer andere merken.
Maar ik lust die merkloze waterige karne ook niet hoor, veel te zuur.


Het is die van “Balade”. 75 procent karnemelk en er zit ook citroenzuur in. Misschien toch maar eens een andere proberen alvorens ik karnemelk afschrijf. Ik heb nog meer dan een halve liter over dus ik ga nog wat meer gerechtjes raadplegen.

De pannekoeken waren wel op en top. :) Ik heb inderdaad van die kleintjes gemaakt, maar niet van die dikke.
Ik woon inderdaad in België.

HannekeL schreef:Je kan er heerlijke "kerrepapstampers" mee maken. In het AN is dat zoiets als karnemelkpuree...


Hier noemt dat tatjespap of tutjespap. Op West Vlaamse wijze is dat met garnaaltjes en beurre noisette van hoeveboter.
Toch maar als voorgerechtje bij serveren morgen dan, als ik garnaaltjes vind.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Snelle vragen topic

Berichtdoor Marnix » 29 apr 2018 07:24

Karnemelk is zo lekker!

Maar goed, als je het zo niet lust kan je het gewoon met aanmaaklimonade drinken, dan wordt het een soort drinkyoghurt, optimel, zoiets.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Snelle vragen topic

Berichtdoor Chaya » 30 apr 2018 08:47

Bruno schreef:Het is die van “Balade”. 75 procent karnemelk en er zit ook citroenzuur in. Misschien toch maar eens een andere proberen alvorens ik karnemelk afschrijf. Ik heb nog meer dan een halve liter over dus ik ga nog wat meer gerechtjes raadplegen.

Balade ken ik niet, maar dit is dus geen karnemelk Bruno!
Dat is zuurgemaakte melk.
Als je eens een dagje hebt, trek er dan eens op uit naar "den buiten". Er zijn vast bij jullie ook boerderijen die zuivel verkopen toch?
Of hebben sommige supermarkten geen boerderijlijn in hun assortiment?
Bij Hoogvliet hebben ze produkten die in het Groene Hart van Nederland gemaakt worden.
De diverse kaaswinkels verkopen op kleine schaal flesjes melk, karnemelk, yoghurt en roomboter, die ambachtelijk zijn bereid.
Ietsje duurder, maar ik drink liever een goed glas echte volle melk, dan een liter van die oosteuropese waterige zooi.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Bruno

Re: Snelle vragen topic

Berichtdoor Bruno » 01 mei 2018 05:36

Chaya schreef:Balade ken ik niet, maar dit is dus geen karnemelk Bruno!
Dat is zuurgemaakte melk.
Als je eens een dagje hebt, trek er dan eens op uit naar "den buiten". Er zijn vast bij jullie ook boerderijen die zuivel verkopen toch?
Of hebben sommige supermarkten geen boerderijlijn in hun assortiment?
Bij Hoogvliet hebben ze produkten die in het Groene Hart van Nederland gemaakt worden.
De diverse kaaswinkels verkopen op kleine schaal flesjes melk, karnemelk, yoghurt en roomboter, die ambachtelijk zijn bereid.
Ietsje duurder, maar ik drink liever een goed glas echte volle melk, dan een liter van die oosteuropese waterige zooi.


Het was deze:
https://www.balade.be/nl/producten/28/karnemelk-natuur

Ik vond hem echt niet zo lekker. Ik kan hier naar verschillende boerderijen, maar dat vind ik nogal een verre verplaatsing voor melk. Ik ga dagelijks te voet winkelen. Er is hier wel een kinderboerderij met wat diertjes, maar geen streekproducten. Wel markten waar je dat zou kunnen kopen. Een kaaswinkel heb ik hier ook nog.
Ik zal eens karnemelk van een melkboer op de markt raadplegen :)

Ik drink sowieso altijd Belgische melk. Net zoals ik dat met water doe en vroeger met bier. Anders betaal je er nog exportkosten bovenop.

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 379
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Snelle vragen topic

Berichtdoor tulp » 21 aug 2018 08:26

#-o Vraag in het verkeerde topic gesteld, moest bij Computervragen wezen.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron