Het geloof en het koningshuis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Liam

Het geloof en het koningshuis

Berichtdoor Liam » 25 jun 2011 12:21

In het Reformatorisch Dagblad stond dat Pr. Maxima en Pr. W. Alexander bij hun trouwen beloofd hebben het christelijke geloof te onderzoeken. Maar dat zij de kerk niet meer van binnen hadden gezien, als alleen bij dopen en trouwen.
Dus wij krijgen dadelijk een atheistisch koningshuis.
Ik ben daar van geschrokken.

Faramir

Re: Het geloof en het koningshuis

Berichtdoor Faramir » 25 jun 2011 12:24

Ik schrik eigenlijk meer van zo'n ongegronde conclusie.

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Re: Het geloof en het koningshuis

Berichtdoor Galateia » 25 jun 2011 12:25

Maar je kunt het geloof toch niemand opdringen? Wat zou je eraan hebben, als zij wel voor de vorm naar de kerk zouden gaan, enkel en alleen 'omdat dit bij de functie hoort'?

Wat mij betreft is er niets aan de hand, of beter gezegd: het is net zo erg dat zij geen christen zijn als dat het erg is, dat je buurvrouw geen christen is. Om maar iets te noemen.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Het geloof en het koningshuis

Berichtdoor schelpje3 » 25 jun 2011 14:29

Ik weet niet of dat waar is. Ik meen begrepen te hebben dat zij af en toe de kerk bezoeken in het dorpje Wassenaar.
Zij was r.k. Ik vraag me af of ze het wel naar haar zin heeft in een protestantse kerk ?
Het is nogal vrijzinnig, zoals de Oranjes zijn geworden. De God van wijlen kon Wilhelmina was een andere dan van haar dochter Juliana. Daar werd hij Eeuwige genoemd in de rouwdienst.
W.A. en Maxima hebben hun dochtertjes laten dopen, ze hebben wel beloofd bij het doopvont dat zij ze opvoeden in de christelijke leer.
Ik weet niet of de Bloemcampschool christelijk is ?

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Re: Het geloof en het koningshuis

Berichtdoor Galateia » 25 jun 2011 14:34

Wat maakt het uit, of de school van de kinderen christelijk is? Er gaan echt wel christelijke kinderen naar openbare scholen. Dat is toch zeker geen voorwaarde!

Ik snap het probleem niet zo. Wij kunnen niet in het hart van iemand kijken, laat dat voorop staan. Maar heeft christelijk Nederland zichzelf niet een beetje voor de gek gehouden? We weten allemaal, dat ze hebben samengewoond, dat ze op zondag gewoon werken en doen wat volgens veel christenen niet zou mogen, enzo. Dat is ook niet echt passend bij traditioneel christelijk Nederland.

Ja, ze zijn in de kerk getrouwd en hebben hun kindjes laten dopen. Maar dat komt denk ik ook wel een beetje voort uit hun positie, hun functie, de traditie. Misschien heeft het wel een bijzondere meerwaarde voor ze gehad. Kan ook.

Maar vinden we dan echt dat zij heel christelijk moeten leven? Ze hebben dan wel een bepaalde functie, maar wat mij betreft liever geen christelijk gedoe vanuit traditie of omdat het bij een functie hoort, hoor. Liever gewoon oprecht en vanuit het hart en anders niet.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Het geloof en het koningshuis

Berichtdoor Mortlach » 25 jun 2011 14:48

Galateia schreef:Ik snap het probleem niet zo. Wij kunnen niet in het hart van iemand kijken, laat dat voorop staan. Maar heeft christelijk Nederland zichzelf niet een beetje voor de gek gehouden? We weten allemaal, dat ze hebben samengewoond, dat ze op zondag gewoon werken en doen wat volgens veel christenen niet zou mogen, enzo. Dat is ook niet echt passend bij traditioneel christelijk Nederland.


Traditioneel christelijke Nederland schijnt wel eens te vergeten dat hun vorm van het christendom niet de enige vorm is...

Ik zie het al helemaal voor me, dat ze geweigerd worden door een kerkenraad omdat ze een tv in huis hebben en omdat Maxima wel eens broeken draagt...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Re: Het geloof en het koningshuis

Berichtdoor Galateia » 25 jun 2011 14:53

:mrgreen:
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Het geloof en het koningshuis

Berichtdoor Speedy » 25 jun 2011 14:59

Galateia schreef:Wat maakt het uit, of de school van de kinderen christelijk is? Er gaan echt wel christelijke kinderen naar openbare scholen. Dat is toch zeker geen voorwaarde!

Ik snap het probleem niet zo. Wij kunnen niet in het hart van iemand kijken, laat dat voorop staan. Maar heeft christelijk Nederland zichzelf niet een beetje voor de gek gehouden? We weten allemaal, dat ze hebben samengewoond, dat ze op zondag gewoon werken en doen wat volgens veel christenen niet zou mogen, enzo. Dat is ook niet echt passend bij traditioneel christelijk Nederland.

Ja, ze zijn in de kerk getrouwd en hebben hun kindjes laten dopen. Maar dat komt denk ik ook wel een beetje voort uit hun positie, hun functie, de traditie. Misschien heeft het wel een bijzondere meerwaarde voor ze gehad. Kan ook.

Maar vinden we dan echt dat zij heel christelijk moeten leven? Ze hebben dan wel een bepaalde functie, maar wat mij betreft liever geen christelijk gedoe vanuit traditie of omdat het bij een functie hoort, hoor. Liever gewoon oprecht en vanuit het hart en anders niet.


Je hebt gelijk, alleen het verschil is je weet wat je aan deze familie hebt en de BV Oranje Nassau draait niet slecht en is goed voor ons land. Daarnaast als je iedere 4 jaar een president zou hebben en iedere 4 jaar het hele circus aan te moeten zien en te moeten horen wat voor eikel of eikelientje de kar moet gaan trekken lijkt mij in 1 woord gezegd "HORROR". (Ik vind de 2e kamerverkiezingen al een hele zwartmakerij poppenkast)

Daarnaast ............ de Oranjes zijn aan ons gegeven ;)
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Het geloof en het koningshuis

Berichtdoor schelpje3 » 25 jun 2011 15:04

Galateia schreef:Wat maakt het uit, of de school van de kinderen christelijk is? Er gaan echt wel christelijke kinderen naar openbare scholen. Dat is toch zeker geen voorwaarde!

Ik snap het probleem niet zo. Wij kunnen niet in het hart van iemand kijken, laat dat voorop staan. Maar heeft christelijk Nederland zichzelf niet een beetje voor de gek gehouden? We weten allemaal, dat ze hebben samengewoond, dat ze op zondag gewoon werken en doen wat volgens veel christenen niet zou mogen, enzo. Dat is ook niet echt passend bij traditioneel christelijk Nederland.

Ja, ze zijn in de kerk getrouwd en hebben hun kindjes laten dopen. Maar dat komt denk ik ook wel een beetje voort uit hun positie, hun functie, de traditie. Misschien heeft het wel een bijzondere meerwaarde voor ze gehad. Kan ook.

Maar vinden we dan echt dat zij heel christelijk moeten leven? Ze hebben dan wel een bepaalde functie, maar wat mij betreft liever geen christelijk gedoe vanuit traditie of omdat het bij een functie hoort, hoor. Liever gewoon oprecht en vanuit het hart en anders niet.

Traditie ? De Koningin heeft de eed afgelegd "zo ware helpe mij God Almachtig Ze zweert trouw aan God en het Vaderland !
W.A. nog niet, maar die heeft wel belijdenis afgelegd ! Volgens de predikant was hij heel leergierig en schijnt er een groep maandelijks bij elkaar te komen om over het geloof te praten. Het is misschien voortgekomen uit de geschiedenis, Willem van Oranje. Er is veel bloed voor vergoten, ben je dat vergeten ?
Laten wij proberen hetgene wat er in het koningshuis nog is aan Godsdienstig besef, te waarderen.
Voor je het weet moeten wij ook op zondag naar de stembus, zoals in onze naburige landen. En dat is nog het minst erge :(

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Het geloof en het koningshuis

Berichtdoor Speedy » 25 jun 2011 15:16

schelpje3 schreef:Traditie ? De Koningin heeft de eed afgelegd "zo ware helpe mij God Almachtig Ze zweert trouw aan God en het Vaderland !
W.A. nog niet, maar die heeft wel belijdenis afgelegd ! Volgens de predikant was hij heel leergierig en schijnt er een groep maandelijks bij elkaar te komen om over het geloof te praten. Het is misschien voortgekomen uit de geschiedenis, Willem van Oranje. Er is veel bloed voor vergoten, ben je dat vergeten ?
Laten wij proberen hetgene wat er in het koningshuis nog is aan Godsdienstig besef, te waarderen.
Voor je het weet moeten wij ook op zondag naar de stembus, zoals in onze naburige landen. En dat is nog het minst erge :(


Dus de zonden moeten voor hun geaccepteerd worden?
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Het geloof en het koningshuis

Berichtdoor schelpje3 » 25 jun 2011 15:22

Speedy schreef:
Dus de zonden moeten voor hun geaccepteerd worden?

Nee natuurlijk niet !! Net zomin als die van ons. Maar ik wil trachten te voorkomen dat er juist een goedmakende discussie op gang komt, dat het allemaal niks uitmaakt of ze nu geloven of niet en hoe ze geloven. Het koningshuis glijdt af, net als de rest van de Nederland. Op godsdienstig terrein bedoel ik dan

Faramir

Re: Het geloof en het koningshuis

Berichtdoor Faramir » 25 jun 2011 15:29

schelpje3 schreef:Ik weet niet of dat waar is. Ik meen begrepen te hebben dat zij af en toe de kerk bezoeken in het dorpje Wassenaar.
Zij was r.k. Ik vraag me af of ze het wel naar haar zin heeft in een protestantse kerk ?

Is Maxima dan protestants geworden? Volgens mij is ze nog gewoon katholiek.
Het is nogal vrijzinnig, zoals de Oranjes zijn geworden. De God van wijlen kon Wilhelmina was een andere dan van haar dochter Juliana. Daar werd hij Eeuwige genoemd in de rouwdienst.

En aan hoe God genoemd wordt in een rouwdienst zie je of iemand vrijzinnig is of niet?
W.A. en Maxima hebben hun dochtertjes laten dopen, ze hebben wel beloofd bij het doopvont dat zij ze opvoeden in de christelijke leer.
Ik weet niet of de Bloemcampschool christelijk is ?

Een school hoeft geen verantwoording te dragen voor de geloofsopvoeding, dat kan wel, maar het is primair de taak van de ouders.

Liam

Re: Het geloof en het koningshuis

Berichtdoor Liam » 27 jun 2011 16:26

Mijn vraag is in christelijk Nederland denken nog veel mensen dat zij van God gegeven zijn.
Maar is dat dan een God die zij niet belijden?

Liam

Re: Het geloof en het koningshuis

Berichtdoor Liam » 27 jun 2011 16:30

Ik lees dat iemand schrijft, liever een koning dan een president te willen.
Maar de koning wordt niet gekozen, zit hij dan wel in de regering ?

Boven de partijen staan ze niet, dat hebben we met de verkiezingen gezien.
Beatrix was duidelijk voor de PvdA.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Het geloof en het koningshuis

Berichtdoor Evelien » 27 jun 2011 16:41

Mensen waar gaat dit over? :shock: :shock:

Omdat je niet naar de kerk gaat, maar wel geloofd of niet geloofd, ben je ineens atheistisch?


:?:


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 110 gasten