Koken, bakken, etc. (4)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Chaya » 15 okt 2015 14:26

Marnix schreef:Dat mag je vinden. Maar het komt wel eens voor dat ik geen zin heb om eigen saus te maken (ik werk ook fulltime) dus sporadisch een pakje of een zakje vind ik dan prima. En ja, mijn recept is voor Nederlandse lasagne en die is verrekte lekker. Of het authentiek Italiaans is vind ik dan niet zo belangrijk ;) Ik heb overigens vaak genoeg lasagne gegeten in Italie die bestond uit deegbladeren met daar tussen een tomatensaus met wat groenten en soms gehakt. Het verschil zit hem er vooral in dat de groenten in Italie er heel fijn in gesneden wordt terwijl ik die liever wat groter en grof laat.

Kookt jouw vrouw nooit?
En wat ik me afvraag, je zegt regelmatig, ik heb liever dit of vind het lekkerder dat... Hierboven zeg je bijvoorbeeld dat jij de groente liever grof laat, maar pas je je niet aan aan beider smaak?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Marnix » 15 okt 2015 14:37

Ik kook vrijwel altijd. Ik ben door de week eerder thuis en in het weekend kook ik ook meestal. Alleen als ze vrij is of een thuiswerkdag heeft kookt ze wel. Dat was om de week een dag en wordt straks iedere week een dag :)

En ja, ik pas me ook aan haar smaak aan in hoe ik dingen klaarmaak en wat ik klaarmaak. Maar meestal botsen die twee niet, ik maak de lasagne net zo als voor ik haar kende en ze vindt het heerlijk dus weinig reden om dingen aan te passen. :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor LeChat » 16 okt 2015 12:04

Jullie verdeling van kooktaken lijkt op de onze, Marnix, al kookt manlief hier ook op mijn thuiswerkdag - gewoon omdat hij het leuk vindt, ik dan andere dingen doe en hij stiekem vindt dat hij het beter kan dan ik 8). Op woensdag kookt mijn moeder meestal bij ons, omdat opa en oma dan oppassen en nog gezellig mee-eten 's avonds
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Chaya » 16 okt 2015 13:58

654321 schreef:Hier de lasagne ongeveer hetzelfde als Marnix. Wel met wat geruld rundergehakt. Paar keer zelf maken op gevoel en je weet dan wat je van welke kruiden moet gebruiken.
Naast veel tomaten en veel ui doe ik er vaak een grote zak Italiaanse groentenmix door en een bakje champignons en een courgette.
Mmm, lekker en niet veel werk.

Het leuke van koken zonder pakjes vind ik dat het altijd anders smaakt. De ene keer pittiger, de andere keer zoeter.

Ik kook op "verzoek", d.w.z. hoe mijn eters het willen hebben.
Als er gasten komen zal ik altijd eerst informeren naar hun smaak - wat lusten ze echt niet - zijn ze vegetarisch en naar eventuele allergie of overgevoeligheid.
Niets zo vervelend als je wordt uitgenodigd en er staat iets op tafel waar je echt van gruwt of je mag het beslist niet hebben.
Marnix schreef: Maar het komt wel eens voor dat ik geen zin heb om eigen saus te maken (ik werk ook fulltime) dus sporadisch een pakje of een zakje vind ik dan prima.

Dan heb ik nog een tip voor je, de verse saus, in het koelvak bij de verse pasta's, bij AH, smaakt verrukkelijk.
Deze dus:
Afbeelding

Ik doe het eigenlijk nooit, maar ze waren in de aanbieding, 2 halen=1 betalen en ik dacht: kom, doe eens gek. :mrgreen:
Ik had er geen spijt van, veel lekkerder dan zo'n pakje.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

mohamed

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor mohamed » 17 okt 2015 00:41

mohamed schreef:Alhoewel het best lekker zal zijn, is dat niet hoe Italianen een goeie lasagne maken. Ik ben meer van de Italiaanse orthodoxe keuken. Napolitaanse lasagne bijvoorbeeld en dan de versie met weinig of geen ei. Een pakje gebruiken vind ik een zwaktebod voor een goeie kok, sorry Marnix.

Marnix schreef:Dat mag je vinden. Maar het komt wel eens voor dat ik geen zin heb om eigen saus te maken (ik werk ook fulltime) dus sporadisch een pakje of een zakje vind ik dan prima.

Ik niet en ik ben zelfstandig ondernemer, dus heb nooit vrij. Als je weinig tijd hebt om te koken moet je die weinige tijd nuttig zien te besteden door in een keer een goeie saus te maken voor meerdere gerechten. De saus verdeel je in porties welke je invriest. Lasagne kan je helaas niet invriezen.
Marnix schreef:En ja, mijn recept is voor Nederlandse lasagne en die is verrekte lekker. Of het authentiek Italiaans is vind ik dan niet zo belangrijk ;) Ik heb overigens vaak genoeg lasagne gegeten in Italie die bestond uit deegbladeren met daar tussen een tomatensaus met wat groenten en soms gehakt. Het verschil zit hem er vooral in dat de groenten in Italie er heel fijn in gesneden wordt terwijl ik die liever wat groter en grof laat.

Hangt er van af welke lasagne je had en waar je hem at te Italië. In een Bolognese saus uit het noorden doen ze vaak wortel, uit en selderij door de tomatensaus maar zak je meer af naar het zuiden vinden ze wortel en selderij geen geschikte toevoegingen. In Italië vind je vele varianten op dit en vele andere traditionele recepten. Wat de keuken betreft zitten Italianen niet met elkaar op een lijn qua ingrediënten, ik heb meegemaakt dat ze in dezelfde straat een discussie hadden over of je aan een echte Spaghetti Carbonara wél of geen uit toevoegt, hoeveel eieren en hoe je deze maaltijd precies bereidt. Ik heb het recept maar gevolgd van degene die het beste Engels sprak van de twee. :lol:

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Lalage » 18 okt 2015 17:08

Het past nu niet meer bij mijn dieet, maar mijn moeder maakte overheerlijke lasagne met een witte en een rode saus. Uit mijn hoofd is het recept als volgt:

Witte saus: maak een roux, door boter te smelten, dan bloem erdoorheen roeren en dan een scheut melk. Dan steeds een scheutje melk toevoegen en goed roeren. Daarbij een scheutje witte wijn, champignons, peterselie, peper en zout.
Rode saus is denk ik ongeveer hetzelfde als saus voor pizza of pasta: uitje fruiten, dan toevoegen: verse tomaten (of blikje), tomatenpuree, knoflook, oregano, basilicum, laurierblaadje, peper en zout.

Dan in een ovenschaal afwisselend de twee sauzen, lasagnebladen, mozzarella en bovenop een laagje geraspte kaas.

Yummie ;) maar niet goed voor mij dus nu eet ik dit nooit meer... en ik mis het niet echt, want er zijn heerlijke veganistische recepten voor in de plaats gekomen. Ik zie nu dat ik in het recept hierboven de gehakt ben vergeten, haha, kan je nagaan :)

Wij eten straks rijst met sperziebonen en een sausje met mais, prei, sambal, sojadrank, kokos.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Lalage » 18 okt 2015 17:10

Marnix schreef: Het verschil zit hem er vooral in dat de groenten in Italie er heel fijn in gesneden wordt terwijl ik die liever wat groter en grof laat.

Grappig, mijn man houdt ook van grote stukken, terwijl ik de groente wat fijner snijd.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor pindas83 » 18 okt 2015 18:22

Lalage schreef:Grappig, mijn man houdt ook van grote stukken, terwijl ik de groente wat fijner snijd.


Houdt je het voor mogelijk dat Marnix daadwerkelijk je man is? :-k

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Chaya » 19 okt 2015 15:29

Lalage schreef:Grappig, mijn man houdt ook van grote stukken, terwijl ik de groente wat fijner snijd.

Volgens mij is dat een vrouwending, kleinere stukken, porties.
Als ik goulash maak, snijd ik het vlees zelf, in grovere stukken, bak het snel aan en dan haal ik het uit de pan en snijd het opnieuw, kleiner.
In het algemeen zie je dat mannen het vlees zo laten, grotere ballen gehakt maken (maar daar heb jij dus geen last van begrijp ik :mrgreen: )
Ik houd sowieso niet van grote porties, hompen, verpakkingen, joekels van glazen en mokken.
Ik heb net de wortel voor door de salade gesneden, juliënne. :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Marnix » 20 okt 2015 12:20

Pf kost veel te veel tijd om te snijden dan :) En ik vind het lekker als je de groente met bijbehorende structuur nog gewoon proeft. En nee, dan gaan er geen hele broccoli-stronken of halve courgette's door. Maar ui door het eten wordt ook weer niet fijngesnipperd, een plak courgetten in 20 stukjes geneden of wat dan ook. Kost meer werk en is voor de smaak niet nodig, je proeft alleen maar minder van de groenten dan :)

Pinda, ik weet wel zeker dat Lalage mijn vrouw niet is, we hebben elkaar wel eens ontmoet en dan weet je dat toch wel vrij zeker :)

Mohamed schreef:Ik niet en ik ben zelfstandig ondernemer, dus heb nooit vrij. Als je weinig tijd hebt om te koken moet je die weinige tijd nuttig zien te besteden door in een keer een goeie saus te maken voor meerdere gerechten. De saus verdeel je in porties welke je invriest. Lasagne kan je helaas niet invriezen.


Lasagne kan je wel invriezen en in de magnetron opwarmen maar ideaal is het niet. En wat tijd betreft, dat is een keuze, gaat meer over prioriteit. Ik heb er weinig moeite mee om een keer gezeefde tomaten te gebruiken ipv verse tomaten te snijden bijvoorbeeld.

Chaya, die verse pastasaus ken ik ja. Best lekker.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Lalage » 20 okt 2015 16:54

Ik houd overigens wel van grote porties eten en enorme mokken thee :mrgreen: Het leuke van ons dieet is dat je net zoveel mag eten als je wilt en dat er ook best wel grote porties nodig zijn om verzadigd te raken. Dat komt doordat we geen dierlijk voedsel gebruiken en geen olie of boter toevoegen. Dus avondeten is 100 gram pasta/rijst/couscous of 400 gram aardappelen per persoon (ongekookt gewogen) plus 4-500 gram groente per persoon. Dan kan je fijn twee keer een bord vol opscheppen. Smullen :)


(voor de nieuwsgierigen onder ons: check http://www.eetvoorjeleven.nu)

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor pindas83 » 20 okt 2015 17:26

[quote="Marnix]
Pinda, ik weet wel zeker dat Lalage mijn vrouw niet is, we hebben elkaar wel eens ontmoet en dan weet je dat toch wel vrij zeker :)
[/quote]

Had toch leuk geweest; "Hey schat, ik hier?"

Ik maak lasagne eigenlijk altijd met gehakt maar heeft iemand nog goede ideeën om er met vis iets mee te doen?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Marnix » 20 okt 2015 17:58

Nooit gehad, alleen wel eens van psagne met zalm gehoord. Maar daar moet je maar ff op googlen.

Mohamed, volgens mij is het zinloos om zeggen wanneer een recept authentiek Italiaans is. Italianen bekvechten als buurdorpen soms als over hoe iets bereid hoort te worden, verschilt per dorp (details) en per streek (meer dan details) en verschil tussen noord en zuid is ook heel groot op allerlei vlakken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor mohamed » 21 okt 2015 00:41

Mohamed schreef:Ik niet en ik ben zelfstandig ondernemer, dus heb nooit vrij. Als je weinig tijd hebt om te koken moet je die weinige tijd nuttig zien te besteden door in een keer een goeie saus te maken voor meerdere gerechten. De saus verdeel je in porties welke je invriest. Lasagne kan je helaas niet invriezen.

Marnix schreef:Lasagne kan je wel invriezen en in de magnetron opwarmen maar ideaal is het niet. En wat tijd betreft, dat is een keuze, gaat meer over prioriteit. Ik heb er weinig moeite mee om een keer gezeefde tomaten te gebruiken ipv verse tomaten te snijden bijvoorbeeld.

Spijkers op laag water aan het zoeken? Uiteraard kan je lasagne invriezen en nee het is inderdaad niet ideaal. Ook kan je een jong hondje invriezen en nee, dat is ook niet ideaal. :roll:
Marnix schreef:Chaya, die verse pastasaus ken ik ja. Best lekker.

Maar ook wat 'gewoontjes' hoor ik je bijna denken.

Afbeelding

mohamed

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor mohamed » 21 okt 2015 00:42

pindas83 schreef:Ik maak lasagne eigenlijk altijd met gehakt maar heeft iemand nog goede ideeën om er met vis iets mee te doen?

Probeer een polderlasagne alla Marnix. :lol:


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 gasten