Stemmen op partij of persoon

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Stemmen op partij of persoon

Berichtdoor Marnix » 20 jul 2023 10:04

benefietdiner schreef:.
Omtzigt naar de BBB en we hebben een nieuwe premier :D
Omtzigt heeft kenbaar gemaakt niet naar de BBB te gaan en ….. is het einde Omtzigt.
Ook als hij een uitgebreide kandidatenlijst aan de verkiezingen gaat deelnemen denk ik


De eerste peiling van Maurice de Hond lijkt wat anders uit te wijzen, namelijk dat Omtzigt als hij met een eigen partij mee gaat doen 29 zetels pakt en daarmee te grootste wordt. Aangezien het een pol is, van de Hond ook nog, moeten we wat slagen om de arm houden maar hij is zeker niet kansloos. Wat overigens ook wel wat zegt, Omtzigt staat voor eerlijke, transparante politiek en dat hij zonder dat hij nog een partij heeft in peilingen zoveel kiezers trekt geeft wel aan dat veel Nederlanders klaar zijn met de huidige politieke cultuur. De vraag is: Wil Omtzigt een eigen lijst? Want dan moet je opeens heel veel geschikte politici ergens vandaan zien te krijgen, plus campagneleiders etcetera etcetera. Maar hij wil ook niet terug naar het CDA (ze zullen zich daar nog wel eens achter de oren krabben dat ze hem hebben laten gaan, als iemand het CDA uit het slop had kunnen halen....) dus dan zijn er twee mogelijkheden: Een eigen partij beginnen of stoppen met politiek. Meer keuze lijkt er niet te zijn.

Het zou wel heel interessant zijn met een opkomende BBB, een fusie tussen PVDA en GL en een Lijst Omtzigt die dan ook wel weer een hoop kiezers zou weghalen bij de BBB omdat voor veel mensen een stem daarop ook wel een soort proteststem is.

Oh ja, bronvermelding: https://www.maurice.nl/2023/07/16/op-weg-naar-tk2023/
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Stemmen op partij of persoon

Berichtdoor Optimatus » 26 jul 2023 10:04

Sowieso zou een herschikking van het partijenlandschap een goed idee zijn.

Net geprobeerd een gesprek aan te gaan met iemand van Ja21. Die heeft duidelijk zijn feiten niet op een rijtje. Roept dat diesel en bezine in NL het duurste van Europa zijn. Dit is pertinent niet waar.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 804
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Stemmen op partij of persoon

Berichtdoor Prisma23 » 26 jul 2023 11:26

Optimatus schreef:Sowieso zou een herschikking van het partijenlandschap een goed idee zijn.

Net geprobeerd een gesprek aan te gaan met iemand van Ja21. Die heeft duidelijk zijn feiten niet op een rijtje. Roept dat diesel en bezine in NL het duurste van Europa zijn. Dit is pertinent niet waar.


Inderdaad zou een herschikking om de huidige versnippering te beperken goed zijn.

De hoeveelheid onderwerpen is ook te groot om door kleine fracties allemaal te kunnen behappen, zie voorbeeld van Optimatus over iemand van Ja21.

Mij voorstel: maak een kiesdrempel zodat een fractie minstens vijf leden zal hebben.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Stemmen op partij of persoon

Berichtdoor Optimatus » 26 jul 2023 12:12

Ik geloof niet zo in allerlei kunstmatige beperkingen. Partijen moeten zelf in gaan zien dat er een herschikking nodig is.

De SP en een deel van PvdA en GroenLinks kunnen prima een linkse partij vormen die opkomt voor mensen met een krappe beurs.
Het andere deel van PvdA en GroenLinks kunnen met PvdD en een deel van D66 een groene partij vormen.
Het andere deel van D66 en een deel van de VVD en Volt kunnen een liberale partij vormen.
Het andere deel van de VVD en Ja21, BBB en delen van SGP en CDA kunnen een conservatieve partij vormen.
ChristenUnie en delen van de SGP en het CDA kunnen een christelijke partij vormen.
Bij1 en Denk kunnen een emancipatiepartij vormen voor migranten.

Zes partijen lijken me prima werkbaar in NL.

En dan de Tweede Kamer laten kiezen op basis van een x aantal zetels per provincie, gebaseerd op inwoneraantallen (net als het Huis van Afgevaardigden in de Verenigde Staten, alleen dan zonder kiesdistricten, maar via evenredige vertegenwoordiging per provincie (is eigenlijk zoals in Zwitserland)).
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Stemmen op partij of persoon

Berichtdoor Katlheen » 26 jul 2023 13:45

Net geprobeerd een gesprek aan te gaan met iemand van Ja21. Die heeft duidelijk zijn feiten niet op een rijtje. Roept dat diesel en bezine in NL het duurste van Europa zijn. Dit is pertinent niet waar.


Niet het duurste nee (alhoewel we aardig in de top 5 komen), maar Nederland heft wel de meeste accijnzen en BTW over brandstof. BTW over accijnzen, zal wel een Nederlandse uitvinding zijn.

Betalingsverkeer is volgens mij dan wel weer vrij goedkoop hier in Nederland (dat mag best een stuk duurder worden).
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Stemmen op partij of persoon

Berichtdoor Optimatus » 26 jul 2023 13:55

Het gaat me niet om de casus als zodanig, maar het feit dat een partij aantoonbare kletskoek verkoopt.

Mijn vertrouwen in de politiek is de laatste jaren heel hard gekelderd, mede door dit soort onzin. Daarom ook volledig partijloos geworden en de motivatie om te stemmen is ook nagenoeg nul.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Stemmen op partij of persoon

Berichtdoor Katlheen » 27 jul 2023 08:35

Mjah, dat is wel herkenbaar. De politiek verkoopt een hoop onzin, uiteraard wat in het eigen straatje past. Hoe heeft het zover kunnen komen vraag ik me dan af?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 804
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Stemmen op partij of persoon

Berichtdoor Prisma23 » 27 jul 2023 10:06

Katlheen schreef:Mjah, dat is wel herkenbaar. De politiek verkoopt een hoop onzin, uiteraard wat in het eigen straatje past. Hoe heeft het zover kunnen komen vraag ik me dan af?


Het is zover gekomen door onze keus voor partijen en kandidaten.

Wat kan je daar aan doen?
1. Wordt lid van een politieke partij. Is in mijn ogen een plicht van iedereen in een democratisch land.
2. Wordt actief binnen je partij en doe mee met het selecteren van kandidaten voor tweede kamer, gemeenteraad e.d.
3. Ga stemmen.

Blijft de vraag welke partij maar dat is een andere discussie.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Stemmen op partij of persoon

Berichtdoor Optimatus » 27 jul 2023 11:41

Prisma23 schreef:Het is zover gekomen door onze keus voor partijen en kandidaten.

Wat kan je daar aan doen?
1. Wordt lid van een politieke partij. Is in mijn ogen een plicht van iedereen in een democratisch land.
2. Wordt actief binnen je partij en doe mee met het selecteren van kandidaten voor tweede kamer, gemeenteraad e.d.
3. Ga stemmen.

Blijft de vraag welke partij maar dat is een andere discussie.


1 en 2 heb ik twee keer gedaan, maar ben twee keer hard teleurgesteld. Een derde keer ga ik niet meer opbrengen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Stemmen op partij of persoon

Berichtdoor StillAwake » 01 aug 2023 06:55

Prisma23 schreef:Hoe diep is ons land gevallen als mensen de politiek verlaten omdat zij in hun privé omgeving worden bedreigd?

Maar het kan nog dieper, er zijn mensen die hier felicitaties voor geven. :( :( :(

De reden (als dat bedreigings verhaal klopt) is niet fraai te noemen, naar dat ze opstapt lijkt me prima voor NL
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Stemmen op partij of persoon

Berichtdoor StillAwake » 01 aug 2023 07:00

Marnix schreef:Kaag is zoveel bedreigd dat ze is opgestapt omdat haar kinderen dat graag wilden. Ik weet niet precies waarom zij juist zoveel haat krijgt, van boeren, uit christelijke hoek enz maar ik proef ook iets van die haat bij jou. Maar het is triest dat dat er is en dat daar zoveel uiting aan is gegeven dat ze in het belang van zichzelf en haar gezin uit de politiek stapt. Je kan ons beter condoleren dan feliciteren want het toont maar aan hoe diep we als land gezonken zijn. En dat wordt trouwens ook gevoed door sommige politici zoals Geert Wilders die haar regelmatig voor heks uitmaakten, ook in de politiek is normaal met elkaar omgaan soms ver te zoeken.

Ik heb Kaag persoonlijk meegemaakt, en daar is mijn aversie en wantrouwen op gebaseerd.
Haat is het niet, en het is ook geen anti-D66 sentiment.

Hoe ik haar heb meegemaakt maakt ook dat ik niet direct geloof dat dit de reden is van haar opstappen, maar dat ik het vermoeden heb dat ze op deze manier zonder gezichtsverlies haar droom om MP te worden kan laten varen.
Waarbij de angst vast mee zal spelen...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Stemmen op partij of persoon

Berichtdoor StillAwake » 01 aug 2023 07:01

Katlheen schreef:Nou, dat ze opstapt vanwege bedreigingen is een mooie media spin hoor. Ze zal ongetwijfeld de nodige drek ontvangen, Wilders heeft dat al 20 jaar moeten ontvangen. En als het over D66 gaat, ben je het niet met ze eens krijg je ook gelijk een stempel opgedrukt. Dat veel mensen niets meer van deze club moet hebben is evident.
Maar Kaag zegt niets over haar eigen falen. Haar hautaine houding (wie zijn toch die mensen), grensoverschrijdend gedrag binnen haar eigen partij niet pro actief aangepakt, de nieuwe bestuurscultuur die gewoon niet kwam, diplomaatje spelen als minister van financiën (waar ze niets van weet naar het schijnt) en ga zo maar door. Toppunt was ook nog even 20 minuten voor het debat afgelopen maandag Rutte bellen om te zeggen dat ze de motie van wantrouwen wellicht gingen steunen. Ze dacht nog even een mes in de rug van Rutte te steken en zo nog even demissionair premier te worden. Helaas is ze in haar eigen val getrapt.
De hele media show waarbij haar gezin mocht vertellen over bedreigingen etc etc was vooral een media spin om alvast een exit route te hebben, leer mij D66 kennen.

Ben ik blij dat ze weg gaat? Zeker, de arrogantie spat er vanaf. Deze dame heeft niets te zoeken in de Nederlandse politiek.

Overigens blijft staan dat politici vrijuit hun werk moeten kunnen doen zonder bedreigingen. Maar dat geldt voor iedereen overigens. (tijdens de financiële crisis kreeg ik ook de nodige bagger over mee heen omdat ik werkzaam ben in de financiële wereld).

Afgezien van je laatste zin (die voor mij niet opgaat):
Dit had ik kunnen schrijven....
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Stemmen op partij of persoon

Berichtdoor Marnix » 01 aug 2023 10:32

StillAwake schreef:Ik heb Kaag persoonlijk meegemaakt, en daar is mijn aversie en wantrouwen op gebaseerd.
Haat is het niet, en het is ook geen anti-D66 sentiment.

Hoe ik haar heb meegemaakt maakt ook dat ik niet direct geloof dat dit de reden is van haar opstappen, maar dat ik het vermoeden heb dat ze op deze manier zonder gezichtsverlies haar droom om MP te worden kan laten varen.
Waarbij de angst vast mee zal spelen...


Ik snap dat ze hautain overkomt en dat waarschijnlijk ook wel is hoor, dat vind ik zelf ook. Maar ik merk dat er in christelijk nederland een soort haat naar haar is vanwege het partijprogramma. En daarnaast, iemand kan hautain overkomen / zijn maar dan is het wel heel makkelijk om te denken: dus bedreigingen doen haar vast niet zoveel, als ze zegt daarom weg te gaan is het vast maar een smoesje. Onder die schil is het ook gewoon een mens met gevoel en thuis is ze vast ook weer anders dan als ze aan het werk is en dat kunnen veel mensen zich juist bij haar niet zo voorstellen. Dat de bedreigingen haar meer doen dan jij je misschien kan voorstellen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Stemmen op partij of persoon

Berichtdoor Lalage » 02 aug 2023 07:05

Marnix schreef:Ik snap dat ze hautain overkomt en dat waarschijnlijk ook wel is hoor, dat vind ik zelf ook.

Het is ook typisch Nederlands om te vinden dat je bescheiden moet zijn. Trots op jezelf zijn is meteen arrogant. Voor rijkdom moet je je schamen. Terwijl het in andere landen juist goed is om je eigen kwaliteiten te laten zien. En als je rijk bent, dan heb je dat van God gekregen (Amerika) of je hebt er hard voor gewerkt en oogst je juist respect (dat zei een man uit Iran op tv).

Wat dat betreft ben ik hartstikke calvinistisch en dat krijg je er ook niet meer uit. Maar het is wel interessant om te beseffen dat anderen dat heel anders zien.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4553
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Stemmen op partij of persoon

Berichtdoor naamloos » 02 aug 2023 16:17

Jaja, Sigrid Kaag heeft 4 miskramen gehad en 1 niet levensvatbaar kindje wat zonder hersenen geboren is. Daarna 4 kinderen gekregen waarvan 1 geadopteerd. https://www.kijk.nl/programmas/lindas-w ... vadfVeTzfU
Natuurlijk kan ze die kinderen nu goed gebruiken om te proberen haar gezichtsverlies te beperken, logisch!
Misschien heeft ze voor ze aan kinderen begon wel gedacht ''wie weet waar het goed voor is, het kan me nog wel eens goed van pas komen."  :mrgreen:
Verder ook zo'n misdaad om MP te willen worden, alleen normale mensen doen hun best een baan/functie te krijgen die ze graag willen.
Ik wil niet lasteren hoor, maar als ze opstapt vanwege de bedreigingen dan gaat het vast in de eerste plaats om haar eigen persoontje, de kinderen kan ze mooi als smoes gebruiken. Daar komt ze dan gelijk beter mee uit de verf, toch?
En thuis trappen ze daar natuurlijk allemaal in want een notoire leugenaar liegt net zo goed tegen vrienden, familie, man en kinderen.
Dat weet iedereen, dat zie je bij wijze van spreke al aan haar scheiding, die te veel aan de linkerkant.
En dan die stem, dat zogenaamde nette praten grrtt ... een dergelijk iemand hoef je niet vaak of lang mee te maken om te weten , jawel weten, wat voor vlees je in de kuip hebt.
Laat ze maar weer lekker diplomaatje gaan spelen, dan kunnen wij weer ongestoord gristentje spelen.

Zo, ik ben weer lekker opgelucht! =;
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 103 gasten