Koken, bakken, etc. (4)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
*Annette*
Majoor
Majoor
Berichten: 2272
Lid geworden op: 06 feb 2007 19:22

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor *Annette* » 04 jun 2014 17:43

Zijn er mensen die ervaring hebben met het bakken van speltbrood? Het liefst zo puur mogelijk.

Bij ons in de buurt kun je zowel een groente- als fruittas voor € 5 kopen. In beiden zitten 5 verschillende soorten groente en fruit, voor 3 á 4 personen. Maar dan moet je geen grote fuiteter zijn, anders is die 1 á 2 persoons ;). Daarbij ook nog eens biologische.
Laatst gewijzigd door *Annette* op 30 jun 2014 19:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Wat de toekomst brengen moge........

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Evelien » 04 jun 2014 19:03

Jep en ik bak ze in de oven. Zonder gist en zonder zuurdesem.

http://mijnnieuwelevenswijze.blogspot.b ... it-de.html

Gebruikersavatar
vpk
Majoor
Majoor
Berichten: 2070
Lid geworden op: 05 jun 2007 12:54
Locatie: onder de ijssel

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor vpk » 04 jun 2014 19:40

Volgens mij stond in de laatste gezinsgids een recept voor speltbrood. Heb het zelf niet geprobeerd..

Zijn hier nog meer mensen die inductie koken?
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor ajl » 04 jun 2014 19:44

Ja, bij de bouw van ons huis was de keuze inductie of keramisch ( er zijn geen gasleidingen in de wijk) en de keuze is inductie geworden. Bevalt prima! Ik zou niet meer terug willen naar gas.

Sophie77
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1377
Lid geworden op: 16 jun 2010 08:48

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Sophie77 » 04 jun 2014 19:57

Wij hebben 4 inductie-pitten en een wokbrander (gas). Inductie bevalt me heel goed (had hiervoor alles op gas), maar ik zou de wokbrander niet kunnen missen.

Gebruikersavatar
André-J30
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 16 mar 2014 18:27

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor André-J30 » 04 jun 2014 20:27

*Annette* schreef:Zijn er mensen die ervaring hebben met het bakken van speltbrood? Het liefst zo puur mogelijk.

Speltbrood gegist mbt "starterdesem" (of dat de juiste term is weet ik niet, maar het beesje moet een naam hebben)
Dit is het opkweken van de gisten en bacteriën die van nature in meel aanwezig zijn. Rogge is heel "levendig".
Alle maten zijn in grammen.
In een glazen pot van ca. 1 liter. Neem 100 roggemeel en 100 water. Goed roeren, afdekken en twee à drie dagen op het aanrecht laten staan, elke dag roeren. Met een beetje geluk zijn er dan al wat gasbelletejes en ruikt het ietwat zurig.
Vanaf nu in de koelkast. Ik las ergens dat de gisten zich bij lagere temperatuur beter blijven vermenigvuldigen dan de bacteriën. Feit is dat ik langer met een starterdesem doe dan vroeger toen ik het op kamertemperatuur liet staan. Ook is het brood minder zurig, wat wij ook wel prettig vinden.
Nu elke dag "voeden" met 50 speltmeel en 50 water. Of andere hoeveelheden, meer als je binnen een paar dagen meer broden wil bakken. Hou echter de verhouding meel water 1 op 1. Dit voor latere berekeningen als je andere hoeveelheden wil maken!
Let op, er kan ook schimmel in gaan groeien, had ik laatst ook. Weggooien en alles goed afwassen en opnieuw beginnen.
Zolang de starterdesem fris ruikt is het nog goed. Wordt het wat muffig, is het wel bruikbaar maar wordt het tijd om een nieuwe te gaan maken.
Voor 1 bakblik van 30 * 11 * 7 cm.
Hoeveelheden in grammen:
400 starterdesem
400 speltmeel
100 speltbloem
150 water (warm)
20 palmsuiker (of gewone of rietsuiker)
35 olijfolie
10 zout (Hymalaya, vanwege de extra mineralen)

Puur genoeg :?: :D

Zet de oven aan op 50 °C tot die ongeveer 35 °C is. (zelf heb ik een er ovensteen in liggen (van een steengrill uit de kringloopwinkel) blijft de temperatuur meer constant)

Meng in een kom de starter met het warme water en de suiker.
Zet in de oven van 35 °C. (30 à 45 minuten tussentijd nog een keer roeren)
Neem nu een grote kom.
Meng het zout (evt. fijn maken in de mortier) met de bloem.
Meng het meel er in twee keer doorheen (om zout optimaal te mengen).
Voeg ( na die 30 à 45 min.) de starterdesem toe aan het meel en doe de olijfolie erbij.
Mengen en vervolgens kneden. Niet te lang anders overkneedt je het. Speltmeel kan minder kneden verdragen dan tarwe!
Precieze kneedtijd ben ik nog mee aan het experimenteren.
Evt oven weer op ca. 35 °C brengen.
Eerste rijs 1 à 2 uur in de mengkom. Natte theedoek erover (heet water) (experimenteren)
Deeg doorslaan en vormen. (ben ik nog mee aan het experimenteren)
Eventueel bovenzijde met natte hand vochtig maken en bijv. (geroosterd)sesamzaad er op doen, voorzichtig aanduwen.
Bakblik invetten en bebloemen.
Evt oven weer op ca. 35 °C brengen.
Deeg in bakblik en weer 1 à 1½ uur voor de tweede rijs. (ook experimenteren)
Dan bakblik op aanrecht onder een deken of id. om warm te blijven.
Oven verwarmen tot 200 °C (duurt ca ½ uur)
Brood in de oven en in ca. 45 minuten bakken.
Laten afkoelen en uitdampen.

Ik snij met deze machine op stand 13 http://i.marktplaats.com/00/s/NzY4WDEwM ... 7/$_85.JPG
(marktplaats.nl zoek op snijmachine graef)

Een half brood als grijpvoorraad, de rest in de vriezer. (Ik bak altijd drie broden, twee in blik en één vloerbrood)

NB. Speltmeel geeft een zwaar deeg dat moeilijk rijst. Meer bloem geeft betere rijs.
Compact brood heeft zo z'n voordelen.
Eén sneetje is kleiner maar weegt meer dan één sneetje supermarkt brood. Dus veel minder beleg.

(spelt koop ik groot in: http://www.bisschopsmolenwebshop.nl/a-2 ... -zak-25kg/ :D )

Gebruikersavatar
vpk
Majoor
Majoor
Berichten: 2070
Lid geworden op: 05 jun 2007 12:54
Locatie: onder de ijssel

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor vpk » 04 jun 2014 20:45

Het koken op inductie bevalt mij op zich ook prima, alleen het valt mij steeds vaker op dat ik nooit een lekker korstje aan bijv vlees krijg. Als ik bijv gehakt rul, blijft het altijd heel bleek. Of het brandt aan en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. . Is dat jullie ervaring ook?
Zijn handen, jouw handen

jouw zorg, Zijn zorg!

Gebruikersavatar
*Annette*
Majoor
Majoor
Berichten: 2272
Lid geworden op: 06 feb 2007 19:22

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor *Annette* » 04 jun 2014 20:51

Graag wel voor broodbakmachine, hebben speciaal 1 voor speltmeel aangeschaft. Mogelijkheid voor 1 groot of 2 kleine broden.

Onze oven is niet helemaal op en top, dus daarom de keus voor bakmachine.
Wat de toekomst brengen moge........

Sophie77
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1377
Lid geworden op: 16 jun 2010 08:48

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Sophie77 » 04 jun 2014 20:52

@ vpk: Ja, dat heb ik ook vaak bij inductie. Daarom braad ik vlees (behalve rollade) bijna altijd op de wokbrander.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor ajl » 05 jun 2014 10:17

@vpk ik herken het niet. Of ik let niet zo goed op, dat kan natuurlijk ook. Ik braad het vlees altijd gewoon op inductie, ik moet ook wel, want ik heb niets anders. Ook suddervlees en gehaktballen. Ik mker wel dat er meer kracht achter gas zit, dus dat het sneller dichtschroeit.

Gebruikersavatar
André-J30
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 16 mar 2014 18:27

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor André-J30 » 05 jun 2014 10:26

*Annette* schreef:Graag wel voor broodbakmachine, hebben speciaal 1 voor speltmeel aangeschaft. Mogelijkheid voor 1 groot of 2 kleine broden.
Onze oven is niet helemaal op en top, dus daarom de keus voor bakmachine.
Welke machine is dat. (merk en type) Tot nu toe heb ik gelezen dat de broodbakmachines geen goed programma voor spelt hebben omdat dit minder lang gekneed moet worden en langere rijstijden heeft.
Zit er een boekje met recepten bij? Wil je met gewoon gist gebruiken?

PS, omdat onze elektrische veel stroom verbruikt ben ik bezig met het bouwen van een leemoven, hout gestookt. Smaakt nog lekkerder.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor MissF » 05 jun 2014 10:29

bestaat er geen kant en klaar speltmeel bij de Welkoop o.i.d.?
Inductie, daar heb je toch speciale pannen voor nodig?
Wij hebben gas, mijn man zou in een nieuwe keuken nooit voor iets anders kiezen, echte koks koken op gas, aldus hem ;) Heb nooit iets anders geprobeerd, dus geen idee of dat zo is ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor ajl » 05 jun 2014 10:42

Echt speciale pannen heb je niet nodig hoor. Mijn pannen komen bij de aldi vandaan. Al moet je voor een koekenpas wel goede pannen hebben. Je mag alleen geen pannen gebruiken die al eens op gas hebben gestaan.

liefie
Generaal
Generaal
Berichten: 5272
Lid geworden op: 16 nov 2004 10:32

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor liefie » 05 jun 2014 11:02

Ik vind inductie echt helemaal niks heb er 5 jaar lang vaak op gekookt bij mijn ouders maar geef mij maar gas veel fijner.
Dat vlees niet bruin bakt herken ik eigenlijk niet ligt dat ook niet aan je koekenpan?

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 14 jul 2013 11:33
Locatie: Leiden

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor EenVasteBurcht » 05 jun 2014 12:16

Koken moet je op gas doen, al die andere onzin is minderwaardig.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten

cron