nieuwe fiets

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Swimmie
Verkenner
Verkenner
Berichten: 52
Lid geworden op: 15 dec 2009 10:11

Re: nieuwe fiets

Berichtdoor Swimmie » 07 mar 2011 08:11

Mortlach schreef:Dag Swimmie,

Jij hebt ook een kekke fiets hoor, aan de foto te zien. Ik moet zeggen dat ik hydraulische velgremmen niet kende. De webwinkel waar ik mijn fiets heb besteld had alleen Cube fietsen met schijfremmen. Mijn andere mountain bike heeft ook schijfremmen en daar heb ik nooit problemen mee gehad.

Hydraulische velgremmen zijn toch wel bekend in MTB-land. Google eens op Magura HS-33. Werkt perfect. Altijd goed doseerbare remkracht, tijdens het rijden af te regelen en gemakkelijk blokjes vervangen.
Van collega MTB-ers hoor ik dat schijfremmen veel sneller aanlopen e.d. Als je maar iets een slag in je wiel ofzo krijgt heb je dat al (en dat gebeurt off-road nogal eens, tenminste ik heb dat nogal eens).
Maar als jij daar geen last van had, prima natuurlijk.

Veel plezier met je fiets!
gr

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: nieuwe fiets

Berichtdoor Mortlach » 07 mar 2011 10:58

Swimmie schreef:Hydraulische velgremmen zijn toch wel bekend in MTB-land. Google eens op Magura HS-33. Werkt perfect. Altijd goed doseerbare remkracht, tijdens het rijden af te regelen en gemakkelijk blokjes vervangen.
Van collega MTB-ers hoor ik dat schijfremmen veel sneller aanlopen e.d. Als je maar iets een slag in je wiel ofzo krijgt heb je dat al (en dat gebeurt off-road nogal eens, tenminste ik heb dat nogal eens).
Maar als jij daar geen last van had, prima natuurlijk.

Veel plezier met je fiets!
gr


Ik ben nauwelijks bekend in MTB-land. Ik rijd alleen op die dingen omdat ze comfortabel zijn en je er lekker mee kunt rausjen. :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Swimmie
Verkenner
Verkenner
Berichten: 52
Lid geworden op: 15 dec 2009 10:11

Re: nieuwe fiets

Berichtdoor Swimmie » 07 mar 2011 12:38

Mortlach schreef:Ik ben nauwelijks bekend in MTB-land. Ik rijd alleen op die dingen omdat ze comfortabel zijn en je er lekker mee kunt rausjen. :-)

Dan heb je in ieder geval een goede keuze gemaakt! :D

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: nieuwe fiets

Berichtdoor Mortlach » 08 mar 2011 23:16

Het is alleen zo jammer dat je veel geld uitgeeft om wat gewicht te besparen, en er dan voor de verzekering weer net zo veel gewicht in de vorm van sloten aan moet hangen.... En ik ben Nederlands genoeg om voor de zekerheid 2 sloten te nemen, een ketting- en een beugelslot. Duur grapje, maar ja, beter dan een keer uit de supermarkt komen en merken dat alleen je voorwiel er nog staat.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: nieuwe fiets

Berichtdoor Mortlach » 13 mar 2011 00:19

Dit zijn de sloten. Geen idee hoe het met fietsendiefstal in Ierland zit, maar ik neem Nederlandse voorzorgsmaatregelen :-)


Klik

en

Klik
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Swimmie
Verkenner
Verkenner
Berichten: 52
Lid geworden op: 15 dec 2009 10:11

Re: nieuwe fiets

Berichtdoor Swimmie » 14 mar 2011 15:25

Mortlach schreef:Dit zijn de sloten. Geen idee hoe het met fietsendiefstal in Ierland zit, maar ik neem Nederlandse voorzorgsmaatregelen :-)


Klik

en

Klik

Tja, sloten... noodzakelijk kwaad.
Eerst had ik alleen een kettingslot in m'n rugzak.
Die werd te zwaar, dus maar een kettingslot in het fietsenhok bij m'n werk gehangen en zo'n klein handig kabelslotje met cijferslot in m'n rugzak voor als 't ff niet anders kan.
Nu toch een vast stevig slot kunnen kopen die ook op een mtb te bevestigen is. Zelfs het snel uithalen van een wiel blijft mogelijk.
Levert alleen wel rare blikken op van mede mtb'ers in 't bos. :mrgreen:
Maar zoals gezegd: 't blijft een noodzakelijk kwaad.

keep 'm rollin'!

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: nieuwe fiets

Berichtdoor Mortlach » 14 mar 2011 15:52

Swimmie schreef:Tja, sloten... noodzakelijk kwaad.
Eerst had ik alleen een kettingslot in m'n rugzak.
Die werd te zwaar, dus maar een kettingslot in het fietsenhok bij m'n werk gehangen en zo'n klein handig kabelslotje met cijferslot in m'n rugzak voor als 't ff niet anders kan.
Nu toch een vast stevig slot kunnen kopen die ook op een mtb te bevestigen is. Zelfs het snel uithalen van een wiel blijft mogelijk.
Levert alleen wel rare blikken op van mede mtb'ers in 't bos. :mrgreen:
Maar zoals gezegd: 't blijft een noodzakelijk kwaad.

keep 'm rollin'!


Zelf maak ik het voorwiel en het achterwiel vast aan het frame, en dan het frame aan een lantaarnpaal of fietsbeugelrek ofzo. Ik heb eens gezien hoe snel een junkie door zo'n kabelslotje is (een seconde of 2 met een klein tuinschaartje) dat ik daar helemaal van ben afgestapt. Toen woonde ik nog wel in Leiden trouwens.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

arjanhkc
Verkenner
Verkenner
Berichten: 65
Lid geworden op: 02 apr 2008 18:53
Locatie: Zuid-Holland-Zuid

Re: nieuwe fiets

Berichtdoor arjanhkc » 14 mar 2011 17:11

@ Mortlach,

Een junk is ongeveer net zo snel met een autokrik door jou Magnum beugelslot heen. Het merk maakt dan niet uit, beugelsloten zijn zeer eenvoudig te "kraken". De City Chain is een zeer goede keuze. Kost wel wat, maar is zeker goede kwaliteit.

Ik heb 5 jaar in Amsterdam gewerkt, dan weet je ongeveer wel wat er te koop is en wat goed genoeg is.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: nieuwe fiets

Berichtdoor Mortlach » 14 mar 2011 17:41

arjanhkc schreef:@ Mortlach,

Een junk is ongeveer net zo snel met een autokrik door jou Magnum beugelslot heen. Het merk maakt dan niet uit, beugelsloten zijn zeer eenvoudig te "kraken". De City Chain is een zeer goede keuze. Kost wel wat, maar is zeker goede kwaliteit.

Ik heb 5 jaar in Amsterdam gewerkt, dan weet je ongeveer wel wat er te koop is en wat goed genoeg is.


Joh, een krik, daar had ik nog niet eens aan gedacht. Maar goed, ik vermoed/hoop dat het drugsprobleem hier niet zo groot is, en daardoor de verslaafden minder 'inventief'. Wel vreemd dat de verzekering beide sloten in hetzelfde rijtje zet dan, de zogenaamde 'Gold Secure' sloten die nodig zijn om mijn fiets te verzekeren.

Ik heb juist gekozen voor twee sloten van een verschillend type, omdat ik hoop dat de gemiddelde fietsendief niet op beide sloten is voorbereid. Als je echt wil, krijg je natuurlijk alles wel open.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: nieuwe fiets

Berichtdoor Mortlach » 22 mar 2011 00:48

Zo, net nog even can die antidiefstalstickers met uv-code op mijn fiets geplakt. Veel meer kun je toch niet doen. Mocht er iets mee gebeuren, dan is de fiets in ieder geval gemerkt, tenzij ze de lak van het frame afschuren.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: nieuwe fiets

Berichtdoor Mortlach » 09 apr 2011 00:23

Zo, net even een flinke remmentest gehad met mijn nieuwe fietsje. Het zit zo: ik was uitgenodigd bij een collega voor een avondje bordspellen ende geselligheid, en meestal is er dan wel een andere collega die met de auto rijdt, maar die besloot deze keer te gaan lopen. Dus dacht ik, ik neem de fiets. Alleen woont die collega dus in een buitengedeelte van de stad halverwege een heuvel. Het kostte me 15 minuten om de heuvel op te fietsen en ik was me een partij trots dat ik niet een keer heb hoeven afstappen (al scheelde het niet veel, maar ben over een longontsteking aan het heenkomen).

Maar goed, nu net dus weer terug naar huis gefietst, diezelfde heuvel dus af. Dat is nog eens een ervaring, eentje waarbij je je handen echt niet van de remmen haalt. Elke keer als ik echt dacht, nu gaat het wel heel erg hard, even de remmen aantikken en de vaart nam af tot enkel bloedstollend. Heerlijk, maar stiekem was ik wel blij toen ik in één stuk beneden was. Ik denk dat delen van die heuvel makkelijk 20 tot 30% waren.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23584
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: nieuwe fiets

Berichtdoor Marnix » 12 apr 2011 08:51

Klinkt lekker. Altijd lekker, flink afdalen, dat je als je beneden bent kramp in je vingers hebt van het remmen :D
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: nieuwe fiets

Berichtdoor Mortlach » 12 apr 2011 09:03

Marnix schreef:Klinkt lekker. Altijd lekker, flink afdalen, dat je als je beneden bent kramp in je vingers hebt van het remmen :D


Nou, zelfs op die afdaling hoefde ik mijn remmen maar aan te tikken om flink vaart te minderen. Als ik had doorgeknepen, was ik geheid over de kop geslagen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Swimmie
Verkenner
Verkenner
Berichten: 52
Lid geworden op: 15 dec 2009 10:11

Re: nieuwe fiets

Berichtdoor Swimmie » 12 apr 2011 11:50

Mortlach schreef:Nou, zelfs op die afdaling hoefde ik mijn remmen maar aan te tikken om flink vaart te minderen. Als ik had doorgeknepen, was ik geheid over de kop geslagen.

Als je over de kop gaat gebruik je dus typisch de verkeerde rem.
Als het goed is ( :wink: ) weet een off the road fietser precies welke hand welke rem bedient. En weet je ook goed je remkracht te doseren.
Naar beneden is gewoon een kwestie van meer achter- als voorrem gebruiken.

Je verhaal deed me wel denken aan een keer toen ik op vakantie in de Zwitserse alpen aan het fietsen was. Ik had m'n eigen fiets meegenomen en had toen nog een exemplaar met V-brakes.
Ik heb toen heel vaak tijdens afdalingen van die gedachten gehad dat je op dat moment dus compleet afhankelijk bent van zo'n dun ijzerdraadje die naar je remmen gaat. Moest er niet aan denken dat op zo'n moment je remkabel breekt :? (nou daar dacht ik dus onbewust wel veel aan :roll: )
Gelukkig ging alles goed.

Nu rij ik zoals ik al eerder schreef dus met hydraulische velgremmen van Magura. Perfect systeem!
Maar nog niet in de Alpen geprobeerd :(
Over 8 weken hoop ik er weer te zitten, maar fietsje mag niet mee van de vrouw. Zit ze teveel alleen :P

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: nieuwe fiets

Berichtdoor Mortlach » 12 apr 2011 11:59

Swimmie schreef:
Mortlach schreef:Nou, zelfs op die afdaling hoefde ik mijn remmen maar aan te tikken om flink vaart te minderen. Als ik had doorgeknepen, was ik geheid over de kop geslagen.

Als je over de kop gaat gebruik je dus typisch de verkeerde rem.
Als het goed is ( :wink: ) weet een off the road fietser precies welke hand welke rem bedient. En weet je ook goed je remkracht te doseren.
Naar beneden is gewoon een kwestie van meer achter- als voorrem gebruiken.


Daarom schreef ik ook: Als ik had doorgeknepen.

Je verhaal deed me wel denken aan een keer toen ik op vakantie in de Zwitserse alpen aan het fietsen was. Ik had m'n eigen fiets meegenomen en had toen nog een exemplaar met V-brakes.
Ik heb toen heel vaak tijdens afdalingen van die gedachten gehad dat je op dat moment dus compleet afhankelijk bent van zo'n dun ijzerdraadje die naar je remmen gaat. Moest er niet aan denken dat op zo'n moment je remkabel breekt :? (nou daar dacht ik dus onbewust wel veel aan :roll: )
Gelukkig ging alles goed.


Heb ik ook een keer gehad toen ik op volle snelheid op een druk kruispunt afdenderde, het stoplicht op rood ging en mijn remkabel daadwerkelijk knapte. Dat is ondertussen jaren geleden maar gelukkig ging dat (net) goed.

Nu rij ik zoals ik al eerder schreef dus met hydraulische velgremmen van Magura. Perfect systeem!


Het is zeker iets waar ik eens naar zal kijken als ik weer eens een fiets koop, maar hopelijk is dat pas over een aantal jaar. Trouwens, ik zou nu geen nieuwe fiets meer kunnen betalen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten