Koken, bakken, etc. (4)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor schelpje3 » 26 aug 2014 11:12

cornelia77 schreef:
Ziet er wel leuk uit, maar onze zoon is allergisch voor (o.a.) noten en kippe-ei. Dus deze gaat alleen lukken als hij niet thuis is...

Die noten zijn voor de vijgensalade, maar de recepten zaten aan elkaar vast :wink:

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Evelien » 26 aug 2014 12:11

cornelia77 schreef:Hoe doe jij het? Ik ben dat van de week ook nog van plan. Het leek niet echt ingewikkeld. Maar misschien doe jij het zonder suiker? Dat probeerde mijn zus een keer en die vond het geen succes...


Het is niet heel ingewikkeld het is alleen veel werk, want de perenmoes moet je zeven en dat geeft soms een beetje veel troep/drap. Snap je? En veel tijd want je moet veel roeren.
En idd. ik doe het zonder suiker. Maar wij gebruiken bijna nergens suiker (meer) in.

Stip
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 16 dec 2009 08:53

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Stip » 26 aug 2014 16:16

@Jans. Die taart was een succes inderdaad! Die houden we erin!
"Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen."
Dietrich Bonhoeffer

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Lalage » 26 aug 2014 20:13

ajl schreef:Eeet jij nu ook helemaal vegan? Dat lijkt mij toch wel erg moeilijk. Het vlees zou ik niet zo missen, maar af en toe een stukje vis wel. En de zuivel zou ik vooral missen. Ik ben toch erg gehecht aan mijn bekertje karnemeld

Thuis eten wij 100% vegan. Dat is even wennen, maar ik weet niet beter meer ;)
Ik heb het idee dat zuivel mijn reuma verergert, dus dat laat ik voortaan liever staan. Maar als ik bij anderen eet, dan wil ik niet moeilijk doen en eet ik wat de pot schaft. Soms houden mensen het vlees apart en dan laat ik het staan, maar soms ook niet en dan geniet ik enorm van een gehaktbal of babi pangang...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Evelien » 30 aug 2014 12:55

cornelia77 schreef:
Hoe doe jij het? Ik ben dat van de week ook nog van plan. Het leek niet echt ingewikkeld. Maar misschien doe jij het zonder suiker? Dat probeerde mijn zus een keer en die vond het geen succes...


De perenstroop is ondertussen klaar en mijn man heeft al geproefd en die vind hem erg lekker.
Dus hier wel een succes. :D

cornelia77
Luitenant
Luitenant
Berichten: 580
Lid geworden op: 20 sep 2010 20:29

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor cornelia77 » 30 aug 2014 19:19

Wij hadden vanavond perenmoes bij de patatjes. Was lekker! Beetje zoet en net een andere smaak dan appelmoes.
Perenstroop wil ik ook proberen. Maar daar moeten eerst weer peren voor rijpen.

En ik wil die banofee pie ook eens met peer proberen. Met banaan vond ik hem niet zo heel lekker.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Marnix » 30 aug 2014 20:13

Morgen met de kring salade met brie, peer, walnoten en spekjes eten!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
jaccootje85
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1240
Lid geworden op: 16 apr 2007 18:39

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor jaccootje85 » 30 aug 2014 20:51

Stip schreef:@Jans. Die taart was een succes inderdaad! Die houden we erin!


M'n moeder had de taart ook gemaakt maar dat was geen succes... De melk/caramel was helemaal uitgelopen... Was wel smeerbaar tijdens de bereiding van de taart, maar met het opdienen ging het mis. Helemaal vloeibaar geworden... How can it be??!! Wie weet de oplossing? Waar kan het mis gegaan zijn? Ik hoor het graag.
Szent az Úr

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Evelien » 30 aug 2014 21:35

cornelia77 schreef:Wij hadden vanavond perenmoes bij de patatjes. Was lekker! Beetje zoet en net een andere smaak dan appelmoes.
Perenstroop wil ik ook proberen. Maar daar moeten eerst weer peren voor rijpen.

En ik wil die banofee pie ook eens met peer proberen. Met banaan vond ik hem niet zo heel lekker.


Je kan ook appel-perenmoes maken.

Ik maak regelmatig appelmoes, en als ik nog een peer of 2 heb liggen dan gooi ik die er ook door heen even de appels en peren warm maken, klein beetje kaneel erdoor heen en staafmixeren of met een vork fijn malen. Echt heerlijk, hier vind de kleine man het helemaal lekker. Net nog een beetje half warm. =P~

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Boekenlezer » 19 sep 2014 12:47

Ik bak nog wel eens een ei voor op brood. Daar kun je natuurlijk van alles mee doen. Je kan er bijvoorbeeld kaas of ham aan toevoegen. In de regel strooi ik er (achteraf) wat zout en peper op. Gisteren probeerde ik nog een toevoeging, die mij uitstekend bleek te bevallen: oregano. (Ook achteraf.)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

654321
Luitenant
Luitenant
Berichten: 574
Lid geworden op: 23 jul 2011 12:47

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor 654321 » 19 sep 2014 15:20

Boekenlezer schreef:Ik bak nog wel eens een ei voor op brood. Daar kun je natuurlijk van alles mee doen. Je kan er bijvoorbeeld kaas of ham aan toevoegen. In de regel strooi ik er (achteraf) wat zout en peper op. Gisteren probeerde ik nog een toevoeging, die mij uitstekend bleek te bevallen: oregano. (Ook achteraf.)


Wij doen op zondagavond bijna altijd ei met ham, kaas, champions, paprika, tomaat en een beetje kruiden. Mmmm.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor ajl » 23 sep 2014 13:03

@ lalage en evelien
Jullie zijn toch gestopt met suiker te eten? Hebben jullie dit cold turkey gedaan of gebruiken jullie suikervervangers?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Evelien » 23 sep 2014 19:00

Ik ben nog niet helemaal 100% gestopt met suiker. Ik gebruik palmsuiker, kokosbloemsuiker en honing. Maar steeds minder.

Gebruikersavatar
nita
Luitenant
Luitenant
Berichten: 692
Lid geworden op: 11 mei 2008 23:34

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor nita » 23 sep 2014 19:03

ben begonnen met een starter voor zuurdesembrood, zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Evelien » 23 sep 2014 19:36

Tarwe of Spelt?
Hier zelf nog niet geprobeerd maar ik eet ook weinig brood. Maar ik ga het dan van Spelt maken.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 47 gasten