Autotopic (2)

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Rolf

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Rolf » 02 jul 2009 19:52

Grote onkostenposten
Als je eens wist wat er, ook bij degelijke merken, soms allemaal stuk gaat!
Pas nog iets gelezen over een VW Passat diesel, waarbij bij km.stand
360.000, één jaar met 50.000 km. €10.500 kostte (all in),
dus 21 cent per km.
Schokdempers, banden, uitlaat, dat is wel normaal.
Maar ook, fusees, lagers, keerringen en meer.
Hoe dat kan? Het ene exemplaar, ook al is het precies hetzelfde merk
en type, is niet het andere. En onderhoud en de manier van rijden heeft
denk ik ook grote invloed. Worden rubbers, die uitdrogen, bijv. niet tijdig
vervangen, dan kunnen daardoor de homokineten drooglopen en stukgaan.
Gebeurt nogal eens. En wordt vaak met koude motor snel gereden,
veel toeren gedraaid, hard geremd, hard door een bocht gereden, dan is
de belasting op lagers en schokdempers veel groter dan bij voorzichtig rijden.

Onderhoud en bedachtzaam gebruik belangrijk
Andere geluiden zijn er ook. Een familielid had een BMW (5-serie als ik het goed heb)
en haalde ruim 800.000 km ermee. Hij had wel gevoel voor techniek.

Samengevat, een aantal dingen, niet alles, heb je zelf in de hand.
Goedkope merken kunnen soms best lang mee gaan.
En dure merken kunnen, bij verkeerd gebruik, ook stuk gaan.
En, daar ging het over, een DSG (met dubbele koppeling) zal bij ruw gebruik
denk ik ook best stuk kunnen gaan. Bovendien is het wel een een versnellingsbak
die iets minder eenvoudig is, één as die binnen in een andere loopt. Of dat echt
net zo sterk en duurzaam is als gewone versnellingsbakken?
De oplossing van Opel en Fiat daarvoor (computergestuurde traditionele versn.
bakken) is wat simpeler, maar qua degelijkheid misschien een beter alternatief.

Smeren
Zelf ben ik opgegroeid op een bedrijf. In 1964 kocht mijn vader een nieuwe trekker,
Hanomag (Perfect 400). Voor langdurig gebruik 's zomers, moesten we altijd eerst alle
vetnippels langs om te smeren, en allerlei draaiende delen van voldoende olie voorzien.
En, rustig optrekken, goed schakelen (zonder 'tanden poetsen'), voorzichtig door
bochten en over ruw terrein, en bedachtzaam de hydrauliek gebruiken. Dat spaart de
machine. Het bedrijf heeft inmiddels een opvolger. Maar de -45 jaar- oude Hanomag
loopt er nog steeds.

Rolf

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Rolf » 04 jul 2009 18:05

Nieuwe verkeersmaatregelen
Per 1 mei 2009:
- Max 90 km/h (i.p.v. 80 km/h) voor auto's met aanhanger of caravan
- Xenon lampen verboden, m.u.v. armaturen met speciale code (DC, DR of DCR)
Volledig artikel.

Electrische auto's
- Quicc Diva wint 1e prijs, Opel Ampera 2e, Think City 3e. Plan is om vanaf 3e kwartaal 2010 25 Diva's per dag te produceren.
- Opel Ampera is in Nederland.
Meer nieuws over el. auto's op zerauto.nl.

Update, di 7 juli
Kosten autorijden afgelopen 10 jaar met 40% gestegen.
Extra stijging onderhoudskosten door verplichte reparatie bij merkdealer.
Nieuwe Dacia Sandero voor €5995,-.

Nieuwe motor voor BMW 116i, 2 liter met 122 pk en 185 Nm (€22.000).
BMW is bezig met de ontwikkeling van drie drie-cilinder motoren met turbo. De opgegeven waarde
voor het koppel varireert van 190 Nm (X16i) tot 260 Nm (X20i). Bij de huidige 1.6 is
dat ong. 160 Nm. Daarom voorlopig een 2 liter, met 185 Nm. BMW past zulke methoden
veel vaker toe. 116 of 316 duidt dus niet altijd op een 1,6 liter motor. In de voorgaande
BMW 316 werd lange tijd een 1900 cc motor gemonteerd.

Gebruikersavatar
jans1
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23 feb 2005 17:01
Locatie: Onder de rook van de centrale aan het water

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor jans1 » 10 jul 2009 15:29

Hoera de benzine is weer gezakt naar €1.327 =D> =D>
Een dag niet gekraald is een dag niet geleefd!!
www.kralenjans.webs.com

Rolf

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Rolf » 10 jul 2009 16:58

De benzine is gezakt, de tank is nu weer vol.

De prijs van benzine is in deze omgeving trouwens nog iets lager.
Maar prijzen kunnen per regio nogal verschillen. Tweedehands auto's
zijn in 'het westen' goedkoper dan hier. Huizen zijn hier weer goedkoper.

Tankwijzer.

liefie
Generaal
Generaal
Berichten: 5272
Lid geworden op: 16 nov 2004 10:32

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor liefie » 10 jul 2009 19:29

jans1 schreef:Hoera de benzine is weer gezakt naar €1.327 =D> =D>



Wij tanken sinds paar dagen weer voor 1.28 lekker hoor!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor TheKeimpe » 11 jul 2009 13:51

Vorige week kreeg je een doosje gebak bij minimaal 25 liter benzine. Ik heb niet uitgerekend hoeveel voordeel dat opleverde (vier stukken appelplaatcake kosten wel wat bij de warme bakker) maar ik denk dat de literprijs toen nog veel lager lag...

En ik was blij dat wij twee auto's hebben, waar ik in allebei die 25 liter wel haalde.

Rolf

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Rolf » 15 jul 2009 19:43


Met een VW Lupo 1.7 SDI is het inderdaad ook beter om niet te snel te rijden.
Het is namelijk nog een heel ouderwetse diesel. Met een max. vermogen van 60 pk
bij 4200 rpm, en 115 Nm / 2200 rpm. Dat zijn erg lage waarden. Dat hoeft geen probleem te zijn,
de auto kan misschien wel 4 of 5 ton halen, als er maar niet te snel mee gereden wordt. Want daar
is die motor niet op gebouwd.

130 km/h voor deze Lupo is te vergelijken met 160 km/h voor een BMW 316.
Die Lupo moet daar nl. dan al 'hard voor werken', zogezegd.

Carpento
Luitenant
Luitenant
Berichten: 505
Lid geworden op: 12 aug 2004 12:26

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Carpento » 15 jul 2009 20:55

Carpento schreef:Ik moet bekennen, het tweede ritje ging beter, maar helemaal overtuigd ben ik nog niet :p Het schakelen voelt niet goed aan, en het motortje (1 liter 3-cilinder met 70 pk) maakt de Cuore erg vlot maar ook nerveus.

Wel zuinig trouwens, de gemiddelde score na 2200 kilometer stond bij dit exemplaar (we hebben er op de zaak meerdere) op 5,4 liter per 100 km. 1:20 dus ongeveer.


Even mezelf citeren over die Daihatsjoe Cuore, vandaag met een collega meegereden naar Maastricht (vanaf 's Hertogenbosch) en weer terug. Het zitcomfort is verbazend goed, en ook de airco weet van aanpakken. Qua prestaties: bij 120 is de rek er nog niet helemaal uit (maar bij 140 op de teller wel zo ongeveer). Zijwindgevoeligheid is hoog, maar dat zal niemand verbazen bij zo'n smal hoog karretje. Owja, en de remmen bijten goed, een paar keer stevig in de ankers gemoeten, en dat gaat ook zonder morren.

Conclusie: valt me helemaal niet tegen op de snelweg (als passagier dan, ik weet niet hoeveel angsten m'n collega uitgestaan heeft :lol: )

Rolf

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Rolf » 15 jul 2009 21:13

Er is verschil tussen de nieuwe Suzuki Alto
(vanaf 2008) en de nieuwste Daihatsu Cuore (vanaf 2007).

Review Cuore.
Ik ga er vanuit dat de Cuore zuiniger, en sneller is.
Maar dat de Alto ruimer en degelijker is, betere
rijeigenschappen heeft en meer comfort biedt.

Carpento
Luitenant
Luitenant
Berichten: 505
Lid geworden op: 12 aug 2004 12:26

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Carpento » 15 jul 2009 21:49

Rolf schreef:Er is verschil tussen de nieuwe Suzuki Alto
(vanaf 2008) en de nieuwste Daihatsu Cuore (vanaf 2007).

Het lijkt me ook wel dat daar verschil tussen is, dat zijn twee compleet andere auto's tenslotte ?

Overigens goed om te lezen:
de schrijver op AutoWeek.nl schreef:Versnellingsbak is overigens perfect. Aanvankelijk wat stug, maar dat is alleen maar nieuwigheid. Ik kan er nu heel snel en feilloos mee schakelen. Pook ligt prima onder bereik.

Na 2000 kilometer kan je dat niet echt beoordelen, toen voelde het bij mij iig niet lekker, maar dat trekt zo te lezen nog bij ;)

Rolf

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Rolf » 15 jul 2009 22:18

Drie goedkope auto's uit het a-segment:

Code: Selecteer alles

        Toyota Aygo | Suzuki Alto |  Daihatsu Cuore
motor     998 cc    |  996 cc     | 998cc 
vermogen  68/6000   |  68/6000    | 69/6000
koppel    93/3600   | 90/3400     | 94/3600
verbruik  4,5       | 4,4         | 4,4
acceleratie  14,2sec|  14,0sec    |  11,1sec
gewicht   780       | 830         |  740
lengte   342        |  350        |  347 
hoogte   147        | 147         | 153
Prijs    €8995      | €7995       | €8995

In het review over de Daihatsu Cuore bagatelliseert de schrijver wel enkele
zaken. Zo blijkt de Cuore een matige wegligging te hebben en nogal zijwindgevoelig
te zijn. Echt stevig met twee handen sturen is dan noodzakelijk om koers te houden.
Als ik moest kiezen in deze klasse: Suzuki Alto. Degelijk, goede rijeigenschappen, rijke
uitrusting, redelijk comfort (in verhouding).
De Cuore is wel snel. Maar dat zou voor mij niet de doorslag geven. Fijn sturen, een goede
zit, comfort, praktische mogelijkheden, en kosten, zijn zaken die werkelijk tellen (naar mijn mening).

Voor 'iets meer' (€9995) en nog aantrekkelijker: Fiat Punto Classic. Een segment hoger,
veel meer comfort en ruimte, maar iets verouderd model en hogere gebruikskosten.
En, nog 'iets meer' (€14.900), en weer een segment hoger, de Opel Astra Classic.
In Belgie kost de Astra Classic €12995.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor TheKeimpe » 16 jul 2009 15:44

Qua uiterlijk zou ik dus echt voor de Aygo gaan.

liefie
Generaal
Generaal
Berichten: 5272
Lid geworden op: 16 nov 2004 10:32

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor liefie » 16 jul 2009 16:12

Wie weet hoeveel een ford ka 1.3i gemiddeld rijdt op 1 liter brandstof?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Evelien » 16 jul 2009 18:08

TheKeimpe schreef:Vorige week kreeg je een doosje gebak bij minimaal 25 liter benzine. Ik heb niet uitgerekend hoeveel voordeel dat opleverde (vier stukken appelplaatcake kosten wel wat bij de warme bakker) maar ik denk dat de literprijs toen nog veel lager lag...

En ik was blij dat wij twee auto's hebben, waar ik in allebei die 25 liter wel haalde.


dat hadden wij pas ook, maar niet als je minimaal 25 liter tankt. Het was bij ons omdat ze een maand gesloten waren ivm renovatie. Best wel lekker.

Rolf

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Rolf » 16 jul 2009 19:37

Liefje schreef:Wie weet hoeveel een ford ka 1.3i gemiddeld rijdt op 1 liter brandstof?
De Ford Ka 1.3i (1997 - 2008) heeft een ouderwetse 1.3 8-kleps motor.
Met een gem. verbruik van 1 : 14,9.
De nieuwe Ford Ka, met 1.2 8V motor, is veel zuiniger: bijna 1 : 20.
De 1.2 motor hierin is van Fiat. Fiat werkt met vele autofabrikanten
samen: Ford, PSA, Suzuki, Opel, BMW, Saab. En misschien nog wel meer.

Het einde van de bougie nabij?
In Groot-Brittannië werken onderzoekers aan de Universiteit in Liverpool samen met Ford aan een
systeem waarbij brandstof in een cilinder door lasertechniek kan worden ontstoken.
Volledig artikel.

Er is ook nog een andere methode om benzine te ontsteken, door verhoogde compressie.
Opel heeft een HCCI motor ontwikkeld, die door verhoogde compressie werkt als een diesel (zelfontsteking).
Het is echter nog nog (lang) niet zover dat het in de praktijk bruikbaar is.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten