Het geloof en het koningshuis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Het geloof en het koningshuis

Berichtdoor rotterdam » 14 feb 2014 08:38

StillAwake schreef:Is het reformatorisch dagblad republikeins geworden? Als ik een kritische noot plaats bij het optreden van het koningshuis word mij dat namelijk wel in de schoenen geschoven...


Koning en koningin juichen iets te hard bij een schaatswedstrijd - het R.D. citeert Churchill (1874-1965) „Zwak is de troon die niet op wijsheid en waardigheid is gegrondvest".

Juichen is niet wijs en waardig ? Wellicht dat de commentator van het R.D. daar eens wat zelfreflectie op los moet laten :mrgreen:

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Het geloof en het koningshuis

Berichtdoor mealybug » 14 feb 2014 09:00

Voor sommige christenen is het nog steeds niet helemaal duidelijk dat ons Koninkrijk niet van deze wereld is.
Dat is het probleem denk ik.
Kijk naar de post, waarin staat dat wij christenen (?) de wapens weer op dienen te gaan nemen tegen de moslims.

Compelle intrare ! (augustinus)

Faramir

Re: Het geloof en het koningshuis

Berichtdoor Faramir » 14 feb 2014 09:53

mealybug schreef:Voor sommige christenen is het nog steeds niet helemaal duidelijk dat ons Koninkrijk niet van deze wereld is.
Dat is het probleem denk ik.
Kijk naar de post, waarin staat dat wij christenen (?) de wapens weer op dienen te gaan nemen tegen de moslims.

Zowel het eerste en laatste punt wat je tracht te maken tonen volgens mij enkel aan dat je niet zo sterk bent in begrijpend lezen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het geloof en het koningshuis

Berichtdoor Marnix » 14 feb 2014 12:05

rotterdam schreef:
Koning en koningin juichen iets te hard bij een schaatswedstrijd - het R.D. citeert Churchill (1874-1965) „Zwak is de troon die niet op wijsheid en waardigheid is gegrondvest".

Juichen is niet wijs en waardig ? Wellicht dat de commentator van het R.D. daar eens wat zelfreflectie op los moet laten :mrgreen:


Men bedoelt gewoon te zeggen dat men tegen topsport is en bijbehorend juichen is.... Koninginsdag dan ook maar afschaffen.... een koekhappende en andere oud hollandse spelen spelend koningshuis is dan vast ook niet waardig.... :D
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Het geloof en het koningshuis

Berichtdoor rotterdam » 14 feb 2014 12:10

mealybug schreef:Voor sommige christenen is het nog steeds niet helemaal duidelijk dat ons Koninkrijk niet van deze wereld is.
Dat is het probleem denk ik.
Kijk naar de post, waarin staat dat wij christenen (?) de wapens weer op dienen te gaan nemen tegen de moslims.

Compelle intrare ! (augustinus)


niet relevante kletskoek

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Het geloof en het koningshuis

Berichtdoor schelpje3 » 14 feb 2014 12:54

mealybug schreef:Voor sommige christenen is het nog steeds niet helemaal duidelijk dat ons Koninkrijk niet van deze wereld is.
Dat is het probleem denk ik.
Kijk naar de post, waarin staat dat wij christenen (?) de wapens weer op dienen te gaan nemen tegen de moslims.

Compelle intrare ! (augustinus)

Dit soort totaal niet ter zake doende postings doen mij denken aan de ballonnetjes van Wilders. Heel veel en vaak roepen en bleren wat er allemaal fout is. Maar we horen nooit hoe het wel zou moeten.

Faramir

Re: Het geloof en het koningshuis

Berichtdoor Faramir » 14 feb 2014 12:57

Eerder de proefballonnetjes van de LPF vroeger. Gewoon heel veel stront gooien en aan het eind kijken waar het aan bleef plakken.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Het geloof en het koningshuis

Berichtdoor StillAwake » 14 feb 2014 13:34

Marnix schreef:Men bedoelt gewoon te zeggen dat men tegen topsport is en bijbehorend juichen is.... Koninginsdag dan ook maar afschaffen.... een koekhappende en andere oud hollandse spelen spelend koningshuis is dan vast ook niet waardig.... :D

Ik ben bang dat daarmee de hele basis onder het koningshuis wegvalt.
Dat is geloof ik het enige onderdeel van hun takenpakket waar de bevolking enthousiast van wordt...
De orders die binnengehaald zouden worden door de missies van ons staatshoofd worden ook vaak als argument genoemd, maar daar heb ik nog nooit een zinnige berekening van langs zien komen...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Het geloof en het koningshuis

Berichtdoor StillAwake » 14 feb 2014 13:35

Faramir schreef:Eerder de proefballonnetjes van de LPF vroeger. Gewoon heel veel stront gooien en aan het eind kijken waar het aan bleef plakken.

LPF was een beetje een raar verhaal natuurlijk.
Ik heb nog steeds het idee dat onder Pim Fortuyn deze groepering een langer leven beschoren was geweest, en vooral ook een leven met wat minder proefballonnetjes...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het geloof en het koningshuis

Berichtdoor Marnix » 14 feb 2014 14:06

StillAwake schreef:Ik ben bang dat daarmee de hele basis onder het koningshuis wegvalt.
Dat is geloof ik het enige onderdeel van hun takenpakket waar de bevolking enthousiast van wordt...
De orders die binnengehaald zouden worden door de missies van ons staatshoofd worden ook vaak als argument genoemd, maar daar heb ik nog nooit een zinnige berekening van langs zien komen...


Tja, dat heb je met een ceremonieel koningshuis :) Mijn punt was dat als men tegen "onwaardigheden" is als "juichen en aanmoedigen op een tribune" je ondertussen Koninginnedag en nu Koningsdag waarin het koninklijk huis meedoet aan oud hollandse spelen en zo, ook moeilijk kan supporten.... maar daar heb ik nog nooit een hoofdredactioneel commentaar over gezien. Kortom, het is volgens mij vooral een allergische reactie op topsport uit een hoek waar je dat van kan verwachten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Het geloof en het koningshuis

Berichtdoor StillAwake » 14 feb 2014 14:10

Marnix schreef:Tja, dat heb je met een ceremonieel koningshuis :) Mijn punt was dat als men tegen "onwaardigheden" is als "juichen en aanmoedigen op een tribune" je ondertussen Koninginnedag en nu Koningsdag waarin het koninklijk huis meedoet aan oud hollandse spelen en zo, ook moeilijk kan supporten.... maar daar heb ik nog nooit een hoofdredactioneel commentaar over gezien. Kortom, het is volgens mij vooral een allergische reactie op topsport uit een hoek waar je dat van kan verwachten.

Ik heb ooit een proefabonnement op deze krant gehad, maar het schoppen tegen alles wat de redactie niet welgevallig was begon me zozeer te storen dat ik mijn abonnement niet heb verlengd...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Het geloof en het koningshuis

Berichtdoor rotterdam » 14 feb 2014 19:30

R.D. 14/2 ; Rutte: critici op uitbundige koning zijn zeurpieten

Minister-president Mark Rutte kan zich totaal niet vinden in de kritiek op de volgens sommigen al te uitbundige aanmoedigingen van het koningspaar voor de Olympische sporters.

Dat zei hij vrijdag na afloop van de ministerraad.

„Laten we nou blij zijn dat we een koning en koningin hebben die echt van sport houden. Ik heb ook gezien hoe motiverend het is voor de sporters om die enorme betrokkenheid te voelen. Dan zit er ergens een zeurpiet die zegt dat de koning met een heel somber hoofd, in driedelig grijs pak met een horlogeketting op de tribune moet zitten. Ik begrijp er echt helemaal niets van.”

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Het geloof en het koningshuis

Berichtdoor mealybug » 14 feb 2014 20:28

schelpje3 schreef:

Dit soort totaal niet ter zake doende postings doen mij denken aan de ballonnetjes van Wilders. Heel veel en vaak roepen en bleren wat er allemaal fout is. Maar we horen nooit hoe het wel zou moeten.[/quote]

Nou, mijns inziens deed het er wel degelijk toe, want de refo-gezindte neigt natuurlijk nogal naar overwaardering van dat koningshuis.
Dat driedelig snoer hangt nu alleen om het sportveld, maar dat mag de idealisering eigenlijk niet drukken, natuurlijk.
lastig he?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Het geloof en het koningshuis

Berichtdoor schelpje3 » 14 feb 2014 20:46

mealybug schreef:
Nou, mijns inziens deed het er wel degelijk toe, want de refo-gezindte neigt natuurlijk nogal naar overwaardering van dat koningshuis.
Dat driedelig snoer hangt nu alleen om het sportveld, maar dat mag de idealisering eigenlijk niet drukken, natuurlijk.
lastig he?

Nee hoor, dat vind jij kennelijk, want iets inhoudelijks heb jij niet toe te voegen.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Het geloof en het koningshuis

Berichtdoor mona » 17 feb 2014 09:57

Marnix schreef:Men bedoelt gewoon te zeggen dat men tegen topsport is en bijbehorend juichen is
Ik denk dat dat waar is Marnix.
En ik kan het me goed voorstellen, ik denk dat topsport en een christen onverenigbaar zijn. Waarom? Ten eerste de hoeveelheid tijd die daarmee gemoeid is, en die je ook aan de Heere zou kunnen geven. Ten tweede: tegenwoordig kan je niet zonder doping op top-niveau komen en blijven. In alle sporten wordt doping gebruikt, of het nu aan het licht komt of (nog) niet. Ten derde: de roem en de eer, en het geld wat je krijgt is erg verslavend, en bewondering krijgen is zo zoet. Maar het brengt je niet dichter bij de Heere.
Van sporters die de Heere leren kennen, hoor je ook altijd dat juist geld en roem je geloof verzwakt en ondermijnt.
Waarmee ik niet wil zeggen dat recreatief sporten niet mag, ik denk zelfs dat dat goed is. Maar topsport brengt gevaren mee voor een christen.

Maargoed, dit is off topic, ik weet het. Maar ik denk dat Marnix hier een goed punt heeft.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 34 gasten

cron