Benzine, diesel of LPG, een berekeningAuto's uit het c-segment (Astra, Focus, Golf, enz.) wegen, met benzinemotor, ongeveer 1150 kg.
Belasting
(prov. Overijssel):
* Benzine €432 (per jaar).
* Met dieselmotor €1048. (hierbij is uitgegaan van een gewichtsklasse hoger)
* LPG (G3) €584,-
Enkele opmerkingen- Een uitvoering met dieselmotor is zo'n 20 - 30% zuiniger
- Een dieselmotor heeft bij hetzelfde max. vermogen een hoger koppel (20 - 50%),
en is hierdoor beter geschikt voor het trekken van een caravan
- Bij aanschaf als nieuw kost een uitvoering met dieselmotor zo'n €3000 - €5000 meer,
tweedehands zijn ze, na enkele jaren, minder waard dan uitvoeringen met benzinemotor
- Een uitvoering met LPG verbruikt iets meer dan met benzinemotor.
- Bij aaanschaf als nieuw kost LPG globaal €2000 extra
- De LPG installatie neemt (soms) kofferruimte in beslag (als inbouw in de ruimte voor het reservewiel kan niet).
- In auto's uit het a- en b-segment wordt doorgaans geen LPG installatie ingebouwd.
- Het omslagpunt voor benzine - diesel ligt, afhankelijk van soort auto, tussen 15.000 en 25.000 km, bij aanschaf als nieuw
- Het omslagpunt voor benzine - LPG ligt, afh. van soort auto, tussen 25.000 en 40.000 km, bij aanschaf als nieuw
- Bij aanschaf als tweedehands ligt het omslagpunt voor LPG soms beneden de 10.000, vanwege het geringe verschil in belasting
Vergelijking kosten Benzine - Diesel - LPG.Meissie88 schreef:Tsss...Ik kreeg avn iemand de tip om even bij een VW-dealer langs te gaan, omdat ik stipjes op de dakrand had, die begonnen te roesten...en aangezien VW 10 jaar garantie oop de carrosserie geeft...
Je zou het goed kunnen (laten) onderzoeken, om zo te beoordelen of het van binnenuit is ontstaan,
of door beschadiging. Als er alleen aantasting van de bovenste laklaag was, en het is daarna
gaan roesten, valt het onder garantie. Tenminste bij Opel (12 jaar garantie tegen doorroesten
van binnenuit). Ik had zelf een nieuwe Corsa, waar door uitwerpselen iets van de buitenste
laklaag verdwenen was. In de garage werd mij uitdrukkelijk verteld dat dan de auto nog niet kan
roesten, en zowel dat het onder garantie valt. Bij beschadiging is het anders. Dan kan nl. de laag
onder de bovenste laklaag, die beschermen moet, ook aangetast worden. Fiat geeft 8 jaar garantie
tegen doorroesten van binnenuit. VW behoort hiermee tot de middengroep.
Roest is ook eigenhandig te bestrijden. Belangrijk hierbij is dat alle roest weggehaald wordt,
er een goede beschermlaag op komt (menie) en afwerking. Bij een Fiat van 1,5 jaar oud, zat eens
een gat in deur. Ik heb het bewerkt, in de menie gezet, en afgelakt. 13 jaar later was die plaats
nog in goede staat.
Regelmatig schoonmaken, de auto in was zetten en poetsen (minimaal 2 × jaar) kan een behoorlijke
invloed uitoefenen op de levensduur. Goede was beschermt tegen inwerking van vocht, en ook van
zonlicht (voorkomt dof worden).
Hoe is het
het schurende voorwiel afgelopen?