Koken, bakken, etc. (4)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mohamed

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor mohamed » 20 dec 2014 23:16

mohamed schreef:Afbeelding
Panzerotti

De verse panzerotti bij voorkeur serveren met pils.

BladeStraight schreef:Op momenten als dit verfoei ik het feit dat ik niet kan koken ;).

Het ging bij mij ook met vallen en opstaan en ze mislukken nog wel eens. De panzerotti gaan dan open in de frituur waardoor de kaas en de tomaat eruit loopt. Op die momenten zeg ik een schietgebedje.

Als ze lukken is het een lekkernij! Kom maar een keer bij me eten. :)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Boekenlezer » 24 dec 2014 13:35

Daar had ik het gisteren over Franse aardappelgratin. Daar wil ik het recept wel even van geven, zoals ik dat maak, sinds dat zakje van Knorr niet meer te koop is.

Benodigdheden:
  • 2 blikken gepelde tomaten
  • 300 gram gehakt
  • 500 gram aardappels
  • 2 kleine uien (of 1 grote)
  • 1 rode paprika
  • 1 struik broccoli
  • een beetje oregano
  • geraspte kaas

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Bereiding
De oven moet voorverwarmd worden. Hoef je niet als eerste te doen, maar ergens als het mengsel voor de ovenschaal naar het einde van de kooktijd gaat, dan kun je de oven aanzetten.

Schil de aardappels, en snijd ze in kleine stukjes. Kook de aardappels beetgaar.
Snijd de uien en paprika in kleine stukjes. (Ik snijd ze in halve ringen.) Snijd de broccoli in kleine delen. Snijd de gepelde tomaten in kleine stukjes. De broccoli kan eventueel voorgekookt worden.
Doe olie in een pan, en bak daarin het gehakt bruin. Voeg de gesneden uien toe. Voeg na een tijdje de gepelde tomaten toe. Na verloop van tijd kan ook de paprika toegevoegd worden. Voeg oregano toe. En, o ja, voeg eventueel ook wat zwarte peper toe. Komt de smaak ook wel ten goede. (Ben ik deze keer weer vergeten!) Voeg aan het einde - als het mengsel genoeg is ingedikt - de aardappels en de broccoli toe. Als het mengsel voldoende is ingedikt, is het klaar om van het vuur afgenomen te worden.

Vet een ovenschaal met boter in. Doe daar het mengsel in.
Rasp de kaas. (Ik snijd altijd plakjes met de kaasschaaf, die ik in dunne strookjes snijd.) Doe de kaas bovenop het mengsel in de ovenschaal.
Zet de schaal met inhoud in een voorverwarmde oven, een half uur op 190°C. Hierna is het gerecht klaar om te eten.


Tips:
Ik eet dit gerecht altijd in twee keer. Dus ik neem dan iedere dag de helft van bovenstaande hoeveelheid. Is redelijk wat voor één persoon, maar het gaat er wel goed in. Ik vind het een minder groot karwei dan een bestelde maaltijd van een shoarmatoko of chinees helemaal naar binnen te werken.
Verder schenk ik er een glas rode wijn bij.

Gepelde tomaten gebruik ik altijd van Albert Heijn. Ooit gebruikte ik ze van Heinz, totdat ik in de Consumentengids een test las, waarin die er nogal slecht uitkwamen (metaalsmaak, vies), terwijl die van AH er het beste uit kwamen. En wat er in de test stond, klopte inderdaad wel met mijn bevindingen. Die van AH waren een stuk lekkerder. Die metalige bijsmaak van Heinz zat niet bij die van AH.
De kaas was eigenlijk geraspte kaas, wat ik in een zakje kocht. Maar daar zat altijd wat meer in dan ik nodig had. Dat ging niet altijd goed met bewaren, want dan pakte ik zo'n aangebroken zakje, en dan zat er schimmel in. Toen leek het me een beter idee om voortaan maar gewoon de kaas te gebruiken die ik standaard in huis heb. (Jonge kaas van de AH.) Daar sneed ik dan met de kaasschaaf drie plakjes van per keer, en die sneed ik in kleine stukjes. (Dat is dus zes plakjes voor dit hele recept. Maar acht of tien mag ook.) Is nog veel goedkoper ook!


Hier kun je nog wat zien van dat zakje, dat ik eerst gebruikte. De inhoud van het zakje (+water) is bij mij vervangen door de blik tomaten en de oregano.
Bij Knorr zullen ze wel niet blij zijn, als ik dit publiceer. Ze hebben het uit de handel genomen, en dan is het natuurlijk niet de bedoeling dat we dit nog langer eten! Het zal me een worst wezen. Dit vond ik te lekker om te laten verdwijnen, en dan verzin ik zelf wel een oplossing.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

mezelf
Mineur
Mineur
Berichten: 227
Lid geworden op: 13 okt 2009 13:52

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor mezelf » 18 feb 2015 18:40

uitje bakken met flink veel kerrie, en dan de kort voorgekookte spruitjes erbij roerbakken is ook erg lekker.
De dwaas doet wat hij niet laten kan;
de wijze laat wat hij niet doen kan.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Lalage » 21 feb 2015 17:13

Wij eten vandaag gezonde frietjes (echt!) Voor het recept kan je hier kijken: http://www.eetvoorjeleven.nu/2015/01/gezonde-friet/

mohamed

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor mohamed » 21 feb 2015 21:30

@ Boekenlezer, je kan kaas beter niet geraspt kopen, de kans dat je mais i.p.v. kaas koopt is zeer aanwezig en bovendien betaal je extra voor de arbeidskosten.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Marnix » 23 feb 2015 10:07

Ik koop geraspte kaas op de markt. Daar krijg je echt kaas ipv plastic / mais of wat dan ook en voor het zelfde geld :)

Lalage, lekker ja. Hoewel ik niet tegen een beetje olie ben. Dus ik snij de aardappels vaak in blokjes (of plakjes maar dat duurt wat langer om te bakken) en dan wat olijfolie er overheen en dan rozemarijn, paprikapoeder enz. Jummie. Veel lekkerder dan uit de frituur (hebben we gelukkig niet) en super makkelijk want je hoeft niets te schillen.... :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Chaya » 23 feb 2015 12:11

Marnix schreef:Ik koop geraspte kaas op de markt. Daar krijg je echt kaas ipv plastic / mais of wat dan ook en voor het zelfde geld :)

Meestal rasp ik het zelf, maar ik kan bij de kaasboer een kaas uitzoeken die hij, waar ik bijsta, supersnel raspt.
Marnix schreef:Lalage, lekker ja. Hoewel ik niet tegen een beetje olie ben.

Olie en vetten heb je ook nodig.
Marnix schreef:Dus ik snij de aardappels vaak in blokjes (of plakjes maar dat duurt wat langer om te bakken) en dan wat olijfolie er overheen en dan rozemarijn, paprikapoeder enz. Jummie.

Je kunt ze evt. ook 4 minuten voorkoken. Dan wel af laten koelen en droogdeppen.
Marnix schreef:Veel lekkerder dan uit de frituur (hebben we gelukkig niet)

Wij jarenlang ook niet, nu weer wel omdat we een kroketje af en toe gingen missen.
Maar toen ik het ding net in huis had, kwam de fabrikant met ovenkroketten en bitterballen op de markt. :roll:
Frituren doe ik maar eens in de hooguit 2/3 maanden. Als ik echt een heel vermoeiende dag had of laat thuis was en ik even echt niet weet wat ik snel en gemakkelijk op tafel moet zetten.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Marnix » 23 feb 2015 14:29

Dat sporadische kroketje haal ik wel op het werk of in een snackbar. :)

Aardappels voorkoken hoeft niet. gewoon in blokjes snijden en 25 minuten in de oven. Hoef je er verder niets mee te doen. En ja, je kan bepaalde kaas raspen maar onze kaasboer heeft altijd goedkoop gerapste kaas die hij van allerlei reststukjes maakt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Chaya » 23 feb 2015 15:25

Marnix schreef:Dat sporadische kroketje haal ik wel op het werk of in een snackbar. :)

Aardappels voorkoken hoeft niet. gewoon in blokjes snijden en 25 minuten in de oven. Hoef je er verder niets mee te doen. En ja, je kan bepaalde kaas raspen maar onze kaasboer heeft altijd goedkoop gerapste kaas die hij van allerlei reststukjes maakt.

Kan ook, maar wij zijn nogal gehecht aan Kwekkeboom, dat zijn de lekkerste. :D
Ik kook de aardappelen ook nooit voor, ik leg ze wel op speciaal bakpapier, ik besprenkel ze met olie en het overtollige trekt dan in het papier.
Het nadeel van verse takjes rozemarijn is dat je met die naaldjes zit. Die zijn oneetbaar nl.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Marnix » 23 feb 2015 15:41

Als ze knapperig zijn geworden in de oven vind ik dat wel meevallen.... maar anders haal je de hele bos er weer voorzichtig uit en blijven er weinig naaldjes achter. Je kan ook de naalden er af halen en fijn hakken met een machine en dan kunnen ze er wel overheen en kan je ze prima opeten zonder dat ze taai zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Chaya » 23 feb 2015 15:43

Ik schik de takjes er altijd tussen, zodat de smaken goed vermengen.
Als de baktijd bijna voorbij is, haal ik voorzichtig de takjes er tussenuit.
Maar dat kan helaas niet voorkomen dat er wat naaldjes hier en daar achterblijven, ik verwijder ze wel voorzover mogelijk.
Heb vuurvaste vingers. :wink:
Maar het geeft net die aparte smaak he, je waant je zo in een zuidelijk land.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor LeChat » 23 feb 2015 17:37

mohamed schreef:@ Boekenlezer, je kan kaas beter niet geraspt kopen, de kans dat je mais i.p.v. kaas koopt is zeer aanwezig en bovendien betaal je extra voor de arbeidskosten.

Bovendien heb ik altijd het idee dat er restjes kaas in worden verwerkt, en weet ik nog uit de tijd dat ik op de kaasafdeling v/d supermarkt werkte dat als er iets gauw voortijdig (voor de tht-datum) beschimmeld was het wel de geraspte kaas was...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Chaya » 23 feb 2015 20:44

LeChat schreef:Bovendien heb ik altijd het idee dat er restjes kaas in worden verwerkt, en weet ik nog uit de tijd dat ik op de kaasafdeling v/d supermarkt werkte dat als er iets gauw voortijdig (voor de tht-datum) beschimmeld was het wel de geraspte kaas was...

Ik geloof het direkt, mijn schoonzusje heeft een tijdje op de vleesafdeling van een supermarkt gewerkt.
Ze waarschuwde me, nooit kant-en-klaar vlees daar kopen, zoals slavinken, burgers en dat soort dingen, waarmee een groenige kleur (vanwege bijna over de datum) mee kon worden gecamoufleerd.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

mohamed

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor mohamed » 23 feb 2015 23:59

mohamed schreef:@ Boekenlezer, je kan kaas beter niet geraspt kopen, de kans dat je mais i.p.v. kaas koopt is zeer aanwezig en bovendien betaal je extra voor de arbeidskosten.

LeChat schreef:Bovendien heb ik altijd het idee dat er restjes kaas in worden verwerkt, en weet ik nog uit de tijd dat ik op de kaasafdeling v/d supermarkt werkte dat als er iets gauw voortijdig (voor de tht-datum) beschimmeld was het wel de geraspte kaas was...

Ja geraspte kaas schimmelt inderdaad veel eerder en bovendien kan je de hele zak weggooien waar je bij een gewone kaas de schimmel er af kan snijden en de rest nog prima kan eten.

mohamed

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor mohamed » 24 feb 2015 00:12

Marnix schreef:Ik koop geraspte kaas op de markt. Daar krijg je echt kaas ipv plastic / mais of wat dan ook en voor het zelfde geld :)

Lalage, lekker ja. Hoewel ik niet tegen een beetje olie ben. Dus ik snij de aardappels vaak in blokjes (of plakjes maar dat duurt wat langer om te bakken) en dan wat olijfolie er overheen en dan rozemarijn, paprikapoeder enz. Jummie. Veel lekkerder dan uit de frituur (hebben we gelukkig niet) en super makkelijk want je hoeft niets te schillen.... :)

Op de markt kan je inderdaad prima kazen kopen, maar waarom zou je voor reeds geraspte gaan? De houdbaarheid verminderd aanzienlijk en (Parmezaanse) kaas is versgeraspt direct over het te eten gerecht veruit het lekkerst.

Wat de meeste Nederlanders in de frituur doen word ik ook niet vrolijk van, maar een Kwekkeboom kroket is niks mis mee. Nog smakelijker vind ik echter de manier waarop Italianen frituren, maar daar heb je geen frituurpan bij nodig.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten