Koken, bakken, etc. (4)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Marnix » 21 okt 2015 08:32

Die is niet met vis. Alhoewel, ik gebruik meestal ansjovis in mijn zelfgemaakte pastasauzen. Geeft de saus net een lekkere kick, beetje pit.

En Mohamed, zolang iedereen mijn lasagne heerlijk vindt blijf ik hem maken :)

Mohamed schreef:Spijkers op laag water aan het zoeken? Uiteraard kan je lasagne invriezen en nee het is inderdaad niet ideaal. Ook kan je een jong hondje invriezen en nee, dat is ook niet ideaal.


Nee jij beweert dat je lasagne niet kan invriezen. Dat klopt niet. Dat kan prima. Hij wordt er misschien niet lekkerder op maar je kan dan nog prima eten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor mohamed » 21 okt 2015 09:46

Marnix schreef:Die is niet met vis. Alhoewel, ik gebruik meestal ansjovis in mijn zelfgemaakte pastasauzen. Geeft de saus net een lekkere kick, beetje pit.

En Mohamed, zolang iedereen mijn lasagne heerlijk vindt blijf ik hem maken :)

Groot gelijk, ik plaag je maar een beetje! ;)

Mohamed schreef:Spijkers op laag water aan het zoeken? Uiteraard kan je lasagne invriezen en nee het is inderdaad niet ideaal. Ook kan je een jong hondje invriezen en nee, dat is ook niet ideaal.

Marnix schreef:Nee jij beweert dat je lasagne niet kan invriezen. Dat klopt niet. Dat kan prima. Hij wordt er misschien niet lekkerder op maar je kan dan nog prima eten.

Ja het kan en als je 'm vervolgens opwarmt in de magnetron heb je lasagne alle hier en daar een stukje ijs. :lol:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Marnix » 21 okt 2015 09:48

Niet als je hem goed genoeg verwarmt, in kleinere stukken en eventueel een avond van tevoren al uit de vriezer haalt.

Met al het eten uit de vriezer heb je hier en daar een stuk ijs als je het niet goed ontdooit en verwarmt ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor pindas83 » 21 okt 2015 21:27

mohamed schreef:Probeer een polderlasagne alla Marnix. :lol:


Hmmmm C =P~

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Chaya » 22 okt 2015 11:47

Voor gisteravond had ik een zak gesneden boerenkool bij de super en een rookworst bij de slager gehaald.
Ik had wel zin in een stamppot.
Echter, er kwamen vrij onverwacht eters, dus heb ik even moeten improviseren.
Ik heb toen een pan bouillon opgezet, daarin een groene paprika, de zak boerenkool, een courgette, een half pakje diepvries tuinerwtjes, restantje snijboontjes en 2 stengels bleekselderij, 2 aardappelen.
De staafmixer erdoor, de worst in plakjes erin, stokbrood gebakken en het was ruim voldoende.
Ik heb nog schaaltjes mee kunnen geven.
Later hoorde ik dat er eentje bij was die absoluut geen boerenkool lust. :lol:
Hij had het niet geproefd.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Marnix » 22 okt 2015 13:47

Creatief, klinkt lekker.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Chaya » 22 okt 2015 13:59

Marnix schreef:Creatief, klinkt lekker.

Dat is het ook en super gezond.
Ik heb wel eens meer een paar snijbonen over, die verpakkingen in de super zijn altijd of te veel of te weinig.
Of ik had een paprika of courgette gekocht maar wist even niet wat ik ermee moest.
Toen zag ik een keer zo'n zak soep van groene, oranje of rode groenten en dacht: dat kan ik ook, maar dan veel gezonder. :D
Je kunt er eindeloos mee variëren, het is supergezond en vanwege de verborgen groenten ideaal voor "vissertjes".
Als je meer aardappels toevoegt, is het een maaltijdsoep die de hele avond een gevulde maag geeft.
Ik had de courgette deze keer ook niet geschild, vanwege de vezeltjes.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Marnix » 22 okt 2015 14:53

Precies. Soep en lasagne zijn makkelijke gerechten waar je al je overgebleven groente in kan verwerken :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor lammetje » 29 okt 2015 16:52

Heb een halve courgette, wat wortels, champions, prei en tomaten door de lasagne saus gedaan. Alleen wel de staafmixer gebruikt want de kinderen vissen alles er anders uit... Ben benieuwd wat ze ervan vinden 8-[

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Marnix » 30 okt 2015 09:23

Hehe. Ik weet niet of pureren uiteindelijk de goede oplossing is als je je kinderen aan de groente wil krijgen maar ik ben wel benieuwd hoe ze het vonden :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor lammetje » 30 okt 2015 11:52

Ze vonden het naar verwachting 10x niks, maar het pureren helpt wel want ik heb niks gehoord over : ik lust geen prei/dit/ui etc. Was wel gezelliger dus :P

