Recht of onrecht?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Recht of onrecht?

Berichtdoor StillAwake » 13 okt 2017 09:31

hans0166 schreef:ik vind jouw post uitermate ongepast, en heb deze gemeld bij de moderator.
In Nederland zijn we, zelfs met een bekentenis ONSCHULDIG totdat de rechter er zich over uitgesproken heeft.
Het plaatsen van eerdere zaken, en wat hij vindt, EN foto is walgelijk.

hoewel je juridisch gezien gelijk hebt: het feit dat hij de vindplaats wist en twee weken zijn kop heeft gehouden maakt hem hoe dan ook schuldig. Zo niet aan moord en verkrachting, dan toch op zijn minst aan achterhouden van informatie.
je kunt ook doorslaan in "onschuldig tot de rechter er een mening over heeft".
Bovendien: de slachtoffers komen met naam en toenaam in de media, de daders worden beschermd.

We zouden het over Anne F moeten hebben en over Michael Panhuis in plaats van hoe het nu in de media gaat.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Bambi

Re: Recht of onrecht?

Berichtdoor Bambi » 13 okt 2017 10:03

StillAwake schreef:hoewel je juridisch gezien gelijk hebt: het feit dat hij de vindplaats wist en twee weken zijn kop heeft gehouden maakt hem hoe dan ook schuldig. Zo niet aan moord en verkrachting, dan toch op zijn minst aan achterhouden van informatie.
je kunt ook doorslaan in "onschuldig tot de rechter er een mening over heeft".
Bovendien: de slachtoffers komen met naam en toenaam in de media, de daders worden beschermd.

We zouden het over Anne F moeten hebben en over Michael Panhuis in plaats van hoe het nu in de media gaat.

Hij wist niet alleen de vindplaats. Ze kwamen in de 1e instantie al bij hem uit, omdat zijn DNA op haar spullen zat
Die komt echt niet met de regen uit de lucht vallen

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Recht of onrecht?

Berichtdoor StillAwake » 13 okt 2017 10:13

Bambi schreef:Hij wist niet alleen de vindplaats. Ze kwamen in de 1e instantie al bij hem uit, omdat zijn DNA op haar spullen zat
Die komt echt niet met de regen uit de lucht vallen

Dat hoeft hier theoretisch niks mee te maken te hebben.
Een vindplaats weten toont wel daderkennis aan
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Bambi

Re: Recht of onrecht?

Berichtdoor Bambi » 13 okt 2017 10:37

StillAwake schreef:Dat hoeft hier theoretisch niks mee te maken te hebben.
Een vindplaats weten toont wel daderkennis aan

Ik zei dat wel van dat DNA, maar kan dat niet meer terugvinden. Heb beetje teveel door elkaar gehaald geloof ik. :oops:
Kwam wel tegen, dat er gewoon drugs te krijgen was in die inrichting zelf, omdat er gewoon dealers kwamen.

Bambi

Re: Recht of onrecht?

Berichtdoor Bambi » 13 okt 2017 10:48

Hoe vaak vervallen zedendelinquenten in hun oude wangedrag, zogeheten recidive?

Het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC) publiceerde in 2012 een rapport over tbs’ers die veroordeeld waren voor een zedenmisdrijven. Uit het rapport blijkt dat van de zedendelinquenten die een tbs-kliniek verlaten binnen drie jaar 10,1 procent recidiveert met een zeer ernstig delict, 23,7 procent met een ernstig delict en 30,1 procent met een algemeen delict. Achttien jaar na uitstroom liggen die percentages op respectievelijk 30,5 procent, 58,8 procent en 63,3 procent. Zedendelinquenten hebben er baat bij dat bijvoorbeeld kennissen of familieleden hen in de gaten houden. Ze blijken dan minder vaak in de fout te gaan.


Staat hierin

https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/wi ... -1.1436764

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Recht of onrecht?

Berichtdoor StillAwake » 13 okt 2017 10:54


en dat zijn totaal andere getallen dan de "99% van de gevallen gaat het goed" aanname die Marnix eerder deed.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Bambi

Re: Recht of onrecht?

Berichtdoor Bambi » 13 okt 2017 11:15

StillAwake schreef:en dat zijn totaal andere getallen dan de "99% van de gevallen gaat het goed" aanname die Marnix eerder deed.


die 99% dat ging alleen over de overgangsfase, zoals in zo'n kliniek

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Recht of onrecht?

Berichtdoor StillAwake » 13 okt 2017 11:34

Bambi schreef:die 99% dat ging alleen over de overgangsfase, zoals in zo'n kliniek

Dat had ik er niet goed uitgehaald dan.
excuus Marnix!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Recht of onrecht?

Berichtdoor Chaya » 13 okt 2017 14:35

Bambi schreef:Kwam wel tegen, dat er gewoon drugs te krijgen was in die inrichting zelf, omdat er gewoon dealers kwamen.

Ja en dat deze meneer een vrouwelijke medegevangene zwanger had gemaakt en daarnaast een verhouding had met een bewaakster.
En w.b. de moeder van de verdachte, zou zij toestemming hebben gegeven om haar auto te gebruiken? Zou zij echt van niets geweten hebben?
StillAwake schreef:Een vindplaats weten toont wel daderkennis aan

Zeker als het zo'n specifieke plek is. Volgens deskundigen kiest de dader doelbewust een plek uit, die al bekend is.
De vader van de beide vermoorde jongetjes, reed heel vaak langs het weggetje als sluiproute en vond de rioolbuis dus de meest geschikte plek om de lichaampjes van de broertje te dumpen.
Iemand heeft daar dus over nagedacht en dat betekent dat het geen doodslag kan zijn, maar moord (met voorbedachten rade).
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Recht of onrecht?

Berichtdoor Boekenlezer » 13 okt 2017 17:46

Chaya schreef:De verdwijning van Anne Faber houdt volgens mij de gemoederen in heel Nederland bezig.
En nu is er een (vermoedelijke) dader. Als je leest wat hij al op zijn kerfstok had, TBS weigerde, en na een paar jaar in het gevang alweer zachtjes aan buiten mocht rondlopen om sociaal te wennen, begint het vertrouwen in de rechtsstaat toch wel te wankelen.
Hoe is het toch mogelijk??
De omwonenden van de instelling in Den Dolder pikken het niet meer.
Meisjes voelen zich geïntimideerd als ze voor de spoorbomen moeten wachten, vlakbij een hangplek, waar ongure types zich ophouden.
Ik zou zeggen, hang een luidspreker op en draai het Eftelingmuziekje ook daar.
Wat is jullie mening? Verdiende deze man al deze kans, of had hij levenslang moeten hebben?
Of iets er tussenin.

Een figuur als dit is wat mij betreft reden om eens na te gaan denken of de doodstraf voor bepaalde gevallen wellicht toch de juiste oplossing is. Dames schenden is niet zomaar een geintje, maar een misdaad van enorm gewicht.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Recht of onrecht?

Berichtdoor Mortlach » 13 okt 2017 19:14

Boekenlezer schreef:Een figuur als dit is wat mij betreft reden om eens na te gaan denken of de doodstraf voor bepaalde gevallen wellicht toch de juiste oplossing is. Dames schenden is niet zomaar een geintje, maar een misdaad van enorm gewicht.


De doodstraf echter ook. Als je kijkt naar landen waar het wél een acceptabele straf is, en hoe vaak het fout gaat, dan is dat echt niet iets wat we moeten willen. Daders met een IQ van 60, of waar nauwelijks bewijs tegen is, of waarvan de executie zelf verkeerd verloopt omdat de beulen niet weten hoe je een infuus moet zetten.

Trouwens, het rijtje landen waar actief de doodstraf wordt toegepast... Amerika, China, en daarna allerlei ongure regimes in het MO en Afrika. Niet echt een rijtje waar je tussen wilt staan.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Recht of onrecht?

Berichtdoor Chaya » 14 okt 2017 13:37

Boekenlezer schreef:Een figuur als dit is wat mij betreft reden om eens na te gaan denken of de doodstraf voor bepaalde gevallen wellicht toch de juiste oplossing is. Dames schenden is niet zomaar een geintje, maar een misdaad van enorm gewicht.

Maar wat als zijn geweten niet gevormd is? En als dat zo is, kan dit ook niet bewerkstelligd worden in een kliniek.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Cees02
Verkenner
Verkenner
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 jul 2017 20:30

Re: Recht of onrecht?

Berichtdoor Cees02 » 18 okt 2017 18:18

StillAwake schreef:Als je een strafsysteem hebt zoals Nederland heeft, gericht op reintegratie in de maatschappij in plaats van op bestraffen van misdaden krijg je dit.
Overigens heb ik ook wel eens heel andere getallen gehoord dan die 99% die jij aanhaalt.
Ik heb de bron er zo gauw niet bij, maar heb ooit ergens gelezen dat het recidivepercentage bij zedendelinquenten rond de 60% ligt.


TBS is geen straf.

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Recht of onrecht?

Berichtdoor coby5 » 19 okt 2017 11:12

Die gast is gewoon bezeten en zulk soort lui moeten levenslang krijgen. Doodstraf ben ik tegen.
In Amerika zit een massamoordenaar in de gevangenis. Die was bezeten en heeft zich bekeerd en is reuze aardig nu en mocht vrij komen, maar hij blijft zitten uit vrije wil, vanwege de nabestaanden.
Een paar jaar terug las ik dat een man was vermoord door een vrouw die hem mee naar haar huis had gelokt. Blijkt dat dat mens dat 2 jaar eerder ook al had gedaan. Ze hoefde maar 2 jaar te zitten. Knettergek.

Bambi

Re: Recht of onrecht?

Berichtdoor Bambi » 20 okt 2017 16:25

Bambi schreef:Ik zei dat wel van dat DNA, maar kan dat niet meer terugvinden. Heb beetje teveel door elkaar gehaald geloof ik. :oops:
Kwam wel tegen, dat er gewoon drugs te krijgen was in die inrichting zelf, omdat er gewoon dealers kwamen.

Klopte toch wel van dat DNA. Er staat vandaag op de NOS site, dat hij op 9 oktober aangehouden werd, omdat zijn DNA op de jas van Anne zat

https://nos.nl/artikel/2198717-verdacht ... rrest.html


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten