De energietransitie: ons land gaat veranderen, maar ten goede?

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

De energietransitie: ons land gaat veranderen, maar ten goede?

Berichtdoor elbert » 06 jul 2018 11:30

Mortlach schreef:Hoera, Scott Pruitt is de laan uit bij de EPA. Blijkbaar heeft zelfs Trump een limiet wat betreft acceptabele corruptie. Klimaatontkenner Pruitt
Even terzijde, wat is een klimaatontkenner? Iemand die ontkent dat er zoiets als een klimaat bestaat? ;)
De term klimaatontkenner is bewust gekozen om te lijken op "holocaustontkenner".
Als je vragen stelt bij de gedachte dat een minieme toename van CO2 in de atmosfeer(van 0,03% in de atmosfeer tot 0,04% de afgelopen eeuw) leidt tot een ongekende klimaatcatastrofe, dan ben je dus een "klimaatontkenner". Dat is iets verschrikkelijks: dat je scepsis hebt bij sommige alarmistische beweringen van activisten.
Een klimaatontkenner is net zoiets als een ontkenner van het weer: als je niet gelooft dat de weerman altijd een goede weersverwachting heeft, dan ben je een weersontkenner: een minderwaardig individu die het slecht voor heeft met de mensheid en die ons allemaal dood wil hebben.
Zo is een klimaatontkenner dus ook: een regelrechte nazaat van Hitler en Himmler.
Dat soort mensen moet monddood gemaakt worden.
Tenminste, volgens de gedachtenpolitie van sommige ideologische dogmatici. ;)

Dat Pruitt bij de EPA weggaat, vind ik trouwens prima. Ik zou dr. Judith Curry een goede vervangster vinden. Zij is een onafhankelijke wetenschapper die niet geleid wordt door dogma's, maar die kijkt naar de bewijzen en nergens anders naar. Dat zouden meer mensen moeten doen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Mortlach » 06 jul 2018 11:44

elbert schreef:Even terzijde, wat is een klimaatontkenner? Iemand die ontkent dat er zoiets als een klimaat bestaat? ;)
De term klimaatontkenner is bewust gekozen om te lijken op "holocaustontkenner".


Het bekt ook wat beter dan "iemand die de consensus onder 99% van de klimaatwetenschappers dat menselijke activiteit klimaatverandering in de hand werkt ontkent".

Zo is een klimaatontkenner dus ook: een regelrechte nazaat van Hitler en Himmler.
Tenminste, volgens de gedachtenpolitie van sommige ideologische dogmatici. ;)


Tja, en toch kijk ik met angst en beven naar berichten dat de ijskappen in recordtempo afnemen, dat de permafrost op het punt staat te ontdooien en dat de verwachting is dat de zeespiegel als gevolg daarvan de komende eeuw met méters tot tientallen meters zal stijgen. Met een beetje geluk maken mijn dochters het jaar 2100 nog net mee, dus dan komt het ineens dichtbij.

Dat Pruitt bij de EPA weggaat, vind ik trouwens prima. Ik zou dr. Judith Curry een goede vervangster vinden. Zij is een onafhankelijke wetenschapper die niet geleid wordt door dogma's, maar die kijkt naar de bewijzen en nergens anders naar. Dat zouden meer mensen moeten doen.


Helaas neemt de deputy Wheeler het voorlopig over. Die komt letterlijk rechtstreekt uit de steenkoollobby en dat wordt dus geen verbetering qua beleid, hoewel we mogen hopen dat Wheeler niet $45.000 dollar gaat uitgeven voor een geluidsdichte telefooncel, niet de officiële agenda gaat censureren omdat er meetings op staan die behoorlijk slecht ogen en niet zijn werknemers naar werk voor zijn vrouw laat zoeken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Mortlach » 06 jul 2018 11:50

elbert schreef:Even terzijde, wat is een klimaatontkenner? Iemand die ontkent dat er zoiets als een klimaat bestaat? ;)
De term klimaatontkenner is bewust gekozen om te lijken op "holocaustontkenner".
Als je vragen stelt bij de gedachte dat een minieme toename van CO2 in de atmosfeer(van 0,03% in de atmosfeer tot 0,04% de afgelopen eeuw) leidt tot een ongekende klimaatcatastrofe, dan ben je dus een "klimaatontkenner".


Ik heb geen reden eraan te twijfelen dat deze grafiek onjuist zou zijn.

https://climate.nasa.gov/climate_resour ... n-dioxide/

En van 0,03 naar 0,04% is dus een relatieve toename van 33%. Blijkbaar heb je niet heel veel CO2 nodig om het isolerende effect te bereiken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor elbert » 06 jul 2018 11:55

Mortlach schreef:Het bekt ook wat beter dan "iemand die de consensus onder 99% van de klimaatwetenschappers dat menselijke activiteit klimaatverandering in de hand werkt ontkent".
O, maar bij die 99% hoor ik ook. Het feit dat je in en uitademt, is al voldoende om invloed te hebben op het klimaat. De werkelijke vraag is hoe groot die invloed is en of dat erg is. Daarover bestaat geen 99% consensus, bij lange na niet zelfs.
Mortlach schreef:Tja, en toch kijk ik met angst en beven naar berichten dat de ijskappen in recordtempo afnemen, dat de permafrost op het punt staat te ontdooien en dat de verwachting is dat de zeespiegel als gevolg daarvan de komende eeuw met méters tot tientallen meters zal stijgen. Met een beetje geluk maken mijn dochters het jaar 2100 nog net mee, dus dan komt het ineens dichtbij.
Meters tot tientallen meters zeespiegelstijging nog wel. Je weet dat het huidige tempo zo rond de 3mm per jaar is? En dat de zeespiegel al meer dan 2 eeuwen met gemiddeld 2 mm per jaar stijgt? Als je die lijn doortrekt, dan hebben je dochters in het jaar 2100 een 25 cm hogere zeespiegel dan nu. Me dunkt dat je in Ierland dan nog geen natte voeten hebt.
Mortlach schreef:Helaas neemt de deputy Wheeler het voorlopig over. Die komt letterlijk rechtstreekt uit de steenkoollobby en dat wordt dus geen verbetering qua beleid, hoewel we mogen hopen dat Wheeler niet $45.000 dollar gaat uitgeven voor een geluidsdichte telefooncel, niet de officiële agenda gaat censureren omdat er meetings op staan die behoorlijk slecht ogen en niet zijn werknemers naar werk voor zijn vrouw laat zoeken.
Ook hier moet je naar de feiten kijken en niet naar poppetjes of beweringen. Feit is dat in de VS kolen massaal worden vervangen door gas, omdat gas goedkoper is dan steenkool (mede door de schaliegasrevolutie). Aardgas is bovendien een stuk minder CO2 intensief dan steenkool, simpelweg omdat CH4 (methaan) half zoveel koolstofatomen heeft ten opzichte van steenkool.
De ironie is dus dat ondanks dat Trump uit het klimaatakkoord van Parijs is gestapt, hij wel meters zet om de uitstoot van CO2 terug te dringen, zonder dat hij er wat voor hoeft te doen. In de VS is de uitstoot van CO2 de afgelopen jaren gedaald.
Dit in tegenstelling tot Europa, waar de CO2 uitstoot stijgt, omdat men zo dom is om windmolens neer te zetten die steenkool- en bruinkoolcentrales nodig hebben als backup.
Mortlach schreef:Ik heb geen reden eraan te twijfelen dat deze grafiek onjuist zou zijn.
Ik ook niet, alleen zegt die grafiek helemaal niets over het klimaat. Sterker nog: wetenschappelijk is aangetoond dat de CO2 concentratie in de atmosfeer op geologische tijdschalen reageert op het klimaat i.p.v. andersom.
Mortlach schreef:En van 0,03 naar 0,04% is dus een relatieve toename van 33%. Blijkbaar heb je niet heel veel CO2 nodig om het isolerende effect te bereiken.
Je bent op de hoogte van het feit dat het isolerende effect van CO2 asymptotisch afneemt? Dus hoe meer je toevoegt aan de atmosfeer, hoe minder extra opwarming erdoor wordt veroorzaakt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Optimatus » 06 jul 2018 12:03

Dat laatste is natuurlijk onzin. Er zijn namelijk ook andere back-up-mogelijkheden.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor elbert » 06 jul 2018 12:05

Optimatus schreef:Dat laatste is natuurlijk onzin. Er zijn namelijk ook andere back-up-mogelijkheden.
Klopt: kernenergie en dan met name thorium MSR reactoren. Dat is de ideale CO2 vrije energie. ;)
Maar in Duitsland heeft men precies gedaan wat ik in mijn vorige post aangaf: men heeft de kerncentrales dichtgegooid, het land volgebouwd met windmolens en men gebruikt nu volop steenkool- en bruinkoolcentrales als backup. Resultaat: stijgende CO2 uitstoot.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Optimatus » 06 jul 2018 13:48

Overdrijven is wel een vak, zeg.

Ik kom zeer regelmatig in Duitsland en het land staat in geen geval vol windmolens. Duitsland zet in op een energietransitie. Transities gaan gepaard met overgangsproblemen, die doorgaans zeer goed "absehbar" zijn en daarnaast ook tijdelijk.

Thorium is vooralsnog toekomstmuziek. We gaan niet tot 2050 wachten tot er misschien een testreactortje ergens staat te zoemen - en ook een thoriumcentrale levert radioactief afval op, dat zeker 300 jaar bewaard moet worden.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor elbert » 06 jul 2018 14:26

Optimatus schreef:Overdrijven is wel een vak, zeg.

Ik kom zeer regelmatig in Duitsland en het land staat in geen geval vol windmolens. Duitsland zet in op een energietransitie. Transities gaan gepaard met overgangsproblemen, die doorgaans zeer goed "absehbar" zijn en daarnaast ook tijdelijk.
Ik zie toch echt iets anders in Duitsland. De energierekening is daar 2 keer zo hoog als in Nederland (al zullen we de komende jaren wat dat betreft ook die kant op gaan) en de Energiewende is daar een faliekante mislukking. Doordat men de kerncentrales sluit, komt men voor geen meter van fossiele brandstoffen af. Dat gaan we in Nederland ook zien.
Een aantal natuurkundigen waarschuwen daar al voor: http://www.clepair.net/klimaatalarm.html
Je kunt vinden dat ze overdrijven, maar zij hebben in tegenstelling tot de meeste politici wel verstand van natuurkunde en techniek.
Optimatus schreef:Thorium is vooralsnog toekomstmuziek. We gaan niet tot 2050 wachten tot er misschien een testreactortje ergens staat te zoemen - en ook een thoriumcentrale levert radioactief afval op, dat zeker 300 jaar bewaard moet worden.
In de jaren 60 heeft er al een testreactor in de VS gedraaid (tot volle tevredenheid, had men toen maar erop voortgeborduurd!) en in China en India gaat men daar de komende jaren volop in investeren. Bovendien kun je met thoriumcentrales vrijwel al je radioactieve afval verstoken, zodat je na verloop van tijd helemaal geen afval meer hebt.
Dat gaat met windmolens en zonnepanelen vooralsnog niet lukken. Recycling van dat (vaak giftige) spul staat nog in de kinderschoenen: http://interessantetijden.nl/2017/07/10 ... schappers/

Anyway, ik begrijp Trump wel dat hij niet aan kansloze energietransities zijn economie opoffert. Een energietransitie waardoor het leven niet beter, maar juist moeilijker wordt, moet je niet willen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Optimatus » 06 jul 2018 15:46

Net nog een artikel zitten lezen waaruit blijkt dat thorium echt niet zaligmakend is (qua energie). Duitsland heeft echter niet op windenergie ingezet om vervolgens een onzinproject neer te zetten.

Nederland heeft goedkope energie vanwege de eigen gasbel. Dat gaat inderdaad veranderen.

Even naar je site gekeken (Clepair). Ik vind 'm niet overtuigend. Site is ook erg onoverzichtelijk overigens. Dat boek wil ik overigens wel eens lezen. De andere site heb ik na twee regels gesloten. Als er termen als "millieugenaars" worden gebezigd, schaar ik dergelijke sites onder de categorie "onnozel". In een beschaafd debat wordt niet met dit soort termen gesmeten en dergelijke terminologie wordt vooral in kringen gebezigd, die niet in staat zijn, op een normale wijze met anderen van gedachten te wisselen. Ook erg vermakelijk dat de pagina zich druk maakt over een aantal dode vogels, maar intussen de andere kant op kijkt als het op milieuproblemen aankomt. Weinig verheffend.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor elbert » 09 jul 2018 09:43

Optimatus schreef:Net nog een artikel zitten lezen waaruit blijkt dat thorium echt niet zaligmakend is (qua energie). Duitsland heeft echter niet op windenergie ingezet om vervolgens een onzinproject neer te zetten.
Ik ben benieuwd naar je artikel over thorium. Wat is er tegen op stabiele energie die geen CO2 uitstoot en die in staat is om bestaand kernafval te verwerken?
Natuurlijk heeft thorium ook nadelen, maar dat heeft elke energiebron. Het gaat erom om de kleinste nadelen te krijgen voor de grootste opbrengst.
In onderstaand filmpje wordt bijvoorbeeld aangegeven hoeveel windmolens van formaat Euromast je nodig hebt om dezelfde hoeveelheid energie te genereren als 1 kernreactor:

Dan moet je ook nog bedenken dat die kernreactor altijd energie levert en die windmolens alleen als het voldoende waait.
In plaats van een kernreactor kun je trouwens ook een vergelijkbare gascentrale neerzetten.
Voor Nederland betekent dit dat we al onze schaarse ruimte gaan opofferen om weersafhankelijke energie op te wekken die we niet op kunnen slaan en die een grote belasting op ons energienet gaat opleveren.
Moeten we dit echt willen?
Optimatus schreef:Nederland heeft goedkope energie vanwege de eigen gasbel. Dat gaat inderdaad veranderen.
We kunnen die energie ook goedkoop importeren (uit Engeland, Noorwegen enz) in plaats van 200 miljard euro uitgeven om van het gas af te komen.
Optimatus schreef:Even naar je site gekeken (Clepair). Ik vind 'm niet overtuigend.
Argumenten graag. Samen met Fred Udo (een natuurwetenschapper die aan het CERN heeft gewerkt) is hij iemand die verstand heeft van energie. Dat is wat anders dan mensen als Ed Nijpels die ons een niet werkende energietransitie probeert te verkopen.
Anyway. we zijn offtopic aan het raken. Daarom heb ik dit draadje afgesplitst om het over de energietransitie te hebben.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De energietransitie: ons land gaat veranderen, maar ten goede?

Berichtdoor Chaya » 09 jul 2018 10:34

Ik vroeg me al eerder af, hoe gaat het met de elektriciteitstoevoer als zoveel auto's aan de stekker moeten?
Nu blijkt dat er idd piekuren zijn - tussen 6 en 9 uur s'avonds - waarop veel mensen hun auto's opladen, tegelijk.
Hoe gaat het dan als er nog veel meer mensen een laadpaal voor de deur krijgen?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: De energietransitie: ons land gaat veranderen, maar ten goede?

Berichtdoor elbert » 09 jul 2018 10:37

@Chaya: dat betekent dat je extra capaciteit erbij moet zetten. Omdat je er niet zeker van kunt zijn dat het tussen 6 en 9 uur 's avonds voldoende waait (normaal gesproken gaat dan de wind juist liggen), betekent dit dat je dan extra gas-, kolen- of kernenergie nodig hebt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De energietransitie: ons land gaat veranderen, maar ten goede?

Berichtdoor Chaya » 09 jul 2018 10:55

elbert schreef:@Chaya: dat betekent dat je extra capaciteit erbij moet zetten. Omdat je er niet zeker van kunt zijn dat het tussen 6 en 9 uur 's avonds voldoende waait (normaal gesproken gaat dan de wind juist liggen), betekent dit dat je dan extra gas-, kolen- of kernenergie nodig hebt.

Ik begreep dat de leveranciers willen oproepen om bijvoorbeeld de auto s'nachts op te laden.
Ik was, droog en afwas ook in de daluren. Niet alleen omdat het goedkoper is, maar zo probeer ik te voorkomen dat er piekbelasting optreedt.
Overigens wist ik niet dat de wind juist dan gaat liggen. Wel een grappig weetje voor een quiz. :wink:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: De energietransitie: ons land gaat veranderen, maar ten goede?

Berichtdoor elbert » 09 jul 2018 11:49

Chaya schreef:Overigens wist ik niet dat de wind juist dan gaat liggen. Wel een grappig weetje voor een quiz. :wink:
Het klopt niet altijd (bijv. bij passage van een depressie/storm), maar meestal wel. De reden is dat overdag de zon de lucht verwarmt. Die lucht stijgt op, waardoor er aan de grond een soort van vacuum dreigt te ontstaan. Dreigt, want de atmosfeer vult dit meteen op door lucht erheen te verplaatsen: wind. 's Nachts is hiervan natuurlijk veel minder sprake en dus waait het minder hard.
Dus eigenlijk zou je overdag de elektrische auto aan de stekker moeten doen. Het probleem is wel dat ze juist dan vaker moeten rijden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: De energietransitie: ons land gaat veranderen, maar ten goede?

Berichtdoor StillAwake » 09 jul 2018 12:18

elbert schreef:@Chaya: dat betekent dat je extra capaciteit erbij moet zetten. Omdat je er niet zeker van kunt zijn dat het tussen 6 en 9 uur 's avonds voldoende waait (normaal gesproken gaat dan de wind juist liggen), betekent dit dat je dan extra gas-, kolen- of kernenergie nodig hebt.

Dat is de redden dat er veel wind-op-zee projecten lopen.
Daar is de wind constanter, ook tijdens piekuren.

Opslag van energie (bijvoorbeeld door omzetten in Waterstof of Methaan, door "stuwmeren" vol te pompen of door immense accupakketten) zal dan ook een heel bepalend onderdeel van onze energietransitie moeten zijn.
Getijdenenergie, zonneenergie, wind, en in mijn ogen ook kernenergie zullen samen de energievraag moeten gaan dekken.
De huidige gasgestookte noodstart-centrales (zowel kolen centrales als nucleaire installaties zijn te traag om snel bij te kunnen schakelen) zullen uiteindelijk vervangen moeten worden door opvang van duurzaam opgewekte energie.

Overigens wordt de wind sowieso zachter als je er een windmolen in plaatst. De grote windparken hebben dus ook klimaat-invloed.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten