Fotografie, de apparatuur en de techniek

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Berichtdoor Napoleon » 19 jun 2008 21:52

portretfoto's maak je het best zo tussen de 70-100mm, dan heb je nagenoeg geen vervorming. het is een ideale all-round lens, bij sigma of tamron voor zo'n 270-290 euro. de 18-200 van Nikkor is duurder, maar heeft wel een stabilisator, waardoor je minder snel bewogen foto's hebt bij ver inzoomen.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Rolf

Berichtdoor Rolf » 19 jun 2008 22:02

Is deze Sony met 2 lenzen een goede optie (€599,-)?
Korte beschrijving.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 19 jun 2008 22:21

Ik heb het liefst een camera met 1 lens waar ik zoveel mogelijk mee kan doen. Wisselen e.d. dat is voor mij nog een stap verder.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 19 jun 2008 22:25

Gerdien B. schreef:
sela schreef:nadeel sony: soft licht. je foto's zien er zweveriger uit met dan met een nikon. hoe kan ik het uitleggen [heb even geen voorbeeld].. de kleuren worden zachter met een sony.

Is dit met alle camera's van sony? Want dat vind ik wel een groot punt eigenlijk. Wil graag mooie kleur en scherpe foto's


Ik merk daar helemaal NIKS van. Ben idolaat van mijn Sony a700. Geweldig wat dat ding doet. Een maatje van me heeft de Sony A350. Niks soft, gewoon super!!! en lees de reviews maar: allemaal lovend

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 19 jun 2008 22:28

Rolf schreef:Is deze Sony met 2 lenzen een goede optie (€599,-)?
Korte beschrijving.


Pak gewoon de a350... Veel beter!

CGK<3
Luitenant
Luitenant
Berichten: 710
Lid geworden op: 02 feb 2007 16:57

Berichtdoor CGK<3 » 20 jun 2008 09:17

Napoleon schreef:portretfoto's maak je het best zo tussen de 70-100mm, dan heb je nagenoeg geen vervorming. het is een ideale all-round lens, bij sigma of tamron voor zo'n 270-290 euro. de 18-200 van Nikkor is duurder, maar heeft wel een stabilisator, waardoor je minder snel bewogen foto's hebt bij ver inzoomen.


Ik zou zelf niet voor de Tamron of Sigma 18-200 gaan, niet zo'n goede lens. De Nikkor 18-200 VR daarentegen is wel een aanrader!Maar dan moet je wel weer een Nikon hebben.

CGK<3
Luitenant
Luitenant
Berichten: 710
Lid geworden op: 02 feb 2007 16:57

Berichtdoor CGK<3 » 20 jun 2008 09:19

Gerdien B. schreef:Ik heb het liefst een camera met 1 lens waar ik zoveel mogelijk mee kan doen. Wisselen e.d. dat is voor mij nog een stap verder.
Dat is wat veel mensen aan het begin denken, echter het wisselen van lens is voor mij nog nooit een probleem geweest. Bovendien is de kwaliteit van zulke allroundlenzen niet om over naar huis te schrijven.

CGK<3
Luitenant
Luitenant
Berichten: 710
Lid geworden op: 02 feb 2007 16:57

Berichtdoor CGK<3 » 20 jun 2008 09:28

Rolf schreef:Dat is begrijpelijk. Dit kon ik uit jouw bericht niet afleiden.

Canon EOS 400
Die opmerking van CvdBerg zit ik nog over na te denken.
Als dat echt voor de 18-55 lens geldt, die standaard bij de EOS 400 zit,
dan is dat toch een nadeel.


Ik heb zelf de 400D, ik vind het een geweldige camera. Ik heb de kitlens er niet bijgekocht maar zoals Napoleon al zei de 50mm f/1.8, kost maar 80 euro en is een geweldige lens!Maar niet voor iedereen geschikt denk ik. Ik heb ook de Tamron 17-50 f/2.8, wat ook een erg goede lens is. Daarnaast gebruik ik nog de Canon 100mm f/2.8 macro.

Let wel dat zo fotografie een erg dure hobby kan worden, alleen mijn digitale spul kostte bij elkaar zo'n 1200 euro. Bovendien verliezen de body's (de losse camera zonder lens) heel erg snel hun waarde, een goede lens daarentegen niet. Het is daarom zeker de moeite waard om op marktplaats te kijken, of de verkoopsites van forums als zoom.nl.

Laatste opmerking: het is de fotograaf die de foto's maakt, niet de camera. Met de goedkoopste camera's kun je mooie foto's maken, en met de duurste camera's en lenzen de slechtste. Als je maar je best doet en veel oefent.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 20 jun 2008 11:07

CGK<3 schreef:Laatste opmerking: het is de fotograaf die de foto's maakt, niet de camera. Met de goedkoopste camera's kun je mooie foto's maken, en met de duurste camera's en lenzen de slechtste. Als je maar je best doet en veel oefent.
Dat is waar, want mijn cameraatje van 2 mp maakt de meest mooie foto's mooier dan de foto's die mijn moeder wel is heeft met haar 7.0 mp cameraatje.

Net ben ik op pad geweest voor de camera.

Op moment heb ik 2 opties:
- Nikon D80 met 80-200mm lens, zonder stabilisator voor 899,-
-Nikon D80 met Nikon AF-S 18-70mm F/3.5-4.5 G DX IF ED + Zonnenkap + UV Filter, Nikon AF-D 50mm F/1.8, Nederlands + Zonnenkap, Metz 48 AF-1 Nikon en een geheugenkaartje 2GB voor 700 euro

laatste is dan via internet.
Zelf voel ik meer voor de eerste optie. De man in de winkel raadde een stabilisator af op de lens, omdat dit vertragend werkt en je met de sluitertijd ook tegen kan gaan.

Persoonlijk vind ik de 1ste optie het beste overkomen. Daarbij is het in een goede fotozaak en dan heb je tenminste ook service.


Ik kan bijna niet meer wachten tot ik hem eindelijk in huis heb :lol:
Kijk er eigenlijk al jaren naar uit dus nu mag het ook onderhand wel een keertje ;)
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Rolf

Berichtdoor Rolf » 20 jun 2008 11:51

Mijn keus uit het lijstje.
- Nikon
- Canon
- Sony
- Pentax
Pentax: minder bekend.
Sony: toch enkele nadelen, en geen handige body
Canon: geen goede standaardlens

Blijft over Nikon, die heb ik dus gekocht.
* Nikon D60 met 18-55 VR Nikkor lens (moet goede lens zijn)
* Nikkor 55- 200 lens
* 4 GB SD-card
* 2 Hama UV filters (werd sterk aangeraden)
* Ministatief
* Reinigingsset
* Fototas (Lowepro)
Alles bij elkaar €899,96

Wat voor mij de doorslag gaf:
- lag fijn in de hand (ook geschikt voor kleine handen)
- makkelijk te bedienen
- goede lens met stabilisator, zodat niet snel een statief nodig is
- Nikon staat heel goed bekend

Gekocht bij Mediamarkt.
- Goede en deskunidge hulp. Uitgebreide uitleg.
- Aanbod in reflexcamera's redelijk
- Lage prijzen heb ik zo een beetje mijn eigen gedachten bij. Deze camera
kost elders €50 meer, maar er zat geen card bij. Bovendien de tas (€80)
vond ik erg duur. (En, wat een verschrikkelijke herrie daar.)
- Klein puntje: 12 maanden garantie. Daar is veel discussie over. Volgens
de regels moet (voor zover ik weet) op alle apparaten min. 2 jaar garantie gegeven worden.
- Uitbreiding van garantie van 1 - 3 jaar (€80) heb ik voor bedankt.

@CGK
Inderdaad, je moet zelf de foto's maken. Goede compositie, vanuit de
juiste hoek, juiste afstand, voldoende licht, juiste instelling. Daar moet
je een beetje gevoel voor hebben (krijgen).

CGK<3
Luitenant
Luitenant
Berichten: 710
Lid geworden op: 02 feb 2007 16:57

Berichtdoor CGK<3 » 20 jun 2008 12:11

Gerdien B. schreef:
CGK<3 schreef:Laatste opmerking: het is de fotograaf die de foto's maakt, niet de camera. Met de goedkoopste camera's kun je mooie foto's maken, en met de duurste camera's en lenzen de slechtste. Als je maar je best doet en veel oefent.
Dat is waar, want mijn cameraatje van 2 mp maakt de meest mooie foto's mooier dan de foto's die mijn moeder wel is heeft met haar 7.0 mp cameraatje.

Zelf voel ik meer voor de eerste optie. De man in de winkel raadde een stabilisator af op de lens, omdat dit vertragend werkt en je met de sluitertijd ook tegen kan gaan.


Dat is echt de grootst mogelijke onzin. Allereerst kun je de stabilisator desgewenst uitzetten, als je wel voldoende licht hebt. Ten tweede kun je het helemaal niet tegengaan met een kortere sluitertijd omdat dan je foto onderbelicht raakt.

CGK<3
Luitenant
Luitenant
Berichten: 710
Lid geworden op: 02 feb 2007 16:57

Berichtdoor CGK<3 » 20 jun 2008 12:15

Gerdien B. schreef:
CGK<3 schreef:Laatste opmerking: het is de fotograaf die de foto's maakt, niet de camera. Met de goedkoopste camera's kun je mooie foto's maken, en met de duurste camera's en lenzen de slechtste. Als je maar je best doet en veel oefent.

Net ben ik op pad geweest voor de camera.

Op moment heb ik 2 opties:
- Nikon D80 met 80-200mm lens, zonder stabilisator voor 899,-
-Nikon D80 met Nikon AF-S 18-70mm F/3.5-4.5 G DX IF ED + Zonnenkap + UV Filter, Nikon AF-D 50mm F/1.8, Nederlands + Zonnenkap, Metz 48 AF-1 Nikon en een geheugenkaartje 2GB voor 700 euro


Die eerste optie: die lens, is dat de 80-200 f/2.8?dan wel mooi lichtsterk. Maar dan heb je wel nog een lens erbij nodig natuurlijk, want je mist het hele bereik van 17-80!Maar ik vraag me af of het die lens is, hij is niet meer nieuw verkrijgbaar en tweedehands kost hij zo'n 900 euro.

Die tweede optie: Lijkt me een koopje, bij cameranu krijg je de D80 + 18-70 alleen voor 780!En nu heb je er ook nog een flitser en de 50mm bij!Ik zou zeker voor deze optie gaan.

CGK<3
Luitenant
Luitenant
Berichten: 710
Lid geworden op: 02 feb 2007 16:57

Berichtdoor CGK<3 » 20 jun 2008 12:20

En Rolf, lijkt me een goede keus. En fototassen zijn altijd schrikbarend duur!Maar de gehele set is ongeveer even duur als op internet.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 20 jun 2008 12:35

@CGK
Ik heb uitgebreid op speurders en marktplaats gekeken.
Maar een goede Nikon of Canon met een extra telelens, wordt nog
€500 - €700 voor gevraagd.

Nu heeft het iets meer gekost, maar nu heb ik een goede lens voor
macro's en gewone foto's, en een telelens. Volgens kenners heb je met
zo'n set als (amateur) ruimschoots voldoende mogelijkheden.
Rechtstreeks kopen van Internet zou ook kunnen, maar bij Mediamerkt
kun je altijd terugkomen als er iets is. M.b.t. de service daar heb ik
goede berichten gehoort.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 20 jun 2008 13:55

Op moment heb ik 2 opties:
- Nikon D80 met 80-200mm lens, zonder stabilisator voor 899,-
-Nikon D80 met Nikon AF-S 18-70mm F/3.5-4.5 G DX IF ED + Zonnenkap + UV Filter, Nikon AF-D 50mm F/1.8, Nederlands + Zonnenkap, Metz 48 AF-1 Nikon en een geheugenkaartje 2GB voor 700 euro


Die eerste optie: die lens, is dat de 80-200 f/2.8?dan wel mooi lichtsterk. Maar dan heb je wel nog een lens erbij nodig natuurlijk, want je mist het hele bereik van 17-80!Maar ik vraag me af of het die lens is, hij is niet meer nieuw verkrijgbaar en tweedehands kost hij zo'n 900 euro.

Die tweede optie: Lijkt me een koopje, bij cameranu krijg je de D80 + 18-70 alleen voor 780!En nu heb je er ook nog een flitser en de 50mm bij!Ik zou zeker voor deze optie gaan.


optie 1 in moet inderdaad 18-200mm zijn

Bij optie 2 staat het zo op internet, maar op 1 van die lensen zit geen gerantie meer. Daarbij heb ik niet hetgeen wat ik werkelijk wil. Ik wil die van 18 tot 200mm namelijk.
Iemand die een ziekte heeft en daardoor fotograveren niet lukt verkoopt hem. Hij is nog maar 4 maanden oud.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten