Water(schaarste)?!

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor Optimatus » 02 jul 2018 22:24

Ik heb net de frambozenstruik nog bewaterd met slootwater. Ik neem aan dat dat nog wel is toegestaan?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor Katlheen » 03 jul 2018 08:15

Ik houd het ook netjes bij de gieter voor de bak met onder andere de frambozenstruik. Vroeg in de ochtend een volle gieter erin en laat op de avond. Zoveel mogelijk verspilling voorkomen. Heb hier helaas geen sloot om water uit te halen.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor Marnix » 03 jul 2018 08:42

Optimatus schreef:Ik heb net de frambozenstruik nog bewaterd met slootwater. Ik neem aan dat dat nog wel is toegestaan?


Natuurlijk, het is een waarschuwing om een beetje zuinig met je water om te gaan. Dat is wat anders dan een verbod om water te gebruiken....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor Chaya » 03 jul 2018 09:03

Optimatus schreef:Ik heb net de frambozenstruik nog bewaterd met slootwater. Ik neem aan dat dat nog wel is toegestaan?

Tuurlijk wel. Ze staan bij heel veel bruggen de hele dag het wegdek nat te houden met een soort brandspuit. Dat water wordt dan opgepompt uit de haven of rivier die onder die brug stroomt.
Ed Aldus - de weerman van Rijnmond - zegt op twitter dat de droogte vorig jaar veel nijpender was in het Rijnmondgebied.
Natuurlijk is het droog, maar er is jaren gemopperd op de veel te natte zomers.
Kortom, er moet altijd wat te klagen zijn over het weer. Typisch Hollands volgens mij.

In de Volkskrant las ik trouwens:
Na een uitzonderlijk droge maand juni, en terwijl er nog geen regen in zicht is, roepen waterbedrijven op om spaarzaam te zijn met water. Dat heeft niets te maken met een dreigend tekort.
Het enige dat volgens Vewin voor problemen zorgt, is de ‘piekbelasting’. Tweederde van het watergebruik komt voor rekening van huishoudens. Burgers zijn bij warm weer geneigd tegelijk veel meer water dan gebruikelijk te verbruiken. Dat kan problemen geven met de waterdruk, waardoor het water uit de kraan bruin kan gaan kleuren. Vandaar de oproep om tussen 7 en 9 uur en tussen 18 en 22 uur het watergebruik te beperken, door onder andere kort te douchen en niet massaal de tuinsproeier aan te zetten.

Volgens het KNMI zijn langdurige, ernstige droogtes zeldzaam in Nederland doordat het een waterrijk gebied is met een gestage watertoevoer. Drinkwater wordt voor 60 procent betrokken uit grondwater en voor het overige deel uit oppervlaktewater, waarvan het IJsselmeer, de Rijn en Maas de belangrijkste zijn.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor Optimatus » 04 jul 2018 14:42

Marnix schreef:Natuurlijk, het is een waarschuwing om een beetje zuinig met je water om te gaan. Dat is wat anders dan een verbod om water te gebruiken....


Laat er nou net een gieter zijn gebarsten... *zucht*
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor Marnix » 04 jul 2018 18:21

Optimatus schreef:Laat er nou net een gieter zijn gebarsten... *zucht*


Dan moet je een nieuwe kopen. Er is geen waarschuwing om spaarzaam met geld om te gaan ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor Optimatus » 04 jul 2018 20:34

Marnix schreef:Dan moet je een nieuwe kopen. Er is geen waarschuwing om spaarzaam met geld om te gaan ;-)


Er staan er nog drie :)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor MoesTuin » 04 jul 2018 20:37

....en de sloot zat ook vandaag nog goed vol :arrow:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor MoesTuin » 05 jul 2018 10:16

Enkele feiten inzake de zomerdroogte

Als we diverse media mogen geloven dan lijkt het wel of met de heersende (voor)zomerdroogte het eind der tijden is aangebroken!
Kreten als ‘nu al het droogste jaar ooit’ en ‘verzengende hitte’ vliegen je om de oren.
Tijd dus voor enkele relativerende feiten in een land vol roeptoeteraars.
Uitgaande van de data van de meer dan 300 KNMI neerslagstations is er gedurende de eerste helft van 2018 gemiddeld over het land 349 mm gevallen.
Dat cijfer kan nog iets naar boven worden bijgesteld, omdat de data van juni nog niet gevalideerd zijn. Het langjarig gemiddelde voor de periode 1 januari-30 juni bedraagt 368 mm.
Valt wel mee dus.
Ik heb even gekeken naar enkele jaren (er zijn er meer!) die eveneens in het teken stonden van droogte: in dezen 1921 en 1976.
Toen viel er tot 1 juli respectievelijk 223 en 221 mm.
In het ‘zonnejaar’ 2003 viel er tot 1 juli gemiddeld 304 mm.
Verder is er in De Bilt, op basis van elektronische neerslagregistraties, vanaf 15 juni geen meetbare neerslag gevallen.
Tot en met vandaag is dat 20 dagen.
In het voorjaar van 2007 viel er in april en begin mei gedurende 33 dagen geen neerslag.
Natuurlijk is de actuele droogte, in combinatie met de hoge (doch niet te hoge) temperaturen, zonneschijn en verdamping best zorgwekkend, maar we zijn nog ver verwijderd van een nationale ramp (!).

Bron: Jan Vissers Weer / 5 Juli 2018
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor Marnix » 05 jul 2018 13:27

MoesTuin schreef:Enkele feiten inzake de zomerdroogte

Als we diverse media mogen geloven dan lijkt het wel of met de heersende (voor)zomerdroogte het eind der tijden is aangebroken!
Kreten als ‘nu al het droogste jaar ooit’ en ‘verzengende hitte’ vliegen je om de oren.
Tijd dus voor enkele relativerende feiten in een land vol roeptoeteraars.
Uitgaande van de data van de meer dan 300 KNMI neerslagstations is er gedurende de eerste helft van 2018 gemiddeld over het land 349 mm gevallen.
Dat cijfer kan nog iets naar boven worden bijgesteld, omdat de data van juni nog niet gevalideerd zijn. Het langjarig gemiddelde voor de periode 1 januari-30 juni bedraagt 368 mm.
Valt wel mee dus.
Ik heb even gekeken naar enkele jaren (er zijn er meer!) die eveneens in het teken stonden van droogte: in dezen 1921 en 1976.
Toen viel er tot 1 juli respectievelijk 223 en 221 mm.
In het ‘zonnejaar’ 2003 viel er tot 1 juli gemiddeld 304 mm.
Verder is er in De Bilt, op basis van elektronische neerslagregistraties, vanaf 15 juni geen meetbare neerslag gevallen.
Tot en met vandaag is dat 20 dagen.
In het voorjaar van 2007 viel er in april en begin mei gedurende 33 dagen geen neerslag.
Natuurlijk is de actuele droogte, in combinatie met de hoge (doch niet te hoge) temperaturen, zonneschijn en verdamping best zorgwekkend, maar we zijn nog ver verwijderd van een nationale ramp (!).

Bron: Jan Vissers Weer / 5 Juli 2018


Uiteraard. In sommige landen maken ze dit jaarlijks mee. Het is wel zo dat veel van die neerslag viel in het eerste kwart van het jaar. In mei en juni is er echt weinig neerslag gevallen en het meeste viel in 1 week (na het warme weer van mei, op sommige plaatsen ruim 100 mm). Dat zakt heel snel weg in de droge grond, waar je liever hebt dat die 100 mm wat meer gespreid valt... Ook scheelt het dat het nu zo lang droog is in de zomer waar dat in 2007 in het voorjaar was. Dan zijn de temperaturen en de zonkracht toch iets minder hoog dus minder verdamping en zo...Plus de afgelopen maanden veel zon en relatief hoge termperaturen. Gevolgen: De grasvelden liggen er nu toch wel wat droger en geler bij dan in bijv. 2007. Verder is het inderdaad geen enorme ramp of zo, dat klopt :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor MoesTuin » 05 jul 2018 20:53

......ach en over een paar maanden liggen de graslanden weer onder water (door teveel neerslag) en iedereen roept dan dat er langere regen en natte perioden zullen aanbreken :lol:
De mens wikt, maar God beschikt en zo zal het altijd blijven....
Vanavond had de weerman de hoop op wat motregen eind van de week maar hij wist het niet helemaal zeker.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor coby6 » 25 jul 2018 08:34

Daar moest ik laatst aan denken. Kinderen waren nepkoeien aan het melken met emmers met water in het openluchtmuseum en er zat een gat in de emmer.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor elburger » 03 aug 2018 12:48

Ik wil nog ven terugkomen op deze topic die ik heb gestart.

Kreeg en las vreemde opmerkingen, maar dat is de democratie.
Men mag zeggen wat men wil en het eens zijn met wie men wil.
Echter blijkt wel degelijk dat er het één en ander misgaat met het watermanagement, en dat niet alleen in Nederland maar ook in andere werelddelen.
Ach, zult u zeggen, Israël was toch ook voor een groot gedeelte woestijn en daar vind nu tuinbouw plaats.
Dat klopt, maar ook in Israël maakt men zich zorgen om het verbruik van zoet water.
Als voorbeeld wil ik u echter eens wijzen op het Aralmeer.
Dit op 3 na grootste meer terwereld heeft enorm te lijden gehad aan waterbeheerzing.
Het meer droogde sinds de jaren 60 steeds verder uit.
Sinds een jaar of 10 is dat uitdrogen stopgezet mede door een beter watermanagement.

Ook in Nederland moeten we dus gaan nadenken om zoet water langer vast te houden i.p.v het op zee te lozen.
Klinkt misschien dom maar het zal echt in de nabije toekomst gaan gebeuren.
En dan nog iets, water wordt duur, over een paar decennia betelen wij diverse malen meer als heden ten dagen
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Yoshi

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor Yoshi » 03 aug 2018 14:14

Binnenkort zijn er weer waterschapsverkiezingen. Een uitgelezen kans dus om nu politici aan te schrijven en ze tot actie aan te zetten.

Persoonlijk denk ik dat we het hier prima geregeld hebben. Zelfs met deze lange aanhoudende droogte ligt er hier nog water in de sloten, kanalen en plassen en komt er nog meer dan voldoende schoon drinkwater door de leidingen.

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor Geytenbeekje » 03 aug 2018 14:19

Yoshi schreef:Binnenkort zijn er weer waterschapsverkiezingen. Een uitgelezen kans dus om nu politici aan te schrijven en ze tot actie aan te zetten.

Persoonlijk denk ik dat we het hier prima geregeld hebben. Zelfs met deze lange aanhoudende droogte ligt er hier nog water in de sloten, kanalen en plassen en komt er nog meer dan voldoende schoon drinkwater door de leidingen.


ik heb het idee dat de partijen bijna allemaal 1 pot nat zijn


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten