hettys schreef:Er is helemaal niemand die de bijbel helemaal letterlijk opvat. Persoonlijk vindt ik het oneerlijk om te beweren dat iemand God voor leugenaar uitmaakt als die niet alles letterlijk opvat.
Ik denk niet dat ik ergens direct gezegd heb dat je alles letterlijk moet nemen. Ik zal het wel bevestigd hebben, omdat het alternatief waarmee men dan komt, iets is van ach het zijn maar volksverhalen en je weet hoe dat daarmee gaat, worden doorverteld enz blablah.
Geschiedkundige feiten moetje letterlijk nemen, dat staat vast.
Misschien is het beter om te zeggen dat alles waarheid is wat in de bijbel staat. De geschiedkundige feiten zijn waar, de profetiën zijn waar, de gelijkenissen zijn waar, het evangelie is waar. Ik snap ook wel dat 7 magere koeien geen 7 vette koeien opvreten. Zelfs de farao snapte dat en hij wilde dat uitgelegd hebben. Maar de droom als geschiedkundig feit was waar gebeurd. En de uitleg van de droom is ook waar gebeurd.
De schepping is een geschiedkundig feit en is daarom waar.
hettys schreef:Stel dat je gelooft in het feit dat veel dieren door mensen zijn gedomesticeerd, dan maakt je al een fout, want God schiep het vee, volgens de bijbel. Terwijl we gewoon weten welke wilde dieren door mensen mak zijn gemaakt. Lama's, schapen, geiten, koeien,We kennen nog gewoon de wilde vorm. We weten gewoon dat het vee niet als vee geschapen is op een dag.
Er waren zelfs geen wilde dieren, wat nu?
Wilde dieren en vee is in principe geen verkeerde beschrijving want het beschrijft zo alle dieren. Maar echt wilde dieren bestonden pas na de zondvloed. Toen kregen de dieren angst voor de mensen zou ik denken, Genesis 9:2.
hettys schreef:Wie vindt dat hij de bijbel helemaal letterlijk moet opvatten, wordt gedwongen aan te nemen dat God Adam eerst liet zoeken tussen alle geschapen dieren, voordat God een 'hulp' schiep die bij Adam past.
Gen 2
18 God, de HEER, dacht: Het is niet goed dat de mens alleen is, ik zal een helper voor hem maken die bij hem past. 19 Toen vormde hij uit aarde alle in het wild
levende dieren en alle vogels, en hij bracht die bij de mens om te zien welke namen de mens ze zou geven: zoals hij elk levend wezen zou noemen, zo zou het
heten. 20 De mens gaf namen aan al het vee, aan alle vogels en alle wilde dieren, maar hij vond geen helper die bij hem paste.
Ik zal ff de statenvertaling citeren want die zit toch wat anders in elkaar dan de nieuwe bijbelverv..
Genesis 2:
18 Ook had de HEERE God gesproken: Het is niet goed, dat de mens alleen zij; Ik zal hem een hulpe maken, die als tegen hem over zij.
19 Want als de HEERE God uit de aarde al het gedierte des velds, en al het gevogelte des hemels gemaakt had, zo bracht Hij die tot Adam, om te zien, hoe hij ze noemen zou; en zoals Adam alle levende ziel noemen zoude, dat zou haar naam zijn.
20 Zo had Adam genoemd de namen van al het vee, en van het gevogelte des hemels, en van al het gedierte des velds; maar voor de mens vond hij geen hulpe, die als tegen hem over ware. Het woordje 'want' geeft een reden aan waarom God sprak dat het niet goed was dat de mens alleen was. Adam moest de dieren een naam geven en zag blijkbaar van alles het mannetje en vrouwtje en kwam tot het besef dat er voor hem geen maatje was. Was Adam op zoek? Ik kan dat nergens lezen.
In jouw vertaling staat "toen" en dat is een actie na vers 18, alsof God het niet goed vond dat Adam alleen was en toen maar de dieren naar Adam bracht zodat hij ze een naam kon geven. Dat is geen logisch verhaal.
Als jij een zak stuivers moet tellen dan vond je er geen centen tussen. Was je dan op zoek naar centen? Nee natuurlijk niet, je was ze gewoon niet tegengekomen. Vinden betekent niet altijd dat je op zoek was.
hettys schreef:Men wordt gedwongen aan te nemen dat God (op de 6e dag) Adam schiep, daarna alle dieren, die hij allemaal een naam gaf, maar geen hulp kon vinden, in slaap viel, waarna Eva werd geschapen, tegelijkertijd moeten we geloven dat Adam en Eva pas als laatst werden geschapen als kroon op de schepping,
nadat de wereld al helemaal af was.
Je doet nu net alsof Genesis 2 het scheppingsverhaal is, maar er staat niets in over het scheppen van de Aarde, van het licht, van de hemellichamen, van de planten e.d.. Het is daarom geen scheppingsverhaal maar een detail van wat in de hof van Eden gebeurde. En of daar nog een keer voor de ogen van Adam ieder dier geschapen werd zodat Adam met eigen ogen kon zien dat de dieren geschapen waren, of dat God de alreeds geschapen dieren naar Adam bracht, daar mag een ander over strijden.
Waarom denk je dat God alles schiep?
hettys schreef:We worden verondersteld te geloven dat er een hemelgewelf (uitspansel) bestaat waaraan zon. maan en sterren geplaatst zijn en waarin de vogels rondvliegen. En dat is er niet, laat staan dat alle hemellichamen daaraan geplaatst zijn.
Nee er is geen ruimte rond de Aarde en wat zijn hemellichamen?
hettys schreef:Christenen moeten van jou persé geloven dat de dagen en de nachten al geschapen waren voordat er hemellichamen waren, en zelfs alle planten al terwijl er nog geen zon scheen..
Dag en nacht zijn niet geschapen. Het zijn geen dingen maar tijden. Als het licht was op de Aarde dan werd het daar dag genoemd en wanneer het daar donker was, dan werd dat nacht genoemd. Blijkbaar draaide de Aarde in die tijd ieder etmaal een rondje. God is licht (1Joh 1:5 en Openbaring 22:5 <-- geen zon en maan nodig) Planten kunnen best een halve dag zonder licht. Dat nemen we nu nog steeds waar.
Moet je dat geloven? Ja volgens mij heeft een christen geen andere keus omdat het een historische beschrijving is die niet te interpreteren is.
hettys schreef:Of dat (Job 38: 22-23) er voorraadkamers zijn met sneeuw en hagel.. ??
Als er nu een christen zegt dat die voorraadkamers niet bestaan, dat er geen hemelgewelf bestaat, of dat sterren geen kleine lichten zijn aan dat hemelgewelf, maar hele grote lichten (zonnen) heel erg ver weg.. Heeeel erg veel lichtjaren.. Of dat het vee door mensen is gedomesticeerd, maken zij dan echt God uit voor
leugenaar??
Ik zou zeggen dat men de
statenvertaling met kanttekeningen eens moet lezen.
Over de schatkamers met sneeuw en hagel staat daar bijvoorbeeld:
schatkameren der sneeuw, God spreekt bij gelijkenis, om zijn grote macht te tonen, waardoor Hij, als het Hem belieft, groten overvloed van sneeuw en hagel kan voortbrengen, alsof Hij grote schatkamers gereed had, waarin Hij de sneeuw en den hagel, tegen dat Hij die gebruiken wilde, weggesloten had.We hebben gezien in de 7e plaag in Egypte dat God het kan laten hagelen wanneer Hij wil.
Als iemand zegt dat het hemelgewelf niet bestaat dan zou ik zeggen: kijk ook eens naar boven.
Veel in de bijbel is geschreven vanuit het oog van de waarnemer. Net zo als bij Jozua waar Jozua zegt: zon sta stil te Gibeon. Net zoals wij nu spreken over zonsopgang waarbij de zon niet echt beweegt maar vanuit het oog van de waarnemer wel.
Het bestaan van het hemelgewelf is geen geschiedkundig feit en als zodanig letterlijk waar, maar je moet het wel in de context lezen en begrijpen. Het hemelgewelf is de ruimte rond de Aarde tot zover we kunnen waarnemen en nog verder.
Ik weet niet waar je die 'kleine lichten" vandaan hebt. Er staat wel
God dan maakte die twee grote lichten; dat grote licht tot heerschappij des daags, en dat kleine licht tot heerschappij des nachts; ook de sterren.. De twee grote lichten zijn de zon en de maan. De tekst verklaart zichzelf: dat grote licht tot heerschappij des daags. Dat is de zon. En dat kleine licht tot heerschappij des nachts, dat is de maan. En daarnaast schiep Hij ook de sterren. Over het formaat van de sterren wordt niets vermeld.
Als niemand kijkt... dan verandert alles in chocolade.