Water(schaarste)?!

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Water(schaarste)?!

Berichtdoor elburger » 30 jun 2018 07:36

In Nederland en ook al in België, Engeland, wordt gewaarschuwd dat de mensen zuinig met drinkwater moeten omgaan.
Geen zwembad meer vullen, niet de auto meer wassen, de tuin het liefst ook niet meer bevochtigen.

Zaken die wij verwachten in Afrika?
In Kaapstad bijv. zijn de waterbekkens zo leeg dat het water niet meer 24/7 uit de kraan komt.
Om nog maar te zwijgen van de landen in en rondom de Sahel./Sahara.
Ook in Spanje en in mindere mate Portugal ( waarvan ik het zeker weet ) speelt dit gebeuren zich al enkele jaren af.

Nu dus ook al in de meer noordelijke contreien van Europa.
Ach, zal men wel denken, dat gebeurd wel vaker de laatste decennia.
Ja, maar de frequenties volgen elkaar wel steeds sneller op.
De landbouw lijdt eronder, onze bron van voedsel.
En dat terwijl wij hier dag en nacht miljarden kubieke meters water de zee laten instromen.

Ik denk dat er eens een verandering van denken moet gaan plaats vinden.
Men moet in Nederland meer gaan doen om water vast te houden.
Creëer waterbekkens.
Nu is onze grootste zoetwaterbekken het IJsselmeer en Markermeer.

Tot slot nog één waarschuwing mijner zijds.
Water wordt het nieuwe goud.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Water( schaartste)?!!!!!!

Berichtdoor Chaya » 30 jun 2018 08:54

Er is niets nieuws onder de zon.
Begin jaren '70 - denk 1972 - was er een hittegolf en verbleef ik een maand op een camping.
Met een muntje kon je douchen en je had daarvoor een aantal minuten.
Omdat de campingbeheerder bericht had gekregen van de waterschaarste - hij had ook een klein boerenbedrijf - verzette hij de tijdklok van de douchetijd zodat je even door moest soppen, anders werd ie ijskoud. :D

Maar het is idd kurkdroog. Ondanks dat ik mijn bloeiende planten elke dag - de waterminners zelfs 2 x per dag - begiet, hebben ze het zwaar en moest ik al Franse geraniums en een paar eenjarigen weggooien, omdat ze bruin werden. Het voordeel is wel dat ik weinig slakken zie. De egels hebben het daarom heel zwaar. Ik heb helaas vrijwel nooit een egeltje in de tuin, maar mensen worden opgeroepen om een schoteltje water (geen (katten)melk!!) en een bakje kattenvoer neer te zetten, als ze het vermoeden hebben dat er een egeltje zit. In Zoetermeer worden veel uitgedroogde egeltjes binnen gebracht.

Ik kijk alweer bezorgd uit naar de eerste regenbui, ik vrees dat er weer een enorme bak water naar beneden gaat komen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Water( schaartste)?!!!!!!

Berichtdoor hans0166 » 30 jun 2018 10:06

elburger schreef:
Men moet in Nederland meer gaan doen om water vast te houden.
Creëer waterbekkens.


dan loop je toch een paar jaar achter... al die overstromingsgebieden hebben namelijk die functie al of zijn geschik deze te krijgen.
Ook zijn er al diverse grote waterprojecten uitgevoerd.

Er is hier geen watertekort, het afraden van verspilling is om het te voorkomen. De rivieren staan nog niet droog, maar de andere wingebieden mn grondwater en duinen moeten iets harder werken door de lange droogte.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Water( schaartste)?!!!!!!

Berichtdoor elburger » 30 jun 2018 13:48

hans schreef.

dan loop je toch een paar jaar achter.


Kom net terug uit het zuiden van Limburg en heb daar gesprekken gevoerd met mensen van waterschap Limburg en men is daar druk doende om extra zoetwaterbekken te gaan realiseren de komende jaren omdat de industrie en landbouw in tijden van droogte "teveel" water vraagt.
Die overstromingsgebieden waar jij het over hebt, die lopen ook weer leeg zodra het water in de rivieren begint te zakken.
De bedoeling is echter om het water vast te houden.
Ook het beter reguleren van water wat met stortbuien naar beneden komt wil men het liefst opvangen in "gesloten waterbergingen".

Als jij je verder had verdiept in mijn stukje had je ook kunnen lezen dat dit niet enkel een Nederlands probleem is, maar dat dit een probleem is waar meerdere landen mee te maken hebben.
Ook het "natte" Engeland bijvoorbeeld en wat al helemaal bijzonder is, het natste west Europese land, Ierland kampt ook met een tekort aan regenwater.
Ook in Belfast e.o. is de waarschuwing al uit gegaan om toch vooral maar zuinig om te gaan met het kraanwater.

Dit zuig ik niet uit mijn duim maar ik weet dit omdat ik hiervan goed op de hoogte ben dmv van contacten die ik onderhoud met mensen all over the world.
En mijn interesse gaat dan niet enkel over het voetbal of wat dan ook maar ook over de politiek, klimaat en andere zaken waar mensen mee te maken hebben.

Dus beste Hans0166 , ik denk toch te mogen schrijven dat ik niet een paar jaar achter loop, eerder ben ik oplossing werkend en denkend al een paar jaar verder als menigeen.

Gezegend weekend.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Water( schaartste)?!!!!!!

Berichtdoor hans0166 » 30 jun 2018 15:48

elburger schreef:hans schreef.

Kom net terug uit het zuiden van Limburg en heb daar gesprekken gevoerd met mensen van waterschap Limburg


je weet toch hoop ik dat de meeste wateropslag in Nederland in het lage westen is.... je projecteert een project uit Limburg als maatstaf voor Nederland.. verklaart een hoop.
Dan mag je kleurtjes gebruiken, maar dat maakt je nog niet meer op de hoogte of bij de tijd.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Water( schaartste)?!!!!!!

Berichtdoor elburger » 30 jun 2018 19:00

@hans

[quote][/quote]je weet toch hoop ik dat de meeste wateropslag in Nederland in het lage westen is.... je projecteert een project uit Limburg als maatstaf voor Nederland.. verklaart een hoop.

Ja hoor Hans,
Jij hebt helemaal gelijk!

En ik zal het nog voor je inkleuren ook.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Water( schaartste)?!!!!!!

Berichtdoor Mortlach » 30 jun 2018 20:22

Wij hebben hier een eigen bron/pomp op het terrein, (al jaren geen waterrekening meer gezien) dus als er straks iemand een paar litertjes nodig heeft, zullen we wel over ons hart strijken. Wat doet de goudkoers tegenwoordig?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Water( schaartste)?!!!!!!

Berichtdoor MoesTuin » 30 jun 2018 20:41

de sloot zat nog goed vol vanmiddag dus niets aan de ✋
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

mohamed

Re: Water( schaartste)?!!!!!!

Berichtdoor mohamed » 01 jul 2018 10:49

Paniekzaaierij. Ik vul vandaag of morgen mijn zwembad met een paar duizend liter lauwwarm drinkwater! :mrgreen:

Yoshi

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor Yoshi » 01 jul 2018 11:12

In Nederland en veel andere westerse landen zijn we gezegend met voldoende zoet water. Dat er in sommige perioden ook bij ons zuiniger met water omgegaan moet worden is al sinds mensenheugenis zo. Niets nieuws onder de zon.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor coby6 » 01 jul 2018 12:17

Het is wel kurkdroog ja. Haast geen behoorlijk konijnenvoer meer te vinden.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor Chaya » 02 jul 2018 10:17

coby6 schreef:Het is wel kurkdroog ja. Haast geen behoorlijk konijnenvoer meer te vinden.

Zelfs het onkruid staat er treurig bij.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor MoesTuin » 02 jul 2018 10:21

Chaya schreef:Zelfs het onkruid staat er treurig bij.

Gelukkig wel....scheelt me veel werk!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor StillAwake » 02 jul 2018 11:20

Yoshi schreef:In Nederland en veel andere westerse landen zijn we gezegend met voldoende zoet water. Dat er in sommige perioden ook bij ons zuiniger met water omgegaan moet worden is al sinds mensenheugenis zo. Niets nieuws onder de zon.

Toch is het water in Nederland in deze droge tijd behoorlijk aan het verzilten.
Het water van de zee loopt ook naar binnen...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor elbert » 02 jul 2018 11:31

elburger schreef:Om nog maar te zwijgen van de landen in en rondom de Sahel./Sahara.
Ook in Spanje en in mindere mate Portugal ( waarvan ik het zeker weet ) speelt dit gebeuren zich al enkele jaren af.
Weet je dat wel zeker? In de Sahel bijvoorbeeld is het natter dan de afgelopen decennia:
Afbeelding
elburger schreef:Nu dus ook al in de meer noordelijke contreien van Europa.
Ach, zal men wel denken, dat gebeurd wel vaker de laatste decennia.
Ja, maar de frequenties volgen elkaar wel steeds sneller op.
Heb je gegevens die dat onderbouwen? Of is dit "een gevoel"?
elburger schreef:Ik denk dat er eens een verandering van denken moet gaan plaats vinden.
Men moet in Nederland meer gaan doen om water vast te houden.
Creëer waterbekkens.
Nu is onze grootste zoetwaterbekken het IJsselmeer en Markermeer.
Kortom: de oplossing voor een droge periode (die we af en toe hebben) bestaat dus al decennia lang.
Wat is het probleem?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten