Water(schaarste)?!

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor Chaya » 04 aug 2018 12:47

Geytenbeekje schreef:ik heb het idee dat de partijen bijna allemaal 1 pot nat zijn

Dat is een grappig statement in dit topic. :lol:
Gisteravond werden een paar luchtfoto's getoond van Nederland. Was in het journaal geloof ik. Van 3 maanden geleden en nu.
Wat een verschil. Drie maanden geleden zag Nederland er nog groen en sappig uit, nu dor en geel.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor elburger » 30 aug 2018 19:28

Chaya schreef

Gisteravond werden een paar luchtfoto's getoond van Nederland. Was in het journaal geloof ik. Van 3 maanden geleden en nu.
Wat een verschil. Drie maanden geleden zag Nederland er nog groen en sappig uit, nu dor en geel.


Dit was dan nog maar een foto van Nederland.
Ik heb een familielid die een hoge functie heeft in het overkoepelende orgaan van waterschappen.
Men kan nu wel lacherig doen dat het even droog is, maar de economische schade loopt al in de honderden miljoenen.
Dit betreffende Nederland alleen.
Europees gezien is het probleem nog groter, nog niet over mondiaal gesproken.Enkele voorbeelden.
Australië, extreem droog.
Zuid Afrika, Kaapstad, drinkwater op rantsoen.
Californië, USA, extreem droog.
Bolivia, Paraquay, Brazilië, Peru, Argentinië sommige gebieden extreem droog, gletsjers smelten er in razend tempo.
Mongolie, binnenlanden erg droog, ook al is het woestijn.
Israël, de rivier de Jordaan voert minder water door, de Dode zee is al meters oever rijker.

Overal is men druk doende bezig om de opwarming tegen te gaan, althans dat probeert men.
Maar het is globaal zeker ook erg belangrijk dat men beter en efficiënter leert omgaan met zoet water.

Vorige week een school vriend gesproken die putten slaat voor grondwater.
Waar 10 jaar geleden 5 meter genoeg was moet men nu 13 meter diep boren om er ook zeker van te zijn dat men de komende jaren water heeft want het grondwaterpeil waar hij oa.a was ligt nu op 10 meter.
Mijn opa, liet een waterpomp slaan in 1970 tot een diepte van 3 meter.
Nu staat het grondwaterpeil daar op 8 meter.

Nog een voorbeeld, gezien en gehoord op de VRT, enkele weken terug.
Landbouwers slaan massaal putten om hun akkers te besproeien.
Ieder zijn recht.
Maar vertelde een deskundige, hoe meer putten, hoe meer water er opgepompt word, hoe lager het grondwaterpeil wordt.
Logisch natuurlijk.
Zijn oplossing?
Wat ik al in het begin van deze topic aanhaalde.
Hemelwater opvangen en waterbassins aanleggen.
Niet zo maar naar de zee laten lopen.

Even terugkomend op mijn neef, hou er maar rekening mee dat dat in Nederland ook zal gaan gebeuren.
Dat zullen wij burgers van Nederland zelf moeten bekostigen via de belastingen en het kost miljarden.
Over 10 jaar laat je het wel uit je hoofd om kraawater te gaan verspillen want dan is het er te duur voor.
Men koopt nu toch ook geen flesje water in de supermarkt en geeft het aan de plantjes?
Nee.

Misschien, ik weet wel zeker dat er hier lezers zijn die mij een ..... vinden.
Daarop kan ik enkel zeggen.
Wees zuinig op wat God ons heeft geschonken en voor velen is schoon drinkwater op deze wereld niet een vanzelfsprekendheid.
En, het gaat duur worden.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor coby6 » 31 aug 2018 10:19

Voordeel van dat alles verschrpeid was: nu staat het park barstensvol malse paardebloemen en weegbree. Ik zie nooit andere vaders of moeders paardebloemen plukken, terwijl er zat kinderen konijnen hebben.

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor Memmem » 20 sep 2018 18:47

Reclamebericht, en opvolgende berichten verwijderd

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor elburger » 27 nov 2018 18:43

Nu maanden later kampt Nederland nog steeds met de weinige regenval in Europa de afgelopen zomer.
Nee, het heeft toch geregend, hoor ik menigeen zeggen?
Ja, te weinig.
En nu maanden later brengt het nog steeds problemen met zich mee.
Heeft u gehoord van de verzakking van de veengronden, met al de bijkomende problemen?
Heeft u gehoord van de lagere landbouw opbrengsten?
Heeft u gehoord van het extreem lage waterpeil in de Nederlandse rivieren wat nu ervoor zorgt dat er minder olie kan worden aangevoerd/vervoerd door de scheepvaart, en waardoor hier en daar in Nederland er kleine benzine tekorten zijn, nog maar niet te spreken in Duitsland een de Nederlandse grens.

Dan heb ik het nog niet eens gehad over de globale water tekorten.
Grote water tekorten in Ierland!!, Engeland, toch landen waar altijd water genoeg valt, hoor ik menigeen zeggen.
Wat denkt u van Californië, waar de hel op aarde was?
Dat was op het nieuws, maar wat er zich in Afrika afspeelt, daar hebben velen geen eens weet van.
In Zuid Afrika is het water op rantsoen, en dat in een gebied wat "rijk" behoord te zijn.
Wat er zich in de binnenlanden afspeelt is ons niet eens bekend.

Gelukkig zijn er mensen die zich er wel druk om maken, ook in Nederland.
Helaas heeft men hier liever een warme droge zomer dan een Nederlandse zomer.
Wel, die mensen kan ik blij maken, de droge en warme zomers komen er steeds vaker, op termijn hebben wij hier het Spaanse klimaat en in Spanje het Afrikaanse klimaat.
En de Scandinavische landen dan?
Die krijgen ons klimaat.
Einde voor zoveel flora en fauna, maar daar maalt nu nog niemand om.
Bent u er blij mee??

Wil u dit nog even meegeven.
God heeft ons de aarde in bruikleen gegeven, maar wij maken er een puinhoop van.
Gelukkig niet iedereen, en gelukkig werken er mensen om het allemaal beter te maken, maar het is een kansloze strijd, zolang wij hier bijv. lachen om de waterschaarste.

Nogmaals, water wordt het nieuwe goud!
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor StillAwake » 29 nov 2018 15:18

elburger schreef:Nu maanden later kampt Nederland nog steeds met de weinige regenval in Europa de afgelopen zomer.
Nee, het heeft toch geregend, hoor ik menigeen zeggen?
Ja, te weinig.
En nu maanden later brengt het nog steeds problemen met zich mee.
Heeft u gehoord van de verzakking van de veengronden, met al de bijkomende problemen?
Heeft u gehoord van de lagere landbouw opbrengsten?
Heeft u gehoord van het extreem lage waterpeil in de Nederlandse rivieren wat nu ervoor zorgt dat er minder olie kan worden aangevoerd/vervoerd door de scheepvaart, en waardoor hier en daar in Nederland er kleine benzine tekorten zijn, nog maar niet te spreken in Duitsland een de Nederlandse grens.

Dan heb ik het nog niet eens gehad over de globale water tekorten.
Grote water tekorten in Ierland!!, Engeland, toch landen waar altijd water genoeg valt, hoor ik menigeen zeggen.
Wat denkt u van Californië, waar de hel op aarde was?
Dat was op het nieuws, maar wat er zich in Afrika afspeelt, daar hebben velen geen eens weet van.
In Zuid Afrika is het water op rantsoen, en dat in een gebied wat "rijk" behoord te zijn.
Wat er zich in de binnenlanden afspeelt is ons niet eens bekend.

Gelukkig zijn er mensen die zich er wel druk om maken, ook in Nederland.
Helaas heeft men hier liever een warme droge zomer dan een Nederlandse zomer.
Wel, die mensen kan ik blij maken, de droge en warme zomers komen er steeds vaker, op termijn hebben wij hier het Spaanse klimaat en in Spanje het Afrikaanse klimaat.
En de Scandinavische landen dan?
Die krijgen ons klimaat.
Einde voor zoveel flora en fauna, maar daar maalt nu nog niemand om.
Bent u er blij mee??

Wil u dit nog even meegeven.
God heeft ons de aarde in bruikleen gegeven, maar wij maken er een puinhoop van.
Gelukkig niet iedereen, en gelukkig werken er mensen om het allemaal beter te maken, maar het is een kansloze strijd, zolang wij hier bijv. lachen om de waterschaarste.

Nogmaals, water wordt het nieuwe goud!

Besef je dat watertekorten van alle tijden zijn?
Ik kom in de Bijbel zelfs een verhaal tegen dat het ooit 7 jaar niet geregend heeft.
Periodes van droogte zijn in de geschiedenis altijd opgevolgd door extreem natte periodes.
Warme periodes door koude periodes.
Om dat direct op de invloed van het veranderende klimaat te gooien is wellicht te kort door de bocht.
Natuurlijk worden de laatste jaren veel records gebroken (voornamelijk warmterecords), maar daarbij is het wel goed om te beseffen dat de metingen nog niet zo heel lang op structurele wijze gedaan worden.
Het is een beetje "wetenschap van de koude grond" om bij iedere warme dag te roepen dat het een gevolg is van global warming, waar iemand die op een koude dag de global warming ter discussie stelt ineens "langjarig" moet gaan kijken.

Natuurlijk ben ik het met je eens dat we zuinig met de aarde om moeten gaan, en dat fossiele brandstoffen uitgefaseerd dienen te worden.
Daarmee houden we echter een natuurlijke cyclus niet tegen...
We kunnen zoveel windmolens neerzetten als we willen, maar daar halen we onvoldoende capaciteit uit.
Bovendien is de invloed die mega-windparken op de windkracht en richting hebben iets waar nu pas voor het eerst naar gekeken wordt.

En de voorspelling dat we hier Spaans weer krijgen: het lijkt me geweldig, maar je weet zelf ook dat dat niet gaat gebeuren...

En het gegeven dat veel mensen een warme droge zomer prefereren boven een Nederlandse kwakkel"zomer" kun je jammer vinden, maar dat staat redelijk los van het daadwerkelijke weer.
Ik heb ook liever geen vrieskou. Helaas ga ik daar niet over ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor Marnix » 29 nov 2018 22:39

gelukkig niet nee. Ik wil namelijk wel vrieskou! :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor StillAwake » 30 nov 2018 09:13

Marnix schreef:gelukkig niet nee. Ik wil namelijk wel vrieskou! :)

We kunnen er een referendum over opzetten...
Ik denk alleen niet dat het veel effect zal sorteren ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor Marnix » 30 nov 2018 10:37

Ach een maand fline kou met sneeuw, ijs en een elfstedentocht, daar worden veel mensen toch wel blij van denk ik.

Gelukkig hebben we al mens niet overal invloed op....;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor StillAwake » 30 nov 2018 11:46

Marnix schreef:Ach een maand fline kou met sneeuw, ijs en een elfstedentocht, daar worden veel mensen toch wel blij van denk ik.

Gelukkig hebben we al mens niet overal invloed op....;-)

Ik denk niet dat er buiten Friesland heel veel mensen op een elfstedentocht zitten te wachten.
Een mooi pak sneeuw kunnen veel mensen inderdaad wel waarderen, maar alleen de ochtend dat het er nog maagdelijk wit bij lift...
En kou: doe mij maar een wat hogere temperatuur met een lekkere regenbui dan de snijdende kou die ik ontvlucht ben door naar NL te komen ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor elburger » 30 nov 2018 16:45

StillAwake schreef

Besef je dat watertekorten van alle tijden zijn?
Ik kom in de Bijbel zelfs een verhaal tegen dat het ooit 7 jaar niet geregend heeft.
Periodes van droogte zijn in de geschiedenis altijd opgevolgd door extreem natte periodes.
Warme periodes door koude periodes.


Dat ben ik met jou eens, en het is iets van alle tijden.
Maar door de roofbouw die er in deze tijd op de aardse grondstoffen plaatsvinden, is het heden ten dage een situatie die niet te onderschatten valt.
Ontbossing van regenwoud, verwoestijning, dat zijn allemaal zaken die een direct verband houden met de opname van CO2, wat weer tot gevolg heeft dat er of grote perioden met droogten komen, daar waar elders weer zoveel water naar beneden komt dat het verwoestend werkt.

Daarom ook dat men in Nederland bezig is met het generen van opvang bassins om regen water "vast" te houden.
In de VS is men aan het onderzoeken hoe men water uit gebieden waar veel neerslag valt, kan "brengen" op plaatsen waar tekorten zijn.
Deze wijsheid heb ik niet van mijzelf, maar een famlilid is hier op globaal niveau bij betrokken.
Nu actie ondernemen is beter als denken, het zal wel meevallen.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor Marnix » 01 dec 2018 10:17

StillAwake schreef:Ik denk niet dat er buiten Friesland heel veel mensen op een elfstedentocht zitten te wachten.
Een mooi pak sneeuw kunnen veel mensen inderdaad wel waarderen, maar alleen de ochtend dat het er nog maagdelijk wit bij lift...
En kou: doe mij maar een wat hogere temperatuur met een lekkere regenbui dan de snijdende kou die ik ontvlucht ben door naar NL te komen ;-)


Je vergist je in dat eerste wel hoor, als er weer een elfstedentocht komt trekt half Nederland naar Friesland en gaat de rest voor de tv zitten. In 1997 keken 11 miljoen mensen minstens een stukje van de live-registatie. Ruim 7 miljoen mensen zaten rond de finish voor de buis.

En tja, smaken verschillen. Geef mij maar -5 (kouder mag ook) met een zonnetje, ipv 5-10 graden met regen. De kans op zonnig droog weer is bij -5 een stuk groter dan bij 5-10 graden, dan zie je vaak wind, regen en grauw weer.

Op kou kan je je doorgaans prima kleden en snijdende kou heb je hier maar zelden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor StillAwake » 01 dec 2018 14:41

Marnix schreef:Je vergist je in dat eerste wel hoor, als er weer een elfstedentocht komt trekt half Nederland naar Friesland en gaat de rest voor de tv zitten. In 1997 keken 11 miljoen mensen minstens een stukje van de live-registatie. Ruim 7 miljoen mensen zaten rond de finish voor de buis.

En tja, smaken verschillen. Geef mij maar -5 (kouder mag ook) met een zonnetje, ipv 5-10 graden met regen. De kans op zonnig droog weer is bij -5 een stuk groter dan bij 5-10 graden, dan zie je vaak wind, regen en grauw weer.

Op kou kan je je doorgaans prima kleden en snijdende kou heb je hier maar zelden.
smaken verschillen...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor Marnix » 09 dec 2018 12:39

Inderdaad. Wat was het weer genieten he, afgelopen dagen...... ;-) met al die regen en grijze luchten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor StillAwake » 11 dec 2018 14:36

Marnix schreef:Inderdaad. Wat was het weer genieten he, afgelopen dagen...... ;-) met al die regen en grijze luchten.

Nederland is op zijn mooist als het regent met een mooie onweersbui erbij.
Daar kan ik inderdaad van genieten. Net zoals ik kan gneieten van de lente, die eerste dag dat je met je jas open buiten loopt.
Zoals ik kan genieten van lekker warm weer, waarbij het buitenleven tot zijn recht komt.

Koud weer, sneeuw (afgezien van het moment waarop de sneeuw er nog onaangeroerd bij ligt) en ijs, nee, daar kan ik niet van genieten. Dan zit ik binnen te wachten tot de natuur weer tot leven komt....
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten