Big bang staat op springen? (2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
TKF
Moderator
Berichten: 1662
Lid geworden op: 14 okt 2003 19:34
Locatie: Malden

Big bang staat op springen? (2)

Berichtdoor TKF » 20 apr 2012 17:40

Hierbij deel 2 van het topic 'Big bang staat op springen', november vorig jaar geopend door Meribel.

De laatste drie reacties uit het eerste topic waren de volgende:


Mortlach

JHM schreef:
900.000> zijn veel jaren beste Mortlach. Met de vruchtbaarheid van de mens zonder voorbehoedsmiddelen geloof je toch zelf niet dat stammen zich beperkten tot 50, 500 of 5000 mannen en vrouwen.

Hoeveel mensen denk je dan dat het er waren? En denk voordat je antwoord even goed na over het feit dat zo'n stam zich wel moet kunnen voeden. We hebben het nu over jagers/verzamelaars zonder kennis van landbouw.
Ja, bij ongehinderde voortplanting neemt de bevolking explosief toe, maar daarbij vergeet men maar al te graag dat voortplanting verre van ongehinderd was. De hoeveelheid voedsel die een bepaalde oppervlakte aan land kan opbrengen is een keiharde bovengrens voor de hoeveelheid mensen die er kunnen wonen.


Wilsophie

"JHM" schreef:
Nergens in de Bijbel lezen we dat de schepping 6 dagen van 24 uur waren. We lezen wel dat voor de Heer een dag als duizend jaar is (2 Petrus 3,8). Dus zo duidelijk is dat niet Wilsophie.

Dus al die keren dat we tellen van 10 nisan tot 17e nisan als voorbeeld dan zijn dat geen 7 dagen maar 7000 jaar?
Als er staat dat het de 3e ure is in de Bijbel dan is dat geen 9 uur in de ochtend.
En als het donker werd op Golgotha tussen de 12e en de 15e ure dan is dat ongeveer 3000 jaar?
Natuurlijk leven wij in de derde dag , zijnde in 2012 en verwacht ik ook spoedig de wederkomst van Christus tussen 2000 en 3000 met periode van 1000 jarig rijk waar satan gebonden is, en satan zit echt niet vast voor 1 dag.
Dus iets meer nuance zoals de Bijbel Zelf ook doet is voor mij wel duidelijk.
De term die jij aanhaalt staat er slechts 1 keer in bepaald verband met name de wederkomst van Christus en de Dag des Heeren 1000 jaar later minstens, n.l. de "Jongste Dag" die zal komen als een dief in de nacht.
Voor mij komt Hij niet als een dief, mij hoeft hij niet te stelen, want ik ben al Zijn eigendom en bovendien wandel ik in het Licht met Jezus.
2 Petrus 3 gaat ook nog eens over de wereld die vanouds was en door het water veroordeeld werd en volliep en vol water stond en dus toebereid werd in die 6 x 24 uur.


JHM

Wilsophie schreef:
Dus al die keren dat we tellen van 10 nisan tot 17e nisan als voorbeeld dan zijn dat geen 7 dagen maar 7000 jaar?

Als er staat dat het de 3e ure is in de Bijbel dan is dat geen 9 uur in de ochtend.
En als het donker werd op Golgotha tussen de 12e en de 15e ure dan is dat ongeveer 3000 jaar?
Natuurlijk leven wij in de derde dag , zijnde in 2012 en verwacht ik ook spoedig de wederkomst van Christus tussen 2000 en 3000 met periode van 1000 jarig rijk waar satan gebonden is, en satan zit echt niet vast voor 1 dag.
Dus iets meer nuance zoals de Bijbel Zelf ook doet is voor mij wel duidelijk.
De term die jij aanhaalt staat er slechts 1 keer in bepaald verband met name de wederkomst van Christus en de Dag des Heeren 1000 jaar later minstens, n.l. de "Jongste Dag" die zal komen als een dief in de nacht.
Voor mij komt Hij niet als een dief, mij hoeft hij niet te stelen, want ik ben al Zijn eigendom en bovendien wandel ik in het Licht met Jezus.
2 Petrus 3 gaat ook nog eens over de wereld die vanouds was en door het water veroordeeld werd en volliep en vol water stond en dus toebereid werd in die 6 x 24 uur.
Leuk die getallensymboliek die je toepast maar het vertelt natuurlijk niets over de tijdslijn van de scheppingsdagen in Genesis.
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Big bang staat op springen? (2)

Berichtdoor hettys » 20 apr 2012 21:26

JHM schreef:Dat lijkt me geen probleem, de aarde was nog woest en doods. Wat duidt dat er nog geen planten (leven) was
.

1 In het begin schiep God de hemel en de aarde. 2 De aarde was nog woest en doods, en duisternis lag over de oervloed, maar Gods geest zweefde over het water. - Gen 1:1-2


Ik heb het over de tweede en de derde dag:

9 En God zeide: Dat de wateren onder de hemel op één plaats samenvloeien en het droge te voorschijn kome; en het was alzo. 10 En God noemde het droge aarde, en de samengevloeide wateren noemde Hij zeeën. En God zag, dat het goed was. 11 En God zeide: Dat de aarde jong groen voortbrenge, zaadgevend gewas, vruchtbomen, die naar hun aard vruchten dragen, welke zaad bevatten, op de aarde; en het was alzo. 12 En de aarde bracht jong groen voort, gewas, dat naar zijn aard zaad geeft, en geboomte, dat naar zijn aard vruchten draagt, welke zaad bevatten. En God zag, dat het goed was. 13 Toen was het avond geweest en het was morgen geweest: de derde dag.

14 En God zeide: Dat er lichten zijn aan het uitspansel des hemels om scheiding te maken tussen de dag en de nacht, en dat zij dienen tot aanwijzing zowel van vaste tijden als van dagen en jaren; 15 en dat zij tot lichten zijn aan het uitspansel des hemels om licht te geven op de aarde; en het was alzo. 16 En God maakte de beide grote lichten, het grootste licht tot heerschappij over de dag, en het kleinere licht tot heerschappij over de nacht, benevens de sterren. 17 En God stelde ze aan het uitspansel des hemels om licht te geven op de aarde, 18 en om te heersen over de dag en over de nacht, en om het licht en de duisternis te scheiden. En God zag, dat het goed was. 19 Toen was het avond geweest en het was morgen geweest: de vierde dag.


De 3e dag werden alle planten geschapen en pas de 4e dag de zon, maan en sterren. Nu weten we dat planten niet kunnen groeien zonder zonlicht.
Dus als nou die derde hel erg lang duurde, konden die planten niet overleven. denk ik.
Ook gif is geschapen.

Gebruikersavatar
JHM
Kapitein
Kapitein
Berichten: 887
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:08

Re: Big bang staat op springen? (2)

Berichtdoor JHM » 20 apr 2012 23:21

hettys schreef:De 3e dag werden alle planten geschapen en pas de 4e dag de zon, maan en sterren. Nu weten we dat planten niet kunnen groeien zonder zonlicht.
Dus als nou die derde hel erg lang duurde, konden die planten niet overleven. denk ik.


Dag 1 was er al licht (Gen 1,3).
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Gebruikersavatar
Sjaak84
Sergeant
Sergeant
Berichten: 408
Lid geworden op: 27 nov 2011 16:32

Re: Big bang staat op springen? (2)

Berichtdoor Sjaak84 » 21 apr 2012 08:43

JHM schreef:
Dag 1 was er al licht (Gen 1,3).


Hoe kan dat zonder de zon en de sterren?
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Big bang staat op springen? (2)

Berichtdoor Mortlach » 21 apr 2012 12:50

Sjaak84 schreef:Hoe kan dat zonder de zon en de sterren?


Wonder!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Big bang staat op springen? (2)

Berichtdoor hettys » 21 apr 2012 13:43

JHM schreef:Dag 1 was er al licht (Gen 1,3).


3 God zei: ‘Er moet licht komen,’ en er was licht. 4 God zag dat het licht goed was, en hij scheidde het licht van de duisternis; 5 het licht noemde hij dag, de duisternis noemde hij nacht. Het werd avond en het werd morgen. De eerste dag.

Dagen en nachten zonder zon, maan en sterren.. Tja. voor mij toch één van de vele aanwijzingen dat Genesis niet bedoeld is als natuurhistorisch document.
Ook gif is geschapen.

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Big bang staat op springen? (2)

Berichtdoor hettys » 21 apr 2012 19:50

Trouwens, voor het voortbestaan van planten is wel wat meer nodig dan licht. Insekten bijvoorbeeld. Stel. Zo'n scheppingsdag duurt 1000 jaar, dan zit er dus 2000 jaar tussen de schepping van planten en insecten.
Dat is te lang .
Ook gif is geschapen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Big bang staat op springen? (2)

Berichtdoor Mortlach » 21 apr 2012 22:21

hettys schreef:Trouwens, voor het voortbestaan van planten is wel wat meer nodig dan licht. Insekten bijvoorbeeld. Stel. Zo'n scheppingsdag duurt 1000 jaar, dan zit er dus 2000 jaar tussen de schepping van planten en insecten.
Dat is te lang .


Wat dacht je van wormen. Grond is uberhaupt alleen maar vruchtbaar omdat er wormen in rondkruipen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Sjaak84
Sergeant
Sergeant
Berichten: 408
Lid geworden op: 27 nov 2011 16:32

Re: Big bang staat op springen? (2)

Berichtdoor Sjaak84 » 22 apr 2012 13:07

Mortlach schreef:
Wonder!


Uiteraard, hoe kan het ook anders....
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

Gebruikersavatar
kirdneh
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1337
Lid geworden op: 24 apr 2007 20:36

Re: Big bang staat op springen? (2)

Berichtdoor kirdneh » 23 apr 2012 06:28

Sjaak84 schreef:
Hoe kan dat zonder de zon en de sterren?


Heel simpel, zie Openbaringen 21 vers 23 waar staat dat God zelf de stad verlicht net zoals in Genesis als er geen zon en maan zijn,want er was licht.
'Diegene die in evolutie geloven doen dat alleen om hun geweten te sussen'.

Gebruikersavatar
Jozo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 788
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:25

Re: Big bang staat op springen? (2)

Berichtdoor Jozo » 25 apr 2012 20:47

Neem je openbaring ook al letterlijk?
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Gebruikersavatar
kirdneh
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1337
Lid geworden op: 24 apr 2007 20:36

Re: Big bang staat op springen? (2)

Berichtdoor kirdneh » 26 apr 2012 06:23

Jozo schreef:Neem je openbaring ook al letterlijk?


De schrijver krijgt in Openbaringen 21 een inkijkje in de toekomst en in vers 5 moest hij deze dingen opschrijven, dus dit neem ik letterlijk.
'Diegene die in evolutie geloven doen dat alleen om hun geweten te sussen'.

Gebruikersavatar
JHM
Kapitein
Kapitein
Berichten: 887
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:08

Re: Big bang staat op springen? (2)

Berichtdoor JHM » 26 apr 2012 09:49

Jozo schreef:Neem je openbaring ook al letterlijk?


Zo vreemd is die gedachte van Kirdneh niet. Of denk jij dat de Heer niet in staat is de aarde zelf te verlichten?
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Big bang staat op springen? (2)

Berichtdoor Mortlach » 26 apr 2012 10:29

JHM schreef:Zo vreemd is die gedachte van Kirdneh niet. Of denk jij dat de Heer niet in staat is de aarde zelf te verlichten?


Welke golflengtes heeft dat licht dan? Waar komen de fotonen vandaan? Welke elementen kun je erin waarnemen met een spectrograaf?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
JHM
Kapitein
Kapitein
Berichten: 887
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:08

Re: Big bang staat op springen? (2)

Berichtdoor JHM » 26 apr 2012 10:51

Mortlach schreef:Welke golflengtes heeft dat licht dan? Waar komen de fotonen vandaan? Welke elementen kun je erin waarnemen met een spectrograaf?


De door jou genoemde begrippen zijn niet meer dan gegevens en berekeningen gebaseerd op menselijk waarnemingen en modellen om te verklaren hoe de creatie van de Schepper werkt. Het bevestigd hoe beperkt wij zijn en hoe groot Hij is.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten