Autotopic (2)

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor Boekenlezer » 05 apr 2012 14:04

Ooit, toen ik een jochie van 13 jaar was, begon mijn belangstelling voor auto's weer op te leven. Ik had een Mercedesfolder, waarin stond dat de snelste Mercedessen 250 km/u konden halen. Dat vond ik erg imponerend. Dat gold dan voor de 560 SEL en 560 SEC, die een 5,6 liter V8 hadden die maximaal 300 pk kon leveren. Voor mij waren dat wel de ultieme droomauto's.

Afbeelding
De Mercedes-Benz 560 SEC, een auto die ik mij nog best wel herinner

300 pk, in 1987 was dat heel wat! Een auto die dat ook had, was bijvoorbeeld de Porsche 911 Turbo, met zijn 3,3 liter 6 cilinder-boxermotor. Die haalde er 260 km/u mee. Of de Porsche 928 S4, met zijn 5 liter V8, die 320 pk kon leveren, en in staat was tot een topsnelheid van 270 km/u.
Rond die tijd waren er ook een paar superauto's. Ik denk aan de Porsche 959 en de Ferrari F40. Die waren te koop voor de verschrikkelijke bedragen van respectievelijk 600.000 en 750.000 gulden! Die Porsche haalde een topsnelheid van 317 km/u, en kwam vanuit stilstand in 3,7 seconden op de 100 km/u. Hij had een 6 cilinder-boxermotor van 2,85 liter met hulp van twee turbo's. En die kon een vermogen leveren van 450 pk.
De Ferrari F40 kon 324 km/u halen, en had een V8 motor van 2,9 liter, die een vermogen van 478 pk kon leveren.

Zo was dat in 1987. 300 pk was een vermogen dat je kon tegenkomen in de topmodellen van auto's die je zo af en toe eens op straat zag. 450 pk en meer was voor hyperexclusieve auto's die je praktisch nooit zag.
Vandaag is dat toch wel anders. Wat als je vandaag 300 pk vermogen wilt? Dan hoef je niet meer voor een hele grote Mercedes met dikke V8-motor te kiezen. Nee, deze auto's volstaan dan ook ook wel: Audi S4/S5, BMW 335i of Mercedes-Benz C350. Dan heb je het over de subtop van deze modellijnen. Die halen hun kracht uit een 6 cilindermotor van 3 liter, of 3,5 liter in het geval van Mercedes-Benz.
Voor 450 pk kun je ook bij deze modellen terecht: Audi RS5 en Mercedes-Benz C63 AMG. Die kunnen dus gewoon even net zo veel vermogen leveren als die peperpure fenomenale Porsche 959 uit 1987! Voor auto's als de Mercedes-Benz 190-serie en de BMW 3-serie was het toen al heel wat als het naar de 200 pk ging. Meer was gewoon nog niet te krijgen.

Afbeelding
Voor een vermogen van 300 pk volstaat een Audi S4 vandaag ook wel. Die haalt maximaal 333 pk uit zijn 3 liter zescilinder-turbomotor

Daaruit blijkt dus wel dat de normen voor superauto's vandaag anders liggen. Hoe liggen die nu?
Van de Mercedes-Benz S- en CL-klasse heb je vandaag niet zo eenvoudig een enkele topversie als in 1987. Er zijn natuurlijk de S/CL600, met hun 5,5 liter V12 biturbo-motor die 517 pk kan leveren. Maar er zijn ook twee AMG-versies, de S/CL 63 AMG met 5,5 liter V8 biturbo van 544 pk, en de S/CL 65 AMG met 6 liter V12 biturbo van 630 pk.
Van de nieuwste Porsche 911 is er nog geen Turboversie, maar de laatst bekende had een 3,8 liter zescilinder-boxermotor die en vermogen kon leveren van 500 pk. Die kan dan een snelheid bereiken van maximaal 312 km/u. Voor een dikke 20.000 euro extra had je de Turbo S, die 530 pk kon leveren. Dan zit je toch aardig op het niveau van de super-Porsche uit 1987, nietwaar? Wel voor een wat vriendelijkere prijs, al moet je er evengoed financieel vermogend voor zijn.
Wat superauto's betreft... een kort verkrijgbare superauto hebben Porsche en Ferrari op dit moment niet echt. De mij laatst bekenden zijn de Porsche Carrera GT en de Ferrari Enzo. Dat waren beslist gruwelijk dure auto's, die je vrijwel nooit op straat ziet, maar ze zijn al van een tijdje geleden, en zijn qua specificaties onderhand ingehaald door de huidige gewonere modellen. De Porsche Carrera GT heeft een 5,7 liter V10-motor die 612 pk kan leveren, en kostte dik 6 ton in euro's. De recentere Porsche 911 GT2 RS haalt dat echter ook wel uit zijn 3,8 liter 6 cilinder boxer met turbo's, en kostte de helft van de prijs. Overeenkomst is echter wel dat die 911 GT2 RS ook maar gedurende zeer beperkte tijd te koop was. De Ferrari Enzo was ook een echte superauto, die 660 pk kon leveren uit een 6 liter V12-motor, en 350 km/u kon halen. Die kostte ruim 9 ton in euro's. Ik heb echter begrepen dat de nieuwe Ferrari F12 berlinetta 740 pk aan vermogen levert. Bovendien leverde de Ferrari 599 GTO al 670 pk, al bleef die dan wel 20 km/u onder de topsnelheid van de Enzo.
Een echte superauto van nu is de Bugatti Veyron. Die heeft een 8 liter 16 cilindermotor die 1001 pk kan leveren. Hij kost zo'n 1,8 miljoen euro, en kan een snelheid halen van 407 km/u. Maar als je dat doet, houd je dat maximaal 12 minuten vol, omdat dan je tank leeg is.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
nita
Luitenant
Luitenant
Berichten: 692
Lid geworden op: 11 mei 2008 23:34

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor nita » 05 apr 2012 15:50

bedankt voor het meedenken! die yaris zijn idd wel leuke auto`s bumba. en mazda`s blijven idd ook heerlijk rijden, en daar is ook vaak weinig mee aan de hand..

@boekenlezer, het spijt me ik heb een stukje geprobeerd te lezen maar sorry kom niet zo ver, want ik volg het niet meer, laat staan dat ik het snap :lol:

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor LeChat » 06 apr 2012 21:50

Mijn eerste auto was een Suzuki Alto en daar heb ik veel plezier van gehad, al zijn ze op de snelweg natuurlijk wel erg klein en moet je niet al te hard willen gassen... Het enige dat ik er ooit aan heb gehad was een kapotte accu, die was gewoon versleten na verloop van tijd.

Daarna heb ik 2 Peugeot 206-jes gehad, de eerste een diesel (een behoorlijke ramp, veel pech mee gehad), de 2e een benzine, waar ik wel heel veel plezier van heb gehad en die mij en mijn vriendinnen op vakantie o.a. probleemloos naar Berlijn bracht. De enige keer dat die niet wilde starten was nota bene in zijn thuisland Frankrijk :). Oh, en elektronica van Franse auto's doet ook wel 'ns gekke dingen: dan drukte ik de afstandsbediening in en ging de claxon onafgebroken aan :roll:, een klap op het stuur bracht uitkomst, maar schrikken was het wel effe. :lol:

Nu rijd ik een nieuwe tweekleurige Ypsilon en die bevalt uitstekend, maar of je wat aan die beleving hebt voor een vergelijking met de oudere versie die jij noemde?

Succes met zoeken in elk geval!
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor TheKeimpe » 07 apr 2012 19:12

O ja, zo'n oude Alto. Een typisch blij-dat-ik-rij blikje. Maar het blijft wel rijden...

Een oude VW Polo zou je ook kunnen overwegen, zijn ook behoorlijk goed.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor TheKeimpe » 14 apr 2012 08:57

@Nita: Al wat op het oog / gekocht?

Gebruikersavatar
Dirk
Sergeant
Sergeant
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 mei 2005 20:44

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor Dirk » 16 apr 2012 15:51

Carpento schreef: De achtkleppers zijn traag maar oerdegelijk, de zestienkleppers wat vlotter maar zijn van de EcoTec-serie. Die hebben wij zelf ook maar we rijden er nog te kort mee om daar wat zinnigs over te zeggen.



Die achtkleppers zijn idd erg goed. Ik heb jarenlang met niet te veel storingen (behalve de einddemper: 3 in 10 jaar) een Corsa B gereden. In de sportuitvoering en die heeft in de driedeursvariant een spoiler die de auto wel meer 'af' maakt!
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!

Gebruikersavatar
nita
Luitenant
Luitenant
Berichten: 692
Lid geworden op: 11 mei 2008 23:34

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor nita » 16 apr 2012 16:47

TheKeimpe schreef:@Nita: Al wat op het oog / gekocht?


nou het was echt een heel avontuur, in eerste instantie was ik alleen bij autohandelaren geweest maar wat ik daar heb meegemaakt..

toen kwam er bij een dealer in de buurt een leuke auto een hyundai excel 1.3 weinig kilometers, van oude mensen geweest die hem alleen hebben gebruikt voor boodschappenritjes. Altijd bij de dealer onderhouden, echt alles staat op papier, wanneer dit of dat vervangen/bijgevuld is. Woensdag kan ik hem ophalen!

Carpento
Luitenant
Luitenant
Berichten: 505
Lid geworden op: 12 aug 2004 12:26

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor Carpento » 16 apr 2012 17:59

Even de uitlaat in de gaten houden dan. Veel korte ritjes = wss vaak weggezet met vocht in de uitlaat (want dat verdampt pas na een langere rit) = wat meer kans op een rotte uitlaat ;)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor TheKeimpe » 16 apr 2012 18:39

nita schreef:
nou het was echt een heel avontuur, in eerste instantie was ik alleen bij autohandelaren geweest maar wat ik daar heb meegemaakt..

toen kwam er bij een dealer in de buurt een leuke auto een hyundai excel 1.3 weinig kilometers, van oude mensen geweest die hem alleen hebben gebruikt voor boodschappenritjes. Altijd bij de dealer onderhouden, echt alles staat op papier, wanneer dit of dat vervangen/bijgevuld is. Woensdag kan ik hem ophalen!

Heb je verhalen over de handelaren? Dat is altijd smullen (tenzij je erin trapt :( )

Een Hyundai Excel... Zo één heeft mijn broer ook gehad. Een prima vervoermiddel, alleen heeft hij niet zo'n "auto" gevoel.

Gebruikersavatar
nita
Luitenant
Luitenant
Berichten: 692
Lid geworden op: 11 mei 2008 23:34

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor nita » 16 apr 2012 19:27

@carpento, ik zal het in de gaten houden :D

the keimpe, ben wel benieuwd wat jij bedoelt met dat autogevoel? ik zie qua afbeelding op google wel verschillen ik heb niet de 5 maar de 3 deurs

nou verhalen...
ik heb in een auto gereden met een nogal soepele handrem die kon namelijk bijna helemaal rechtop eindigen, hij zat wat losjes volgens de verkoper..

als je naar de distributieriem vraagt dan werd eigenlijk altijd gezegd dat hij b.v 10 jaar mee kon, terwijl dat maar 8 jaar was. Nu heb ik geleerd dat wat betreft de distributieriem vervangen of het aantal km, of het aantal jaar, wat daar het eerst van bereikt is dat telt. Soms bleek zelfs dat hij allang vervangen had moeten worden.

haha,en een opel corsa mooie foto`s alleen van de buitenkant!! we kwamen daaraan, de bekleding aan de binnenkant van de deur was er af, toen de auto werd gestart echt een vreselijk raar bijgeluid, het motorblok, zag gewoon zwart van de gedroogde olie

verder nog een auto waar ik de koelvloeistof bekeek, daar zat echt drab in, bleek roest te zijn volgens de verkoper, zou best kunnen maar nee bedankt

dan een verkoper die aan auto mee gaf voor een testrit, maar eind van de straat was de benzine op!!!
wij de volgende dag terug, want we hadden ook gezegd dat we iets hoorde waarvan we afvroegen wat dat was, nou volgens die man was het allemaal onzin enzo, maar hij zou dan morgen de apk gelijk doen, als ik hem dan wilde hebben kon ik em gelijk meenemen..
ik de volgende dag terug, nou u heeft gelijk hoor er was een bougie stuk, en een kabel, dat is vervangen verder is alles prima rijdt als een zonnetje. mijn man zag bij de achterband dat de velg ingedeukt was tegen de band, maar nee dat was allemaal niet erg. Wij rijden, maar dat stuur tril en het was een 3 cilinder, daar wilde ik ook even over denken. Nou over de band zij hij, dat is een kwestie van uitbalanceren, dat ging hij niet meer doen, dat moest ik zelf doen, en dan was het echt weg.
Bovendien stond op zijn site, geen inruil is korting.

dus ik ff babbelen over de prijs, nee er ging niets meer vanaf was een super prijs enzo. Dus ik zeg, ja maar dr staat dat geen inruil is korting, nou hij wilde zakken hoor met 50 euro, want ja hij had toch ook al die apk gedaan, en die bougie vervangen enzo, dus nee t kon echt niet meer. Ja en ik moest wel snel wezen, want hij had al een andere koper die het anders wilde hebben. Ik twijfelde dus hij ging verder met zn betoog, ja ik heb een goede naam hier in de buurt, en ik ben echt geen oplichter....tja niet netjes maar er ontschoten mij de woorden....dat zeggen alle oplichters dat ze dat niet zijn....heb dus van de koop afgezien, later thuis nagekeken, over die velg, bleek dat ik w.s de band helemaal had moeten vervangen dat was t geloof ik wel :lol:

Gebruikersavatar
Bumba
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1113
Lid geworden op: 04 feb 2007 19:31

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor Bumba » 19 apr 2012 13:34

Leuk autootje Nita, wens je er veel veilige kilometers mee!

Moest trouwens wel lachen over de opmerking: altijd van een oud vrouwtje geweest, weinig kilometers, alleen als boodschappenwagentje gebruikt.......

http://www.youtube.com/watch?v=qG4IaHgqH00

Gebruikersavatar
nita
Luitenant
Luitenant
Berichten: 692
Lid geworden op: 11 mei 2008 23:34

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor nita » 19 apr 2012 15:15

Bumba schreef:Leuk autootje Nita, wens je er veel veilige kilometers mee!

Moest trouwens wel lachen over de opmerking: altijd van een oud vrouwtje geweest, weinig kilometers, alleen als boodschappenwagentje gebruikt.......

http://www.youtube.com/watch?v=qG4IaHgqH00


hihi je bent niet de enige die dat heeft gezegd, mijn zusje zij het ook gelijk tegen me!

gister keek ik s avonds nog even naar mn auto, maar wat bleek, in het avondlicht is mijn auto oranje! overdag is het ook niet echt rood, maar ook niet roze afijn, zie je iets bijzonders voorbijrijden in zuid holland volgende week, dan ben ik dat waarschijnlijk 8)

juffiejuf
Luitenant
Luitenant
Berichten: 677
Lid geworden op: 14 apr 2011 13:02
Locatie: overal en nergens

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor juffiejuf » 19 apr 2012 17:35

@ nita; leuk toch oranje? Zien ze je ten minste! :lol:

Hier was mijn eerste auto ook een wagentje wat van een oud vrouwtje was geweest die alleen boodschappen er mee deed (volgens verkoper) maar tot op de dag van vandaag spijt gehad dat ik die toen verkocht heb want hij deed het super voor weinig geld!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor TheKeimpe » 24 apr 2012 19:23

Tja, wat is gevoel, wat is autogevoel?
Soms stap je in een auto, doe je de deur dicht en voelt het allemaal heel stevig en solide. Bij de Excel ging de deur goed dicht, maar klonk het als een speelgoedauto.
Verder, nogmaals, er was op zich niets mis met die Excel, maar zelf reed ik toen, naar ik meen een VW polo, en dat voelde meer als een auto dan de Excel.

Zelf ben ik één keer (met die polo) het schip in gegaan. Ik twijfelde nog een beetje, maar er stond al een volgende klant te wachten die hem ook wilde testen. Domme TK, die geloofde dat toen nog wel.

Achteraf was het waarschijnlijk ter voorkoming van een verdere inspectie van mijn kant, want er mankeerde nogal wat... Maar goed, toen dat gerepareerd was heb ik er nog zo'n 50000 km plezier van gehad.

Carpento
Luitenant
Luitenant
Berichten: 505
Lid geworden op: 12 aug 2004 12:26

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor Carpento » 25 apr 2012 22:59

Grappig dat je het aanhaalt, wij hebben eerst een Punto Mk1 gereden van '94. Is me -op wat veel kosten na- prima bevallen. Echt een prettig wagentje, vrij basic maar wel echt een rijdersautootje. Wel Italiaans: altijd uitdagend om net iets harder te rijden, een tikkeltje onbetrouwbaar soms, maar wel met karakter.

We hebben nu een Opel Corsa (B) van 2000. Kleiner, en toch het gevoel 'meer auto' onder je kont te hebben. Minder spannend om te rijden, saaier, maar op een of andere manier ook rustgevender. Je rijdt hiermee rustiger, gemoedelijker. En dat terwijl 'ie wél veel soepeler is qua motor. Apart :D


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 94 gasten