Grote onkostenposten
Als je eens wist wat er, ook bij degelijke merken, soms allemaal stuk gaat!
Pas nog iets gelezen over een VW Passat diesel, waarbij bij km.stand
360.000, één jaar met 50.000 km. €10.500 kostte (all in),
dus 21 cent per km.
Schokdempers, banden, uitlaat, dat is wel normaal.
Maar ook, fusees, lagers, keerringen en meer.
Hoe dat kan? Het ene exemplaar, ook al is het precies hetzelfde merk
en type, is niet het andere. En onderhoud en de manier van rijden heeft
denk ik ook grote invloed. Worden rubbers, die uitdrogen, bijv. niet tijdig
vervangen, dan kunnen daardoor de homokineten drooglopen en stukgaan.
Gebeurt nogal eens. En wordt vaak met koude motor snel gereden,
veel toeren gedraaid, hard geremd, hard door een bocht gereden, dan is
de belasting op lagers en schokdempers veel groter dan bij voorzichtig rijden.
Onderhoud en bedachtzaam gebruik belangrijk
Andere geluiden zijn er ook. Een familielid had een BMW (5-serie als ik het goed heb)
en haalde ruim 800.000 km ermee. Hij had wel gevoel voor techniek.
Samengevat, een aantal dingen, niet alles, heb je zelf in de hand.
Goedkope merken kunnen soms best lang mee gaan.
En dure merken kunnen, bij verkeerd gebruik, ook stuk gaan.
En, daar ging het over, een DSG (met dubbele koppeling) zal bij ruw gebruik
denk ik ook best stuk kunnen gaan. Bovendien is het wel een een versnellingsbak
die iets minder eenvoudig is, één as die binnen in een andere loopt. Of dat echt
net zo sterk en duurzaam is als gewone versnellingsbakken?
De oplossing van Opel en Fiat daarvoor (computergestuurde traditionele versn.
bakken) is wat simpeler, maar qua degelijkheid misschien een beter alternatief.
Smeren
Zelf ben ik opgegroeid op een bedrijf. In 1964 kocht mijn vader een nieuwe trekker,
Hanomag (Perfect 400). Voor langdurig gebruik 's zomers, moesten we altijd eerst alle
vetnippels langs om te smeren, en allerlei draaiende delen van voldoende olie voorzien.
En, rustig optrekken, goed schakelen (zonder 'tanden poetsen'), voorzichtig door
bochten en over ruw terrein, en bedachtzaam de hydrauliek gebruiken. Dat spaart de
machine. Het bedrijf heeft inmiddels een opvolger. Maar de -45 jaar- oude Hanomag
loopt er nog steeds.