Motorrijders topic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Motorrijders topic

Berichtdoor Boekenlezer » 05 dec 2014 23:03

Wat betreft sportieve motoren, heb je globaal gezien de 600cc- en de 1000cc-klasse. Met de GSX-R 750 levert Suzuki dus iets, wat andere merken niet hebben, en dat tegen een best wel scherpe prijs (€ 13.000,-). Voor het bedrag van die motor zit je bij de concurrent op een 600cc-motor.
Ik zie net, dat MV Agusta ook een middenmodel tussen de 600cc- en de 1000cc-klasse heeft: de F3 800. Kost wel wat meer (€ 17.100,-). Qua vermogen aardig vergelijkbaar met de Suzuki. Zoiets zouden meer merken moeten doen!
Aan de andere kant: ik vind de modellen van Honda, Kawasaki en Yamaha qua uiterlijk wel minder dan die van Suzuki. MV Agusta ziet er wel mooi uit. Dus ach, eigenlijk is het ook wel voldoende zo. BMW zou eens met wat modellen van minder dan 1000cc kunnen gebruiken in zijn modellenprogramma.

Ik heb eens wat op een rijtje gezet:
Honda CBR 600RR, 120 pk, € 14.000,-
Kawasaki ZX-6R, 128 pk, € 13.200,-
Kawasaki ZX-6R 636, 131 pk, € 14.500,-
MV Agusta F3 675, 128 pk, € 15.600,-
Suzuki GSX-R 600, 125 pk, Duitse prijs: € 12.000,- (Blijkbaar niet meer in Nederland leverbaar)
Yamaha YZF-R6, 124 pk, € 13.700,-

BMW S1000RR, 199 pk, (prijs van het 2015-model nog niet bekend, de laatste was € 20.000,-)
Honda CBR 1000RR Fireblade, 182 pk, € 18.000,- (SP-versie: € 21.500,-)
Kawasaki ZX-10R, 200 pk, € 19.500,-
MV Agusta F4, 195 pk, € 21.700,-
Suzuki GSX-R 1000, 185 pk, € 16.000,- (Z-versie: € 18.500,-)
Yamaha YZF-R1, 200 pk, € 21.000,- (YZF-R1M: € 26.000,-)

Die Suzuki GSX-R1000 vind ik best wel wat. Dat die geen 200 pk levert boeit mij niet. 185 of 200 pk, het is toch veel te veel voor de openbare weg. Ik weet zeker dat je nooit het gevoel zult hebben dat je motor wat slapjes is met dergelijke vermogens. Eerder dat je een pakhuis aan vermogen over hebt.
Ooit had Honda een prachtige motor in de vorm van de CBR 1100XX Super Blackbird. Daar zie ik nu niets meer van terug. De huidige VFR 1200F heeft toch een heel ander soort uitstraling. Motoren als de Suzuki Hayabusa 1300 of de Kawasaki ZZR-1400 komen meer in de buurt. In dat geval zou de BMW K1300S mijn voorkeur hebben. Heb je een cardan-aandrijving. Lijkt me wat praktischer dan zo'n ketting.
Als we het dan toch over de wat duurdere klasse hebben: Ducati heeft ook wel imposante motoren, met de Panigale-modellen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

mohamed

Re: Motorrijders topic

Berichtdoor mohamed » 06 dec 2014 00:12

Ben je zo rijk geworden van boeken lezen? :shock:

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Motorrijders topic

Berichtdoor mealybug » 06 dec 2014 07:33

Boekenlezer schreef:Wat betreft sportieve motoren, heb je globaal gezien de 600cc- en de 1000cc-klasse. Met de GSX-R 750 levert Suzuki dus iets, wat andere merken niet hebben, en dat tegen een best wel scherpe prijs (€ 13.000,-). Voor het bedrag van die motor zit je bij de concurrent op een 600cc-motor.
Ik zie net, dat MV Agusta ook een middenmodel tussen de 600cc- en de 1000cc-klasse heeft: de F3 800. Kost wel wat meer (€ 17.100,-). Qua vermogen aardig vergelijkbaar met de Suzuki. Zoiets zouden meer merken moeten doen!
Aan de andere kant: ik vind de modellen van Honda, Kawasaki en Yamaha qua uiterlijk wel minder dan die van Suzuki. MV Agusta ziet er wel mooi uit. Dus ach, eigenlijk is het ook wel voldoende zo. BMW zou eens met wat modellen van minder dan 1000cc kunnen gebruiken in zijn modellenprogramma.

Ik heb eens wat op een rijtje gezet:
Honda CBR 600RR, 120 pk, € 14.000,-
Kawasaki ZX-6R, 128 pk, € 13.200,-
Kawasaki ZX-6R 636, 131 pk, € 14.500,-
MV Agusta F3 675, 128 pk, € 15.600,-
Suzuki GSX-R 600, 125 pk, Duitse prijs: € 12.000,- (Blijkbaar niet meer in Nederland leverbaar)
Yamaha YZF-R6, 124 pk, € 13.700,-

BMW S1000RR, 199 pk, (prijs van het 2015-model nog niet bekend, de laatste was € 20.000,-)
Honda CBR 1000RR Fireblade, 182 pk, € 18.000,- (SP-versie: € 21.500,-)
Kawasaki ZX-10R, 200 pk, € 19.500,-
MV Agusta F4, 195 pk, € 21.700,-
Suzuki GSX-R 1000, 185 pk, € 16.000,- (Z-versie: € 18.500,-)
Yamaha YZF-R1, 200 pk, € 21.000,- (YZF-R1M: € 26.000,-)

Die Suzuki GSX-R1000 vind ik best wel wat. Dat die geen 200 pk levert boeit mij niet. 185 of 200 pk, het is toch veel te veel voor de openbare weg. Ik weet zeker dat je nooit het gevoel zult hebben dat je motor wat slapjes is met dergelijke vermogens. Eerder dat je een pakhuis aan vermogen over hebt.
Ooit had Honda een prachtige motor in de vorm van de CBR 1100XX Super Blackbird. Daar zie ik nu niets meer van terug. De huidige VFR 1200F heeft toch een heel ander soort uitstraling. Motoren als de Suzuki Hayabusa 1300 of de Kawasaki ZZR-1400 komen meer in de buurt. In dat geval zou de BMW K1300S mijn voorkeur hebben. Heb je een cardan-aandrijving. Lijkt me wat praktischer dan zo'n ketting.
Als we het dan toch over de wat duurdere klasse hebben: Ducati heeft ook wel imposante motoren, met de Panigale-modellen.


Dat zijn niet echt modelletjes om mee door Afrika te gaan touren.
Meer categorie;Kijk eens hoe snel ik kan en hoe snel krijg ik een zere nek van het naar boven moeten kijken vanuit een naar beneden gebogen positie...

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Motorrijders topic

Berichtdoor Boekenlezer » 06 dec 2014 14:44

mohamed schreef:Ben je zo rijk geworden van boeken lezen? :shock:

Valt mee. Die duizends kan ik nog niet betalen zonder lening. En rijk word ik niet van lezen, maar van werken.
Vooral Yamaha maakt het overigens bont met wat ze vragen voor de nieuwe YZF-R1(M)!

mealybug schreef:Dat zijn niet echt modelletjes om mee door Afrika te gaan touren.
Meer categorie;Kijk eens hoe snel ik kan en hoe snel krijg ik een zere nek van het naar boven moeten kijken vanuit een naar beneden gebogen positie...

Ik vind dat juist wel een gave houding, op zo'n racer. Vandaar dat ik voor de Suzuki GSX-R750 gevallen ben, als volgende motor.
Maar in Zuid Afrika hebben ze blijkbaar wat meer zandwegen. In Nederland is alles wel geasfalteerd, maar vaak nogal (te) druk bezet. De automobilisten zouden eens met wat meer beleid van hun auto gebruik moeten maken: laten staan als de auto niet absoluut nodig is. Want met te pas en te onpas de auto gebruiken ben je niet alleen milieuonvriendelijk bezig, en ongezond, maar hinder je ook (snelle) motorrijders.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
-Judith-
Luitenant
Luitenant
Berichten: 609
Lid geworden op: 15 apr 2010 22:31

Re: Motorrijders topic

Berichtdoor -Judith- » 09 jan 2015 10:04

Wij willen heel graag een rondrit maken door Zweden en/of Noorwegen , wie heeft ervaringen/tips o.i.d.?
Ik heb al gekeken voor rondritten, maar die zijn vaak behoorlijk prijzig, en met groepsreizen rijden ze vaak door op zondag, en dat willen wij niet...

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Motorrijders topic

Berichtdoor StillAwake » 09 jan 2015 10:23

-Judith- schreef:Wij willen heel graag een rondrit maken door Zweden en/of Noorwegen , wie heeft ervaringen/tips o.i.d.?
Ik heb al gekeken voor rondritten, maar die zijn vaak behoorlijk prijzig, en met groepsreizen rijden ze vaak door op zondag, en dat willen wij niet...

Je kunt ook zelf op de bonnefooi gaan rijden.
zolang je niet bij mensen op de oprit gaat staan mag je in beide landen wildkamperen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
-Judith-
Luitenant
Luitenant
Berichten: 609
Lid geworden op: 15 apr 2010 22:31

Re: Motorrijders topic

Berichtdoor -Judith- » 29 jun 2015 09:25

Is er hier iemand die wel eens een rondreis door Zweden, Noorwegen en/of Denemarken heeft gemaakt, op de motor?

Mijn man en ik willen deze zomer graag een rondreis maken, maar de reizen die ik tot nu toe tegen kom zijn behoorlijk prijzig... Wie heeft er tips? Mijn man gaat gerust zonder boeken die kant op, volgens hem vinden we wel onderkomen,en anders word het met een tentje in de natuur, maar dan moet je zoveel extra meenemen (tent,slaapzakken e.d.) Dus is er iemand die ervaring heeft?

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Motorrijders topic

Berichtdoor StillAwake » 29 jun 2015 09:33

-Judith- schreef:Is er hier iemand die wel eens een rondreis door Zweden, Noorwegen en/of Denemarken heeft gemaakt, op de motor?

Mijn man en ik willen deze zomer graag een rondreis maken, maar de reizen die ik tot nu toe tegen kom zijn behoorlijk prijzig... Wie heeft er tips? Mijn man gaat gerust zonder boeken die kant op, volgens hem vinden we wel onderkomen,en anders word het met een tentje in de natuur, maar dan moet je zoveel extra meenemen (tent,slaapzakken e.d.) Dus is er iemand die ervaring heeft?

Niet op de motor, wél met de auto.
Op de bonnefooi gereisd, en da's nooit een probleem geweest (alleen overtochten kun je beter wél boeken, hoewel ook daar vaak (zeker voor motorrijders) nog wel een plekje te regelen valt.)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
-Judith-
Luitenant
Luitenant
Berichten: 609
Lid geworden op: 15 apr 2010 22:31

Re: Motorrijders topic

Berichtdoor -Judith- » 29 jun 2015 18:49

Haha, ik kom er net achter dat ik het al eens gevraagd had, excuus!

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Motorrijders topic

Berichtdoor StillAwake » 01 jul 2015 12:45

-Judith- schreef:Haha, ik kom er net achter dat ik het al eens gevraagd had, excuus!

Geeft niet, er zijn hier genoeg mensen die er nooit genoeg van krijgen om over Noorwegen te mijmeren... :D
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Re: Motorrijders topic

Berichtdoor Napoleon » 31 jul 2015 00:11

op bijna elke camping heb je ook vakantiehuisjes ( Hytter), daar kun je voor een redelijk bedrag overnachten. Kan normaal gesproken ook voor 1 of 2 nachten.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Re: Motorrijders topic

Berichtdoor Omega » 07 aug 2015 18:05

Voor degenen die nog even lekker willen toeren in de Bourgogne: http://www.la-montagne-bourgogne.com/nl/ De Jura is ook vlakbij en interessant voor degenen die graag wat bergervaring willen krijgen. De natuur daar is indrukwekkend mooi. We gaan nu al voor het vijfde jaar op rij.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Motorrijders topic

Berichtdoor ben db bd » 08 aug 2015 00:49

ja, op dit topic kan ik wel m'n heimwee kwijt, hoop ik. Pure nostalgie voel ik! ('t is wel bedtijd, zie ik) Op een HD motor leren rijden, in m'n diensttijd met herhaling op een BSA door bos en hei gereden, (90 km/uur) later zelf een goedkope Jawa gereden, (kon je haakse bochten mee springen in het stadsverkeer), welke wel met 40 000 km volkomen op was. Tot voor ruim 35 jaar zo ook heel m'n leven motor gereden. Tot ik toch met m'n heerlijke BMWtje 250 cc in volle vaart op een auto knalde en ze me naar het ziekenhuis af moesten voeren.
Nou kan ik het een beetje mis hebben hoor, maar ik meen me te herinneren dat ze daar zeiden: leg hem daar maar neer, daar liggen er nog 21.
Want o wat heb ik er veel meegemaakt die toch eindigden in het hospitaal.
Erg hoor, maar omdat ik mij maatschappelijk schuldig voelde voor de 2 jaar die ik nodig had om weer opgelapt te worden, ben ik daarna nog 22 jaar of zo met de bus mee naar m'n werk in de grote stad gegaan, naar buiten kijkend hoe de motoren tussen alle auto's door wel lekker de file uitlachten.

Had ik vroeger aldus een stoomfiets, zoals ze die noemden, sinds een paar weken bezit ik nu een stroomfiets; 400 Watt. Je moet wel je trappers in beweging houden, maar bij vol gas stuift die er toch met bijna 25km/uur vandoor. De HD maakt ze nu ook, zag ik, maar dan zwaarder uiteraard, en daar hoef je niet bij te trappen voor spek en bonen. :) Ze probeerden hem zelfs stoer geluid te laten maken, begreep ik, zag u het ook?
Maar de sfeer van de stoere USA leger HD's 1250 cc welke zo nog in de houten kisten hier op de markt kwamen in de jaren '50, zullen wel voor de rest van de eeuwigheid nostalgisch verleden tijd zijn ............

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Motorrijders topic

Berichtdoor ben db bd » 08 aug 2015 10:06

kleine correctie: de HD's welke vanuit het Amerikaanse leger in houten kisten hierheen kwamen na de oorlog waren natuurlijk geen 1250 cc, maar 1200 cc. kopkleppers meen ik. (sorry, het was tegen 2 uur vannacht :( ) Die motoren zette mijn buurman Bertus dan zelf in elkaar en ja, toen ik 14 was mocht ik daar ook op rijden. (110 km/h, loshandje, want ze spoorden als een stoomtrein. Ja, wat nou als ze dat niet hadden gedaan of er een steen op de weg zou hebben gelegen?) Dat waren natuurlijk WLA's, want daar zijn er zoals we weten zo'n 90 000 van geproduceerd.
Nog vind ik dat een Harley-Davidson er zo en in die legergroene kleur uit behoort te zien om echt te zijn. Dat raak ik nooit meer kwijt. Ze waren als een 'kerstboom' opgetuigd, met ook een heerlijk groot stuurscherm, waar je in je hemmetje achter kon zitten door de circulerende motorwarmte.
Eigenlijk ben ik altijd met een scherm voor me blijven motorrijden. Soms maakte ik de beenschermen zelf van polycarbonaat. Daar kon je dan zo heerlijk mee over de grond schrapen in de bochten, wat heel lekker klonk.

m'n nieuwe stroomfiets ben ik ook aan het optuigen; twee tassen, een bagagedrager voorop, met een hockystickklem voor m'n wandelstok. Gisteren ook een stuurspiegel besteld bij de fietsenmaker, waarvoor hij met het winkelalarm uit z'n huis verderop in de straat geroepen moest worden. (hij had wel het alarm aangezet om te gaan eten, maar niet de deur op slot gedaan, zodat heel de familie aantrad).
Overigens, nu we het er toch over hebben; de eerste Harley's 110 jaar terug, hadden ook nog gewoon trappers hè?!
Zoals ik zei, ook de William Harley- Arthur Davidson Motor Company is meegegaan van de vroege stoomfiets tot de eerste zware stroomfiets nu.

YMCA
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 mei 2016 22:42

Re: Motorrijders topic

Berichtdoor YMCA » 23 mei 2016 22:52

Motor rijden!

Jazeker! Ik heb al zo'n anderhalf jaar een Honda CBR 600 F uit 1995. Een hartstikke leuke motor om op te beginnen. Heeft voldoende power (100pk) en is daarnaast erg betrouwbaar. Motor rijden is een leuke hobby, maar woon werk verkeer vind ik toch minder ideaal.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten