Koken, bakken, etc. (4)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
nita
Luitenant
Luitenant
Berichten: 692
Lid geworden op: 11 mei 2008 23:34

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor nita » 23 sep 2014 19:53

nu van roggemeel en tarwe, maar het kan idd ook van spelt

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Lalage » 23 sep 2014 20:02

ajl schreef:@ lalage en evelien
Jullie zijn toch gestopt met suiker te eten? Hebben jullie dit cold turkey gedaan of gebruiken jullie suikervervangers?

Ik ben niet gestopt met suiker, maar eet het niet zo vaak. Wij eten dadels en vijgen als we iets zoets bij koffie of thee willen. Verder koken we zelf met verse groenten en kruiden, dus dan krijg je niet zoveel suiker binnen.
Waar gaat het jou om? Suiker in de koffie? Taart of koek? Of nog iets anders?

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor ajl » 23 sep 2014 20:49

Met name de tussendoortjes. Tijdens het eten gebruik ik ook geen suiker, al eet ik wel appelstroop op brood en soms hagelslag.

Gebruikersavatar
Jannoek
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3712
Lid geworden op: 05 jun 2003 15:42

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Jannoek » 25 sep 2014 23:23

ik ben suiker ook aan het afbouwen, en ook kunstmatige zoetstoffen. En na bijna een maand is m'n zin in zoet al weg, terwijl ik een enorme zoetekauw ben (/was ;-)).
Eet geen suiker meer in tussendoortjes, maar neem dan altijd fruit, of soms als ik flauw ben een handje walnoten of amandelen.
Drink geen frisdranken meer (dronk nogal regelmatig cola light).
Voor m'n gevoel at ik niet heel veel suikers maar moest wel even wennen aan het schrappen van een toetje (alleen magere yoghurt eet ik nog qua toetjes, maar niet na het eten), geen zoet beleg etc.
Ik heb besloten dat ik af en toe wel mee doe, maar dan alleen in het weekend, met een feestje bijvoorbeeld.

Ik kook niet met pakjes en zakjes dus die suikers hoef ik al niet te mijden ;-) Binnenkort wil ik alles ook gaan checken op toegevoegde suikers, maar ik wilde eerst dit proberen en 't gaat me verrassend makkelijk af tot nu toe.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Lalage » 27 sep 2014 12:06

ajl schreef:Met name de tussendoortjes. Tijdens het eten gebruik ik ook geen suiker, al eet ik wel appelstroop op brood en soms hagelslag.

In appelstroop zit toch geen geraffineerde suiker?
Ik ben wel benieuwd naar je motivatie om met suiker te stoppen.

mohamed

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor mohamed » 27 sep 2014 17:36

Gister heerlijk een broodje knakworst gegeten.

Men neme 10 bolletjes witbrood, waarvan het deeg elastisch is gemaakt met mensenhaar uit China. In de zijkant van de broodjes brengt men een incisie aan waarbij men het bijna doormidden snijdt. Vervolgens opent men het blik met knakworst en warmt dat op in een pan in het vocht wat in het blikje zat. Het is iets meer werk als een magnetron maaltijd, maar dan heb je ook wat. Als de worstjes warm zijn doe je ze tussen de broodjes en knijpt daar wat mosterd over uit.

Eet smakelijk!

cornelia77
Luitenant
Luitenant
Berichten: 580
Lid geworden op: 20 sep 2010 20:29

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor cornelia77 » 27 sep 2014 20:49

Ook lekker met tomatenketchup!

mohamed

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor mohamed » 27 sep 2014 23:58

Ja absoluut dat is eens wat anders.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor ajl » 29 sep 2014 09:19

Lalage schreef:In appelstroop zit toch geen geraffineerde suiker?
Ik ben wel benieuwd naar je motivatie om met suiker te stoppen.


Ik heb de laatste jaren veel last van exceem en sinds kort ook regelmatig last van candida. Beide kunnen verergeren door inname van suikers. Ik vind het alleen erg lastig om ermee te stoppen. Ik merk toch wel dat ik erg gehecht ben aan mijn zoete tussendoortjes, zoals een paar dropjes, wat chocola, speculaasje bij de thee, even een spekje uit de snoepjestrommel. Het is allemaal niet schrikbarend veel, maar toch wel dagelijks. Ook drinken wij regelmatig cola light, ook weer zoetstoffen. Dus cold turkey stoppen is misschien de beste wijze

De gewonen appelstroop bevat voor het meredeel suikerbiet ipv appels. Er zijn een paar merken appelstroop te koop zonder deze suikerbiet.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Evelien » 29 sep 2014 10:52

Als je een candida heb dan moet je idd ook stoppen met natuurlijke suikers (zoals het eten van aardbeien, zoete appels, banaan etc.). Neem je ook een probitica? dat helpt ook bij een candida.

Ken je die ene site van candida? Daar staan heel veel tips op.

Hier dronk ik ook heel veel sap/frisdrank. En nu alleen nog maar met feestje, maar ik neig dan toch steeds meer naar (kraan)water of spa rood. Heel af en toe nog eens een glaasje sap.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Lalage » 29 sep 2014 19:01

Weet je ajl, het went wel.... Al zal het begin lastig zijn. Vandaag zag ik roze koeken en een soort muffins op kantoor staan, van iemand die jarig was. Ik had geen enkele neiging om het te gaan eten. Ik ben zo gewend geraakt aan onbewerkt voedsel dat ik die chemische dingen niet eens meer lekker vind. Heel af en toe koop ik nog speculaasjes, maar meestal is er gewoon geen koek of snoep in huis. Is er voor jou een mogelijkheid om geen koek of snoep tegen te komen? Het is goed te doen om je in te houden in de winkel, maar in huis is het een stuk lastiger (is mijn ervaring).

Wat mij ook erg helpt is om te bedenken: waar wil ik me mee vullen? Wat doet mijn voedsel met mijn lichaam? Ik las in een boek wat suiker met je aderen doet, dat wil je echt niet... het verstopt de boel gewoon. Dat is ook een goede motivatie om op moeilijke momenten van de zoetigheid af te blijven.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor ajl » 30 sep 2014 07:19

Suiker ontlopen in huis is eigenlijk onmogelijk. Ik woon hier niet alleen en manlief is echt wel een snoeper. De snoepjestrommel van de kinderen is het punt niet. Ik ben niet zo dol op kindersnoep. Mijn valkuil zijn koekjes, dropjes en chocolade. Chips, zoutjes e.d. eet ik echt nooit.
Wat nemen julie voor tussendoortjes als je zin hebt in iets zoetigs?
Wat doen jullie bv door je havermout 's morgens, ik neem meestal een schepje honing, maar misschien is het beter om daar ook mee te stoppen ivm de zin in zoet.

En qua eten, eten wij toch al wel onbewerkt. Altijd verse groente en nooit uit pot, pakje of blik. Ik moet alleen nog 'leren' om vaker groente tussendoor te eten of groente eten tijdens de lunch. Verder dan een stukje komkommer of tomaat kom ik nl meestal niet.
Van jullie blog heb ik trouwens ook wel eens recepten afgehaald :wink:

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Evelien » 30 sep 2014 08:15

Tussendoor? Handje noten, gekookt ei, zelfgebakken koekjes, pure chocolade. Of een cracker met zelfgemaakte pindakaas. Komkommer, bleekselderij, fruit, worteltjes.

Ik heb het geluk dat mijn man niet zo'n snoeper is. Die houd meer van een biertje.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Lalage » 30 sep 2014 20:27

Misschien kan je man zijn koekjes ergens 'verstoppen', dat moet ik ook van mijn man als ik een keer koekjes koop ;) Ik stop ze dan in mijn bureaulade en dan raakt hij niet in de verleiding.

Ik doe altijd rozijntjes en banaan of appel in mijn havermout, lekker zoet :)

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor meribel » 30 sep 2014 22:06

Of tussendoor gewoon niets, kopje thee of zo


Ik merk zelf wel dat hoe meer zoetigheid ik 's middags op brood smeer, hoe groter mijn middag dip is


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten