Autotopic (2)

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Daatje123

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Daatje123 » 26 jun 2009 08:04

smArtjan schreef:
Daatje123 schreef:](*,) , hebben we een mooie auto op het oog, krijgen we de verzekering niet rond. Hij heeft teveel vermogen in verhouding met onze leeftijd. Maar misschien kan er toch iets geregeld worden en dan kunnen we hem morgen ophalen. Duimduimduim...

WAT?!?!??? Teveel vermogen in verhouding tot jullie leeftijd? Bij wat voor verzekeringsmaatschappij hebben ze je die onzin verteld?!?? :o :shock:
Ik heb al veel onzin gehoord omtrent verzekeringen, maar dit is weer een nieuwe en wel hele absurde!
Vrienden van mij rijden rond met auto's van 200 - 245 pk en kregen die op hun 21ste al probleemloos verzekerd.

Probleem was dat (is mij verteld) er te veel kilometers gemaakt worden met een auto met teveel vermogen met iemand van 23 zonder toonbare schadevrije jaren. Mijn man heeft veel lease gereden en ook belgische auto's. Hierdoor zijn de schadevrije jaren niet aan te tonen. Hij heeft afgelopen jaren ongeveer 6-7 auto's gereden. Maar het is nu uiteindelijk gelukt en onze nieuwe C30 staat voor de deur :wink: .

Rolf

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Rolf » 26 jun 2009 16:38

Welke uitvoering van de C30?
Ze zijn er van 100 pk (1.6) - 220 pk (2.7 T5).
Volvo is onlangs overgenomen door het Chinese Geely.

Gebruikersavatar
CvdBerg
Mineur
Mineur
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 jan 2008 19:30
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor CvdBerg » 26 jun 2009 18:35

Rolf schreef:Welke uitvoering van de C30?
Ze zijn er van 100 pk (1.6) - 220 pk (2.7 T5).
Volvo is onlangs overgenomen door het Chinese Geely.


Dat is dus niet zo he, die rare chinesen denken dat, maar zowel volvo als ford weten nog van niets :mrgreen:
Luid, Emotie, Ruchtig


Rolf

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Rolf » 29 jun 2009 20:25

Nieuwe Citroen C3
- 3,94 cm lang
- 1.4 75/95 pk en 1.6 120 pk
- niet zwaarder dan de oude C3
- voor de toekomst 3-cil. motoren met uistoot van 90 gr CO2
M.b.t. het gewicht, de oude C3 1.4 weegt 989 kg. Als de nieuwe onder de 1000 kg blijft,
levert Citroen daarmee een knappe prestatie. Vele concurenten wegen rond de 1050 kg.
Peugeot (207) maakt het helemaal bont: 207 1.4, 1123 kg. Dat wegen een aantal auto's
uit een segment hoger ook. Nog gunstiger, qua gewicht, Mitsubishi Colt 1.3, 945 kg.
Volledig artikel.

Volvo
Volvo S70 1.6D: 1 : 20,4.

Gebruikersavatar
CvdBerg
Mineur
Mineur
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 jan 2008 19:30
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor CvdBerg » 30 jun 2009 12:25



Bij het Zweedse Dagens Industri verklaart Volvo echter van niets te weten. “Het zijn speculaties en die bevestigen of ontkennen we niet.”
...
Volgens Volvo wordt er nog met verschillende partijen onderhandeld over overname en zijn er al verschillende partijen wezen kijken in de fabriek in Torslanda. Verder vinden de Zweden dat een nieuwe eigenaar wel iets moet kunnen toevoegen aan het bedrijf. Bij het relatief kleine en nieuwe automerk Geely, is dat maar de vraag. Er zijn echter ook bronnen binnen Volvo die melden dat Volvo ook gewoon bij Ford kan blijven.


Of te wel vast staat het in elk geval nog niet. Hoop het niet trouwens, zou een beetje zonde zijn van een merk als volvo.
Luid, Emotie, Ruchtig

Rolf

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Rolf » 30 jun 2009 16:18

Daatje123 schreef:
smArtjan schreef:
Daatje123 schreef:](*,) , hebben we een mooie auto op het oog, krijgen we de verzekering niet rond. Hij heeft teveel vermogen in verhouding met onze leeftijd. Maar misschien kan er toch iets geregeld worden en dan kunnen we hem morgen ophalen. Duimduimduim...

WAT?!?!??? Teveel vermogen in verhouding tot jullie leeftijd? Bij wat voor verzekeringsmaatschappij hebben ze je die onzin verteld?!?? :o :shock:
Ik heb al veel onzin gehoord omtrent verzekeringen, maar dit is weer een nieuwe en wel hele absurde!
Vrienden van mij rijden rond met auto's van 200 - 245 pk en kregen die op hun 21ste al probleemloos verzekerd.

Probleem was dat (is mij verteld) er te veel kilometers gemaakt worden met een auto met teveel vermogen met iemand van 23 zonder toonbare schadevrije jaren. Mijn man heeft veel lease gereden en ook belgische auto's. Hierdoor zijn de schadevrije jaren niet aan te tonen. Hij heeft afgelopen jaren ongeveer 6-7 auto's gereden. Maar het is nu uiteindelijk gelukt en onze nieuwe C30 staat voor de deur :wink: .
Wat voor de lezer nog niet duidelijk is, om hoeveel vermogen het gaat.
Zoals vermeld, de C30 is er met 1.6 100 pk t/m 2.7 T5 220 pk. Een 2.4D (180 pk) misschien?

@CvdBerg
Volvo is m.i in het hele scala van modellen een aaqnvulling, evenals SAAB. Het zijn beiden merken die in het c-, d- en e-segment
modellen aanbieden die iets meer hebben dan bijv. Ford, Opel en VW. En iets goedkoper zijn dan Audi, BMW
en Mercedes.
Volvo en SAAB hebben beide wel nauwe banden met Ford en Opel. In een aantal Volvo's zit een Ford motor,
en in een aantal SAAB's een motor van Opel.
Volvo en SAAB voegen naar mijn idee meer toe dan bijv. Alfa Romeo en Lancia (veredelde Fiats).

Al vind ik de Alfa Romeo Guiletta nog steeds een mooie auto.
Bijzonder aan deze auto is de plaats van de versnellingsbak, achterin. Voor een betere gewichtsverdeling.
Als ik geen auto had, stonden de Guiletta 1.6 en Alfetta 2.0 op mijn lijstje. Juist deze typen, die hebben nl. een lange overbrenging.
De Alfetta 2.0 draait bij 100 km/h 2625 rpm. De Guiletta 1.6 2760 rpm (de Guiletta 2.0 ruim 3000 rpm).
Maar deze auto's zijn vrij zeldzaam.
En, het is 23 jaar ouder dan mijn huidige auto. Als het net zo gaat als de oldtimer van mijn buurman, is het wijs er niet aan te beginnen.
Die heeft een 2CV (1984), en daar lijkt weinig eer mee te behalen. Is helemaal overgespoten, maar roest nu alweer.


Ford said to be in talks to sell Volvo to Geely of China.

Gebruikersavatar
CvdBerg
Mineur
Mineur
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 jan 2008 19:30
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor CvdBerg » 01 jul 2009 12:46

Rolf schreef:.......

@CvdBerg
....
In een aantal Volvo's zit een Ford motor,

....

Andersom ook trouwens, de snelle Fords met een 5 cilinder motor hebben Volvo motoren, zoals de nieuwe Focus RS:
Afbeelding
Luid, Emotie, Ruchtig

Carpento
Luitenant
Luitenant
Berichten: 505
Lid geworden op: 12 aug 2004 12:26

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Carpento » 01 jul 2009 13:50

Vandaag een stukje gereden in een nieuwe Daihatsu Cuore. Conclusie: niet mijn soort auto. Stuurt errug licht (dat is fijn, bij lage snelheid), weinig gevoel in het stuur bij hogere snelheid, schakelt alsof je met een grote schep door een bak spijkers aan het roeren bent, en als klap op de vuurpijl nodigt die brommende driepitter uit om veel te veel gas te geven, wat resulteert in snelheden die in zo'n auto ronduit gevaarlijk zijn.

Vreemde combinatie :P

[edit]

Ohja, snelheid lag een beetje gevoelig: in deze auto voel je wel prima dat het niet veilig meer is, dat scheelt ;)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor TheKeimpe » 01 jul 2009 14:02

Mwah, dan moet hij maar van het lijstje met mogelijke opvolgers van mijn Clio af... (Die is hopelijk nog niet gauw aan vervanging toe, maar je weet maar nooit.)

Dat gevoel van te snel gaan herken ik wel, met de Clio weet je bij 130 km/h uur al niet meer waar je precies op de baan zit.

Carpento
Luitenant
Luitenant
Berichten: 505
Lid geworden op: 12 aug 2004 12:26

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Carpento » 01 jul 2009 20:14

Ik moet bekennen, het tweede ritje ging beter, maar helemaal overtuigd ben ik nog niet :p Het schakelen voelt niet goed aan, en het motortje (1 liter 3-cilinder met 70 pk) maakt de Cuore erg vlot maar ook nerveus.

Wel zuinig trouwens, de gemiddelde score na 2200 kilometer stond bij dit exemplaar (we hebben er op de zaak meerdere) op 5,4 liter per 100 km. 1:20 dus ongeveer.

Rolf

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Rolf » 01 jul 2009 20:54

Eén liter drie-cilinders, die komen er steeds meer.
O.a. in de Suzuki Alto, Opel Agila / Suzuki Splash, VW Polo (1.2), Toyota Aygo.

Een viercilinder heeft vier arbeidsslagen per 2 omwentelingen, en heeft een betere balans,
waardoor die mooier en trillingsvrijer draait.
Een driecilinder heeft drie arbeidsslagen per 2 omwentelingen, en de krukas met zuigers is qua
gewichtsverdeling ongunstiger. Daardoor loopt die minder mooi, en veroorzaakt meer trillingen.
Vaak een iets brommend beluid.
Voordeel van driecilinders is dat ze compacter zijn, en minder onderdelen hebben.
1 cilinder, zuiger en drijfstang minder, 12 kleppen i.p.v. 16, eenvoudiger inlaatspruitstuk,
en uitlaat. Daardoor zijn ze lichter, zuiniger en goedkoper.

BMW komt met drie-cilinders voor de 1-serie.
En zelfs Mercedes wil overgaan op driecilinders.


Drie partijen voor Volvo.

Carpento
Luitenant
Luitenant
Berichten: 505
Lid geworden op: 12 aug 2004 12:26

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Carpento » 01 jul 2009 21:45

Ik vind het geluid van een driecilindertje wel mooi, vaak roffelt dat een beetje, klinkt best leuk. De Smart die bij ons ook rondrijdt heeft ook een driepitter, en dat gaat al net zo aardig, alleen verpest daar de automatisch bak het een beetje.

Rolf

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Rolf » 01 jul 2009 22:14

Automatische versnellingsbakken, tenminste de traditionele met koppelomvormer.
ben ik niet enthousiast over.
(Beschrijving koppelomvormer autogids. Afbeeldingen koppelomvormer.)
Een tijdje heb ik gereden in een Suzuki Wagon 1.3+ automaat:
- trilt meer
- meer geluid
- hoger verbruik
- trager
Ook een Volvo S50 (2.4D, 165 pk) met automaat vind ik niet fijn rijden.
Trilt behoorlijk bij acceleratie, en maakt meer geluid dan handgeschakelde uitvoeringen.
Computergestuurde versnellingsbakken, zoals Opel en Fiat hebben (Easytronic/Dualogic)
hebben bovenstaande nadelen niet. DSG van Ford (en VW) is nog veel mooier. Maar dat is
erg prijzig. En als dat stuk gaat ... .

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor TheKeimpe » 02 jul 2009 19:34

Gaat dat stuk dan? Deutsch grundlichheid, toch?


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten