Autotopic (2)

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Evelien » 19 jun 2009 06:16

Rolf schreef:
jans1 schreef:Kben toch echt niet van plan om weer een andere auto te kopen :wink:
Het omslagpunt ligt vaak tussen de 15.000 en 30.000 km.
Afhankelijk van soort auto. Een auto met dieselmotor is, in dezelfde uitvoering, zo'n 75 - 125 kg zwaarder,
en kost, mede daardoor, veel meer aan belasting. Tweedehands zijn ze minder waard.
Bovendien, als de omstandigheden veranderen (minder kilometers) blijft wel de hoge belasting.
Een familielid heeft een Opel Zafira diesel, rijdt nu niet veel kilometers meer, maar moet wel meer dan €1200 belasting betalen.

Meissie88 schreef:Als je LPG hebt, mag je bepaalde parkeergarages niet meer in! Ook zo lekker!
In parkeergarages zonder goede afzuiging.
O.a. in Parijs mag het niet, en in bijna heel Tsjechië. Desnoods kan tijdig overgeschakeld worden op benzine.
Topic op Autoweek.nl over LPG in parkeergarages.
Ondanks dat zou ik toch liever LPG rijden dan diesel (i.g.v. veel kilometers).
LPG is veel goedkoper (€0,45/ltr) en ook aanzienlijk goedkoper in de belasting dan diesel.

Interieurfo'to's nieuwe Opel Astra.
Misschien dat deze Astra een keerpunt teweegbrengt, de Astra weer nr. 1 i.p.v. de Golf.


Klopt. Wij rijden al een paar jaar LPG. Echt super goedkoop. Pas ergens getankt voor 0,37/ltr).

Parkeren hebben wij nog nooit mee gemaakt. En desnoods zetten we hem op benzine.

Gebruikersavatar
jans1
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23 feb 2005 17:01
Locatie: Onder de rook van de centrale aan het water

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor jans1 » 19 jun 2009 12:01

MissF schreef:Ik heb nu spijt dat we een benzine auto gekocht hebben. Diesel was sowieso al echt niet meer goedkoper voor ons, maar we rijden denk ik wel genoeg om LPG voordelig te laten zijn. Ik tankte vandaag 50 liter voor 1,41 per liter. Mijn collega tankte 50 liter voor 45 cent! En zij vertelde dat de wegenbelasting niet eens zo veel scheelt. Dus een volgende auto wordt zeker wel LPG denk ik (of de diesel moet echt heel goedkoop worden, maar dat zit er vast niet in).


Let er wel op dat je dan bijna geen kofferruimte heb!! Als je dan een kind neem je denk ik vaak wel een kinderwagen o.i.d mee.. Je kan dus bijna geen spullen kwijt!!
Een dag niet gekraald is een dag niet geleefd!!
www.kralenjans.webs.com

Daatje123

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Daatje123 » 19 jun 2009 12:56

](*,) , hebben we een mooie auto op het oog, krijgen we de verzekering niet rond. Hij heeft teveel vermogen in verhouding met onze leeftijd. Maar misschien kan er toch iets geregeld worden en dan kunnen we hem morgen ophalen. Duimduimduim...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Evelien » 19 jun 2009 12:58

jans1 schreef:
MissF schreef:Ik heb nu spijt dat we een benzine auto gekocht hebben. Diesel was sowieso al echt niet meer goedkoper voor ons, maar we rijden denk ik wel genoeg om LPG voordelig te laten zijn. Ik tankte vandaag 50 liter voor 1,41 per liter. Mijn collega tankte 50 liter voor 45 cent! En zij vertelde dat de wegenbelasting niet eens zo veel scheelt. Dus een volgende auto wordt zeker wel LPG denk ik (of de diesel moet echt heel goedkoop worden, maar dat zit er vast niet in).


Let er wel op dat je dan bijna geen kofferruimte heb!! Als je dan een kind neem je denk ik vaak wel een kinderwagen o.i.d mee.. Je kan dus bijna geen spullen kwijt!!


dat valt wel mee.

Wij hebben stationwagen en wij kunnen zelfs de fietsen er in voeren.

Gebruikersavatar
Daphne
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3666
Lid geworden op: 10 jan 2004 14:03
Locatie: Veen
Contacteer:

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Daphne » 19 jun 2009 13:12

Mijn ouders hebben ook een stationwagon met LPG gehad. De kofferbak was inderdaad beduidend kleiner dan hun volgende auto. Allebei de auto's waren hetzelfde model, Ford Escort station.
Afbeelding

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor MissF » 19 jun 2009 13:35

Volgens mij valt die kofferbakruimte idd wel mee. Mijn ouders reden altijd Mazda, geen station, en lange tijd ook gas. En er paste altijd meer in de kofferbak dan in onze auto nu. enige nadeel is dat tanken niet overal kan, en in het buitenland ook lastiger is. Maargoed, dan kun je altijd een poosje op benzine rijden.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

meissie88

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor meissie88 » 19 jun 2009 14:52

Tsss...Ik kreeg avn iemand de tip om even bij een VW-dealer langs te gaan, omdat ik stipjes op de dakrand had, die begonnen te roesten...en aangezien VW 10 jaar garantie oop de carrosserie geeft...
Ik naar de VW-dealer, eerst werd 'k langs 3 'recepties' gestuurd, toen moest ik nog wachten tot de juiste man er was...Loopt die beste man mee naar m'n auto, ondertussen vraagt 'ie nog ff of ik écht niet weet waardoor die roeststippen waren ontstaan, ik hem nog 's uitgelegd dat ik 't níet weet, eerst begint 'ie lichtelijk te mopperen dat m'n auto niet 'schoon' was(ja sorry ik ga 'm niet speciaal wassen omdat ik fflangs de VW-dealer moet)
Hij poetste over de plekjes, en keek naar m'n voorruit, daar zitten 3 sterretjes in, maar die zitten er al heel lang, en de roest niet...En opeens zegt ie: 't Is duidelijk! 't Is steenslag! dus geen garantie!
Terwijl 't eigks half op/onder de dakrand zit, dus er kan met geen mogelijkheid steenslag zijn, bij mijn weten...
Sorry moest ff mn gal spuwen :mrgreen:

Gebruikersavatar
smArtjan
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 07 nov 2005 18:27
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor smArtjan » 19 jun 2009 17:11

Daatje123 schreef:](*,) , hebben we een mooie auto op het oog, krijgen we de verzekering niet rond. Hij heeft teveel vermogen in verhouding met onze leeftijd. Maar misschien kan er toch iets geregeld worden en dan kunnen we hem morgen ophalen. Duimduimduim...

WAT?!?!??? Teveel vermogen in verhouding tot jullie leeftijd? Bij wat voor verzekeringsmaatschappij hebben ze je die onzin verteld?!?? :o :shock:
Ik heb al veel onzin gehoord omtrent verzekeringen, maar dit is weer een nieuwe en wel hele absurde!
Vrienden van mij rijden rond met auto's van 200 - 245 pk en kregen die op hun 21ste al probleemloos verzekerd.

MissF schreef:Ik heb nu spijt dat we een benzine auto gekocht hebben. Diesel was sowieso al echt niet meer goedkoper voor ons, maar we rijden denk ik wel genoeg om LPG voordelig te laten zijn. Ik tankte vandaag 50 liter voor 1,41 per liter. Mijn collega tankte 50 liter voor 45 cent! En zij vertelde dat de wegenbelasting niet eens zo veel scheelt. Dus een volgende auto wordt zeker wel LPG denk ik (of de diesel moet echt heel goedkoop worden, maar dat zit er vast niet in).
Ik heb nu spijt dat we een benzine auto gekocht hebben. Diesel was sowieso al echt niet meer goedkoper voor ons, maar we rijden denk ik wel genoeg om LPG voordelig te laten zijn. Ik tankte vandaag 50 liter voor 1,41 per liter. Mijn collega tankte 50 liter voor 45 cent! En zij vertelde dat de wegenbelasting niet eens zo veel scheelt. Dus een volgende auto wordt zeker wel LPG denk ik (of de diesel moet echt heel goedkoop worden, maar dat zit er vast niet in).

Let bij aanschaf van een LPG-auto wel op dat er een goedgekeurde (nummergelijke) G3 gas-installatie inzit!
Auto's met een G3 gas-installatie zijn maar nauwelijks duurder in de wegenbelasting dan een auto op benzine, maar bij oudere auto's zit er vaak geen (of geen goedgekeurde) G3 gas-installatie in, en dan betaal je opeens een héél stuk meer voor een LPG-auto!
Auto-verkopers (de wat minder eerlijke, mijn ervaring leert dat er daarvan vooral in Noord-Brabant nogal wat zitten) vertellen die informatie er vaak niet bij, omdat er genoeg mensen zijn die daar weinig of geen weet van hebben, en er wat later pas achterkomen dat hun auto toch wel erg duur is qua wegenbelasting.
"UBI IUDICIA DEFICIUNT INCIPIT BELLUM"
Afbeelding

Rolf

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Rolf » 19 jun 2009 17:20

Benzine, diesel of LPG, een berekening
Auto's uit het c-segment (Astra, Focus, Golf, enz.) wegen, met benzinemotor, ongeveer 1150 kg.
Belasting (prov. Overijssel):
* Benzine €432 (per jaar).
* Met dieselmotor €1048. (hierbij is uitgegaan van een gewichtsklasse hoger)
* LPG (G3) €584,-

Enkele opmerkingen
- Een uitvoering met dieselmotor is zo'n 20 - 30% zuiniger
- Een dieselmotor heeft bij hetzelfde max. vermogen een hoger koppel (20 - 50%),
en is hierdoor beter geschikt voor het trekken van een caravan
- Bij aanschaf als nieuw kost een uitvoering met dieselmotor zo'n €3000 - €5000 meer,
tweedehands zijn ze, na enkele jaren, minder waard dan uitvoeringen met benzinemotor
- Een uitvoering met LPG verbruikt iets meer dan met benzinemotor.
- Bij aaanschaf als nieuw kost LPG globaal €2000 extra
- De LPG installatie neemt (soms) kofferruimte in beslag (als inbouw in de ruimte voor het reservewiel kan niet).
- In auto's uit het a- en b-segment wordt doorgaans geen LPG installatie ingebouwd.
- Het omslagpunt voor benzine - diesel ligt, afhankelijk van soort auto, tussen 15.000 en 25.000 km, bij aanschaf als nieuw
- Het omslagpunt voor benzine - LPG ligt, afh. van soort auto, tussen 25.000 en 40.000 km, bij aanschaf als nieuw
- Bij aanschaf als tweedehands ligt het omslagpunt voor LPG soms beneden de 10.000, vanwege het geringe verschil in belasting

Vergelijking kosten Benzine - Diesel - LPG.

Meissie88 schreef:Tsss...Ik kreeg avn iemand de tip om even bij een VW-dealer langs te gaan, omdat ik stipjes op de dakrand had, die begonnen te roesten...en aangezien VW 10 jaar garantie oop de carrosserie geeft...
Je zou het goed kunnen (laten) onderzoeken, om zo te beoordelen of het van binnenuit is ontstaan,
of door beschadiging. Als er alleen aantasting van de bovenste laklaag was, en het is daarna
gaan roesten, valt het onder garantie. Tenminste bij Opel (12 jaar garantie tegen doorroesten
van binnenuit). Ik had zelf een nieuwe Corsa, waar door uitwerpselen iets van de buitenste
laklaag verdwenen was. In de garage werd mij uitdrukkelijk verteld dat dan de auto nog niet kan
roesten, en zowel dat het onder garantie valt. Bij beschadiging is het anders. Dan kan nl. de laag
onder de bovenste laklaag, die beschermen moet, ook aangetast worden. Fiat geeft 8 jaar garantie
tegen doorroesten van binnenuit. VW behoort hiermee tot de middengroep.

Roest is ook eigenhandig te bestrijden. Belangrijk hierbij is dat alle roest weggehaald wordt,
er een goede beschermlaag op komt (menie) en afwerking. Bij een Fiat van 1,5 jaar oud, zat eens
een gat in deur. Ik heb het bewerkt, in de menie gezet, en afgelakt. 13 jaar later was die plaats
nog in goede staat.
Regelmatig schoonmaken, de auto in was zetten en poetsen (minimaal 2 × jaar) kan een behoorlijke
invloed uitoefenen op de levensduur. Goede was beschermt tegen inwerking van vocht, en ook van
zonlicht (voorkomt dof worden).

Hoe is het het schurende voorwiel afgelopen?
Laatst gewijzigd door Rolf op 19 jun 2009 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.

meissie88

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor meissie88 » 19 jun 2009 18:42

Rolf schreef:
Hoe is het het schurende voorwiel afgelopen?

die schuurt nog steeds :oops: af en toe... :mrgreen:

Rolf

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Rolf » 19 jun 2009 19:16

Als schurende geluiden heel lang aanhouden, verdwijnen ze weer.
(En wordt de auto iets lichter.)

meissie88

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor meissie88 » 19 jun 2009 19:20

Rolf schreef:Als schurende geluiden heel lang aanhouden, verdwijnen ze weer.
(En wordt de auto iets lichter.)


Ik heb er wel naar laten kijken hoor...ben nog wel een béétje zuinig op m'n auto!

Rolf

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Rolf » 19 jun 2009 21:17

Zuinigheid met vlijt ... .

SmartJan schreef:Let bij aanschaf van een LPG-auto wel op dat er een goedgekeurde (nummergelijke) G3 gas-installatie inzit!
Inderdaad, alleen met G3 is de belasting maar iets hoger t.o.v. benzine. Anders, LPG maar geen G3,
is de belasting bijna net zo hoog als van diesels. Bereken de belasting voor de auto.

SmartJan schreef:WAT?!?!??? Teveel vermogen in verhouding tot jullie leeftijd? Bij wat voor verzekeringsmaatschappij hebben ze je die onzin verteld?!?? ...
Het maakt wel verschil waarom een auto met veel vermogen gekocht wordt. Het kan zijn dat het vooral gaat om de grootte,
of het comfort. Dan is er m.i. niet veel op tegen om de auto te verzekeren. Maar als het inderdaad de bedoeling is er snel
mee te rijden, dan is het begrijpelijk dat de verzekering bezwaar maakt. Een verzekering heeft in feite de verantwoordelijkheid
over geld van alle autorijders. En leeftijd en ervaring hebben wel invloed op veilig (kunnen) rijden.
Vorig jaar is meer dan 1 miljard aan herstelschade uitgekeerd.

Bij motoren geldt een beperking van het max. vermogen (35 kW) voor jonge rijders (tot 24 jaar).
Er is wat voor te zeggen om een dergelijke beperking ook in te voeren voor auto's. Bijv. tot 24 jaar
en 6 schadevrije jaren, max. 1 pk per 10 kg ledig gewicht. Dus van een auto die 900 kg weegt
(volgens kenteken, in werkelijkheid komt er zo'n 100 kg bij) is het maximum 90 pk.
In duurdere auto's met veel vermogen moet dan een powertoets komen, die dat kan
instellen (met vergrendeling). Zodat jonge rijders bijv. wel in de auto van hun ouders
mogen rijden.

Topic over vermogen, leeftijd en verzekering op Autoweek.nl.

Update wo 24 juni
Carver (driewielige 'kantelauto') Europe failliet.


TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor TheKeimpe » 25 jun 2009 23:32

Die nieuwe C3 ziet er niet gek uit!


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 97 gasten