Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (3)

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Anne 80

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (3)

Berichtdoor Anne 80 » 29 sep 2015 07:46

MissF schreef:Wij slapen beneden, aan de tuinkant, het terras grenst aan het slaapkamerraam, dus ik zorg altijd dat het netjes opgemaakt is, maar gebruik altijd een sprei, met een berg kussens. Ik vind onze slaapkamer erg leuk, dus kijk graag even naar binnen als ik buiten loop :D


Ik vind het persoonlijk wel zo fris om je bed een groot gedeelte van de dag te luchten(o.a. tegen husstofmijt). Zeker de hele ochtend.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (3)

Berichtdoor Chaya » 21 nov 2015 14:22

Wie is in het bezit van een zakloze stofzuiger, zoals bijvoorbeeld een D yson?
We hadden een logeerkonijntje en hebben een paar keer zaagsel mee opgezogen en nu stinkt de lucht die eruit komt. :-&
Ik heb het stofreservoir al een paar keer helemaal uitgesopt, met een klamme lap de rest afgenomen, steeds waspoeder mee opgezogen en tenslotte nu de speciale korrels van HG, maar hij blijft een vervelende geur verspreiden.
Ik begreep dat je het HEPA filter nooit mag wassen.
Maar wat kan ik nog wel doen? Zou het minder worden met de tijd?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (3)

Berichtdoor Sabra » 21 nov 2015 17:18

Chaya schreef:Wie is in het bezit van een zakloze stofzuiger, zoals bijvoorbeeld een D yson?


Ik heb een Dyson.

Gebruikersavatar
jaccootje85
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1240
Lid geworden op: 16 apr 2007 18:39

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (3)

Berichtdoor jaccootje85 » 22 nov 2015 09:23

Ik heb een Philips. Heb er zelden nare lucht uit. Soms stinkt hij wel eens naar stof maar dan zittie te vol. Heb geen ervaring met het opzuigen van konijnenzaagsel. Wij hebben wel een hond maar dat ruik ik niet aan de stofzuiger.
Szent az Úr

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23566
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (3)

Berichtdoor Marnix » 23 nov 2015 15:41

Het wordt minder maar dat kan even duren. Enige wat een beetje werkt is de geur laten overheersen door een andere geur. Wij hebben een keer kaneel gestrooid tegen mieren en het daarna opgezogen. Vervolgens rook het huis iedere keer naar het stofzuigen een beetje naar appeltaart. Dus.... Zuig wat kaneel op, dan ruikt het een stuk prettiger :) En dan gewoon wachten tot de geur weer weg is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (3)

Berichtdoor Chaya » 23 nov 2015 16:00

Marnix schreef:Het wordt minder maar dat kan even duren. Enige wat een beetje werkt is de geur laten overheersen door een andere geur. Wij hebben een keer kaneel gestrooid tegen mieren en het daarna opgezogen. Vervolgens rook het huis iedere keer naar het stofzuigen een beetje naar appeltaart. Dus.... Zuig wat kaneel op, dan ruikt het een stuk prettiger :) En dan gewoon wachten tot de geur weer weg is.

Die waspoeder zou toch ook moeten gaan overheersen zou je denken?

De korrels beloven:
Stofzuigers kunnen flink gaan stinken omdat het vuil, bij normaal gebruik, langdurig in de stofzuigerzak of stofopvangbak (voor zakloze stofzuigers) zit en daardoor muf en “zuur” kan gaan ruiken. Doordat de luchtstroom tijdens het stofzuigen constant langs het opgezogen vuil gaat, komt deze muffe en “zure” lucht via de luchtuitlaat van de stofzuiger naar buiten. Vooral haren van huisdieren zijn, zelfs bij het regelmatig verwisselen van de stofzuigerzak of legen van de stofopvangbak, een bron van stank. HG stofzuiger -lucht- verfrisser stopt het “broeien” al in de stofzuigerzak of stofopvangbak en zorgt er zo voor dat de stofzuiger tijdens het stofzuigen een heerlijke frisse lucht zal verspreiden. Gebruik de dop van de fles als doseerdop en vul 4 dopjes tot de rand met HG stofzuiger -lucht- verfrisser. Leeg de dopjes op de vloer en zuig vervolgens de korrels op met de mond van de stofzuiger.

Maar ik merk er nog niet veel van al is het niet meer zo hevig als in het begin.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (3)

Berichtdoor MissF » 23 nov 2015 19:16

ik heb een Dyson, en nog geen last gehad van nare geuren, maar in mijn vorige stofzuiger met zakken deed ik regelmatig de korreltjes uit een geurzakje. Dat kan bij een stofzuigerloze stofzuiger vast ook wel.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (3)

Berichtdoor meribel » 23 nov 2015 20:35

Chaya schreef:Wie is in het bezit van een zakloze stofzuiger, zoals bijvoorbeeld een D yson?
We hadden een logeerkonijntje en hebben een paar keer zaagsel mee opgezogen en nu stinkt de lucht die eruit komt. :-&
Ik heb het stofreservoir al een paar keer helemaal uitgesopt, met een klamme lap de rest afgenomen, steeds waspoeder mee opgezogen en tenslotte nu de speciale korrels van HG, maar hij blijft een vervelende geur verspreiden.
Ik begreep dat je het HEPA filter nooit mag wassen.
Maar wat kan ik nog wel doen? Zou het minder worden met de tijd?


ik heb een stofzuigerzaklose stofzuiger van philips,
ik mag het filter niet wassen, maar je moet het wel vervangen na een tijdje.

ik wilde nieuwe dure hepa filter kopen maar de man in de blokker zei; nee joh, gewoon van dat spul wat je in je afzuigkap stopt, kan je zelf op maat knippen.
en inderdaad. ( of je koopt een duur nieuw hepa filter )

maar nu na 2 jaar moet ik zeggen, het is handig dat ik de legoblokjes makkelijk terugvind, maar volgende keer weer zakken.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7923
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (3)

Berichtdoor StillAwake » 24 nov 2015 09:57

Chaya schreef:Die waspoeder zou toch ook moeten gaan overheersen zou je denken?

De korrels beloven:
Stofzuigers kunnen flink gaan stinken omdat het vuil, bij normaal gebruik, langdurig in de stofzuigerzak of stofopvangbak (voor zakloze stofzuigers) zit en daardoor muf en “zuur” kan gaan ruiken. Doordat de luchtstroom tijdens het stofzuigen constant langs het opgezogen vuil gaat, komt deze muffe en “zure” lucht via de luchtuitlaat van de stofzuiger naar buiten. Vooral haren van huisdieren zijn, zelfs bij het regelmatig verwisselen van de stofzuigerzak of legen van de stofopvangbak, een bron van stank. HG stofzuiger -lucht- verfrisser stopt het “broeien” al in de stofzuigerzak of stofopvangbak en zorgt er zo voor dat de stofzuiger tijdens het stofzuigen een heerlijke frisse lucht zal verspreiden. Gebruik de dop van de fles als doseerdop en vul 4 dopjes tot de rand met HG stofzuiger -lucht- verfrisser. Leeg de dopjes op de vloer en zuig vervolgens de korrels op met de mond van de stofzuiger.

Maar ik merk er nog niet veel van al is het niet meer zo hevig als in het begin.

schoonmaken met pure alcohol (ethanol) werkt ook. Je huis ruikt de eerste keer een beetje naar wodka, maar dat vervluchtigd in 1 keer.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (3)

Berichtdoor Chaya » 24 nov 2015 14:29

meribel schreef:ik heb een stofzuigerzaklose stofzuiger van philips,
ik mag het filter niet wassen, maar je moet het wel vervangen na een tijdje.
ik wilde nieuwe dure hepa filter kopen maar de man in de blokker zei; nee joh, gewoon van dat spul wat je in je afzuigkap stopt, kan je zelf op maat knippen.
en inderdaad. ( of je koopt een duur nieuw hepa filter )
maar nu na 2 jaar moet ik zeggen, het is handig dat ik de legoblokjes makkelijk terugvind, maar volgende keer weer zakken.

Ik zou weer gaan voor de zakloze, maar dan wel eentje met een langer snoer. Hiervoor had ik een stofzuiger met de duurste zakken (volgens de handyman) dus dat bespaar ik nu wel.
Dat dat spulletje uit de wasemkap ook zou kunnen dienen als filter, lijkt mij "gevaarlijk", tenminste, als je longpatiënten in huis hebt.


HEPA is een afkorting van High Efficiency Particulate Absorbing en is een speciaal filter die zeer fijne stofdeeltjes uit de afvallucht (uit te blazen lucht) van een stofzuiger haalt. De kwaliteit waarin hij dit werk uitvoert, dus hoe goed hij filtert wordt aangegeven met een getal. Hoe hoger dat getal, hoe beter. Een HEPA13 filter is dus beter dan een HEPA12 filter. Over het algemeen zijn de HEPA filters uitwasbaar. Als hij niet uitwasbaar is zal je de HEPA filter eens in de zoveel tijd moeten vervangen. Bij een stofzuiger, die over een HEPA filter beschikt tref je deze filter meestal aan op de achterkant van de stofzuiger. Die kan je met een lipje of zo makkelijk openmaken om het HEPA filter uit te nemen en te vervangen.
bron: stofzuigersverschillen.

Ik heb even gekeken maar vind de prijzen wel meevallen, je doet er best lang mee. En mijn merk hebben ze toch niet bij de b lokker. :wink:
StillAwake schreef:choonmaken met pure alcohol (ethanol) werkt ook. Je huis ruikt de eerste keer een beetje naar wodka, maar dat vervluchtigd in 1 keer.

Die heb ik nog niet bedacht. Ik heb nog een fles oude jenever in de kelder staan, niemand lust het (nog). Dus ik ga daar eens mee aan de slag.
Moet ik het wel doen als er geen visite komt, anders denken ze nog dat ik een probleem heb. :mrgreen:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (3)

Berichtdoor Mortlach » 08 jul 2016 06:56

Hoe leven wij? Dat vragen wij ons ineens ook af. Het blijkt dat het water wat mijn vrouw en kind al 6 jaar en ik al 3 jaar drinken, barstensvol zit met e-coli. Weet je hoeveel e-colibacteriën er nodig zijn om water ondrinkbaar te maken? 1 per 100 ml. Onze waarden? 138 per 100 ml!

Binnenkort dus foto's van een nieuw huis, want we gaan direct verhuizen. En de huisbaas wordt aangeklaagd, want 6 jaar betalen voor het voorrecht te worden vergiftigd met e-coli, ik vermoed dat de rechter daar wel het een en ander over te zeggen heeft.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (3)

Berichtdoor Evelien » 08 jul 2016 07:23

@Mortlach... zo dan he. Dat is bizar! :shock: :shock: Hebben jullie al iets anders op het oog?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (3)

Berichtdoor Mortlach » 08 jul 2016 07:30

Evelien schreef:@Mortlach... zo dan he. Dat is bizar! :shock: :shock: Hebben jullie al iets anders op het oog?


We gaan vandaag naar een alternatief huurhuis kijken en reken maar dat ik navraag hoe het met de watersituatie zit.

Hier in Ierland is niet elk huis automatisch aangesloten op het waterleidingnet. Op het platteland liggen de huizen te ver uit elkaar om dat rendabel te houden. Dus hebben huizen hier vaak een eigen waterput of bron. Onze bron ligt blijkbaar in een weiland waar regelmatig koeien grazen en dus ook schijten.

Mijn vrouw kwakkelt al 6 jaar met haar gezondheid, zo ernstig dat ze niet kan werken. We beginnen ineens te begrijpen waar dat door komt...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (3)

Berichtdoor Chaya » 08 jul 2016 13:34

Ongelooflijk Mortlach, dat dit gebeurt in 2016. :shock:
Romantisch op het platteland.
Is er dan geen controle op, jaarlijks of zo?
Hoe kwam je er nu opeens achter dat die waarde zo hoog is?
En is het gemakkelijk om een ander huis te vinden?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (3)

Berichtdoor Mortlach » 11 jul 2016 12:23

Chaya schreef:Ongelooflijk Mortlach, dat dit gebeurt in 2016. :shock:
Romantisch op het platteland.
Is er dan geen controle op, jaarlijks of zo?
Hoe kwam je er nu opeens achter dat die waarde zo hoog is?
En is het gemakkelijk om een ander huis te vinden?


Sorry, ik had de reactie niet gezien.

Nee, er is geen controle, dat zouden we zelf moeten doen (of de huisbaas eigenlijk, maar dat is een zak hooi die het allemaal maar laat belopen en het mag vooral niks kosten).

We kwamen erachter omdat mijn vrouw vorige week ineens groen schuimende stoelgang had. Dat is of een probleem met de galblaas of een bepaalde parasiet die in water kan zitten en het vergt dat de dokter het meldt bij de gemeente. Zo is het balletje gaan rollen. En hoewel mijn vrouw de parasiet niet heeft, kwam er dus wel uit dat er e-coli in het water zit, en waarschijnlijk al die tijd al in heeft gezeten.

Een ander huis vinden is lastig. Het moet betaalbaar zijn natuurlijk, en we willen eigenlijk niet weg uit de buurt, ook omdat onze dochter niet willen scheiden van haar school en vriendjes. We hebben wat op het oog en horen hopelijk snel of wij de gelukkigen zijn (er zijn meer gegadigden).
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten