Ooit, toen ik een jochie van 13 jaar was, begon mijn belangstelling voor auto's weer op te leven. Ik had een Mercedesfolder, waarin stond dat de snelste Mercedessen 250 km/u konden halen. Dat vond ik erg imponerend. Dat gold dan voor de 560 SEL en 560 SEC, die een 5,6 liter V8 hadden die maximaal 300 pk kon leveren. Voor mij waren dat wel de ultieme droomauto's.
De Mercedes-Benz 560 SEC, een auto die ik mij nog best wel herinner
300 pk, in 1987 was dat heel wat! Een auto die dat ook had, was bijvoorbeeld de Porsche 911 Turbo, met zijn 3,3 liter 6 cilinder-boxermotor. Die haalde er 260 km/u mee. Of de Porsche 928 S4, met zijn 5 liter V8, die 320 pk kon leveren, en in staat was tot een topsnelheid van 270 km/u.
Rond die tijd waren er ook een paar superauto's. Ik denk aan de Porsche 959 en de Ferrari F40. Die waren te koop voor de verschrikkelijke bedragen van respectievelijk 600.000 en 750.000 gulden! Die Porsche haalde een topsnelheid van 317 km/u, en kwam vanuit stilstand in 3,7 seconden op de 100 km/u. Hij had een 6 cilinder-boxermotor van 2,85 liter met hulp van twee turbo's. En die kon een vermogen leveren van 450 pk.
De Ferrari F40 kon 324 km/u halen, en had een V8 motor van 2,9 liter, die een vermogen van 478 pk kon leveren.
Zo was dat in 1987. 300 pk was een vermogen dat je kon tegenkomen in de topmodellen van auto's die je zo af en toe eens op straat zag. 450 pk en meer was voor hyperexclusieve auto's die je praktisch nooit zag.
Vandaag is dat toch wel anders. Wat als je vandaag 300 pk vermogen wilt? Dan hoef je niet meer voor een hele grote Mercedes met dikke V8-motor te kiezen. Nee, deze auto's volstaan dan ook ook wel: Audi S4/S5, BMW 335i of Mercedes-Benz C350. Dan heb je het over de subtop van deze modellijnen. Die halen hun kracht uit een 6 cilindermotor van 3 liter, of 3,5 liter in het geval van Mercedes-Benz.
Voor 450 pk kun je ook bij deze modellen terecht: Audi RS5 en Mercedes-Benz C63 AMG. Die kunnen dus gewoon even net zo veel vermogen leveren als die peperpure fenomenale Porsche 959 uit 1987! Voor auto's als de Mercedes-Benz 190-serie en de BMW 3-serie was het toen al heel wat als het naar de 200 pk ging. Meer was gewoon nog niet te krijgen.
Voor een vermogen van 300 pk volstaat een Audi S4 vandaag ook wel. Die haalt maximaal 333 pk uit zijn 3 liter zescilinder-turbomotor
Daaruit blijkt dus wel dat de normen voor superauto's vandaag anders liggen. Hoe liggen die nu?
Van de Mercedes-Benz S- en CL-klasse heb je vandaag niet zo eenvoudig een enkele topversie als in 1987. Er zijn natuurlijk de S/CL600, met hun 5,5 liter V12 biturbo-motor die 517 pk kan leveren. Maar er zijn ook twee AMG-versies, de S/CL 63 AMG met 5,5 liter V8 biturbo van 544 pk, en de S/CL 65 AMG met 6 liter V12 biturbo van 630 pk.
Van de nieuwste Porsche 911 is er nog geen Turboversie, maar de laatst bekende had een 3,8 liter zescilinder-boxermotor die en vermogen kon leveren van 500 pk. Die kan dan een snelheid bereiken van maximaal 312 km/u. Voor een dikke 20.000 euro extra had je de Turbo S, die 530 pk kon leveren. Dan zit je toch aardig op het niveau van de super-Porsche uit 1987, nietwaar? Wel voor een wat vriendelijkere prijs, al moet je er evengoed financieel vermogend voor zijn.
Wat superauto's betreft... een kort verkrijgbare superauto hebben Porsche en Ferrari op dit moment niet echt. De mij laatst bekenden zijn de Porsche Carrera GT en de Ferrari Enzo. Dat waren beslist gruwelijk dure auto's, die je vrijwel nooit op straat ziet, maar ze zijn al van een tijdje geleden, en zijn qua specificaties onderhand ingehaald door de huidige gewonere modellen. De Porsche Carrera GT heeft een 5,7 liter V10-motor die 612 pk kan leveren, en kostte dik 6 ton in euro's. De recentere Porsche 911 GT2 RS haalt dat echter ook wel uit zijn 3,8 liter 6 cilinder boxer met turbo's, en kostte de helft van de prijs. Overeenkomst is echter wel dat die 911 GT2 RS ook maar gedurende zeer beperkte tijd te koop was. De Ferrari Enzo was ook een echte superauto, die 660 pk kon leveren uit een 6 liter V12-motor, en 350 km/u kon halen. Die kostte ruim 9 ton in euro's. Ik heb echter begrepen dat de nieuwe Ferrari F12 berlinetta 740 pk aan vermogen levert. Bovendien leverde de Ferrari 599 GTO al 670 pk, al bleef die dan wel 20 km/u onder de topsnelheid van de Enzo.
Een echte superauto van nu is de Bugatti Veyron. Die heeft een 8 liter 16 cilindermotor die 1001 pk kan leveren. Hij kost zo'n 1,8 miljoen euro, en kan een snelheid halen van 407 km/u. Maar als je dat doet, houd je dat maximaal 12 minuten vol, omdat dan je tank leeg is.