Stemmen op partij of persoon

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 966
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Stemmen op partij of persoon

Berichtdoor Jesaja40 » 03 aug 2023 14:09

Een zeer actueel onderwerp.

In veel gevallen stem je op de lijstrekker. Als in de lijst personen voorkomen die je zeer aanspreken of die je ooit hebt ontmoet zal de voorkeur daar naar uit gaan. De volgorde op de kieslijst is dan verder bepalend. Op zich niets mis mee, tenzij er heel bewust een dissident op een haast onverkiesbare plaats terecht komt. Die dan met voorkeursstemmen van kiezers gekozen wordt. Ik zie dat als een afstraffing van de partij die welbewust een dissident uitschakelt.

Vaak is de kiezer meer geïnteresseerd in de kwaliteiten van de dissident en de door hem/haar geleverde prestaties in het parlement. Geen partijgebonden politiek maar een rechtvaardige samenleving en het benoemen van problemen. Deze parlementariërs zijn zeer schaars. Velen knikken instemmend als er een debat is: de spreker heeft gelijk, maar we hebben dat onderwerp als een ondergeschikt onderdeel van ons partijbeginsel staan.

Vandaar altijd het gestuntel bij het stellen van kritische vragen. Men ontwijkt vaak de antwoorden. Dat maakt de kiezer moe en vervreemd zich van het parlement.

Overigens is het wel zo: wie kritiek wil/gaat leveren op de regering moet een ding in de gaten houden dat hij/zij gestemd heeft. Degene die niet gestemd heeft moet zich gewoon onthouden van kritiek. Hij is als niet stemmer dus niet medeverantwoordelijk voor het parlement. Met andere woorden hij/zij heeft geen verantwoordelijkheid genomen om een persoon te kiezen die de volksbelangen moet behartigen.

En ja, het voorkeurs stemmen op een persoon is tegelijkertijd een signaal: ik vertrouw je om mijn belangen naar voren te brengen.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Stemmen op partij of persoon

Berichtdoor Optimatus » 04 aug 2023 12:05

Marnix schreef:Ik snap dat ze hautain overkomt en dat waarschijnlijk ook wel is hoor, dat vind ik zelf ook. Maar ik merk dat er in christelijk nederland een soort haat naar haar is vanwege het partijprogramma. En daarnaast, iemand kan hautain overkomen / zijn maar dan is het wel heel makkelijk om te denken: dus bedreigingen doen haar vast niet zoveel, als ze zegt daarom weg te gaan is het vast maar een smoesje. Onder die schil is het ook gewoon een mens met gevoel en thuis is ze vast ook weer anders dan als ze aan het werk is en dat kunnen veel mensen zich juist bij haar niet zo voorstellen. Dat de bedreigingen haar meer doen dan jij je misschien kan voorstellen.


Ik heb duizend keer liever Kaag dan Wilders, Baudet, Eerdmans en Haga.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 804
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Stemmen op partij of persoon (Henri Bontebal)

Berichtdoor Prisma23 » 12 aug 2023 09:15

De vraag "stemmen op partij of persoon" is wordt wel weer actueel nu Henri Bontebal lijsttrekker van het CDA wordt.

Argumenten om op het CDA te stemmen kan ik niet leveren, dat moet iemand anders maar doen.

Maar de persoon Henri Bontebal kan mogelijk wel goed aansluiten bij de wereld van refowebbers als ik op Wikipedia lees:

Bontenbal groeide op als lid van de Gereformeerde Gemeenten, maar ging in zijn tienerjaren over naar de Nederlandse Hervormde Kerk (thans PKN).[1] Hij is lid van de Hervormde Hillegondakerk in Rotterdam-Hilligersberg.

links:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Henri_Bontenbal

https://www.hillegondakerk.nl/?1onzegem ... 2eredienst

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Stemmen op partij of persoon

Berichtdoor Marnix » 25 aug 2023 14:10

Wie gaat van der Staaij opvolgen?!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 966
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Stemmen op partij of persoon

Berichtdoor Jesaja40 » 25 aug 2023 14:28

Marnix citeert:

Wie gaat van der Staaij opvolgen?!


Gaat Kees ook stoppen?
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Stemmen op partij of persoon

Berichtdoor Marnix » 25 aug 2023 14:31

Yup. Mag natuurlijk ook wel na 25 jaar in de kamer. Opvolger is Stoffer lees ik nu.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 966
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Stemmen op partij of persoon

Berichtdoor Jesaja40 » 25 aug 2023 14:36

Dat had ik niet verwacht, ik lees ook nu het bericht dat Kees van der Staaij stopt.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
607
Verkenner
Verkenner
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 aug 2023 18:47
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Stemmen op partij of persoon

Berichtdoor 607 » 25 aug 2023 15:03

Ach!
Ik weet niet zo goed waar dit topic vandaan komt en heb het ook grotendeels niet gelezen, maar Kees van der Staaij is wel iemand waarbij blijkt dat het mij meer om de partij gaat dan om de persoon, aangezien er waarschijnlijk niemand in de Tweede Kamer was die ik meer kon waarderen dan hem, en ik toch nooit heb overwogen om op hem te stemmen, aangezien SGP meestal vrij laag uit de stemwijzer kwam.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 804
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Stemmen op partij of persoon

Berichtdoor Prisma23 » 25 aug 2023 17:15

Afbeelding

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Stemmen op partij of persoon

Berichtdoor Marnix » 25 aug 2023 22:43

607 schreef:Ach!
Ik weet niet zo goed waar dit topic vandaan komt en heb het ook grotendeels niet gelezen, maar Kees van der Staaij is wel iemand waarbij blijkt dat het mij meer om de partij gaat dan om de persoon, aangezien er waarschijnlijk niemand in de Tweede Kamer was die ik meer kon waarderen dan hem, en ik toch nooit heb overwogen om op hem te stemmen, aangezien SGP meestal vrij laag uit de stemwijzer kwam.


Voor mij ook niet maar dat je het niet met elkaar eens bent wil nog niet zeggen dat je iemand niet betrouwbaar en sympathiek kan vinden. En dat geldt niet alleen voor politiek :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Gruezi
Verkenner
Verkenner
Berichten: 68
Lid geworden op: 22 aug 2023 13:06
Locatie: CH

Re: Stemmen op partij of persoon

Berichtdoor Gruezi » 27 aug 2023 11:24

Als ik mij niet vergis, konden Boris van der Ham (D66) en Bas van der Vlies (SGP) persoonlijk erg goed met elkaar. Dat is wat mij betreft het schoolvoorbeeld hoe politiek bedreven zou moeten worden: op de inhoud en niet op de persoon. Dat was m.i. ook de kracht van Van der Staaij. Ik denk dat het een aderlating is dat hij stopt.

Wat is jullie mening over het lijsttrekkerschap van Frans Timmermans? Past hij na al die jaren nog wel bij en in Nederland? (Ik bedoel hiermee niet zijn omvang, eerder dat op Europees niveau politiek bedrijven iets anders is dan specifiek voor een land.) Heeft hij een realistisch beeld en toekomstbeeld?

Daarnaast heb ik me nog niet goed in Pieter Omtzigt verdiept, maar zijn uitspraak dat het wellicht nog tien jaar kan duren eer het vertrouwen in de politiek hersteld is, zou zomaar eens een kern van waarheid kunnen hebben. Vertrouwen komt immers te voet maar gaat te paard. Maar ik begreep dat hij nog geen partijprogramma heeft, laat ik dat eerst eens afwachten. Hij komt in elk geval over als een integer man; hopelijk wordt het geen eensdagsvlieg.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Stemmen op partij of persoon

Berichtdoor Marnix » 27 aug 2023 21:14

Gruezi schreef:Als ik mij niet vergis, konden Boris van der Ham (D66) en Bas van der Vlies (SGP) persoonlijk erg goed met elkaar. Dat is wat mij betreft het schoolvoorbeeld hoe politiek bedreven zou moeten worden: op de inhoud en niet op de persoon. Dat was m.i. ook de kracht van Van der Staaij. Ik denk dat het een aderlating is dat hij stopt.

Wat is jullie mening over het lijsttrekkerschap van Frans Timmermans? Past hij na al die jaren nog wel bij en in Nederland? (Ik bedoel hiermee niet zijn omvang, eerder dat op Europees niveau politiek bedrijven iets anders is dan specifiek voor een land.) Heeft hij een realistisch beeld en toekomstbeeld?

Daarnaast heb ik me nog niet goed in Pieter Omtzigt verdiept, maar zijn uitspraak dat het wellicht nog tien jaar kan duren eer het vertrouwen in de politiek hersteld is, zou zomaar eens een kern van waarheid kunnen hebben. Vertrouwen komt immers te voet maar gaat te paard. Maar ik begreep dat hij nog geen partijprogramma heeft, laat ik dat eerst eens afwachten. Hij komt in elk geval over als een integer man; hopelijk wordt het geen eensdagsvlieg.


Voor een eendagsvlieg gaat hij al wat te lang mee. ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Stemmen op partij of persoon

Berichtdoor hans0166 » 28 aug 2023 07:17

Gruezi schreef:Als ik mij niet vergis, konden Boris van der Ham (D66) en Bas van der Vlies (SGP) persoonlijk erg goed met elkaar. Dat is wat mij betreft het schoolvoorbeeld hoe politiek bedreven zou moeten worden: op de inhoud en niet op de persoon.


dit is de normale gang van zaken tussen de meesten. Ook Wilders en Rutte als voorbeeld .. en zo zijn er nog tientallen die na een clash in een debat samen een biertje gaan drinken.

Als je vragen hebt over Omtzigt kun je op zijn website zijn plannen allemaal lezen.

Gebruikersavatar
Gruezi
Verkenner
Verkenner
Berichten: 68
Lid geworden op: 22 aug 2023 13:06
Locatie: CH

Re: Stemmen op partij of persoon

Berichtdoor Gruezi » 28 aug 2023 08:13

Marnix schreef:Voor een eendagsvlieg gaat hij al wat te lang mee. ;-)
Haha ja, daar heb je een uitstekend punt. Ik bedoelde meer als partijleider. Dat is toch een andere, nieuwe rol :)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Stemmen op partij of persoon

Berichtdoor Marnix » 28 aug 2023 08:46

Gruezi schreef:Haha ja, daar heb je een uitstekend punt. Ik bedoelde meer als partijleider. Dat is toch een andere, nieuwe rol :)


En als nieuwe partij, je hebt altijd mensen die zoeken naar een nieuwe protestpartij en bij de volgende verkiezingen zoeken ze (teleurgesteld dat na een paar jaar er niet zo heel veel veranderd) is weer wat anders. Plus je hebt altijd het risico, zeker als je opeens heel groot wordt dat er mensen die niet zo geschikt zijn op posities komen, er vervolgens van alles misgaat en een partij daar bij volgende verkiezingen op wordt afgerekend. Nu zien veel mensen Omtzigt als een soort verlosser van de huidige politieke cultuur en ik denk dat hij daar ook wel een rol in kan speken maar hij geeft zelf al aan dat het veel tijd kost om dat te veranderen. Maar geven mensen hem zoveel tijd als het kost?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 97 gasten