Koken, bakken, etc. (4)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

654321
Luitenant
Luitenant
Berichten: 574
Lid geworden op: 23 jul 2011 12:47

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor 654321 » 26 jun 2014 16:04

Ik vind soep van alleen bouillon/ kruiden etc. nooit zo lekker dan soep van vlees getrokken. De kracht van de soep mis je, vind ik...

Hoe was de soep @Meribel?
Nu nog proberen zonder pakjes/ zakjes/ blik! Gezonder en vééél lekkerder!

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor ajl » 26 jun 2014 19:06

Je moet er inderdaad eerst wat aan wennen, helemaal als je een vleeseter bent. Ik wil eigenlijk ongeveer 1 keer in de week vegetarisch eten en dat kost eigenlijk al moeite. Manlief houdt heel veel van vlees en J is ook al zo carnivoor. Dus ik ben het op deze wijze gaan introduceren. Ik vind het alleen wel lastig om vegetarisch te koken, helemaal omdat wij toch wel veel aardappelen eten.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor meribel » 26 jun 2014 22:00

654321 schreef:Ik vind soep van alleen bouillon/ kruiden etc. nooit zo lekker dan soep van vlees getrokken. De kracht van de soep mis je, vind ik...

Hoe was de soep @Meribel?
Nu nog proberen zonder pakjes/ zakjes/ blik! Gezonder en vééél lekkerder!




Ik durfde het niet!!!
Ik heb maar spaghetti gemaakt..daarvan weet ik dat het lukt.

Echter ik deed vanochtend boodschappen en zag zo' n soeppakkettje liggen met dat ene vlees, gehakt en een stuk bot.
En de soepgroente was in de aanbieding.

Dus toch maar gekocht en ik ga het proberen ....als er geen eters komen.
Ik zoek nu naar een recept erover.

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor lekkerbek » 27 jun 2014 06:12

Ik laat de soep ook altijd trekken met vlees en een mergpijp, maar ook met een uit erin, bosje selderie en peterselie en een rode paprika in vieren gesneden (zonder zaadlijst), bouillonblokje en kruidenbuiltje. Hierna haal ik de mergpijp eruit, met alle groentes en het kruidenbuiltje. Dan doe ik er nog een pakje soep bij, wat vermicelli, en soepgroenten en laat ik het nog even zachtjes opstaan.........heerlijk!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Evelien » 27 jun 2014 07:42

Gisteren een heerlijke vega nasi met saté saus gemaakt. Heel simpel en geen dierlijke producten.

Uitje roerbakken.
Knoflook erbij (hoeveelheid is naar keuze, kan ook poeder zijn)
Champignons erbij (kastanjechamp. smaken net iets wat lekkerder)
Groenten erbij.
Wat kruiden, ketjap, sambal. Wat je zelf lekker vind.

Voor de satésaus (deze komt uit kookboek van smakelijck.nl)
200 ml. plantaardige melk.
3/4 eetlepels (zelfgemaakte) pindakaas.
1 eetlepel kokosbloemsuiker of palmsuiker
1 theelepel sambal
3 eetlepels ketjap.
wat knoflook.

Heerlijk was.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor ajl » 27 jun 2014 08:03

Lekker evelien! Waar koop je die plantaardige melk? Eet jij nu ook vegan?

@ meribel
Soepvlees en schenkel opzetten in een grote pan met water. Ongeveer 2/3 uur laten pruttelen. Daarna het vlees in stukjes snijden en terug doen in de pan. Bot mag je weggooien. Soepgroente erbij doen, evt. vermicelli en gehaktballetjes. Voor de smaak ( en om het jou makkelijk te maken) een paar bouillonblokjes toevoegen. Na een kwartiertje even proeven of het qua smaak lekker is, anders nog een bouillonblokje erbij doen. Kleine gehaktballetjes maken en er ook door doen. Soep nog een half uur zachterjes laten trekken ( letop! soep mag niet koken, dan wordt de smaak minder)
Dit moet lukken, kan niets verkeerd gaan!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Evelien » 27 jun 2014 09:26

Nee, ik eet niet vegan en ook niet vegetarisch. Wij eten ook vlees en ik eet ook geitenyoghurt/kwark. Want ik mag ook niet veel soorten fruit en groenten (zoals banaan, aardbeien enzo en aardappelen, bonen).

Kokos/rijstmelk/havermelk/amandelmelk koop ik in een natuurvoedingswinkel maar steeds meer supermarkten verkopen het. Ik koop meestal van het merk Dream.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Lalage » 27 jun 2014 19:07

In elke supermarkt kan je sojamelk kopen. Bij onze Jumbo wordt het aanbod steeds groter: je hebt verschillende merken sojamelk, rijstmelk, amandelmelk, hazelnootmelk... Wij gebruiken ongezoete sojamelk van Alpro.

Evelien, bedankt voor het recept :) ik heb weleens satésaus gemaakt met cashewpasta, omdat Borkdude allergisch is voor pinda's. Dat was dus de eerste keer in zijn leven dat hij satésaus kon eten :) maar ik vond het niet zo goed gelukt toen.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Evelien » 27 jun 2014 19:15

Ja dat kan ook van cashewnoten. Wat voor recept heb je toen gebruikt?
Gewoon beetje zout, cashewnoten en een plantaardige olie (ik gebruik kokosolie)?
Volgens is de smaak bij de cashewnotensate net iets anders dan die van de pinda. Kan dus wel dat het goed is gelukt maar dat de smaak net even iets anders is.

Hier vanavond lekker de peultjes, krieltjes en de gekleurde wortels gegeten allemaal van Voco :D.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor schelpje3 » 28 jun 2014 09:22

Lalage schreef:In elke supermarkt kan je sojamelk kopen. Bij onze Jumbo wordt het aanbod steeds groter: je hebt verschillende merken sojamelk, rijstmelk, amandelmelk, hazelnootmelk... Wij gebruiken ongezoete sojamelk van Alpro.

Evelien, bedankt voor het recept :) ik heb weleens satésaus gemaakt met cashewpasta, omdat Borkdude allergisch is voor pinda's. Dat was dus de eerste keer in zijn leven dat hij satésaus kon eten :) maar ik vond het niet zo goed gelukt toen.

Deze week zei een MLD arts dat het aanbod glutenvrije produkten zo enorm gestegen is. Deze hype is in Australië ontstaan en men denkt nu dat het gezonder zou zijn.
Maar iemand die niet lijdt aan coeliakie, heeft hier helemaal geen voor- of nadeel van!
En dat is geloof ik nog geen 1 procent van de hele bevolking.
Fijn voor de mensen die het betreft, die hebben nu meer te kiezen, maar iemand die deze ziekte niet heeft, betaalt dus onnodig meer voor beschuit en koekjes.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Evelien » 28 jun 2014 09:47

Je kan ook heel goed zelf dingen maken, en dan is het helemaal niet duur.
Afgelopen week hele simpele kokoskoekjes (glutenvrij, omdat ik weet dat er op die avond ook mensen waren die geen gluten mogen). Ze waren in een mum van tijd op.
En die glutenvrije producten uit de winkel, sommige producten zijn mier en mier zoet. bbr

Gebruikersavatar
*Annette*
Majoor
Majoor
Berichten: 2272
Lid geworden op: 06 feb 2007 19:22

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor *Annette* » 30 jun 2014 20:13

Waarom gebruik jij geen gist o.i.d. bij het bakken van brood Evelien? Wordt het brood dan wel 'luchtig'?

André-J30 schreef:Welke machine is dat. (merk en type) Tot nu toe heb ik gelezen dat de broodbakmachines geen goed programma voor spelt hebben omdat dit minder lang gekneed moet worden en langere rijstijden heeft.
Zit er een boekje met recepten bij? Wil je met gewoon gist gebruiken?

PS, omdat onze elektrische veel stroom verbruikt ben ik bezig met het bouwen van een leemoven, hout gestookt. Smaakt nog lekkerder.

Wat 'n uitgebreid recept ;).

Wij hebben een Unold meende ik, Duits merk. Kwam laatst een bakmachine tegen die wel programma's heeft voor speltmeel maar die bakmachine kost dan ook over de € 200. De meeste machines hebben wel een eigen programma wat je kunt instellen en dat gebruiken wij dan ook, inderdaad zijn de kneedtijden anders vrij lang.

Ben nog wel wat aan het puzzelen met de kneed en rijstijd, las ergens dat spelt maar 5 minuten gekneed mag worden. Voor een groot brood is dit te kort, producten zijn opzich wel goed gekneed maar vervolgens rijst het z.g.a. niet. Ben nu het aan uitproberen met 8 en 10 minuten kneden. Rijstijd doe ik vaak 1e 60 min. en 2e 45 of 60 min. en de 3e uit. Heb hierin ook wat afgewisseld en bijv. 3x wel aan. 1e en 3e lang en 2e kort maar merkte geen verschil. Bakken op een uur en dan is het goed. Tot nu toe worden de broden steeds lekkerder :).

Haal nu biologische speltmeel van een kg, maar zoek wel grotere verpakking. Dit is vrij prijzig en gebruik dan ook biologische gist (die link die jij noemt hebben geen volkoren, speltwinkel.nl heeft die wel). Hoe bewaar je zo'n grote verpakking? Meel in een afgesloten bak? Las op de site van speltwinkel.nl dat je het ongeveer 3 maanden goed kon houden? Heb jij hiermee ervaring?
Wat de toekomst brengen moge........

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Evelien » 30 jun 2014 20:34

@Annette, ik mag geen gist. Nee het brood is iets wat vaster, maar wel errug lekker. :wink:

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Lalage » 01 jul 2014 06:19

Evelien schreef:Ja dat kan ook van cashewnoten. Wat voor recept heb je toen gebruikt?
Gewoon beetje zout, cashewnoten en een plantaardige olie (ik gebruik kokosolie)?
Volgens is de smaak bij de cashewnotensate net iets anders dan die van de pinda. Kan dus wel dat het goed is gelukt maar dat de smaak net even iets anders is.

Hier vanavond lekker de peultjes, krieltjes en de gekleurde wortels gegeten allemaal van Voco :D.

We hebben jouw recept geprobeerd, ging goed! Met gemalen cashewnoten, maar geen olie, want wij proberen zo min mogelijk olie te gebruiken (alleen voor de falafel een klein beetje). Toch denk ik dat ik de nasi lekkerder vind met hele cashewnoten erin dan met saus.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Evelien » 01 jul 2014 07:47

Voor de zelfgemaakte pindakaas gebruik 1 a 2 lepels (gesmolten) kokosolie. En dan gebruik ik 2/3 eetlepels pindakaas met melk en dan nog wat ketjap, sambal, palmsuiker/kokosbloemsuiker.
Maar als ik bijv. noten door de nasi heen zou dan is mijn voorkeur ook de cashewnoten.

Vanavond word het een ovenschotel met paprika, courgette, bataat, champ., wortel en kip.
Vooraf een prei-venkelsoepje.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 105 gasten