Snelle computervragen (deel 3)

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Snelle computervragen (deel 3)

Berichtdoor StillAwake » 01 apr 2024 11:49

johannes1 schreef:Dat is juist het probleem. Ik zie mijn draadloze netwerk niet. Ik zie wel de netwerken van de buren, etc, maar die van mij mist. Ik kan nu alleen met een draad gekoppeld aan de router op internet, maar niet meer via de wifi.

je router al eens opnieuw opgestart?
gewoon uizetten, de stekker eruit, en dan een 5 minuten wachten zodat ook alle mogelijk condensatortjes hun spanning kwijt zijn.
weer aanzetten, en ik ozu er niet van opkijken als het gefixt is.
Als je nog wel bedraad in je router kunt zou je ook kunnen kijken wat de inloggegevens van je wifi zijn. Mogelijk is daar een instelling omgezet.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Snelle computervragen (deel 3)

Berichtdoor johannes1 » 01 apr 2024 11:59

Het gekke is dat ik hem op mijn mobiel en oude laptop gelijk vindt, maar op de laptop van jongens niet. Het ligt denk aan de laptop maar kan niet vinden waar de fout zit.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23593
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Snelle computervragen (deel 3)

Berichtdoor Marnix » 01 apr 2024 13:21

johannes1 schreef:Het gekke is dat ik hem op mijn mobiel en oude laptop gelijk vindt, maar op de laptop van jongens niet. Het ligt denk aan de laptop maar kan niet vinden waar de fout zit.


Enige dat ik kan bedenken is dat je SSID op een protocol draait dat te nieuw is voor de laptop. Bijvoorbeeld dat je draadloze netwerk op 5GHz draait en je laptop (wifi-adapter erin) geen 5 GHz ondersteunt maar alleen 2.4. Zoiets.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Snelle computervragen (deel 3)

Berichtdoor johannes1 » 01 apr 2024 13:24

Marnix schreef:Enige dat ik kan bedenken is dat je SSID op een protocol draait dat te nieuw is voor de laptop. Bijvoorbeeld dat je draadloze netwerk op 5GHz draait en je laptop (wifi-adapter erin) geen 5 GHz ondersteunt maar alleen 2.4. Zoiets.

Dat had gekund ja, maar voor de opnieuw installeren van Windows deed hij het wel. Maar sinds dat de winkel hem opnieuw geïnstalleerd heeft krijg ik dit probleem. Bedankt voor je reactie, we zoeken nog even verder.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Snelle computervragen (deel 3)

Berichtdoor StillAwake » 01 apr 2024 16:22

Marnix schreef:Enige dat ik kan bedenken is dat je SSID op een protocol draait dat te nieuw is voor de laptop. Bijvoorbeeld dat je draadloze netwerk op 5GHz draait en je laptop (wifi-adapter erin) geen 5 GHz ondersteunt maar alleen 2.4. Zoiets.

Zou kunnen, maar voor zover ik weet zendt elke router naast een 5GHz in elk gaval een 2.4GHz uit...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Snelle computervragen (deel 3)

Berichtdoor StillAwake » 01 apr 2024 16:23

johannes1 schreef:Het gekke is dat ik hem op mijn mobiel en oude laptop gelijk vindt, maar op de laptop van jongens niet. Het ligt denk aan de laptop maar kan niet vinden waar de fout zit.

Staat ie niet toevallig op Airplane mode?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23593
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Snelle computervragen (deel 3)

Berichtdoor Marnix » 01 apr 2024 22:25

Dan zou je helemaal geen wifi kunnen ontvangen, ook niet van anderen. Als dat zo is het duidelijk waar de fout zit maar ik neem aan dat andere netwerken wel zichtbaar zijn.

StillAwake schreef:Zou kunnen, maar voor zover ik weet zendt elke router naast een 5GHz in elk geval een 2.4GHz uit...


Nee hoor, je kan het tegenwoordig aan of uit zetten, je kan hetzelfde netwerk over beide kanalen broadcasten maar ook een ssid maken dat alleen op 2.4 ghz uitzendt of alleen op 5 Ghz.

Controlevraag nog even: andere netwerken zijn op de specifieke laptop wel zichtbaar neem ik aan? En jouw netwerk is op andere apparaten wel zichbaar, ook als je het netwerk van je telefoon of laptop verwijdert of kijkt op een apparaat dat nog nooit verbonden is?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Snelle computervragen (deel 3)

Berichtdoor johannes1 » 02 apr 2024 07:25

Staat ie niet toevallig op Airplane mode?

@stillawake: Nee, want dan had ik ook de andere netwerken niet gezien

Controlevraag nog even: andere netwerken zijn op de specifieke laptop wel zichtbaar neem ik aan? En jouw netwerk is op andere apparaten wel zichbaar, ook als je het netwerk van je telefoon of laptop verwijdert of kijkt op een apparaat dat nog nooit verbonden is?

@marnix: Ik zie het netwerk wel op mijn oude laptop, mobiels van mijn vrouw en mij. Afgelopen zaterdag hadden wij oppas en die kon zowel met haar laptop, mobiel als e-reader online komen via het netwerk. Op de desbetreffende laptop zie ik wel netwerk van de buren, maar niet van mij zelf.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Snelle computervragen (deel 3)

Berichtdoor StillAwake » 02 apr 2024 08:17

johannes1 schreef:@stillawake: Nee, want dan had ik ook de andere netwerken niet gezien


@marnix: Ik zie het netwerk wel op mijn oude laptop, mobiels van mijn vrouw en mij. Afgelopen zaterdag hadden wij oppas en die kon zowel met haar laptop, mobiel als e-reader online komen via het netwerk. Op de desbetreffende laptop zie ik wel netwerk van de buren, maar niet van mij zelf.

Dan klinkt de 5GHz ingeving van Marnix als de meest geloofwaardige oorzaak...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23593
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Snelle computervragen (deel 3)

Berichtdoor Marnix » 02 apr 2024 08:37

Ja andere computers zien het netwerk, de probleemcomputer ziet andere netwerken. Dus het is een combinatie van het betreffende netwerk en de laptop waardoor het netwerk niet wordt weergegeven tenzij je ergens op de computer hebt aangegeven dat je dit netwerk wil verbergen maar daar ga ik niet vanuit. Je kan in Windows (ga ik even vanuit) trouwens ook gewoon verbinden met een netwerk door zelf naam en wachtwoord op te geven, dat zou je even kunnen proberen om dat zeker te weten.

Vervolgens zou ik dan even inloggen op je router waar je draadloze netwerk is ingesteld. Als het goed is kan je daar wel een tweede netwerk maken, maak dan even een tweede netwerk dat zowel op 2.4 als 5 GHz uitzendt met de standaard veiligheidsinstellingen en kijk of dat wel wordt weergeven. Zo ja, vergelijk je huidige netwerk met het testnetwerk, over welk kanaal hij uitzendt, welke bandbreedte (2.4 vs 5 GHz enz), welk protocol voor wachtwoordversleuteling enz en dan zie je allicht wel wat er misgaat. Of je blijft gewoon twee Wi-fi-netwerken naast elkaar gebruiken, dat kan ook.

Als het is omdat je netwerk alleen 5 GHz is en je laptop dat niet aankan en daarom het netwerk niet zien kan je ook een netwerk maken dat alleen op 2.4 GHz uitzendt en die voor deze laptop gebruiken. Ik heb thuis ook een tweede netwerk op 2.4 GHz omdat mijn slimme thermostaten geen 5 GHz-netwerken herkennen dus zo gek ik dat niet.

Weet je hoe je inlogt op je router Johannes1?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Snelle computervragen (deel 3)

Berichtdoor johannes1 » 03 apr 2024 11:13

Contact opgenomen met de provider. Die zagen dat Wifi6 aan stond. Deze techniek wordt nog niet door alle apparaten gehanteerd. Ze hebben hem uitgezet. Nu doet internet het wel weer.

Bedankt voor het meedenken.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23593
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Snelle computervragen (deel 3)

Berichtdoor Marnix » 03 apr 2024 12:35

johannes1 schreef:Contact opgenomen met de provider. Die zagen dat Wifi6 aan stond. Deze techniek wordt nog niet door alle apparaten gehanteerd. Ze hebben hem uitgezet. Nu doet internet het wel weer.

Bedankt voor het meedenken.


Oke, verbaast me wel, zo oud is Wifi6 ook nog niet (2018) dus had verwacht dat er dan wel meer devices problemen hadden gehad. Maar is er in tussentijd dan iets veranderd aan de instellingen? Want in dit geval zou het voor de herinstallatie ook niet gewerkt hebben.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 805
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Snelle computervragen (deel 3)

Berichtdoor Prisma23 » 03 apr 2024 14:23

Oplossing verbaast mij ook wel. Maar blijkbaar zijn er problemen met wifi6 en bepaalde Intel netwerkonderdelen.

If you are an internet provider and want to prevent users with Intel adapters from having problems, an alternative could be to temporarily switch off support for Wi-Fi 6 on the customers’ 2.4 GHz network.

Bron: https://eyenetworks.no/en/wifi-6-compatibility/


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten