Micro-evolutie bestaat en macro-evolutie niet (2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Micro-evolutie bestaat en macro-evolutie niet (2)

Berichtdoor Optimatus » 22 dec 2012 13:54

Eén van de redenen dat ik me uit deze discussie heb teruggetrokken, is het totale gebrek aan respect van diverse mensen voor andermans mening. Een andere reden is het eindeloos herhalen van reeds diverse malen herkauwde en door maagsappen verteerde argumenten die er inmiddels uitzien als vijf maal hergebruikte diarree.

Zeker in een tijd van aanhoudende buikgriep is dat niet bijzonder appetijtelijk.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Jozo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 788
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:25

Re: Micro-evolutie bestaat en macro-evolutie niet (2)

Berichtdoor Jozo » 22 dec 2012 14:28

Eén van de redenen dat ik me uit deze discussie heb teruggetrokken, is het totale gebrek aan respect van diverse mensen voor andermans mening. Een andere reden is het eindeloos herhalen van reeds diverse malen herkauwde en door maagsappen verteerde argumenten die er inmiddels uitzien als vijf maal hergebruikte diarree.

idem dito
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1928
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Micro-evolutie bestaat en macro-evolutie niet (2)

Berichtdoor Pcrtje » 22 dec 2012 14:42

Toch een emotioneel moment. Zou de discussie hier dan echt tot een (weliswaar open) einde zijn gekomen?

Er is nog niemand bekeerd....
"Een libelle zweeft over het water..."

antoon

Re: Micro-evolutie bestaat en macro-evolutie niet (2)

Berichtdoor antoon » 22 dec 2012 15:04

Toch een emotioneel moment. Zou de discussie hier dan echt tot een (weliswaar open) einde zijn gekomen?

Er is nog niemand bekeerd....


Moge de Romijnse vrede groot zijn

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Micro-evolutie bestaat en macro-evolutie niet (2)

Berichtdoor hettys » 22 dec 2012 18:00

Optimatus schreef:Eén van de redenen dat ik me uit deze discussie heb teruggetrokken, is het totale gebrek aan respect van diverse mensen voor andermans mening. Een andere reden is het eindeloos herhalen van reeds diverse malen herkauwde en door maagsappen verteerde argumenten die er inmiddels uitzien als vijf maal hergebruikte diarree.

Zeker in een tijd van aanhoudende buikgriep is dat niet bijzonder appetijtelijk.


Blijkbaar is dit een ontzettend gevoelig onderwerp. Er is een enorme kloof tussen het letterlijk opvatten van de bijbel en de wetenschap. Het verschil in paradigma is zo groot, dat het vrijwel niet te overbruggen is. En als dat wel gebeurd dan is dat een aardverschuiving waar je bijna overspannen van kan raken.

Maar het is best makkelijk om effecten van een posting te onderschatten, en dan heb ik ook over mezelf.

Je kunt best tegen iemand zeggen: Jouw jas, je inrichting, je auto, je opvoeding, je liefdesleven, je smaak, je boeken of je tuin, het ziet er niet uit, en verander maar es een beetje.
Dit werkt blijkbaar voor van alles en nog wat, maar niet als het gaat om geloof en wetenschap. (voor veel mensen, niet iedereen heeft er last van)

En het is blijkbaar ook zo dat er weer nieuwe mensen aanschuiven die zonder de hele topic te lezen (is ook niet te doen) weer opnieuw beginnen. Ik vindt je vergelijking wel treffend, maar aangezien ik verder geen last heb van darmklachten maak ik me er niet zo druk over. Een mens heeft herhaling nodig om ook maar iets te leren. (ik zit toevallig in de pedagogische wereld)

Overigens is het heel makkelijk om de discussie tot een eind te laten komen: Als er heel ontopic wordt aangetoond dat (micro) evolutie gewoon stopt op een bepaald moment, dan zijn we klaar. :wink:
Ook gif is geschapen.

Gebruikersavatar
kirdneh
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1337
Lid geworden op: 24 apr 2007 20:36

Re: Micro-evolutie bestaat en macro-evolutie niet (2)

Berichtdoor kirdneh » 26 dec 2012 10:40

hettys schreef:
Blijkbaar is dit een ontzettend gevoelig onderwerp. Er is een enorme kloof tussen het letterlijk opvatten van de bijbel en de wetenschap. Het verschil in paradigma is zo groot, dat het vrijwel niet te overbruggen is. En als dat wel gebeurd dan is dat een aardverschuiving waar je bijna overspannen van kan raken.

Het letterlijk opvatten van de bijbel en de wetenschap is absoluut geen kloof, je uitgangspunt is de basis en als die de et is dan wil je de bijbel niet accepteren zoals die is en probeer je die aan die gruwelijke theorie aanpassen.
Jammer.


hettys schreef:En het is blijkbaar ook zo dat er weer nieuwe mensen aanschuiven die zonder de hele topic te lezen (is ook niet te doen) weer opnieuw beginnen. Ik vindt je vergelijking wel treffend, maar aangezien ik verder geen last heb van darmklachten maak ik me er niet zo druk over. Een mens heeft herhaling nodig om ook maar iets te leren. (ik zit toevallig in de pedagogische wereld)

Ik zou zeggen lees eens wat terug dan voordat je weer met voorbeelden komt die allang weerlegd zijn.

hettys schreef:Overigens is het heel makkelijk om de discussie tot een eind te laten komen: Als er heel ontopic wordt aangetoond dat (micro) evolutie gewoon stopt op een bepaald moment, dan zijn we klaar. :wink:


Er is nog NOOIT aangetoond dat micro evolutie kan leiden tot nieuwe genetische informatie, dus het stopt als er niks meer te varieren valt.

Een goed end zou ik zeggen. :-k
'Diegene die in evolutie geloven doen dat alleen om hun geweten te sussen'.

Gebruikersavatar
rai
Mineur
Mineur
Berichten: 214
Lid geworden op: 08 mar 2006 18:26

Re: Micro-evolutie bestaat en macro-evolutie niet (2)

Berichtdoor rai » 03 jan 2013 19:50

kirdneh schreef:
Een goed end zou ik zeggen. :-k


Volgens mij zijn ze wel een beetje klaar met jouw, of zouden ze het echt niet meer kunnen aantonen ;)

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1928
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Micro-evolutie bestaat en macro-evolutie niet (2)

Berichtdoor Pcrtje » 04 jan 2013 15:55

kirdneh schreef:Een goed end zou ik zeggen. :-k
rai schreef:Volgens mij zijn ze wel een beetje klaar met jouw, of zouden ze het echt niet meer kunnen aantonen ;)


Ik heb nog een heleboel te zeggen en moet nog op tig berichten in dit topic reageren, maar aanstaande maandag heb ik een groot tentamen (over embryologie, diens organogenese en *tromgeroffel en bazuingeschal* evolutie! :D) dus dat gaat even voor. ;)
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
rai
Mineur
Mineur
Berichten: 214
Lid geworden op: 08 mar 2006 18:26

Re: Micro-evolutie bestaat en macro-evolutie niet (2)

Berichtdoor rai » 04 jan 2013 19:09

Pcrtje schreef:
Ik heb nog een heleboel te zeggen en moet nog op tig berichten in dit topic reageren, maar aanstaande maandag heb ik een groot tentamen (over embryologie, diens organogenese en *tromgeroffel en bazuingeschal* evolutie! :D) dus dat gaat even voor. ;)


Dat is jammer, maar misschien horen we je volgende week wel. Zou leuk zijn om te vertellen hoe het ging ;)

Gebruikersavatar
Jozo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 788
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:25

Re: Micro-evolutie bestaat en macro-evolutie niet (2)

Berichtdoor Jozo » 04 jan 2013 23:10

En? Ken je Wolpert al uit je hoofd? :wink:
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Micro-evolutie bestaat en macro-evolutie niet (2)

Berichtdoor Mortlach » 04 jan 2013 23:29

Pcrtje schreef:Ik heb nog een heleboel te zeggen en moet nog op tig berichten in dit topic reageren, maar aanstaande maandag heb ik een groot tentamen (over embryologie, diens organogenese en *tromgeroffel en bazuingeschal* evolutie! :D) dus dat gaat even voor. ;)



Gewoon bij alles invullen "Mijn geloof vertelt mij dat God etc, etc," en dan mogen ze het niet fout rekenen (o nee, die larie gaat alleen in de VS op :-) )
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
rai
Mineur
Mineur
Berichten: 214
Lid geworden op: 08 mar 2006 18:26

Re: Micro-evolutie bestaat en macro-evolutie niet (2)

Berichtdoor rai » 05 jan 2013 15:58

Mortlach schreef:
Gewoon bij alles invullen "Mijn geloof vertelt mij dat God etc, etc," en dan mogen ze het niet fout rekenen (o nee, die larie gaat alleen in de VS op :-) )


Als we hier in nederland vooraf op het examenpapiertje (of tablet) woorden neerzetten zoals: Mogelijk, we denken, vermoeden, enz enz, dan mogen ze het ook niet fout rekenen, want daar word de gehele lesstof mee vol gegooid, om het enige glans te geven. ;)

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: Micro-evolutie bestaat en macro-evolutie niet (2)

Berichtdoor blijblij » 14 jan 2013 11:36

aardig artikel op cip.nl :
http://www.cip.nl/artikel/33154/Creatio ... j-je-leest

alleen met betrekking tot de laatste alinea:
1) theologen ZIJN wetenschappers.
2) ik ken in NL weinig theologen, buiten stevig orthodoxe predikanten en evangelicale bijbelleraren zonder opleiding,
die zich in het schepping-evolutie debat bezig houden met de zesdaagse schepping als waarheid te verkondigen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Micro-evolutie bestaat en macro-evolutie niet (2)

Berichtdoor Mortlach » 14 jan 2013 11:48

blijblij schreef:aardig artikel op cip.nl :
http://www.cip.nl/artikel/33154/Creatio ... j-je-leest

alleen met betrekking tot de laatste alinea:
1) theologen ZIJN wetenschappers.
2) ik ken in NL weinig theologen, buiten stevig orthodoxe predikanten en evangelicale bijbelleraren zonder opleiding,
die zich in het schepping-evolutie debat bezig houden met de zesdaagse schepping als waarheid te verkondigen.


UIt het artikel:

Theologen moeten ophouden wetenschappertje te spelen (‘wetenschappelijk bewijs voor een schepping van 6 dagen!’) en wetenschappers moeten ook proberen hun mond een beetje te houden (‘er is geen god meer nodig’).

Theologen zijn inderdaad wetenschappers, dus die tegenstelling is een beetje vreemd. Maar ik heb geen enkel probleem met de natuurwetenschapper die zegt dat er geen god meer nodig is. Pierre Laplace (volgens mij) zei al tegen Napoleon over zijn model van het zonnestelsel dat de 'hulphypothese God' niet langer noodzakelijk was.

Dat zegt uiteraard niets over het al dan niet bestaan van God.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: Micro-evolutie bestaat en macro-evolutie niet (2)

Berichtdoor blijblij » 14 jan 2013 11:54

Mortlach schreef:Maar ik heb geen enkel probleem met de natuurwetenschapper die zegt dat er geen god meer nodig is. Pierre Laplace (volgens mij) zei al tegen Napoleon over zijn model van het zonnestelsel dat de 'hulphypothese God' niet langer noodzakelijk was.

Dat zegt uiteraard niets over het al dan niet bestaan van God.


Heb daar ook niet echt een probleem mee! Het gaat er mij om dat creationisten die letterlijke lezing van genesis 1 nu eens moeten loslaten! Zoals wetenschappers ;) (theologen) al lang hebben gedaan.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 gasten