Recht of onrecht?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Recht of onrecht?

Berichtdoor Chaya » 10 okt 2017 14:27

De verdwijning van Anne Faber houdt volgens mij de gemoederen in heel Nederland bezig.
En nu is er een (vermoedelijke) dader. Als je leest wat hij al op zijn kerfstok had, TBS weigerde, en na een paar jaar in het gevang alweer zachtjes aan buiten mocht rondlopen om sociaal te wennen, begint het vertrouwen in de rechtsstaat toch wel te wankelen.
Hoe is het toch mogelijk??
De omwonenden van de instelling in Den Dolder pikken het niet meer.
Meisjes voelen zich geïntimideerd als ze voor de spoorbomen moeten wachten, vlakbij een hangplek, waar ongure types zich ophouden.
Ik zou zeggen, hang een luidspreker op en draai het Eftelingmuziekje ook daar.
Wat is jullie mening? Verdiende deze man al deze kans, of had hij levenslang moeten hebben?
Of iets er tussenin.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Recht of onrecht?

Berichtdoor irmo » 10 okt 2017 17:01

Zelf ook slachtoffer geweest van iemand waarvan ze vonden dat hij wel " genezen" was.

Wat mij betreft mag ie een nekschot, maar dat mag ik vast niet hardop zeggen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Recht of onrecht?

Berichtdoor Marnix » 11 okt 2017 00:09

Chaya schreef:De verdwijning van Anne Faber houdt volgens mij de gemoederen in heel Nederland bezig.
En nu is er een (vermoedelijke) dader. Als je leest wat hij al op zijn kerfstok had, TBS weigerde, en na een paar jaar in het gevang alweer zachtjes aan buiten mocht rondlopen om sociaal te wennen, begint het vertrouwen in de rechtsstaat toch wel te wankelen.
Hoe is het toch mogelijk??
De omwonenden van de instelling in Den Dolder pikken het niet meer.
Meisjes voelen zich geïntimideerd als ze voor de spoorbomen moeten wachten, vlakbij een hangplek, waar ongure types zich ophouden.
Ik zou zeggen, hang een luidspreker op en draai het Eftelingmuziekje ook daar.
Wat is jullie mening? Verdiende deze man al deze kans, of had hij levenslang moeten hebben?
Of iets er tussenin.


https://www.google.nl/amp/s/nos.nl/goog ... n-dat.html

In 99 procent van de gevallen gaat het dus goed. Dat maakt het lastig. Als 99 procent een kans verdient en 1% niet, hoe ga je daar dan mee om? En laat je dan die 99% onder die 1% lijden? En de vraag is natuurlijk: wie was hier verantwoordelijk voor die persoon die langzaam terug moest keren in de samenleving?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Recht of onrecht?

Berichtdoor StillAwake » 11 okt 2017 09:44

Marnix schreef:https://www.google.nl/amp/s/nos.nl/googleamp/artikel/2197301-in-2012-twaalf-jaar-cel-nu-verdachte-in-de-zaak-anne-faber-hoe-kan-dat.html

In 99 procent van de gevallen gaat het dus goed. Dat maakt het lastig. Als 99 procent een kans verdient en 1% niet, hoe ga je daar dan mee om? En laat je dan die 99% onder die 1% lijden? En de vraag is natuurlijk: wie was hier verantwoordelijk voor die persoon die langzaam terug moest keren in de samenleving?

Als je een strafsysteem hebt zoals Nederland heeft, gericht op reintegratie in de maatschappij in plaats van op bestraffen van misdaden krijg je dit.
Overigens heb ik ook wel eens heel andere getallen gehoord dan die 99% die jij aanhaalt.
Ik heb de bron er zo gauw niet bij, maar heb ooit ergens gelezen dat het recidivepercentage bij zedendelinquenten rond de 60% ligt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Recht of onrecht?

Berichtdoor Marnix » 11 okt 2017 11:36

Ok, ik haal het alleen uit betreffende link, weet niet of die cijfers kloppen.

Overigens moet het geen tegenstelling zijn, misdaden straffen en reintegratie. Ze horen naast elkaar te staan. Bij reintegratie zou de dader wel goed gemonitord moeten worden en daar gaat het nu zo te zien wel mis.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Bambi

Re: Recht of onrecht?

Berichtdoor Bambi » 11 okt 2017 14:53

Hij was 20 en had een drugsprobleem toen hij veroordeeld is.
Waarschijnlijk hebben ze gedacht dat dat de oorzaak was van zijn delict toen. En ik zie dat hij wel in een psychiatrische kliniek zat, waar hij werkte in de groenvoorziening daar.

Hoe kun je bepalen of zo iemand weer terugvalt, als de hoofdoorzaak drugsgebruik was? En hij toen nog maar 20 was?
Dat is moeilijk te bepalen. Dan kunnen ze denk ik alleen kijken of de kans op hernieuwd drugsgebruik aanwezig is.
En ook dat kun je niet bepalen van te voren.

Als hij echt de dader is nu, dan weten ze in ieder geval dat het niet met drugs te maken heeft. Want dat zal hij daar niet kunnen gebruiken. Zal wel op getest worden daar. Dus zal nu wel tbs opgelegd krijgen.

Heb wel te doen met de ouders van het meisje. Die moeten in een hel leven nu.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Recht of onrecht?

Berichtdoor StillAwake » 11 okt 2017 15:25

Marnix schreef:Ok, ik haal het alleen uit betreffende link, weet niet of die cijfers kloppen.

Overigens moet het geen tegenstelling zijn, misdaden straffen en reintegratie. Ze horen naast elkaar te staan. Bij reintegratie zou de dader wel goed gemonitord moeten worden en daar gaat het nu zo te zien wel mis.

Klopt, maar ons rechtssysteem is wel steeds meer aan het doorslaan richting een reintegratie/reclasserings systeem.
En dat zal met een prominete rol voor D66 ook niet gaan veranderen in de komende kabinetsperiode
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Recht of onrecht?

Berichtdoor StillAwake » 11 okt 2017 15:26

Bambi schreef:Hij was 20 en had een drugsprobleem toen hij veroordeeld is.
Waarschijnlijk hebben ze gedacht dat dat de oorzaak was van zijn delict toen. En ik zie dat hij wel in een psychiatrische kliniek zat, waar hij werkte in de groenvoorziening daar.

Hoe kun je bepalen of zo iemand weer terugvalt, als de hoofdoorzaak drugsgebruik was? En hij toen nog maar 20 was?
Dat is moeilijk te bepalen. Dan kunnen ze denk ik alleen kijken of de kans op hernieuwd drugsgebruik aanwezig is.
En ook dat kun je niet bepalen van te voren.

Als hij echt de dader is nu, dan weten ze in ieder geval dat het niet met drugs te maken heeft. Want dat zal hij daar niet kunnen gebruiken. Zal wel op getest worden daar. Dus zal nu wel tbs opgelegd krijgen.

Heb wel te doen met de ouders van het meisje. Die moeten in een hel leven nu.

Het is vooral raar dat iemand behandeling kan weigeren, maar wel het recht houdt op vervroegde invrijheidsstelling.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Bambi

Re: Recht of onrecht?

Berichtdoor Bambi » 11 okt 2017 16:08

StillAwake schreef:Het is vooral raar dat iemand behandeling kan weigeren, maar wel het recht houdt op vervroegde invrijheidsstelling.

Dat stukje snap ik ook niet. Heb ik ook nooit begrepen. Als je opgepakt wordt voor een ernstig vergrijp, waarmee je echt een gevaar bent voor anderen, moet je gewoon therapie hebben, om uit te zoeken waar het vandaan komt, vind ik.
En als je dat mag weigeren en ook daadwerkelijk weigert, dan ben je nog niet klaar om terug te gaan. Want dan neem je je verantwoording al niet.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Recht of onrecht?

Berichtdoor Chaya » 11 okt 2017 16:13

Hier kun je lezen over het weigeren:
https://www.nifpnet.nl/NIFP/Beoordelen/ ... rzoek.aspx
Bambi schreef:En als je dat mag weigeren en ook daadwerkelijk weigert, dan ben je nog niet klaar om terug te gaan. Want dan neem je je verantwoording al niet.

Dat lijkt mij ook.
Bovendien, de man is opgepakt en wordt verhoord. Het feit dat hij zwijgt over de vindplaats van het meisje, vind ik een strafverzwaring waard.
Het zoeken naar haar kost duizenden manuren, heel veel geld, maar veroorzaakt bovendien veel verdriet en boosheid bij de nabestaanden.
De man is ziek in zijn hoofd, dat kan een leek zelfs constateren.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Recht of onrecht?

Berichtdoor Marnix » 11 okt 2017 16:32

StillAwake schreef:Klopt, maar ons rechtssysteem is wel steeds meer aan het doorslaan richting een reintegratie/reclasserings systeem.
En dat zal met een prominete rol voor D66 ook niet gaan veranderen in de komende kabinetsperiode


Kan kloppen, maar is dat erg? Vroeg of laat komt een gevangene weer vrij en dan wil je toch dat dat goed gaat? Reintegratie / reclassering is toch vooral bedoeld om herhaling te voorkomen?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Recht of onrecht?

Berichtdoor Boanerges » 11 okt 2017 20:53

Chaya schreef:Bovendien, de man is opgepakt en wordt verhoord. Het feit dat hij zwijgt over de vindplaats van het meisje, vind ik een strafverzwaring waard.
Het zoeken naar haar kost duizenden manuren, heel veel geld, maar veroorzaakt bovendien veel verdriet en boosheid bij de nabestaanden.
De man is ziek in zijn hoofd, dat kan een leek zelfs constateren.

Hoe vervelend ik het ook vind, de man is “slechts” een verdachte. Er is geen direct bewijs dat hij bij de verdwijning betrokken is geweest. Je oordeel is gebaseerd op dat wat de media ons laat weten. Ik zou er nog even heel voorzichtig mee zijn. Wat nu als hij niet schuldig is?

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Recht of onrecht?

Berichtdoor tulp » 12 okt 2017 06:30

Of deze verdachte er mee te maken heeft of niet, dit lijkt me ook een vreselijke tijd voor zijn eerdere slachtoffers nu gratis en voor niets hun eigen trauma nog eens naar boven wordt gehaald.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Recht of onrecht?

Berichtdoor Mortlach » 12 okt 2017 08:47

StillAwake schreef:Klopt, maar ons rechtssysteem is wel steeds meer aan het doorslaan richting een reintegratie/reclasserings systeem.


Kom, we doen toch niet meer aan de vergeetput?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Recht of onrecht?

Berichtdoor StillAwake » 12 okt 2017 09:18

Boanerges schreef:Hoe vervelend ik het ook vind, de man is “slechts” een verdachte. Er is geen direct bewijs dat hij bij de verdwijning betrokken is geweest. Je oordeel is gebaseerd op dat wat de media ons laat weten. Ik zou er nog even heel voorzichtig mee zijn. Wat nu als hij niet schuldig is?

eens, maar het FEIT dat een zedendelinquent behandeling mag weigeren, maar vervolgens wel recht houdt op vervroegde invrijheidstelling blijft slecht uit te leggen.
Ook als deze jongen onschuldig is blijft het aantal voorbeelden van mensen die vanuit een reintegratietraject dergelijke misdaden plegen legio.
En da's slecht uit te leggen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten