Bier topic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Bier topic

Berichtdoor StillAwake » 01 mei 2015 13:19

Marnix schreef:Straks vrijdagmiddagborrel met Jopen Jacobus RPA en Jopen Koyt Gruitbier :)

klinkt goed!
Waar is die borrel, dan kom ik nu jouw kant op ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Bier topic

Berichtdoor Boekenlezer » 01 mei 2015 13:35

Het bier voor bij het warme eten op vrijdag en zaterdag was weer eens op, dus ik heb gisteren weer nieuwe gehaald. Ik wilde eigenlijk wel eens wat anders dan Grolsch Puur Weizen, gewoon voor de afwisseling. (Dat heb ik de afgelopen zes weken op vrijdag en zaterdag al gehad.) Kom ik bij de AH, is net de Grolsch Puur Weizen in de aanbieding! Toch maar een zespak van meegenomen. Maar om vandaag en morgen dan toch niet aan de Grolsch Puur Weizen te hoeven, heb ik ook twee maal Hoegaarden Witbier meegenomen.

Bier is voor toch vooral een wereld vol van afwisseling. En dan zie ik wel een klanten bij de AH, met een heel aantal kratten van allemaal hetzelfde bier! Dan denk ik: 'wordt 'ie dat niet zat, steeds en altijd maar hetzelfde?' Een krat met 24 flesjes met hetzelfde, dan dringt zich bij mij toch wel een sterk gevoel van monotonie op, helemaal als het ook nog eens van die standaard pils is.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

mohamed

Re: Bier topic

Berichtdoor mohamed » 01 mei 2015 13:48

Een krat kwaliteit pils vind ik genieten, dat verveelt me niet gauw. Zelf ben ik niet zo weg van die witbiertjes en weizen. Neen, nooit geweest ook maar ieder zijn eigen voorkeur.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bier topic

Berichtdoor Marnix » 01 mei 2015 14:47

StillAwake schreef:klinkt goed!
Waar is die borrel, dan kom ik nu jouw kant op ;-)


Het is een besloten borrel op het werk, met een paar mensen van de afdeling. Af en toe doen we dat op vrijdagmiddag, iemand haalt een paar lekkere biertjes en die drinken we dan lekker buiten op :)

Boekenlezer, ik vind pils altijd erg lekker, gewoon als alternatief voor frisdrank. Zo drinken veel mensen bier. Maar ik ben het met je eens, speciale bieren zijn heerlijk en zorgen voor afwisseling, het ontdekken van nieuwe dingen enz. Overigens vind ik het voor witbier nog wel wat fris. Dat drink ik zelf nooit binnen, alleen buiten, in een warm zonnetje. Dan vind ik het erg fris en lekker. Op koningsdag nog heerlijk in het zonnetje een Texels Wit en een grote Weihenstephaner Weissbier gedronken.

Gisteravond een Zundert. Blijft toch erg lekker!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Bier topic

Berichtdoor Boekenlezer » 02 mei 2015 12:55

Die Hoegaarden Witbier is wat mij betreft een welkome afwisseling van de Grolsch Puur Weizen. Uiteraard weet ik dat Weizen geen witbier is. Maar juist daarom is het ook een mooie afwisseling: het is echt wat anders. En niet dat Grolsch Puur Weizen nou slecht zou zijn. Helemaal niet. Maar afwisseling is en blijft nu eenmaal het lekkerste.

Voor komende week kwam ik nog een biertje tekort, dus heb ik er nog een bij gehaald. Eentje die ik nog nooit heb gehad: een Gentse Strop. (Zie http://www.gentsestrop.be/)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

mohamed

Re: Bier topic

Berichtdoor mohamed » 02 mei 2015 17:02

Lijkt me wel een smakelijke voor een Belgisch speciaalbier. Evenals de wijzen komen mijn favoriete bieren uit het oosten. ;)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bier topic

Berichtdoor Marnix » 03 mei 2015 15:54

Vrijdag in een cafe in Amersfoort leuke amerikaanse bieren gedronken:

- tank 7 farmhouse ale
- single-wide IPA
Afbeelding
Afbeelding

En daarna nog een Westkust van Troubadour. (Black ipa van 9,2%)

Afbeelding
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Bier topic

Berichtdoor Boekenlezer » 05 mei 2015 13:33

:roll: Zo, dan heb je ook wel weer genoeg alcohol binnen gekregen! Je hoefde zeker niet met de auto naar huis? :)
Ik heb de gewoonte om één bier per keer te drinken. Dan voel ik de invloed van de alcohol wel voldoende.

Ik heb de Gentse Strop eens gedronken. Alleen was dat wel bij nasi, waarin een nogal sterke rode peper was verwerkt. Dat verschilt nogal eens per keer. Want gisteren en eergisteren heb ik dezelfde nasi gegeten, maar de peper was veel zwakker. Zo'n sterke peper is dan weer niet de ideale bijkomstigheid om zo'n bier te proeven.
En hoe omschrijf ik de smaak van het bier? Dat vind ik altijd lastig. Ik zou er de juiste termen voor moeten kennen. Want wat is bijvoorbeeld hoppig? Voor wat voor smaak staat dat? In ieder geval vond ik het bier een vrij uitgesproken smaak hebben, met een duidelijke bitterheid. Op biernet staat de volgende omschrijving: Het is een fier bier met een fijn fruitig aroma en een subtiele hoppigheid.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Bier topic

Berichtdoor Mortlach » 05 mei 2015 16:08

Boekenlezer schreef:Bier is voor toch vooral een wereld vol van afwisseling. En dan zie ik wel een klanten bij de AH, met een heel aantal kratten van allemaal hetzelfde bier! Dan denk ik: 'wordt 'ie dat niet zat, steeds en altijd maar hetzelfde?' Een krat met 24 flesjes met hetzelfde, dan dringt zich bij mij toch wel een sterk gevoel van monotonie op, helemaal als het ook nog eens van die standaard pils is.


Sommige mensen drinken het - helaas - niet voor de smaak...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Re: Bier topic

Berichtdoor mohamed » 05 mei 2015 16:50

Dat geldt - helaas - evengoed voor sterke drank.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Bier topic

Berichtdoor Boekenlezer » 05 mei 2015 17:57

Als het gaat om dronken worden zou je zeggen dat dat met sterke drank toch heel wat meer opschiet. Om met bier zover te komen moet je meerdere liters drinken. :0~ Heb je meteen ook een probleem als je blaas erg vol raakt, en je niet helder genoeg meer bent om het toilet te kunnen vinden.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

mohamed

Re: Bier topic

Berichtdoor mohamed » 05 mei 2015 18:35

Precies, als je het niet om de smaak drinkt maar om dronken te worden is minder hoeven innemen alleen maar een voordeel mij dunkt.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Bier topic

Berichtdoor StillAwake » 06 mei 2015 07:45

Mortlach schreef:Sommige mensen drinken het - helaas - niet voor de smaak...

Klopt.
Ik drink het in de zomer ook vaak omdat het verfrissend is en oneindig veel lekkerder dan een ijsje.
Daarbij maakt het me dan geen klap uit of de betreffende pilsener zijn oorsprong heeft gehad in de Heineken of in de Bavaria brouwerijen...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bier topic

Berichtdoor Marnix » 06 mei 2015 09:31

Boekenlezer schreef::roll: Zo, dan heb je ook wel weer genoeg alcohol binnen gekregen! Je hoefde zeker niet met de auto naar huis? :)
Ik heb de gewoonte om één bier per keer te drinken. Dan voel ik de invloed van de alcohol wel voldoende.

Ik heb de Gentse Strop eens gedronken. Alleen was dat wel bij nasi, waarin een nogal sterke rode peper was verwerkt. Dat verschilt nogal eens per keer. Want gisteren en eergisteren heb ik dezelfde nasi gegeten, maar de peper was veel zwakker. Zo'n sterke peper is dan weer niet de ideale bijkomstigheid om zo'n bier te proeven.
En hoe omschrijf ik de smaak van het bier? Dat vind ik altijd lastig. Ik zou er de juiste termen voor moeten kennen. Want wat is bijvoorbeeld hoppig? Voor wat voor smaak staat dat? In ieder geval vond ik het bier een vrij uitgesproken smaak hebben, met een duidelijke bitterheid. Op biernet staat de volgende omschrijving: Het is een fier bier met een fijn fruitig aroma en een subtiele hoppigheid.


Ik had een chauffeur :) En ik kan wel wat hebben. Van 3 biertjes van 5,7 8,5 en 9,2% val ik niet om hoor :)

En ja, wat je eet bepaalt wel wat je proeft in bier.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Re: Bier topic

Berichtdoor mohamed » 06 mei 2015 10:14

StillAwake schreef:Ik drink het in de zomer ook vaak omdat het verfrissend is en oneindig veel lekkerder dan een ijsje.
Daarbij maakt het me dan geen klap uit of de betreffende pilsener zijn oorsprong heeft gehad in de Heineken of in de Bavaria brouwerijen...

Zo is dat, pils is voor een man wat fris is voor een kind. Als je er geen ferme slokken van wilt nemen ben je geen pilsdrinker. Speciaalbier daar nip je van en om die reden is dat niet mijn ding. Na een of twee drink ik het als pils toch en dan smaakt een echte pils waterig daarna.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten