hettys schreef:De aarde zelf is nooit vernietigd door een vloed. Er was blijkbaar voedsel voor de dieren die van de ark kwamen en Noach begon een wijngaard. Overstromingen zijn meestal heel goed voor de vruchtbaarheid van de aarde. Als de aarde werkelijk ruim een jaar onder water had gestaan was inderdaad wel al het plantenleven verdwenen.
Dat is niet helemaal correct. Veel op het land voorkomende zaden kunnen lange periodes in verschillende zoutwater concentraties overleven (
link).
hettys schreef:Persoonlijk ben ik er geen voorstander van om tijden, beschreven in de bijbel letterlijk op te vatten. In geslachtsregisters komen namen voor die toen belangrijk waren wie weet, maar wellicht lang niet alle namen. Bovendien hebben getallen meestal een symbolische betekenis. Mattheus volgt ongeveer een lijn uit het OT, maar ook weer niet precies. Het zegt m.i. niets over de werkelijke ouderdom van de mensheid zelf.
Mattheus opent met het geslachtsregister om de Joden welke allen bekend waren met de Thora te laten zien dat Jezus de belofte van God aan Abraham (
Gen 12,2-3,
Gal 3,8-9) en David (
2 Sam 7,16) is. In grote lijnen kunnen we de tijdspan Abraham - David - Jezus berekenen, je hebt dus geen gedetailleerd register nodig.
hettys schreef:Dat is dan de manier waarop jij het NT opvat. Ik zie in dit verhaal niet alleen de typische symptonen van epilepsie, maar ik zie in het hele NT geen enkele specifieke ziekte genezen worden. Alleen het genezen van symptonen, zoals blindheid, doofheid, verlamming en pijn. geen enkele ziekte krijgt een naam.
Dan hebben wij daar een andere kijk op.
hettys schreef:Je zegt dat de gave om te genezen enige kennis van ziekte vereist. En dat is blijkbaar niet het geval. In de tijd dat Jezus op aarde was, was hij een gewoon mens. Hij noemde zich de mensenzoon, wat niets anders betekent dan 'gewoon mens'.
Begrijp ik goed dat je schrijft dat Jezus niet in staat was de medische analyses te stellen die wij nu kunnen stellen omdat Jezus niet de kennis had de wij nu hebben. Waarmee je eigenlijk zegt medisch wijzer te zijn nu dan Jezus toen was?
hettys schreef:Ik weet niet goed wat je bedoeld met 'die stelling' . Bijbels gezien (rom 5:12) bestond er geen dood in het paradijs (hoewel dat inderdaad een problematische stelling is)
Juist, aangezien je niet weet welke dieren in het paradijs waren en hoe ze eruit zagen is het nogal subjectief om een willkeurige slang te pakken en die in het paradijs te 'plaatsen'.
hettys schreef:Ik denk dat het ieders recht is, inderdaad, om dat letterlijk op te vatten. Het probleem zijn alle conclusies die getrokken worden om dit geloof zogenaamd een wetenschappelijke basis te geven. Daar liggen ontelbare leugens op de loer.
Het geloof heeft geen wetenschappelijke basis nodig om gerechtvaardigd te worden.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.