Koken, bakken, etc. (4)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Marnix » 11 nov 2015 18:18

Het kind van een ander komt in jouw huis. Met jouw regels. Als het goed is leren ze dat ook. Je hoeft het kind van een ander niet op te voeden maar je hoeft je regels en je voorraadkast ook niet aan te passen aan wat een kind bij zich thuis gewend is. Als je geen wit brood en beschuit hebt of geen suiker als broodbeleg gebruikt is dat jammer.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor meribel » 11 nov 2015 18:24

ja, zeker het verschilt hier wel,
op zaterdag altijd patatjes ( precies die friteuse dus :lol: )
op zondag altijd fruitsalade als toetje ( maar verder gewoon avg ) , wel altijd 's middags warm,
en dan bij het avondeten, de broodmaaltijd, iets speciaals. Tosti bijv., of knakworstjes, of wat er dan ook is.


Ik pas hier overigens ook voor mee eters niet aan ( dwz ik ga er niet voor naar de winkel ) , maar probeer wel zoveel mogelijk mee te denken. Lusten ze geen melk, dan krijgen ze wat ze wel lusten en thuis drinken ( ook als dat bijv. limonade is ),
mijn eigen kinderen weten dat voor gasten hier een andere regel geldt.

Laten die thuis altijd hun korstjes staan? Prima, je doet maar, dat mag ook, en mijn eigen kinderen moeten het wel opeten.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor MissF » 12 nov 2015 09:57

Ik maak het tot nu toe eigenlijk nooit mee, dat kinderen vragen om witbrood of suiker op beschuit. Wel kinderen die geen melk lusten, dan doe ik ook niet moeilijk en krijgen ze limonade als ze ook geen water lusten (oudste hier drinkt nooit melk, altijd water bij het eten). En als mijn kinderen dan ook limonade willen vind ik dat ook best. Hier komen max 1 keer per week kinderen mee eten, dus die ene keer (dat een kind echt geen melk en water lust komt 2 keer per jaar ofzo voor :D ), doe ik echt niet moeilijk.

Maar mijn eigen kinderen voeden we wel op dat ze alles eten. Misschien heb ik wel erg makkelijke kinderen, maar ze zeggen nooit dat ze iets niet lusten bij een ander. Nouja, misschien bij opa en oma omdat ze daar toch altijd hun zin krijgen :mrgreen: maar bij vriendjes en vriendinnetjes echt niet, aldus de ouders, dat zou ik echt niet willen. Dan eet je het maar zonder dat je het lust, maar ik vind beleefdheid enorm belangrijk, en mijns inziens zeg je uit beleefdheid niet dat je iets niet lust.
Thuis zeggen ze het soms, maar ze moeten tegenwoordig altijd proeven. Als dan blijkt dat ze het echt niet lusten (oudste lust alles, dochter doet wel eens moeilijk) dan is het goed, dan eten ze gewoon aardappels en vlees. Maar de keer erna moeten ze het gewoon weer proberen.
En nee, het is geen strijd aan tafel. Op de één of andere manier doen we niet moeilijk, en zeggen we gewoon:' Je proeft.' We maken er nooit een discussie van. En dat werkt hier als een trein, maar ik vermoed wel eens dat onze kinderen gewoon niet zo moeilijk zijn ;)
Wat ook prima werkt is zeggen dat ze moeten proeven en dan heel ergens anders over beginnen. Ze zijn dan druk aan het vertellen over school en eten zo een paar happen groenten.

In het weekend eten we anders, tenminste, op zaterdag. Dan kook ik niet, of het moet shoarma zijn. We hebben dan altijd mensen over de vloer en lunchen heel uitgebreid met al het personeel dat hier loopt en neefje, nichtje, en verder iedereen die aan komt lopen. Dan doen we 's avonds makkelijk.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Marnix » 12 nov 2015 10:19

Hehe ik zou het dan weer verschrikkelijk vinden als mensen iets echt niet lusten maar ze uit beleefdheid toch hun bord gaan leegeten. Dus niet bij "dit vind ik niet zo lekker-zeurmodus" maar iets echt niet lusten. Als je iets echt niet lust moet je het niet eten. Ook niet bij anderen. Dat heeft niets met beleefdheid te maken. Ik zou me beledigd voelen als een kind of volwassene tegen zijn/haar zin dingen eet die hij/zij echt niet lust omdat die het idee heeft mij daarmee een plezier te doen of beleefd te zijn naar mij. Maar goed, meestal is dat eenvoudig op te lossen door gasten die blijven eten of ouders van kinderen die blijven eten van tevoren te vragen wat ze echt niet mogen of lusten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor meribel » 12 nov 2015 10:26

Ja, ik vind dat ook vervelend, ik zie hier soms ook kinderen tegen heug en meug hun bord leegeten en dan vraag ik; vind je het wel lekker? je mag het ook laten staan als je het niet lust! en dan krijg je een heel kort afgemeten antwoord en ploeteren ze verder. Ik vind dat echt heel sneu.
Ik schep vaak ook op, en dan bij gast kindjes echt super weinig. Ze kunnen altijd meer vragen.

ik leer mijn kinderen wel dat ze ook bij iemand anders hun bord moeten leegeten, naar wat ik begrijp doen ze dat allemaal, maar ik leer ze wel gewoon eerlijk te zeggen dat je iets bijv. niet zo lekker vind en vragen of je dan een beetje mag. Of leren vragen of je iets anders mag drinken dan bijv. chocomelk ( wat ze niet lusten ), vraag gerust om water ( dat vinden ze wel lekker ) ...drink dat soort dingen niet tegen heug en meug.

Mijn oudste dochter lust bijv. geen taart ( kwarktaart uitgezonderd ) . Ik heb haar zo vaak toch maar dat zien aannemen, omdat mensen denken dat ze het lekker vind, en dan meestal help ik haar door het maar op te eten. Maar ik hoor haar vaak zeggen; nee dank u, ik houdt niet zo van taart, en tóch krijgt ze het....

hier is een vriendinnetje die lusten geen chocola en ook in geen enkele vorm, dat dring je dan toch niet op? Ik probeer wel wat te zoeken wat ze wel lust maar soms zegt ze; mevrouw, ik wíl echt niets.
Nou dan klaar.

( mijn man lust ook geen taart, zelfde probleem helaas...mensen geloven hem niet )

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor meribel » 12 nov 2015 10:27

@MissF, je personeel? Woon je in een kasteel?

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor MissF » 12 nov 2015 10:53

Whaha, welnee, we hebben een bedrijf bij een ons huis, en daar loopt op zaterdag personeel rond ;)

En als iemand echt iets niet lust, tja, maar om heel eerlijk te zijn is er bij ons allevier niks wat we 'echt niet lusten', dus wat we echt er niet in krijgen. Dat zal ook best mijn opvoeding zijn, want ik kan niks opnoemen van wat ik ooit heb gegeten dat ik echt niet wegkreeg. Nu heb ik ook nooit dingen op als slakken enzo hoor, dat zal vast onder 'niet wegkrijgen' gaan vallen, maar niemand heeft het me ooit voorgeschoteld :mrgreen:
Vis eet ik niet, omdat ik er echt niet van hou, dus ik maak het nooit voor mezelf en dochter, en in een restaurant kies ik er nooit voor, maar ik weet zeker dat als ik het krijg als ik ergens op bezoek ben, dat ik het dan gewoon eet.

Ik ben niet zo moeilijk als anderen iets niet lusten bij mij thuis hoor ;) Iedereen mag het laten staan, als ze het echt niet lusten, daar doe ik totaal niet moeilijk over, alleen bij mijn eigen kinderen ben ik moeilijker, al merken ze dat volgens mij niet, gewoon omdat het normaal is bij ons, dat je alles eet.
Maar nogmaals, ik vermoed dat mijn kinderen gewoon heel makkelijk zijn in die dingen, wie weet wordt het met de derde heel anders :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Marnix » 12 nov 2015 11:11

Er is een verschil tussen iets niet lusten en er niet van houden.

Er is 1 ding wat ik echt niet lust en dat is gekookte witlof. Hoe je het ook klaarmaakt, met ham en kaas, mangochutney of verzin wat, ik ga kokhalzen als ik een hap neem. Ik ben een keer ergens wezen eten en daar was niet van tevoren gecheckt wat we echt niet lusten en ja hoor, witlof. Ik heb er vriendelijk voor bedankt. Ik vind het heel vreemd als het als beleefdheid zou worden gezien als je dat dan toch gaat eten. Gelukkig werd dat dan ook niet van mij verwacht. Anders had ik het overigens ook niet gedaan. Het enige wat je daarmee doet is elkaar voor de gek houden....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor MissF » 12 nov 2015 12:42

Ach, dat is het hele leven toch? :) Soms zou ik het liefst lekker onbeschoft zijn, zeker als ik erg weinig slaap heb gehad, maar ook dat doe ik uit beleefdheid niet, en hou ik ook iedereen voor de gek door heel vriendelijk te blijven. Dat hoort nou eenmaal bij het leven vind ik.

En als je echt kokhalst van iets, dan valt het voor mij onder 'echt niet lusten' en dan vind ik het anders. Maar wij hebben dat tot nu toe nog nooit gehad eigenlijk.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Marnix » 12 nov 2015 13:55

Ik ken genoeg mensen die dingen echt niet lusten. Zijn genoeg voorbeelden van. Als je iets echt niet lekker vind hoef je dat niet te eten.

En dat heeft niets met het echte leven te maken. Het is een keuze en ik kies er dan liever voor om wat eerlijker te zijn dan anderen voor de gek te houden. Ik hou niet van maskers.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Chaya » 12 nov 2015 14:24

Marnix schreef:Hehe ik zou het dan weer verschrikkelijk vinden als mensen iets echt niet lusten maar ze uit beleefdheid toch hun bord gaan leegeten.

meribel schreef:Ja, ik vind dat ook vervelend, ik zie hier soms ook kinderen tegen heug en meug hun bord leegeten en dan vraag ik; vind je het wel lekker? je mag het ook laten staan als je het niet lust! en dan krijg je een heel kort afgemeten antwoord en ploeteren ze verder. Ik vind dat echt heel sneu.

Precies, zo denk ik er ook over.
Als er iemand onverwacht aanschuift zeg ik voor we aan tafel gaan: dit staat op het menu, doe ik je daar een plezier mee? Want ik heb ook nog een volle vriezer.
En als iemand aankondigt dat hij komt eten, vraag ik: wat lust je beslist niet of waar ben je allergisch/gevoelig voor.
En dan komen mensen soms met grappige dingen, zoals erwten uit blik of gekookte worteltjes of spinazie, maar dan zeg ik, dat zijn dingen die ik niet kies als iemand komt eten.
Als je het niet weet is eigenlijk altijd wel goed aardappels uit de oven, een kippenpoot o.i.d. of varkenshaas en sla en nog een groente. Dat is vrij neutraal en lust vrijwel iedereen.
Mocht het niet zo zijn dat is een schaal zelfgemaakte appelmoes of stoofpeertjes binnen een paar minuten ontdooid.
meribel schreef:Maar ik hoor haar vaak zeggen; nee dank u, ik houdt niet zo van taart, en tóch krijgt ze het....

Ik sla ook heel vaak gebak af en het is net alsof mensen dat niet geloven. Tuurlijk lust je het, klein stukje dan? Nee, echt niet.
Of ze denken dat je aan het lijnen bent. :roll:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor MissF » 12 nov 2015 15:19

Marnix schreef:Ik ken genoeg mensen die dingen echt niet lusten. Zijn genoeg voorbeelden van. Als je iets echt niet lekker vind hoef je dat niet te eten.

En dat heeft niets met het echte leven te maken. Het is een keuze en ik kies er dan liever voor om wat eerlijker te zijn dan anderen voor de gek te houden. Ik hou niet van maskers.


Tja, jij ziet dat als een masker, ik zie dat als beleefdheid. En waarschijnlijk ben ik te beleefd opgevoed, maar toch pluk ik er nu de vruchten van, en wil ik dat mijn kinderen toch ook wel meegeven (zij het wel in iets mindere mate dan ik meekreeg ;) ). Dat betekent gelukkig niet dat mijn kinderen een masker op moeten zetten, want daar zijn ze gelukkig erg slecht in :mrgreen:
Als ze zouden gaan liegen als iemand vraagt of ze het lekker vinden, dat vind ik niet nodig, maar het eten van iets wat ze niet lekker vinden, dat vind ik niks te maken hebben met een masker opzetten.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Marnix » 12 nov 2015 16:36

Nou ja, ik ben het met je eens als ze het niet zo lekker vinden maar sowieso dat wel met een hoop dingen hebben. Als mensen iets echt vies vinden hoeven ze het niet uit beleefdheid op te eten want dat heeft niets met beleefdheid te maken in mijn optiek.;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Lalage » 14 nov 2015 17:03

meribel schreef:Mijn oudste dochter lust bijv. geen taart ( kwarktaart uitgezonderd ) . Ik heb haar zo vaak toch maar dat zien aannemen, omdat mensen denken dat ze het lekker vind, en dan meestal help ik haar door het maar op te eten. Maar ik hoor haar vaak zeggen; nee dank u, ik houdt niet zo van taart, en tóch krijgt ze het....

Wat raar dat mensen daar niet naar luisteren, vooral als ze het zo netjes zegt! Ik weiger taart ook vrijwel altijd en dat is nooit een probleem. Maar laatst was er iemand die een veganistische taart had gemaakt, dat was leuk :) kon ik lekker meesmullen.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor meribel » 14 nov 2015 20:18

ja ik snap dat ook niet, aan de andere kant...ik hoor mezelf ook weleens aandringen bij een kindje van ; echt niet? weet je het zeker?
dus het is gewoon goed bedoeld.
en mijn dochter kan sowieso heel moeilijk nee zeggen als mensen blijven aandringen. ( heeft ze van mij..ik kom ook niet van die eigenschap af helaas )


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten

cron