Overigens was het heerlijk :wink:

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Chaya » 30 okt 2015 12:01

lammetje schreef:Ze vonden het naar verwachting 10x niks, maar het pureren helpt wel want ik heb niks gehoord over : ik lust geen prei/dit/ui etc. Was wel gezelliger dus :P

Overigens was het heerlijk :wink:

Misschien een volgende keer de champignons eruit laten, want die kunnen een bittertje veroorzaken en de meeste kinderen haten bitter.
Daarentegen kun je er niet genoeg worteltjes in doen, die geven een lekker zoetje. :wink:
Marnix schreef:Ik weet niet of pureren uiteindelijk de goede oplossing is als je je kinderen aan de groente wil krijgen

Jawel, vooral koppige kindjes, je zult het gaan meemaken. :mrgreen:
Ik denk wel dat als je zo weinig mogelijk potjes (helemaal geen) groenten geeft, je dus zelf de groentenprutjes maakt, kinderen eerder zullen wennen aan allerlei gewone groenten.
Want die prutjes uit een potje smaken nergens naar, heel flauw ook. Dan bedoel ik niet het zoutgehalte! want kindjes hoeven nog geen zout in hun eten.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Marnix » 30 okt 2015 15:35

Hehe ik weet het niet, ik hoop dat mijn kind net zo'n makkelijke eter wordt als ik ben :) Verder weet ik inderdaad niet precies hoe het zit. Ik geloof niet zo dat kinderen geen groente lusten. Maar ik heb ook gezien dat het vaak een soort zeuren is... zo had ik een keer mijn kleine nichtjes over de vloer die de paprika uit de pasta gingen vissen want die vonden ze niet lekker. Alleen had ik er rode en gele paprika in gedaan en uiteindelijk hadden ze alleen de rode er uit gevist. Toen ik vertelde dat er ook gele paprika in zat en ze die gewoon hadden opgegeten (terwijl ze alle kleuren niet lusten, vonden ze) keken ze een beetje op hun neus. Kortom, ze lustten het best maar vonden misschien andere dingen lekkerder.... en de een aapt de ander dan weer na. Ben benieuwd hoe dat gaat, zal per kind verschillen, met opvoeding kan je mogelijk ook wel een en ander sturen. Bord leeg en anders geen toetje.... twee dingen kiezen die je echt niet lust, dan halen ze wat ze echt vies vinden er misschien wel uit. Nou ja, makkelijk praten nu nog.... :D
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Chaya » 30 okt 2015 16:07

Marnix schreef: met opvoeding kan je mogelijk ook wel een en ander sturen. Bord leeg en anders geen toetje.... twee dingen kiezen die je echt niet lust, dan halen ze wat ze echt vies vinden er misschien wel uit. Nou ja, makkelijk praten nu nog.... :D

Marnix: eten en slapen kun je niet dwingen. Echt niet.
Noch met dreigementen en/of beloftes.
Een avondmens zal al vroeg te merken zijn, het kind wil dan niet vroeg gaan slapen.
Marnix schreef:zal per kind verschillen,

Dat zeker!
Soms zie je jezelf inderdaad terug (ook veel ondeugden :mrgreen: ) soms helemaal niet, ook niet van de moeder.

En ik maak verschil tussen iets echt niet lusten, ook niet na een aantal keren proberen, over een langer tijdsbestek en gewoon wat te zeuren hebben.
Bij "vieze" groentes kun je bijvoorbeeld zeggen: 1 worteltje of 1 spruitje per levensjaar.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Duschka
Luitenant
Luitenant
Berichten: 704
Lid geworden op: 01 jun 2012 00:10

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Duschka » 30 okt 2015 19:02

Chaya schreef:Marnix: eten en slapen kun je niet dwingen. Echt niet.
Noch met dreigementen en/of beloftes.
Een avondmens zal al vroeg te merken zijn, het kind wil dan niet vroeg gaan slapen.


Dit idd :wink: .
Overigens heeft onze peuter nooit "smurrie uit een potje" gehad, maar altijd via de Kleintjes / Rapley methode eten gekregen, dat neemt niet weg dat ze "braaf" de ongeschreven gedragscode van dreumesen / peuters volgt en in groente en fruitstaking is :mrgreen: .

Wij maken er geen strijd van. Het is een fase.... een fase....
En omdat ik mij natuurlijk desondanks toch enigszins zorgen maak over de broodnodige vitaminen, eten wij zeer regelmatig pasta etc. met zelfgemaakte tomatensaus (verse tomaten, paprika, ui, courgette etc. en dan de staafmixer er in) en soep (wortelsoep, aardappelsoep, courgettesoup, tomatensoep, broccolisoep etc.) en eet peuter bijna elke dag "ijs" van uitsluitend bevroren fruit.
Tsja, 't mensdom wil graag gefopt worden, zo blijkt :-oo
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Google Adsense [Bot] en 57 gasten