nieuwe fiets

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

DDD
Sergeant
Sergeant
Berichten: 269
Lid geworden op: 27 jan 2011 18:33

Re: nieuwe fiets

Berichtdoor DDD » 28 sep 2011 21:35

Boekenlezer schreef:Mijn fiets heeft een onderhoudsbeurt gehad. Het koste best wel wat, meer dan ik had verwacht. € 225,- (plus wat centen) was ik eraan kwijt. Daarvan is bijna € 86,50 arbeidsloon. De rest is vervangen onderdelen. :-k
De kilometerstand was 10.010 km.


Ik heb sinds kort een Rohlof met 14 versnellingen. Is dat hetzelfde type? Dat zou wel spijtig zijn... Het gaat om een Idworx. Toen ik hem aanschafte ging ik ervan uit dat het topkwaliteit zou zijn, maar er piept al wel wat en het stuur trilt ook. Dus ik moet er nog mee terug binnen de termijn;-)

Swimmie
Verkenner
Verkenner
Berichten: 52
Lid geworden op: 15 dec 2009 10:11

Re: nieuwe fiets

Berichtdoor Swimmie » 21 okt 2011 11:53

DDD schreef:Ik heb sinds kort een Rohlof met 14 versnellingen. Is dat hetzelfde type? Dat zou wel spijtig zijn... Het gaat om een Idworx. Toen ik hem aanschafte ging ik ervan uit dat het topkwaliteit zou zijn, maar er piept al wel wat en het stuur trilt ook. Dus ik moet er nog mee terug binnen de termijn;-)

Idworx staat toch prima bekend! Een Idworx mountainbike staat op m'n wishlist (zal ie nog wel even blijven staan vanwege de prijs :( )
Maar Rohloff is toch ook wel goed hoor! Afgelopen zomer veelvuldig door de modder geploegd met m'n Cube met Rohloff. Never nooit nie problemen met schakelen! Heerlijk!
Als ik nog terugdenk aan m'n derailleur-tijd... foeifoei wat een ellende was dat! Altijd sleutelen...

arjanhkc
Verkenner
Verkenner
Berichten: 65
Lid geworden op: 02 apr 2008 18:53
Locatie: Zuid-Holland-Zuid

Re: nieuwe fiets

Berichtdoor arjanhkc » 21 okt 2011 12:07

@ DDD: Alles wat (intensief) gebruikt wordt slijt en moet daarom regelmatig gesteld en gesmeerd worden. Bij een hevige vorm van slijtage, moeten er onderdelen vervangen worden. Zeker bij Rohloff kost dat een lieve duit, maar het is het meer dan waard.

Swimmie
Verkenner
Verkenner
Berichten: 52
Lid geworden op: 15 dec 2009 10:11

Re: nieuwe fiets

Berichtdoor Swimmie » 21 okt 2011 14:13

arjanhkc schreef:@ DDD: Alles wat (intensief) gebruikt wordt slijt en moet daarom regelmatig gesteld en gesmeerd worden. Bij een hevige vorm van slijtage, moeten er onderdelen vervangen worden. Zeker bij Rohloff kost dat een lieve duit, maar het is het meer dan waard.

Eerlijk gezegd vind ik het onderhoud van een Rohloff juist erg meevallen. Ik laat 'm 1x per jaar olie verversen. Verder heb ik nu in de 3 jaar dat ik ermee rijd 1x de schakelkabel laten vervangen omdat dat zwaar ging lopen.
Dat olie verversen zou je zelfs goed zelf kunnen doen. Volgens filmpjes op YouTube is het een fluitje van een cent, maar ik laat het liever doen.
Slijtage die ik verder had was ketting en tandwielen, maar dat heb je bij derailleur geschakelde fietsen ook. Trouwens het achtertandwiel van een Rohloff kun je omdraaien, dus 2x gebruiken :)

Mijn bevinding is dus: Rohloff is in aanschaf (veel) duurder, maar veel minder onderhoudskosten en o zo betrouwbaar! (en vooral dat laatste was voor mij heel belangrijk)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: nieuwe fiets

Berichtdoor Boekenlezer » 28 jul 2012 19:07

DDD schreef:...

Ik heb sinds kort een Rohlof met 14 versnellingen. Is dat hetzelfde type? Dat zou wel spijtig zijn... Het gaat om een Idworx. Toen ik hem aanschafte ging ik ervan uit dat het topkwaliteit zou zijn, maar er piept al wel wat en het stuur trilt ook. Dus ik moet er nog mee terug binnen de termijn;-)

Ik heb een Gudereit LC-R. Dus dat is een wat andere fiets, maar wel met dezelfde naaf.
Die hoge kosten voor die beurt van toen betrof dacht ik het vervangen van de ketting en wat tandwielen, en misschien nog wat andere dingen. Wat er aan de Rohloff-naaf moest gebeuren (olie vervangen) viel wel te overzien.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: nieuwe fiets

Berichtdoor Boekenlezer » 28 jul 2012 19:14

De laatste tijd ben ik weer eens een kijkje gaan nemen bij een paar fietsenzaken voor racefietsen. Vorige week heb ik racefietsen van Cannondale bekeken, vandaag een paar van Koga.
Over Koga heb ik nog iets gehoord wat wel handig is om te weten. Mijn begeerte gaat uit naar de Koga Kimera Team Edition. Als je zo'n model wilt hebben, moet je daar wel op tijd bij zijn, aangezien ze nogal hard verkocht worden. Je moet niet raar opkijken als de fietsen voor een bepaald jaar al in augustus uitverkocht zijn. De Koga Kimera Team Edition van 2012 kan al niet eens meer besteld worden, omdat die inmiddels uitverkocht is, heb ik van een verkoper gehoord. Dus wie er een hebben wil. Die moet volgend jaar zorgen dat 'ie aan een verkoper op tijd laat weten dat 'ie er een wil!
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: nieuwe fiets

Berichtdoor Mortlach » 21 aug 2012 22:00

Pfff, er is toch een enorm verschil in wegkwaliteit zeg. Er zit een scheur in mijn buitenband achter (kevlar-versterkt zelfs) dus rijd ik constant lek. Op zich geen ramp om na al die tijd eens nieuwe buitenbanden te kopen, maar in Nederland heb ik dat nog nooit hoeven doen, zelfs niet toen ik nog kranten bezorgde.

Edit: Haha, even op amazon.co.uk gekeken wat een nieuwe Schwalbe Racing Ralph achterband kost. Een euro of 50. Ze rekenen alleen wel 2700(!) euro verzendkosten van GB naar Ierland. Ik heb ze maar even een mailtje gestuurd of dat wel helemaal klopt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: nieuwe fiets

Berichtdoor schelpje3 » 22 aug 2012 09:37

Mortlach schreef:Pfff, er is toch een enorm verschil in wegkwaliteit zeg. Er zit een scheur in mijn buitenband achter (kevlar-versterkt zelfs) dus rijd ik constant lek. Op zich geen ramp om na al die tijd eens nieuwe buitenbanden te kopen, maar in Nederland heb ik dat nog nooit hoeven doen, zelfs niet toen ik nog kranten bezorgde.

Edit: Haha, even op amazon.co.uk gekeken wat een nieuwe Schwalbe Racing Ralph achterband kost. Een euro of 50. Ze rekenen alleen wel 2700(!) euro verzendkosten van GB naar Ierland. Ik heb ze maar even een mailtje gestuurd of dat wel helemaal klopt.

Komen ze de banden in een Rolls Royce brengen :shock: OF zit er soms een fiets aan vast? :lol:

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: nieuwe fiets

Berichtdoor Boekenlezer » 01 mei 2013 18:39

De kogel is door de kerk. Ik ben vandaag bij een fietsenhandelaar geweest, om de bestelling van een nieuwe Koga-racefiets te bespreken. De verkoper moest nog even contact opnemen met Koga, voor de juiste maten. Dan wil de handelaar een afspraak maken met mij, om mij te meten. Dat om zeker te weten dat de juiste maat fiets besteld gaat worden. Is nogal belangrijk bij een racefiets.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: nieuwe fiets

Berichtdoor Mortlach » 05 mei 2013 10:13

Het is zeker wel fijn dat het kopen van een kwaliteitsfiets met dat soort klantcontact gaat. Net alsof je een maatpak laat maken :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: nieuwe fiets

Berichtdoor Boekenlezer » 06 mei 2013 17:02

Menselijk contact vind ik sowieso erg prettig bij het nemen van beslissingen met flinke financiële consequenties.

Het is overigens wel een tikkeltje apart verlopen. Vrijdagavond kwam ik bij de winkel, en toen was de persoon in kwestie zijn contact met Koga nog vergeten. Toen heeft hij overlegd met de directeur. Ze hebben me niet opgemeten, maar een inschatting gemaakt op mijn grootte. Ze twijfelden een beetje tussen maat 56 en 58, maar 58 leek ze het beste. 56 zou voor mij alleen zinvol zijn als ik heel extreem vaak en veel kracht zet. (Ze zullen ongetwijfeld ervaring genoeg hebben, mag ik aannemen.) Ik hoorde ook nog iets zeggen van: "Op grond van metingen kun je ook nog tot de verkeerde conclusies komen." Ik was een heel klein beetje groter dan die directeur, en hij had zelf een racefiets maat 58, maar dan een Trek. Dat schijnt ook weer uit te maken. Het ene merk is het andere niet. Een verschil is bijvoorbeeld de bovenbuis, die bij Trek recht is, maar bij de Koga Kimera-modellen iets gebogen.
De kans op een vergissing was geheel voor risico van de directeur. Dus ik ga ervan uit dat ik er geen buil aan kan vallen.

Het is vrij gebruikelijk dat je voor een racefiets opgemeten wordt. Hier een voorbeeldje van een winkel die dat nogal professioneel lijkt aan te pakken: Fietsmeting Race en ATB. (Helaas niet geheel zonder taalfouten.)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: nieuwe fiets

Berichtdoor Boekenlezer » 18 mei 2013 19:49

Nou, tadaaa!
Daar is 'ie dan. Vanmorgen heb ik hem net opgehaald bij de fietsenwinkel.
Niet het mooiste licht waarbij de foto gemaakt is, helaas. Dat heb je als je het binnen doet.

Afbeelding

Ik heb er net mijn eerste rit op gemaakt. Dat was wel even behoorlijk wennen, vooral in het begin. Een andere manier van schakelen dan ik gewend ben. Ik heb nog nooit eerder op een racefiets gereden waarbij je schakelt met de remmen. 20 jaar geleden kwam dat er net in, maar de mijne had het nog niet.
Nee, het maximum aan prestaties zal ik er nu nog niet uithalen. Maar dat zal nog wel komen, hoop ik.
De gemiddelde snelheid bij mijn eerste rit was 29,5 km/u. Niet echt een getal om over naar huis te schrijven. Maar ja, daar maak je je eerste rit ook niet voor. Vooral in het begin leek het wel een zoektocht naar de juiste snelheid. Fanatiek met de tanden op elkaar hard gaan was er nog niet bij. Dan was ik binnen de kortste keren buiten adem, als ik zoiets ging proberen. Later had ik gewoon een nominale snelheid te pakken. Het lijkt mij dat het in de toekomst wel wat harder moet kunnen.
Overigens is het de eerste keer dit jaar dat ik op een racefiets stapte! Op zich is dat al behoorlijk wennen, want een racefiets rijdt nu eenmaal erg anders dan een trekkingfiets.

Gelijk maar wat racefietskleding erbij gekocht, met lange mouwen en lange broekspijpen. Maar tsjonge, dat is ook niet echt goedkoop, zeg! Heb ik daar even zo'n 300 euro stukgeslagen op een setje kleding, zonder een nieuwe helm! Alsof die fiets al niks kostte. Ik heb gewoon mijn helm gebruikt die ik al had.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: nieuwe fiets

Berichtdoor schaapje » 20 mei 2013 11:55

Ik vind hem heel mooi, zal inderdaad wel wennen zijn als je die vorige fiets zo lang had.
maar fiets niet te hard anders gaan je wangen zo wapperen. :lol:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: nieuwe fiets

Berichtdoor boer » 20 mei 2013 14:00

Ik krijg al een zeer perineum als ik naar dat zadel kijk :shock:

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: nieuwe fiets

Berichtdoor Boekenlezer » 20 mei 2013 15:02

Weer een nieuw woord geleerd. :)

Dat heb ik me ook wel eens afgevraagd: zo'n dun zadel, valt daar nog redelijk op te zitten? Maar dat gaat best goed, hoor. Ik had afgelopen zaterdag nergens last van.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten