Het geloof en het koningshuis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Het geloof en het koningshuis

Berichtdoor meribel » 19 aug 2011 23:15

Liam schreef:Toch krijg ik nog steeds geen antwoord op mijn vraag: "Waarom met name in reformatorische kring men zo met het koningshuis dweept .
En jammer dat zij zich laten kronen " Bij de gratie Gods.... " en dit dan zelf niet uitdragen.

Ander citaat: De veronderstelde onrust in de protestantse kerk over de beleving van de zondagsheiliging binnen de Eerste Familie van Nederland. Want van de koningin tot en met Margriet & Pieter en hun kinderen, lijkt het met het respect voor de zevende dag gedaan. Concludeert het blad op basis van een telling van het Reformatorisch Dagblad.


Refdag is een soort veredelde Story lijkt het wel...

Liam

Re: Het geloof en het koningshuis

Berichtdoor Liam » 25 aug 2011 16:22

Mortlach schreef:Ik wil dit wel even kwijt:

Als je gelegenheid hebt om je druk te maken om 'Ah! Het koninklijk huis lijkt niet te voldoen aan mijn standaard wat betreft geloof!', dan mag je God wel danken dat er niets ernstigers is om je druk om te maken.


Dus maar niet kritisch zijn ? En alles maar slikken ? Zoals nu gebleken het derde buitenechtelijk kind, omdat men maar zijn mond houdt ?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Het geloof en het koningshuis

Berichtdoor Mortlach » 25 aug 2011 16:31

Liam schreef:Dus maar niet kritisch zijn ? En alles maar slikken ? Zoals nu gebleken het derde buitenechtelijk kind, omdat men maar zijn mond houdt ?


Ga je eens druk maken om belangrijke dingen...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Re: Het geloof en het koningshuis

Berichtdoor Galateia » 25 aug 2011 16:36

Nou, inderdaad zeg. Wat een druk-makerij. Een klein deel van de Nederlandse bevolking heeft van die strenge regels voor de zondag. Het overgrote deel niet. Zij behoren waarschijnlijk tot het overgrote deel. Ach, en dan nog. Geloof is iets persoonlijks. Je kunt toch niet van iemand verwachten heel streng gelovig te zijn, alleen maar omdat hij/zij behoort tot een bepaalde familie?

Waar maakt men zich nou eigenlijk echt druk om?
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Het geloof en het koningshuis

Berichtdoor meribel » 25 aug 2011 16:56

daarnaast, indien het koningshuis ons "gegeven" is...dan blijft dat toch ook zo als amalia met achmed trouwt en islamiet wordt?

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 apr 2005 09:04

Re: Het geloof en het koningshuis

Berichtdoor Lichtzwaard » 01 sep 2012 09:39

Het is heel simpel de fam .von Amsberg is gewoon vrijzinnig en doen alles wat de refochristen een gruwel is.
Voorts en is maar een goede regeringsvorm en dat is de Republiek.Komt nog bij dat de Nederlanden de eerste Republiek waren en zijn ter wereld.Dat NL zeer snel weer Republiek zal worden en verenigd zal worden met de Zuidelijke Nederlanden . =D> =D> =D>
VERITAS VOS LIBERABIT.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Het geloof en het koningshuis

Berichtdoor boer » 01 sep 2012 10:17

Liam schreef:Toch krijg ik nog steeds geen antwoord op mijn vraag: "Waarom met name in reformatorische kring men zo met het koningshuis dweept .
En jammer dat zij zich laten kronen " Bij de gratie Gods.... " en dit dan zelf niet uitdragen.

Ander citaat: De veronderstelde onrust in de protestantse kerk over de beleving van de zondagsheiliging binnen de Eerste Familie van Nederland. Want van de koningin tot en met Margriet & Pieter en hun kinderen, lijkt het met het respect voor de zevende dag gedaan. Concludeert het blad op basis van een telling van het Reformatorisch Dagblad.


De ZEVENDDE dag ?????
Niet alles aannemen hoor wat je moderne kalendertje zegt.
Was het niet de heer Kersten die zei dat we de Tweede Weldoorlog te danken hadden aan Juliana die het land ontvlucht was op een zondag?
LOOOOOL
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... t_1_291900

Die veroordelende, stiekeme hypocrisie is zo onchristelijk.
Terecht werd deze oprichter van de SGP dan ook de toegang tot de tweede Kamer ontzegd, voor ''onfatsoenlijke sympathieen''.
Enfin, lees het maar na op Wikipedia.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gerrit_Hendrik_Kersten

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Het geloof en het koningshuis

Berichtdoor schelpje3 » 13 feb 2014 13:09

Het lijkt erop of koning Willem Alexander nu toch een vlekje op zijn tot nu toe, smetteloos blazoen heeft opgelopen in Rusland.
Scherp stukje op RD.nl!

De roemruchte Britse premier Winston Churchill waarschuwde al: „Zwak is de troon die niet op wijsheid en waardigheid is gegrondvest.” Misschien dat onze koning daar eens over moet nadenken als hij reflecteert op zijn bezoek aan de winterspelen 2014 in het Russische Sotsji.

De beelden die de achterliggende vijf dagen via de media naar buiten zijn gebracht, tonen een enthousiast koningspaar dat met volle teugen geniet van het olympisch sportevenement. Dat op zichzelf is niet nieuw. Bekend is dat koning Willem-Alexander een groot fan is van sporten en zeker ook van het schaatsen. Hoewel koningin Máxima uit het veel warmere Argentinië komt, waar het schaatsen minder populair is, heeft zij het enthousiasme van haar man voor deze sport overgenomen. Het was voor het koningspaar een feest om naar Rusland af te reizen.

De bezwaren die er in de samenleving en vooral bij mensenrechtenorganisaties bestonden tegen dit koninklijk bezoek aan het land van Poetin wogen kennelijk niet. Evenmin liet het paar zich weerhouden door het feit dat zij op zondag, een dag gegeven voor rust en kerkgang, in stadions vol feestgedruis zaten. Zij wilden genieten.

Dat laatste hebben ze gedaan, en met volle teugen. De manier waarop de koning daarvan blijk gaf, was duidelijk zichtbaar. Als het ging om het aanmoedigen van de schaatsers had een andere supporter dat hem niet kunnen verbeteren. Alsof hij een kleine jongen was, schreeuwde hij het uit. Wanneer Nederlanders een succes boekten, ging hij bijna uit zijn dak.

Natuurlijk zullen er sportliefhebbers en burgers zijn die dit in hoge mate waarderen. Zij prijzen de vorig jaar aangetreden koning omdat hij zo dicht bij de mensen staat, zo ”gewoon” is. Maar de vraag is wel of dit uitgelaten gedrag zo gewoon is. Soms leek het meer weg te hebben van hysterie. De koning vergat kennelijk dat hij daar niet was als sportliefhebber maar als staatshoofd.

Het tweede opvallende gebeurde tijdens een bezoek van het koninklijk paar aan het Hollandhuis, de ontmoetingsplaats voor Nederlandse gasten in Sotsji. Terwijl de koning daar was, dook plotseling de Russische president Poetin op. Samen met de koning dronk hij een pilsje. Poetin haalde hiermee een doordachte stunt uit. Hij weet van de kritiek in ons land op zijn mensenrechtenbeleid. Door ‘gemene zaak’ met de koning te maken, zette hij feitelijk de Nederlandse regering voor schut. Zij was de regie over het koninklijk bezoek even kwijt.

Het gedrag van onze koning in Sotsji was niet wijs en niet waardig. Gelet op de politieke gevoeligheid had hij zich niet door Poetin moeten laten verleiden tot het samen drinken van een biertje. Daarmee brengt hij de Nederlandse regering in verlegenheid. Dat zal in de toekomst worden meegewogen als de vraag aan de orde is of hij weer op stap moet.

Het past niet bij de waardigheid van het ambt zich zo te gedragen als de koning deed. Zijn moeder besefte dat heel goed. Koning Willem-Alexander schijnt dat te vergeten. De Bijbel waarschuwt: „Wee het land welks koning een kind is.” Je kinderlijk aanstellen is niet wijs en niet waardig.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Het geloof en het koningshuis

Berichtdoor StillAwake » 13 feb 2014 14:21

schelpje3 schreef:Het lijkt erop of koning Willem Alexander nu toch een vlekje op zijn tot nu toe, smetteloos blazoen heeft opgelopen in Rusland.
Scherp stukje op RD.nl!

De roemruchte Britse premier Winston Churchill waarschuwde al: „Zwak is de troon die niet op wijsheid en waardigheid is gegrondvest.” Misschien dat onze koning daar eens over moet nadenken als hij reflecteert op zijn bezoek aan de winterspelen 2014 in het Russische Sotsji.

De beelden die de achterliggende vijf dagen via de media naar buiten zijn gebracht, tonen een enthousiast koningspaar dat met volle teugen geniet van het olympisch sportevenement. Dat op zichzelf is niet nieuw. Bekend is dat koning Willem-Alexander een groot fan is van sporten en zeker ook van het schaatsen. Hoewel koningin Máxima uit het veel warmere Argentinië komt, waar het schaatsen minder populair is, heeft zij het enthousiasme van haar man voor deze sport overgenomen. Het was voor het koningspaar een feest om naar Rusland af te reizen.

De bezwaren die er in de samenleving en vooral bij mensenrechtenorganisaties bestonden tegen dit koninklijk bezoek aan het land van Poetin wogen kennelijk niet. Evenmin liet het paar zich weerhouden door het feit dat zij op zondag, een dag gegeven voor rust en kerkgang, in stadions vol feestgedruis zaten. Zij wilden genieten.

Dat laatste hebben ze gedaan, en met volle teugen. De manier waarop de koning daarvan blijk gaf, was duidelijk zichtbaar. Als het ging om het aanmoedigen van de schaatsers had een andere supporter dat hem niet kunnen verbeteren. Alsof hij een kleine jongen was, schreeuwde hij het uit. Wanneer Nederlanders een succes boekten, ging hij bijna uit zijn dak.

Natuurlijk zullen er sportliefhebbers en burgers zijn die dit in hoge mate waarderen. Zij prijzen de vorig jaar aangetreden koning omdat hij zo dicht bij de mensen staat, zo ”gewoon” is. Maar de vraag is wel of dit uitgelaten gedrag zo gewoon is. Soms leek het meer weg te hebben van hysterie. De koning vergat kennelijk dat hij daar niet was als sportliefhebber maar als staatshoofd.

Het tweede opvallende gebeurde tijdens een bezoek van het koninklijk paar aan het Hollandhuis, de ontmoetingsplaats voor Nederlandse gasten in Sotsji. Terwijl de koning daar was, dook plotseling de Russische president Poetin op. Samen met de koning dronk hij een pilsje. Poetin haalde hiermee een doordachte stunt uit. Hij weet van de kritiek in ons land op zijn mensenrechtenbeleid. Door ‘gemene zaak’ met de koning te maken, zette hij feitelijk de Nederlandse regering voor schut. Zij was de regie over het koninklijk bezoek even kwijt.

Het gedrag van onze koning in Sotsji was niet wijs en niet waardig. Gelet op de politieke gevoeligheid had hij zich niet door Poetin moeten laten verleiden tot het samen drinken van een biertje. Daarmee brengt hij de Nederlandse regering in verlegenheid. Dat zal in de toekomst worden meegewogen als de vraag aan de orde is of hij weer op stap moet.

Het past niet bij de waardigheid van het ambt zich zo te gedragen als de koning deed. Zijn moeder besefte dat heel goed. Koning Willem-Alexander schijnt dat te vergeten. De Bijbel waarschuwt: „Wee het land welks koning een kind is.” Je kinderlijk aanstellen is niet wijs en niet waardig.

Persoonlijk heb ik die hele verafgoding van het koningshuis, met discutabele figuren als Bernhard en Maxima nooit zo begrepen.
Dat WA nu als een hysterische fan de sporters zit aan te moedigen is in elk geval wél meer te prijzen dan de afstand die zijn moeder tot "het gepeupel" hield...
Maar, wellicht ben ik teveel republikein om dit als wangedrag te kunnen bestempelen!
Overigens was het blazoen toch al niet zo smetteloos, met zijn partnerkeuze, het feit dat hij Videla aanhaalde om te vertellen dat Zorreguieta schone handjes heeft, zijn bijnaam "prins pils", enz...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Faramir

Re: Het geloof en het koningshuis

Berichtdoor Faramir » 13 feb 2014 14:23

Fijn om te zien dat het mensen zijn. Kuddo's voor de koning en koningin.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Het geloof en het koningshuis

Berichtdoor schelpje3 » 13 feb 2014 14:42

StillAwake schreef:Persoonlijk heb ik die hele verafgoding van het koningshuis, met discutabele figuren als Bernhard en Maxima nooit zo begrepen.
Dat WA nu als een hysterische fan de sporters zit aan te moedigen is in elk geval wél meer te prijzen dan de afstand die zijn moeder tot "het gepeupel" hield...
Maar, wellicht ben ik teveel republikein om dit als wangedrag te kunnen bestempelen!
Overigens was het blazoen toch al niet zo smetteloos, met zijn partnerkeuze, het feit dat hij Videla aanhaalde om te vertellen dat Zorreguieta schone handjes heeft, zijn bijnaam "prins pils", enz...

Ik denk dat hier bedoeld wordt dat hij sinds hij koning is, een smetteloos blazoen heeft. Het valt niet mee om je moeder, die zo perfectionistisch is, op te volgen en toch jezelf te blijven.
En ook gaat het niet om het aanmoedigen alleen. Het is nogal een blunder dat er met veel tam tam is afgereisd door de diverse Nederlanders "wij zullen die Russen wel eens vertellen dat we het niet eens zijn met dit en dat" en er vervolgens mee staat te proosten. Het zal Poetin aan zijn zitvlak oxideren. Nederland is een muggenpoepje vergeleken bij Rusland.
Ik snap die verafgoding van de sporters niet. Als ik op de diverse krantensites kom, zie ik meteen vol in beeld alle resultaten van de sporters. Die interesseren mij niet, daar zijn de sportkaterns voor.
Het was genoeg geweest om de medaillewinnaars bij terugkomst te ontvangen op Huis ten Bosch, zoals prinses Beatrix dat deed. Dat is waardig en des konings.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Het geloof en het koningshuis

Berichtdoor StillAwake » 13 feb 2014 15:02

schelpje3 schreef:Ik denk dat hier bedoeld wordt dat hij sinds hij koning is, een smetteloos blazoen heeft. Het valt niet mee om je moeder, die zo perfectionistisch is, op te volgen en toch jezelf te blijven.
En ook gaat het niet om het aanmoedigen alleen. Het is nogal een blunder dat er met veel tam tam is afgereisd door de diverse Nederlanders "wij zullen die Russen wel eens vertellen dat we het niet eens zijn met dit en dat" en er vervolgens mee staat te proosten. Het zal Poetin aan zijn zitvlak oxideren. Nederland is een muggenpoepje vergeleken bij Rusland.
Ik snap die verafgoding van de sporters niet. Als ik op de diverse krantensites kom, zie ik meteen vol in beeld alle resultaten van de sporters. Die interesseren mij niet, daar zijn de sportkaterns voor.
Het was genoeg geweest om de medaillewinnaars bij terugkomst te ontvangen op Huis ten Bosch, zoals prinses Beatrix dat deed. Dat is waardig en des konings.

Dit doet me denken aan een artikel in het RD (ik vermoed zo rond het EK voetbal van 2008 of het WK voetbal van 2006).
Er stond in een katern een artikel over de verafgoding van sporters. Dit werd ten stelligste en ten strengste veroordeeld. Helemaal mee eens.
Je sloeg de bladzijde om, en wat stond daar: Exact dezelfde verafgoding, maar dan van al onze prinsjes, prinsesjes en weet ik wat voor adellijke titels meer.
De goddeloosheid die in de vorige pagina werd veroordeeld stond op deze pagina zo breed uitgemeten dat de Telegraaf er nog wat van kon leren...
Conclusie: Mensen vergapen zich blijkbaar graag aan beroemdheden. Dat kunnen filmsterren zijn of musici, sporters of royals, het idee blijft hetzelfde.
Het enige verschil is dat de refo-gezindte deze verafgoding richting de Oranje's gooit, maar dezelfde verafgoding door andere mensen veroordeeld...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Het geloof en het koningshuis

Berichtdoor schelpje3 » 13 feb 2014 15:10

Je bent weer lekker generaliserend bezig. Mensen vergapen zich. Ja, sommige mensen! Of velen. Maar evenzo veel totaal niet. Ik hoef geen foto's te zien van wintersportende koninklijke familieleden.
Laat die meisjes lekker in de luwte opgroeien!
En naar een foto van kleine prinsesjes kijken is van een andere orde dan op een tribune staan hossen, schreeuwen en zwaaien.
Hij kon dat doen toen hij nog lid was van het O.C., nu is hij koning!

Bambi

Re: Het geloof en het koningshuis

Berichtdoor Bambi » 13 feb 2014 15:14

De Koning kan beter laten zien, dat hijzelf de Grote Koning volgt en Die de eer geven.
Maar dat gebeurt nu net in het verborgene.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Het geloof en het koningshuis

Berichtdoor StillAwake » 13 feb 2014 15:15

schelpje3 schreef:Je bent weer lekker generaliserend bezig. Mensen vergapen zich. Ja, sommige mensen! Of velen. Maar evenzo veel totaal niet. Ik hoef geen foto's te zien van wintersportende koninklijke familieleden.
Laat die meisjes lekker in de luwte opgroeien!
En naar een foto van kleine prinsesjes kijken is van een andere orde dan op een tribune staan hossen, schreeuwen en zwaaien.
Hij kon dat doen toen hij nog lid was van het O.C., nu is hij koning!

Tuurlijk moeten die meisjes in de luwte opgroeien.
Maar daar ging mijn opmerking niet over ;-)
Jij klaagde dat de kranten de sport zo nadrukkelijk in beeld brengen.
En je vergapen aan een foto van Sven Kramer, die daar ook echt iets voor heeft moeten doen begrijp ik beter dan je vergapen aan de koninklijke familie, die daar alleen maar zit omdat overgrootvader zichzelf tot koning benoemd heeft....
Rond de troonswisseling kon je toch ook geen krant openslaan of WA stond op elke foto die groter was dan een postzegel...
Nu zijn de olympische spelen, en schrijven de kranten daarover!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten