Autonomen

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Gruezi
Verkenner
Verkenner
Berichten: 68
Lid geworden op: 22 aug 2023 13:06
Locatie: CH

Re: Autonomen

Berichtdoor Gruezi » 23 aug 2023 12:14

Marnix schreef:Zoals ik al zei, het dichtbevolkte heeft voordelen (sociaal, voorzieningen dichtbij enz) maar ook nadelen (files, minder natuur, wat issues met vervuiling, stikstof enz). Nederland is ongeveer even groot als Zwitserland maar Zwitserland heeft 7,5 miljoen inwoners en Nederland bijna 18 miljoen.

Daarom stipte ik in mijn vorige bericht ook even aan dat er stemmen opgaan voor een maximaal bevolkingsaantal van 10 miljoen. Dat zal dan vooral leiden tot een zeer strikt immigratiebeleid (wat al vrij streng is). CH is dan wel ongeveer even groot maar daar zit ook veel ruig, onbewoonbaar land bij. Om de bewoonbare delen leuk te houden zou ik niet graag zien dat we hier naar de 18 miljoen gaan eerlijk gezegd :shock:

Er stond hier overigens recent een heel interessant stuk in de krant over de Nederlandse bevolkingsgroei, het huizentekort (klopt het dat stikstof nieuwbouw verbiedt of in elk geval bemoeilijkt? maar ook zonder dat hou je op den duur toch weinig vrije grond voor bouw over, zou ik denken), de asielcrisis en de verwijzing naar de conclusie uit de jaren '50 dat het toen al te vol was. Toen had NL nog geen 10 miljoen inwoners :shock:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23617
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Autonomen

Berichtdoor Marnix » 23 aug 2023 13:19

Gruezi schreef:Daarom stipte ik in mijn vorige bericht ook even aan dat er stemmen opgaan voor een maximaal bevolkingsaantal van 10 miljoen. Dat zal dan vooral leiden tot een zeer strikt immigratiebeleid (wat al vrij streng is). CH is dan wel ongeveer even groot maar daar zit ook veel ruig, onbewoonbaar land bij. Om de bewoonbare delen leuk te houden zou ik niet graag zien dat we hier naar de 18 miljoen gaan eerlijk gezegd :shock:

Er stond hier overigens recent een heel interessant stuk in de krant over de Nederlandse bevolkingsgroei, het huizentekort (klopt het dat stikstof nieuwbouw verbiedt of in elk geval bemoeilijkt? maar ook zonder dat hou je op den duur toch weinig vrije grond voor bouw over, zou ik denken), de asielcrisis en de verwijzing naar de conclusie uit de jaren '50 dat het toen al te vol was. Toen had NL nog geen 10 miljoen inwoners :shock:


Nee maar met een streng migratiebeleid had Nederland nog steeds ruim meer dan 10 miljoen mensen gehad. Wat was dan je vervolgstap geweest? Geboortebeperking zoals in China?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Gruezi
Verkenner
Verkenner
Berichten: 68
Lid geworden op: 22 aug 2023 13:06
Locatie: CH

Re: Autonomen

Berichtdoor Gruezi » 23 aug 2023 14:36

Marnix schreef:Nee maar met een streng migratiebeleid had Nederland nog steeds ruim meer dan 10 miljoen mensen gehad. Wat was dan je vervolgstap geweest? Geboortebeperking zoals in China?
Dat is een goede vraag en daar heb ik eerlijk gezegd geen antwoord op. Ik denk dat het nu in elk geval een vrij onrealistische ambitie is om 8 miljoen mensen 'in te leveren' (excuses, ik weet even geen goed Nederlands woord hiervoor; ik spreek weinig Nederlands meer).

Wat ik me wel afvraag, ben jij bijvoorbeeld niet 'bang' voor de toekomst van je kinderen?
Kunnen ze bijvoorbeeld ooit aan een huis komen? Ik denk daarbij aan wachttijden van 13 jaar voor een sociale huurwoning in grote steden en strengere eisen voor een hypotheek, vooropgesteld dat er genoeg aanbod is in koopwoningen die ook nog binnen een modaal budget liggen. Er komt aldoor aanwas bij, en als huizenbouw beperkt wordt, hoe worden de kinderen van vandaag morgen gehuisvest?

Is de Nederlandse maatschappij ook niet heel hard aan het veranderen? Ik schrik elke keer weer hoe verhard Nederland is, hoe (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk, en er zit ongetwijfeld verschil tussen platteland en grote stad) grof en ruw mensen zijn en, sorry to say it, echt heel asociaal :shock:. Dit merk ik ook best vaak als ik hier Nederlanders tegenkom. (Niet perse de berg- en treinliefhebbers, dat lijkt toch een klasse apart.)

Voorts wil ik ook echt niet in termen als omvolking denken, want dat vind ik echt heel eng, maar ik ga het volgende issue toch noemen. Mijn roots liggen in een grote stad en daar merk ik dat mijn familie moet gaan integreren met de nieuwkomers. De balans is volledig zoek. Begrijp me niet verkeerd, ik hou echt van een blend, ben daar in geboren en getogen, maar ik voel me er niet veilig meer en voel me er ook echt een vreemdeling. Ik ga na een week weer naar huis, maar mijn ouders bijvoorbeeld (lopen tegen de 80) voelen zich er zeer onprettig en onveilig bij, en maken zich zorgen. De criminaliteit ligt hoog, er zijn geregeld schietpartijen en ontploffingen, gewelddadige overvallen etc. Ik heb zussen en nichtjes die op bezoek komen en worden uitgescholden voor het hebben van een onbedekt hoofd en blote enkels; mijn ouders zelf gaan na 18 uur niet meer het huis uit. Als ik die wijk een naam moet geven, dan zou ik het echt een shithole noemen, sorry voor mijn taalgebruik. De politie staat vaak machteloos, te weinig agenten, etc.. Nu zie ik mijn ouders geen autonoom worden maar ik kan me wel indenken dat jongere mensen niet blij zijn met zulke ontwikkelingen. Mijn siblings maken zich best zorgen om hun kinderen; een van mijn nichtjes, nu 22 jaar, is in mijn ogen in rap tempo heel erg rechts aan het worden, en ik respecteer haar mening en probeer ook een tegengeluid te laten horen maar ik schrik er ergens toch wel weer van.

Nu is een maatschappij altijd in verandering, dat is altijd zo geweest en zal niet anders zijn, maar als we alles bij elkaar optellen, kan ik me wel voorstellen dat men zich daar zorgen over maakt. Hoe terecht die zorgen zijn kan ik zelf niet goed volledig beoordelen.
Hoe zie jij, hoe zien anderen, dit met het oog op toekomstperspectief van jullie kinderen?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23617
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Autonomen

Berichtdoor Marnix » 23 aug 2023 15:11

Gruezi schreef:Dat is een goede vraag en daar heb ik eerlijk gezegd geen antwoord op. Ik denk dat het nu in elk geval een vrij onrealistische ambitie is om 8 miljoen mensen 'in te leveren' (excuses, ik weet even geen goed Nederlands woord hiervoor; ik spreek weinig Nederlands meer).

Wat ik me wel afvraag, ben jij bijvoorbeeld niet 'bang' voor de toekomst van je kinderen?
Kunnen ze bijvoorbeeld ooit aan een huis komen? Ik denk daarbij aan wachttijden van 13 jaar voor een sociale huurwoning in grote steden en strengere eisen voor een hypotheek, vooropgesteld dat er genoeg aanbod is in koopwoningen die ook nog binnen een modaal budget liggen. Er komt aldoor aanwas bij, en als huizenbouw beperkt wordt, hoe worden de kinderen van vandaag morgen gehuisvest?

Is de Nederlandse maatschappij ook niet heel hard aan het veranderen? Ik schrik elke keer weer hoe verhard Nederland is, hoe (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk, en er zit ongetwijfeld verschil tussen platteland en grote stad) grof en ruw mensen zijn en, sorry to say it, echt heel asociaal :shock:. Dit merk ik ook best vaak als ik hier Nederlanders tegenkom. (Niet perse de berg- en treinliefhebbers, dat lijkt toch een klasse apart.)

Voorts wil ik ook echt niet in termen als omvolking denken, want dat vind ik echt heel eng, maar ik ga het volgende issue toch noemen. Mijn roots liggen in een grote stad en daar merk ik dat mijn familie moet gaan integreren met de nieuwkomers. De balans is volledig zoek. Begrijp me niet verkeerd, ik hou echt van een blend, ben daar in geboren en getogen, maar ik voel me er niet veilig meer en voel me er ook echt een vreemdeling. Ik ga na een week weer naar huis, maar mijn ouders bijvoorbeeld (lopen tegen de 80) voelen zich er zeer onprettig en onveilig bij, en maken zich zorgen. De criminaliteit ligt hoog, er zijn geregeld schietpartijen en ontploffingen, gewelddadige overvallen etc. Ik heb zussen en nichtjes die op bezoek komen en worden uitgescholden voor het hebben van een onbedekt hoofd en blote enkels; mijn ouders zelf gaan na 18 uur niet meer het huis uit. Als ik die wijk een naam moet geven, dan zou ik het echt een shithole noemen, sorry voor mijn taalgebruik. De politie staat vaak machteloos, te weinig agenten, etc.. Nu zie ik mijn ouders geen autonoom worden maar ik kan me wel indenken dat jongere mensen niet blij zijn met zulke ontwikkelingen. Mijn siblings maken zich best zorgen om hun kinderen; een van mijn nichtjes, nu 22 jaar, is in mijn ogen in rap tempo heel erg rechts aan het worden, en ik respecteer haar mening en probeer ook een tegengeluid te laten horen maar ik schrik er ergens toch wel weer van.

Nu is een maatschappij altijd in verandering, dat is altijd zo geweest en zal niet anders zijn, maar als we alles bij elkaar optellen, kan ik me wel voorstellen dat men zich daar zorgen over maakt. Hoe terecht die zorgen zijn kan ik zelf niet goed volledig beoordelen.
Hoe zie jij, hoe zien anderen, dit met het oog op toekomstperspectief van jullie kinderen?


Ik maak me niet zoveel zorgen, we leven in een ontzettend welvarend land. Natuurlijk zijn er wat dingen zoals de problemen op de huizenmarkt maar ondanks dat denk ik dat ze in een enorm welvarende en kansrijke omgeving opgroeien. Daarnaast denk ik dat vroeg of laat de woningmarkt ook wel weer anders wordt, door marktwerking en menselijk ingrijpen.

Verder voel ik me ook niet echt onveilig en ik woon ook in een redelijk grote plaats. Met Keti Koti was ik in Amsterdam en heb genoten van de multiculturele samenleving. Natuurlijk heb je wat slechte wijken met wat problemen maar dat is niet representatief voor de samenleving. En als belangrijkste, ik geloof dat God zorgt en voorziet, ook in moeilijke tijden dus heb ik niet zoveel zorgen voor de dag van morgen. Kortom, ik maak me totaal geen zorgen om de toekomst voor mezelf, wel voor een hoop vluchtelingen en migranten die veel minder makkelijk een baan krijgen, een huis kunnen kopen en zo een bestaan op kunnen bouwen.

Maar goed, ik heb niet het idee dat je een heel genuanceerd beeld van Nederland hebt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Gruezi
Verkenner
Verkenner
Berichten: 68
Lid geworden op: 22 aug 2023 13:06
Locatie: CH

Re: Autonomen

Berichtdoor Gruezi » 23 aug 2023 15:22

Marnix schreef:Ik maak me niet zoveel zorgen, we leven in een ontzettend welvarend land. Natuurlijk zijn er wat dingen zoals de problemen op de huizenmarkt maar ondanks dat denk ik dat ze in een enorm welvarende en kansrijke omgeving opgroeien. Daarnaast denk ik dat vroeg of laat de woningmarkt ook wel weer anders wordt, door marktwerking en menselijk ingrijpen.

Verder voel ik me ook niet echt onveilig en ik woon ook in een redelijk grote plaats. Met Keti Koti was ik in Amsterdam en heb genoten van de multiculturele samenleving. Natuurlijk heb je wat slechte wijken met wat problemen maar dat is niet representatief voor de samenleving. En als belangrijkste, ik geloof dat God zorgt en voorziet, ook in moeilijke tijden dus heb ik niet zoveel zorgen voor de dag van morgen. Kortom, ik maak me totaal geen zorgen om de toekomst voor mezelf, wel voor een hoop vluchtelingen en migranten die veel minder makkelijk een baan krijgen, een huis kunnen kopen en zo een bestaan op kunnen bouwen.

Maar goed, ik heb niet het idee dat je een heel genuanceerd beeld van Nederland hebt.

Dank voor je antwoord, en zoals ik al zei, er zal best een verschil zijn tussen stad en platteland, dus waar men woont zal een enorme rol spelen. Je laatste opmerking is dan ook zeker waar, en ik merkte daarom ook al op dat ik het niet goed kan beoordelen.
Ik vermoed dat ik gewoon een slecht stukje zie :)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7931
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Autonomen

Berichtdoor StillAwake » 24 aug 2023 08:17

Gruezi schreef:Wat ik me wel afvraag, ben jij bijvoorbeeld niet 'bang' voor de toekomst van je kinderen?
Kunnen ze bijvoorbeeld ooit aan een huis komen? Ik denk daarbij aan wachttijden van 13 jaar voor een sociale huurwoning in grote steden en strengere eisen voor een hypotheek, vooropgesteld dat er genoeg aanbod is in koopwoningen die ook nog binnen een modaal budget liggen. Er komt aldoor aanwas bij, en als huizenbouw beperkt wordt, hoe worden de kinderen van vandaag morgen gehuisvest?
Dit is één van de redenen die ons een paar jaar geleden tot een emigratie gebracht hebben. Op zich is het in Nederland nog steeds niet slecht georganiseerd, maar de woningnood (zeker in het starters-segment) is erg hoog.
Als ik de prijzen van huizen vergelijk met die in mijn huidige woonplaats valt me op dat je ongeveer 40% van de Nederlandse prijs betaalt, en daar wordt hier al schande van gesproken.
Gruezi schreef:Is de Nederlandse maatschappij ook niet heel hard aan het veranderen? Ik schrik elke keer weer hoe verhard Nederland is, hoe (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk, en er zit ongetwijfeld verschil tussen platteland en grote stad) grof en ruw mensen zijn en, sorry to say it, echt heel asociaal :shock:. Dit merk ik ook best vaak als ik hier Nederlanders tegenkom. (Niet perse de berg- en treinliefhebbers, dat lijkt toch een klasse apart.)
Ik kom nog vrij vaak in Nederland, en merk die verharding niet zo. Ik ben het met je eens dat de politiek verhard is (al is dat een proces wat ik op meer plaatsen in Europa waarneem), maar de verharding op straat merk ik niet zo. Nu kan ik ook niet voor heel Nederland spreken, maar ik heb de laatste tijd veel op Terschelling, in Rotterdam en in de Eemshaven rondgelopen, dus heb de indruk dat ik wel een beetje een beeld heb.
Gruezi schreef:Voorts wil ik ook echt niet in termen als omvolking denken, want dat vind ik echt heel eng, maar ik ga het volgende issue toch noemen. Mijn roots liggen in een grote stad en daar merk ik dat mijn familie moet gaan integreren met de nieuwkomers. De balans is volledig zoek. Begrijp me niet verkeerd, ik hou echt van een blend, ben daar in geboren en getogen, maar ik voel me er niet veilig meer en voel me er ook echt een vreemdeling.
Dat zou goed kunnen. Ik heb altijd in de buurt van een grote havenstad gewoond, en die zijn volgens mij altijd al een blend van diverse culturen geweest. Zodoende is het mij denk ik nooit opgevallen, dujs wellicht maakt het nogal uit waar je roots liggen...
Gruezi schreef: Ik ga na een week weer naar huis, maar mijn ouders bijvoorbeeld (lopen tegen de 80) voelen zich er zeer onprettig en onveilig bij, en maken zich zorgen. De criminaliteit ligt hoog, er zijn geregeld schietpartijen en ontploffingen, gewelddadige overvallen etc. Ik heb zussen en nichtjes die op bezoek komen en worden uitgescholden voor het hebben van een onbedekt hoofd en blote enkels; mijn ouders zelf gaan na 18 uur niet meer het huis uit. Als ik die wijk een naam moet geven, dan zou ik het echt een shithole noemen, sorry voor mijn taalgebruik.
Mijn broer woont midden in Rotterdam, en ik weet soms vanuit Noorwegen eerder dat er weer eens een ontploffing in die stad is dan dat hij dat weet. Daarmee zeg ik niet dat het probleem niet bestaat, maar wél dat de rotte plekken in steden waar dergelijke rottigheid plaatsheeft vrij klein zijn. En dat steden slechte wijken hebben (de arme wijken, waar typisch de meeste arbeidsmigranten terechtkomen) is ook al van alle tijden.
Gruezi schreef: De politie staat vaak machteloos, te weinig agenten, etc.. Nu zie ik mijn ouders geen autonoom worden maar ik kan me wel indenken dat jongere mensen niet blij zijn met zulke ontwikkelingen. Mijn siblings maken zich best zorgen om hun kinderen; een van mijn nichtjes, nu 22 jaar, is in mijn ogen in rap tempo heel erg rechts aan het worden, en ik respecteer haar mening en probeer ook een tegengeluid te laten horen maar ik schrik er ergens toch wel weer van.
Rechts en links als waardeoordeel over de ander vind ik een enge gedachte eigenlijk.
En ik vind het ergens wel grappig dat je hier een behoorlijk "rechts" geluid laat horen, maar er van schrikt als anderen dat ook doen.
Gruezi schreef:Nu is een maatschappij altijd in verandering, dat is altijd zo geweest en zal niet anders zijn, maar als we alles bij elkaar optellen, kan ik me wel voorstellen dat men zich daar zorgen over maakt. Hoe terecht die zorgen zijn kan ik zelf niet goed volledig beoordelen.
Hoe zie jij, hoe zien anderen, dit met het oog op toekomstperspectief van jullie kinderen?
Nogmaals: mede vanwege de toekomst van mijn kinderen zijn we uit NL vertrokken, maar als ik die mogelijkheid niet had gehad zou ik er niet veel angst voor hebben gehad.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Gruezi
Verkenner
Verkenner
Berichten: 68
Lid geworden op: 22 aug 2023 13:06
Locatie: CH

Re: Autonomen

Berichtdoor Gruezi » 24 aug 2023 08:54

Dank voor je reactie, StillAwake, interessant om te lezen en dank je wel dat je jouw visie deelt.

StillAwake schreef:Daarmee zeg ik niet dat het probleem niet bestaat, maar wél dat de rotte plekken in steden waar dergelijke rottigheid plaatsheeft vrij klein zijn.
Het is precies waarom ik ook echt wel realiseer dat ik geen volledig dan wel genuanceerd beeld heb van Nederland. Max 2 weken per jaar in zo'n rottig buurtje is ook niet realistisch, dat besef ik mij terdege. Jij hebt een iets breder beeld omdat je vaker in Nederland bent en op meer plekken komt.

StillAwake schreef:En ik vind het ergens wel grappig dat je hier een behoorlijk "rechts" geluid laat horen, maar er van schrikt als anderen dat ook doen.
Deze begrijp ik niet goed. Wat is er rechts aan als ik een situatie beschrijf waarin mijn ouders wonen en ik enkel opmerk dat ik het uit balans vind? Meer dan dat is het namelijk ook niet :). Mijn nichtje is bijvoorbeeld van mening dat de oplossing zou zijn om alle 'buitenlanders' (wat daar de definitie ook van moge zijn, iemand met een NL paspoort is wat mij betreft dan gewoon Hollander, ongeacht waar de wieg heeft gestaan of de roots liggen) weg zouden moeten om het weer leefbaar te maken, terwijl er toch zat 'wit' white trash rondloopt wat ook echt voor problemen zorgt.
Ik heb denk ik geen helder beeld wat een mening rechts of links maakt, dus als je daar iets meer over zou willen uitleggen, heel graag.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7931
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Autonomen

Berichtdoor StillAwake » 24 aug 2023 09:02

Gruezi schreef:Dank voor je reactie, StillAwake, interessant om te lezen en dank je wel dat je jouw visie deelt.
Geen dank, ik kom hier niet vaak meer, maar heb deze discussie met aandacht gelezen...
Gruezi schreef:Het is precies waarom ik ook echt wel realiseer dat ik geen volledig dan wel genuanceerd beeld heb van Nederland. Max 2 weken per jaar in zo'n rottig buurtje is ook niet realistisch, dat besef ik mij terdege. Jij hebt een iets breder beeld omdat je vaker in Nederland bent en op meer plekken komt.
In hoeverre is het voor je ouders mogelijk om een minder rotte buurt uit te zoeken?
Maar ik ben er van overtuigd dat je in Zürich, in Geneve of in Wintherthur ook dergelijke problematiek en wijken hebt, (en in Oslo, Bergen, Trondheim en Stavanger ook). In Nederland valt me vaak op dat juist in de steden waar de problemen logischerwijs het grootst zijn, ze zo niet ervaren worden.
Gruezi schreef:
Deze begrijp ik niet goed. Wat is er rechts aan als ik een situatie beschrijf waarin mijn ouders wonen en ik enkel opmerk dat ik het uit balans vind? Meer dan dat is het namelijk ook niet :). Mijn nichtje is bijvoorbeeld van mening dat de oplossing zou zijn om alle 'buitenlanders' (wat daar de definitie ook van moge zijn, iemand met een NL paspoort is wat mij betreft dan gewoon Hollander, ongeacht waar de wieg heeft gestaan of de roots liggen) weg zouden moeten om het weer leefbaar te maken, terwijl er toch zat 'wit' white trash rondloopt wat ook echt voor problemen zorgt.
Ik heb denk ik geen helder beeld wat een mening rechts of links maakt, dus als je daar iets meer over zou willen uitleggen, heel graag.

De wijze waarop je de multiculturele problematiek adresseert klinkt vrij rechts.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7931
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Autonomen

Berichtdoor StillAwake » 24 aug 2023 09:06

Marnix schreef:Ik maak me niet zoveel zorgen, we leven in een ontzettend welvarend land. Natuurlijk zijn er wat dingen zoals de problemen op de huizenmarkt maar ondanks dat denk ik dat ze in een enorm welvarende en kansrijke omgeving opgroeien. Daarnaast denk ik dat vroeg of laat de woningmarkt ook wel weer anders wordt, door marktwerking en menselijk ingrijpen.

Verder voel ik me ook niet echt onveilig en ik woon ook in een redelijk grote plaats. Met Keti Koti was ik in Amsterdam en heb genoten van de multiculturele samenleving. Natuurlijk heb je wat slechte wijken met wat problemen maar dat is niet representatief voor de samenleving. En als belangrijkste, ik geloof dat God zorgt en voorziet, ook in moeilijke tijden dus heb ik niet zoveel zorgen voor de dag van morgen. Kortom, ik maak me totaal geen zorgen om de toekomst voor mezelf, wel voor een hoop vluchtelingen en migranten die veel minder makkelijk een baan krijgen, een huis kunnen kopen en zo een bestaan op kunnen bouwen.

Maar goed, ik heb niet het idee dat je een heel genuanceerd beeld van Nederland hebt.

Wat betreft die huizenmarkt (ik hou het in de gaten, want ik wil daar ooit nog eens een huis verkopen) snap ik best de zorg die mensen hebben.
Als ik zie dat starterswoningen inmiddels 9,4(!) modale jaarsalarissen kosten vraag ik me af hoe dat mogelijk is, en hoe dat door de gemiddelde starter bekostigd moet worden.
Ergens wel zorgelijk, maar de eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat ik, als ik mijn huis verkoop, er ook het maximale uit wil halen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Gruezi
Verkenner
Verkenner
Berichten: 68
Lid geworden op: 22 aug 2023 13:06
Locatie: CH

Re: Autonomen

Berichtdoor Gruezi » 24 aug 2023 09:34

StillAwake schreef:In hoeverre is het voor je ouders mogelijk om een minder rotte buurt uit te zoeken?
Daar zijn we als kinderen druk mee bezig, maar het is niet heel gemakkelijk. Mijn ouers hebben geen koopwoning, de huurmarkt is lastig en voor kopen heb alleen ik de middelen - en ik vind dat een enorme stap, zelfs als het om mijn ouders gaat.

StillAwake schreef:Maar ik ben er van overtuigd dat je in Zürich, in Geneve of in Wintherthur ook dergelijke problematiek en wijken hebt, (en in Oslo, Bergen, Trondheim en Stavanger ook). In Nederland valt me vaak op dat juist in de steden waar de problemen logischerwijs het grootst zijn, ze zo niet ervaren worden.
Ongetwijfeld; Winterthur heeft ook een aantal 'ongure' straten, die ik juist heel relaxed vind als ik recent in Nederland ben geweest. Het is interessant om te merken, ik geef het onmiddellijk toe.

StillAwake schreef:De wijze waarop je de multiculturele problematiek adresseert klinkt vrij rechts.
Oke, dat realiseer ik mij niet maar bedankt dat je het aangeeft :)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23617
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Autonomen

Berichtdoor Marnix » 24 aug 2023 09:37

StillAwake schreef:Wat betreft die huizenmarkt (ik hou het in de gaten, want ik wil daar ooit nog eens een huis verkopen) snap ik best de zorg die mensen hebben.
Als ik zie dat starterswoningen inmiddels 9,4(!) modale jaarsalarissen kosten vraag ik me af hoe dat mogelijk is, en hoe dat door de gemiddelde starter bekostigd moet worden.
Ergens wel zorgelijk, maar de eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat ik, als ik mijn huis verkoop, er ook het maximale uit wil halen.


Ik snap die zorg ook wel en vind de kosten van een huis ook niet normaal. Want het heeft niets met de kosten te maken maar gaat natuurlijk puur om de grondprijs. En die is hoog omdat grond hier nogal schaars is, zeker in de gebieden waar veel van de bedrijven zitten. Dat speelt een grote rol plus het feit dat heel veel mensen die wel genoeg geld hebben en hun hypotheek al lang hebben afgelost, vrolijk gaan investeren in vastgoed omdat dat lucratief is. Ik geef ze geen ongelijk maar daardoor worden de problemen wel groter. Dat is wel zorgelijk en dan kan ik inderdaad denken: Hoe moeten mijn kinderen ooit aan een huis komen? Aan de andere kant denk ik dus dat de situatie niet altijd zo zal blijven zoals die is, als niemand meer een huis kan kopen of heel duur moet huren zal de markt zich in bepaalde mate corrigeren (als niemand meer een huis kan komen, wat gebeurt er dan met al die woningen) en zullen er ook maatregelen genomen gaan worden om huizen weer betaalbaarden te maken want anders krijg je weer allerlei andere problemen. Dus ik ga me nog niet teveel zorgen maken. Maar goed mijn kinderen zijn dan ook vrij jong, voor die het huis uit gaat zijn we jaren verder en wie weet wat er in die tijd allemaal gebeurt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Autonomen

Berichtdoor pindas83 » 24 aug 2023 12:10

Marnix schreef:Ik snap die zorg ook wel en vind de kosten van een huis ook niet normaal. Want het heeft niets met de kosten te maken maar gaat natuurlijk puur om de grondprijs. En die is hoog omdat grond hier nogal schaars is, zeker in de gebieden waar veel van de bedrijven zitten. Dat speelt een grote rol plus het feit dat heel veel mensen die wel genoeg geld hebben en hun hypotheek al lang hebben afgelost, vrolijk gaan investeren in vastgoed omdat dat lucratief is. Ik geef ze geen ongelijk maar daardoor worden de problemen wel groter. Dat is wel zorgelijk en dan kan ik inderdaad denken: Hoe moeten mijn kinderen ooit aan een huis komen? Aan de andere kant denk ik dus dat de situatie niet altijd zo zal blijven zoals die is, als niemand meer een huis kan kopen of heel duur moet huren zal de markt zich in bepaalde mate corrigeren (als niemand meer een huis kan komen, wat gebeurt er dan met al die woningen) en zullen er ook maatregelen genomen gaan worden om huizen weer betaalbaarden te maken want anders krijg je weer allerlei andere problemen. Dus ik ga me nog niet teveel zorgen maken. Maar goed mijn kinderen zijn dan ook vrij jong, voor die het huis uit gaat zijn we jaren verder en wie weet wat er in die tijd allemaal gebeurt.


Ik vind het altijd bijzonder dat er tig van argumenten worden opgevoerd waarom de prijzen op de huizenmarkt zo geëxplodeerd zijn maar de grootste boosdoener hierin mis je vaak: Extreem lage rente of gratis geld.
Dat is de nummer 1 oorzaak en direct een gevolg van het beleid van de ECB, evenals de inflatie trouwens waarvan we nog lang niet verlost zijn.
Na de kredietcrisis van 2008 had de ECB de rente weer naar een niveau moeten brengen waarbij men weer had kunnen ingrijpen als er weer een nieuwe crisis zou ontstaan. In plaats daarvan zijn we maar blijven stimuleren en staatsobligaties op gaan kopen. Daardoor zijn er bubbels ontstaan op de huizen- en aandelenmarkt, speculatie, beleggers die massaal in vastgoed investeerden met gratis geld, waardoor er nu geen starter meer aan bod komt.
Natuurlijk, er zijn meer argumenten zoals jij die benoemt maar dit is de grootste factor waar veel mensen geen idee van hebben helaas.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23617
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Autonomen

Berichtdoor Marnix » 24 aug 2023 14:03

pindas83 schreef:Ik vind het altijd bijzonder dat er tig van argumenten worden opgevoerd waarom de prijzen op de huizenmarkt zo geëxplodeerd zijn maar de grootste boosdoener hierin mis je vaak: Extreem lage rente of gratis geld.
Dat is de nummer 1 oorzaak en direct een gevolg van het beleid van de ECB, evenals de inflatie trouwens waarvan we nog lang niet verlost zijn.
Na de kredietcrisis van 2008 had de ECB de rente weer naar een niveau moeten brengen waarbij men weer had kunnen ingrijpen als er weer een nieuwe crisis zou ontstaan. In plaats daarvan zijn we maar blijven stimuleren en staatsobligaties op gaan kopen. Daardoor zijn er bubbels ontstaan op de huizen- en aandelenmarkt, speculatie, beleggers die massaal in vastgoed investeerden met gratis geld, waardoor er nu geen starter meer aan bod komt.
Natuurlijk, er zijn meer argumenten zoals jij die benoemt maar dit is de grootste factor waar veel mensen geen idee van hebben helaas.


Je hebt gelijk, dit speelt ook zeker mee. Overigens vraag ik me af of er met een hogere rente midner in vasthoed was geïnvesteerd, zeker door de generatie die al heel snel hun huis hadden afbetaald en vervolgens een nuttig doel voor de rest van hun geld zochten, maar het is ook wel een teken dat de markt zichzelf corrigeert, de verkeerde kant op in dit geval maar ook de andere kant op als men eens besluit om te gaan ingrijpen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Gruezi
Verkenner
Verkenner
Berichten: 68
Lid geworden op: 22 aug 2023 13:06
Locatie: CH

Re: Autonomen

Berichtdoor Gruezi » 24 aug 2023 19:26

Een heel klein zijspoortje als dat is toegestaan.

StillAwake schreef:De wijze waarop je de multiculturele problematiek adresseert klinkt vrij rechts.

Ik realiseerde me zojuist iets interessants. Ik heb in 2012 voor het laatst gestemd (verhuisd in 2014) en toen stemde ik links. Althans, ik vond D66 toen best links :)

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Autonomen

Berichtdoor pindas83 » 24 aug 2023 21:52

Gruezi schreef:Een heel klein zijspoortje als dat is toegestaan.


Ik realiseerde me zojuist iets interessants. Ik heb in 2012 voor het laatst gestemd (verhuisd in 2014) en toen stemde ik links. Althans, ik vond D66 toen best links :)


Nou dan word je nog vriendelijk bedankt voor de afbraak van het land wat je daarna snel ontvlucht bent. =D>


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten