Dat van variatie en selectie vind ik geen probleem. Zo worden ook dieren gefokt en planten veredeld. Maar daarbij gaat men van bestaande genetische informatie uit. Verder kan men niet gaan omdat het ons ontbreekt aan inzicht en gereedschap.Thijs11 schreef:Het enige mechanisme wat we kennen wat voor diversiteit aan leven zorgt is de combinatie van variatie en selectie.
En zolang dat het enige bekende mechanisme is, is dat het enige mechanisme waar mee gewerkt kan worden.
Het doet me denken aan een huisvrouw die alles afweegt. Als ze eten maakt wordt alles gewogen. De koffie wordt gewogen als ze koffie gaat zetten. Zelfs de waspoeder wordt gewogen voordat het de machine in gaat. Maar op een dag wil een lamp niet meer branden en ze wil weten of er wel spanning op de wandcontractdoos staat. Dus gaat ze er met haar weegschaaltje heen... om de spanning te wegen.
Op die manier wil men de schepping wetenschappelijk verklaren en dat gaat gewoon niet.
Als de wereld is geschapen dan is dat een daad van God en dat gaat ieder menselijk begrip en menselijke kunde te boven. Ik vind het dan niet zinvol meer om onderzoek te doen naar methoden die een kunnen scheppen wel nodig hebben, maar wat men niet gebruikt. Het noodzakelijke ingrediënt ontbreekt.
Ik vraag me dus af wat mensen beweegt om te willen scheppen, want daar komt het op neer.
Dat is prima. Dat doet men ook in de forensische wetenschap. Men onderzoekt hoe bepaalde sporen gemaakt kunnen worden en als men ze daarna aantreft dan weet men hoe ze gemaakt zijn. En de appels die Mortlach laat vallen waarna hij de snelheden meet op verschillende hoogtes, dat experiment kan iedereen doen en iedereen kan dezelfde metingen doen. Maar nu komt de paleontoloog en die vindt fossielen van dieren die er niet meer zijn. Er kunnen dus geen experimenten gedaan worden met die dieren. Men weet niet hoe het nageschlacht zich gaat ontwikkelen. Een empirisch bewijs is hier uitgesloten. Kan je iets nog wetenschappelijk noemen als het empirisch bewijs nooit geleverd kán worden?Thijs11 schreef:Nogmaals, dit is alleen zo als je wetenschappelijk te werk gaat. Oftewel, je baseert je puur op empirisch bewijs.
De meeste wetenschappelijke onderzoeken onderzoeken de geschapen dingen en processen en dat is heel goed te doen, maar een directe daad van God zelf kan je niet op een wetenschappelijke manier verklaren. Theoriën die zich daarmee bezig houden zijn gedoemd te falen. De evolutietheorie is zo'n falende theorie.Thijs11 schreef:Maar het is toch eigenlijk zo dat elke wetenschappelijke theorie God weg verklaart? Er is geen wetenschappelijke theorie op deze aarde die met behulp van God zaken verklaart. Alles word zonder God verklaard. Maar je geeft al aan dat dit geen probleem hoeft te zijn.
Nee want uiteindelijk klopt de evolutietheorie niet omdat het in strijd is met de bijbel. Ik kan geen compromis sluiten tussen tegengestelde dingen. Als de bijbel vertelt dat er eerst vogels waren en daarna pas reptielen, terwijl de evolutietheorie vertelt dat er eerst reptielen waren en daarna pas vogels, wat is er dan voor compromis mogelijk? Of de bijbel waarin staat dat er slechts twee mensen geschapen zijn waaruit alle mensen zijn voortgekomen en dat door de zondeval van die twee eerste mensen alle mensen zondig van aard zijn en daarom een redder nodig hebben, waarover de bijbel gaat, waartegenover de evolutietheorie staat met een heel volk aan mensen (of zoiets) aan het begin, waarbij het niet mogelijk is dat het zondige van 1 de rest zondig maakt, dus die van de aap afgestamden hebben geen redder nodig. De evolutietheorie is het weegschaaltje van die dame. Ongeschikt.Thijs11 schreef:Is het daarom voor jou mogelijk om te zeggen: "De evolutietheorie is een wetenschappelijk sterke theorie met ondersteunend bewijs en een grote verklarende kracht in meerdere vakgebieden MAAR, op basis van mijn vertrouwen in het Woord van God geloof ik in de schepping en niet in evolutie.
Zou dat een compromis tussen geloof en wetenschap kunnen zijn?