Regeerakkoord 2017 Kabinet Rutte III == Wat vinden we ervan?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Re: Regeerakkoord 2017 Kabinet Rutte III == Wat vinden we ervan?

Berichtdoor Geytenbeekje » 25 jan 2018 16:06

Ja daarom, wat StillAwake zegt ondersteun ik van harte.
Wat maakt het verschil als er door terreur 30,000 (extra) mensen omkomen.
Of door abortus/euthanasie

Goed het terreur ligt niet alleen maar in handen van Nederland maar ook van andere landen. Maar volgens mij is het ook goed als men als christen niet alleen kijken van: Hoe kan ik het zo goed hebben, maar ook te kijken naar de `andere wereld`.

Het gaat bij uitstek om in je leven dat je je hart aan de Heere geeft. En dat breekt door alle kerk, politieke en maatschappelijke deuren. Af en toe ga ik voor de SP de straten in om mensen te laten mee denken en te laten praten over de problemen die er zijn. Alle collega-SP'ers willen graag de wereld verbeteren en dat is hun ultieme doel, Ik zou ook graag de wereld socialer willen maken maar in de 1e plaats God lief te hebben boven alles en de naaste als je zelf.
Ook zijn er SP`ers die net als mij er ook zo over nadenken, want die heb je ook christenen met een sociaal hart die niet alleen enkel op ethisch gebied SP afkeuren maar juist lid te zijn om zo iets te laten zien dat christenen ook lid kunnen zijn.

Chaya ik respecteer je keuze voor de SGP, maar zal het ook fijn vinden als je de mede-christenen steunt die andere politieke opvattingen hebben.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Regeerakkoord 2017 Kabinet Rutte III == Wat vinden we ervan?

Berichtdoor StillAwake » 25 jan 2018 16:27

Chaya schreef:Bedoel je de CU en SGP hiermee? Ik ga daar maar even vanuit.
De CU neemt het gewoon wat ruimer, vergelijk het maar met het verschil tussen OGG en PKN.

Ik bedoelde die partijen inderdaad. En ik doelde niet op een ruimere of krappere interpretatie, maar op behoorlijke verschillen in het vluchtelingenstandpunt, het milieuvraagstuk en de visie op defensie.
Chaya schreef:Wat vind jij niet bijbels aan het CU/SGP standpunt?

De wijze waarop sommige mensen het recht om te sterven wordt ontzegd. Het rekken van uitbehandeld leven zegmaar.
Chaya schreef:Kwetsbaar leven ligt mij zeer na aan het hart, en vrijwel alle andere partijen zijn van mening dat de mens zelf over leven en dood moet kunnen beschikken.

Mijn eigen standpunt ligt redelijk dicht bij het jouwe in de buurt, en kwetsbaar leven ligt mij enorm na aan het hart, maar durf niet te zeggen dat dat een Bijbels standpunt is.
Chaya schreef:En dat is heel jammer. Veel christenen vergeten weleens dat "ons" gedrag nu eenmaal onder een vergrootglas ligt.
Ik werk in een grotendeels heidense omgeving en ik hoor het vrijwel dagelijks.
Tot nu toe w.b. mezelf overwegend positief, maar ik ben me er voortdurend van bewust dat ik een leesbare brief moet zijn, juist daar.
En ook mij lukt dat niet altijd.

Helaas heb ik wat ervaringen met
1) corrupte raadsleden
2) klanten die prostituees inhuren om hun opdrachtgevers te plezieren
3) verzoeken voor betalingen onder de tafel en
4) gerommel met de boekhouding (kilometervergoedingen voor vergaderingen die nooit hebben plaatsgevonden).

Geval 1: 100% SGP-ers (kan ook met de samenstelling van de raad te maken gehad hebben ;-)
Geval 2: 50% refo, 50% niet refo (voor zover dit in Nederland plaatsvond)
Geval 3: veelal in het buitenland, maar waar het in Nederland gebeurde was het op de Biblebelt
Geval 4: 1 keer meegemaakt, reformatorisch bedrijf.

Natuurlijk liggen ze onder een vergrootglas, maar (wellicht door de wat "oudere" machtsstructuur?) ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er wellicht ook meer aan de hand is...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Regeerakkoord 2017 Kabinet Rutte III == Wat vinden we ervan?

Berichtdoor Optimatus » 25 jan 2018 16:28

elbert schreef:Juist, het onderstreepte deel speelt nu ook in Europa. Het verschil tussen de VS van toen en Europa van nu, is dat men in de VS tenminste dezelfde taal en (voor een groot deel) dezelfde cultuur had. Dat is in Europa veel minder het geval. Het gevaar voor interne conflicten is dus veel groter, want de interne belangen zijn een stuk tegenstrijdiger. Dus zal de onvrede bij een "verenigd Europa" bij de burger ook een stuk groter zijn dan in de VS. De VS is een eenheid, de EU is een huis dat tegen zichzelf verdeeld is. Dat de Britten uit de EU stapten, is dan ook niet toevallig. Op korte termijn zal dat in het Verenigd Koninkrijk pijn doen (bij de EU trouwens ook), maar ik denk dat ze op de lange termijn beter af zijn. De Britten zullen hun (economische en politieke) kracht beter uit kunnen spelen nu ze hun eigen beleid kunnen bepalen.
In elk geval als hoedster van de nationale soevereiniteit en per gevolg ook van de democratische betrokkenheid.


Het is dan ook niet voor niets dat ik stelselmatig Zwitserland als "Muster" aanhaal en niet de Verenigde Staten van Amerika. Daar komt bij dat wij in de EU niet dezelfde fouten h o e v e n te maken als er in de VS zijn gemaakt. Het is zinvol, te kijken naar hoe andere federaties zijn ontstaan en dan is Zwitserland voor Europa een goed voorbeeld. Men kan niet zeggen dat Zwitserland een mislukte staat is, ondanks vier officiële landstalen en een toverformule in de Bundesrat.

Het verschil met grote landen als China en de VS, is dat deze landen een culturele, taalkundige en economische eenheid vormen. Dat is de EU niet, zelfs niet in economische zin. De economieën van Noord-Europa zijn niet te vergelijken met die in Zuid-Europa. Er zijn derhalve middelpuntvliedende krachten in Europa waar men maar beter rekening mee kan houden.


Rekening houden met is iets anders dan er niets aan doen.

De EU bestaat alleen maar bij de gratie van de sterke Duitse economie die een grote afzetmarkt nodig heeft en verder eigenlijk niet. Zonder Duitsland zou de EU uit elkaar vallen. Politiek gezien kan de EU eigenlijk moeilijk een vuist maken, omdat de interne tegenstellingen zo groot zijn. Daarom is elke politieke opstelling in de wereld er een van de grootste gemene deler van de EU. Dat stelt niet veel voor.


Dat komt door het feit dat de EU eigenlijk een hybride stelsel is. Een sterke federatie à la Zwitserland zou de EU geopolitiek veel sterker maken. Economisch gezien is de EU al een speler om serieus genomen te worden. Frauderende grote bedrijven krijgen steeds vaker boetes opgelegd. Als we die als Nederland zouden opleggen, zouden ze ons uitlachen en gewoon ergens anders verder frauderen. Nu staat er een EU die zegt "Betalen voor dan en dan. Punt."

In een globaliserende wereld red je het als nazaten van de Batavieren het gewoon niet meer alleen.

Even voor de goede orde: Europa was de afgelopen 70 jaar al een geopolitieke speelbal van de VS en de Sovjet-Unie. Dat was uiteindelijk het gevolg van het feit dat de Europeanen niet in staat waren om vrede en veiligheid op hun eigen continent te waarborgen. Nu kun je daaruit concluderen dat de EU daarop het antwoord zou moeten zijn. Maar dan heb je nog wel de vraag hoe die EU eruit zou moeten zien (zie vervolg van mijn post). Juist over deze vraag gaan de wegen uiteen.


En de oorzaak van deze teloorgang was precies dat waar FvD en PVV zo vol van zijn: nationalisme.

Ik waardeer je pleidooi en draag het juist een warm hart toe, maar we zien precies het tegenovergestelde van wat je bepleit.
Er is geen Zwitsers model in de EU en dat gaat er ook niet komen, ben ik bang. Want degenen die het in de EU voor het zeggen hebben, zijn niet genegen om "Brussel" kleiner te maken, maar eerder een stuk groter. Dus een grotere centrale aansturing en minder inspraak voor de burger, niet meer. Het tandeloos maken van de nationale parlementen en meer macht voor de ongekozen technocraten.


Daarom is het ook belangrijk dat er een helder alternatief (en wie nu de grap "Alternative für Europa" maakt, is gemeen ;) ) nodig. Juist nu er nog een vormende fase is, moet er invloed worden uitgeoefend op deze vorming. Dat is iets anders dan wat extreem-rechts roept (Uit de EU. Uit de Euro. Grenzen dicht.) Dat is navelstaren en daardoor niet zien dat er een dijk doorgebroken is.

Dus geen (of nauwelijks) democratische controle en de controle die er wel is (via het Europees parlement), daar hebben de burgers geen voeling mee.


Historisch gezien heeft het ook even geduurd voordat de feeling met het Nederlanderschap aanwezig was. Het heeft lang geduurd voordat Limburgers, Friezen en Hollanders het idee hadden "Hé, we hebben iets gemeenschappelijks."

Misschien is dat dan ook wel de reden waarom de Zwitsers zich nooit bij de EU hebben aangesloten, want het is zonneklaar dat de EU mijlenver van de burger af staat.


Dat is niet helemaal waar. Zwitserland is sinds 1815 neutraal en alles wat tegen het gevoel van neutraliteit indruist, wijzen de meeste Duitstalige Zwitsers af. De Romandie is daarentegen een voorstander van het EU-lidmaatschap, de Deutschschweiz (en dan vooral het "platte"land) is dat minder. Overigens maakt Zwitserland wel deel uit van het Schengengebied. Verder is Zwitserland volledig omringd door EU/EER gebied en qua handel grotendeels van dit EU/EER gebied afhankelijk. In Zwitserland wordt vaak opgemerkt, dat het aan allerlei regels moet voldoen, zonder daar zelf invloed op te hebben. Op het moment dat figuren als Chr. Blocher verdwijnen, zal de kans op een Zwitsers EU-lidmaatschap stijgen.

Want hoewel we deel uitmaken van de EU, voelt elke burger zich in de eerste plaats Nederlander, of Pool, of Griek, of Fransman enz. Dat gaat vooralsnog niet veranderen. In de VS ben je in de eerste plaats Amerikaan en dan pas Texaan of New Yorker, maar in de EU is dat precies omgekeerd.


Dat klopt, hoewel je tegenwoordig in de VS stilaan ook van de OS kunt spreken... Het Europagevoel moet groeien en dat kan nog wel een generatie duren. Daarom is het zo belangrijk dat er EU politici met een visie opstaan en geen drammerige Verhofstadtjes of gillende Baudets.

Dus als de EU zichzelf niet hervormt, door een stapje terug te doen richting de nationale parlementen, zal ze uit elkaar vallen.


Als dat de EU versterkt - en dat denk ik wel - dan denk ik dat wij redelijk op één lijn zitten. Kopje thee?

Je voorbeelden zouden hout snijden als uit de statistiek zou blijken dat reformatorischen oververtegenwoordigd zijn in incest en dergelijke. Dat is niet zo (elk serieus onderzoek wijst dat uit).
Uit de statistieken blijkt wel dat niet-autochtonen wel oververtegenwoordigd zijn bij het in aanraking komen met de politie.
Dat zijn onwelgevallige cijfers, maar daar hebben we wel mee van doen.
Het gaat dus niet om generalisaties en ook niet om "ik ken gevallen in die en die bevolkingsgroep waar het ook niet pluis is", maar om harde statistieken, gemiddelden dus. Dat heeft allerlei oorzaken, maar wel geldt dat de instroom van mensen uit andere culturen niet altijd voor positieve effecten zorgt.


De heren op extreem-rechts doel vooral aan beeldBEPALING, niet aan waarheidsvinding. Vraag eens aan een willekeurige voorbijganger naar wat hij of zij denkt over reformatorisch protestanten en het antwoord zal zijn: "Huh, wat?". Bij verduidelijking: "Strenggereformeerden." Dan is het antwoord al snel: "Dat zijn toch die gasten die hun kinderen niet laten inenten en incest plegen?"

Het is bekend dat bepaalde groepen in de samenleving een ongewenste houding jegens vrouwen hebben, maar #metoo laat zien dat dit soort handelingen lang niet alleen aan migranten voorbehouden zijn.

Soms wel trouwens, dat zeg ik er ook maar bij. Maar gezien de culturele spanningen die we nu hebben, slaat de balans wel een bepaalde kant op.
Dat zullen we zien. Ik durf wel de stelling aan dat FvD niet een eendagsvlieg als Verdonk zal blijken te zijn. De partij heeft inmiddels bijna 23.000 leden, meer dus dan ik in een eerdere post neerschreef. Die stappen niet zomaar meer over. Daarmee is deze partij qua ledenaantal groter dan de VVD of D66. Deze partij is dan ook niet rondom 1 persoon gebouwd (ook niet Baudet), maar om een bepaald gedachtegoed. Dat gedachtegoed is sinds Fortuyn een constante in onze politiek.


Akkoord, dat kan zijn. Laten we zien of dit soort politiek beklijft. Dan krijgen we waarschijnlijk een FvD als een soort FPÖ met Baudet als Hollandse Haider.

Ik heb in Leiden onderzoek gedaan naar de FPÖ. Deze partij doet voor de vierde keer mee aan een coalitie. In de jaren tachtig regeerde zij met de SPÖ onder Vranitzky. Deze coalitie kwam in 1986 ten val toen Jörg Haider tijdens een infame Putsch en onder Sieg-Heil-Kreten in het zadel geholpen werd. In 2000 trad de FPÖ toe tot een coalitie met de ÖVP: kabinet-Schüssel I. Na drie weken trad de eerste FPÖ-minister vanwege verregaande incompetentie af. Vanwge intern geruzie (Knittelfeld) trok de ÖVP de stekker eruit. Na verkiezingen ging Schüssel toch weer met de Haider-FPÖ in zee. Intern gedoe binnen de FPÖ leidde er toe dat Haider met de linker(!)flank van de FPÖ een nieuwe partij moest vormen om niet weer vroegtijdig een kabinet te zien sneuvelen: het BZÖ. Deze van kleur verschoten regering zat zijn termijn uit, maar de SPÖ won vervolgens de verkiezingen.

Sinds eind vorig jaar proberen ÖVP en FPÖ het weer samen. Ik ben benieuwd of dit weer een Kaschperltheater wordt.

Dat is gelijk de reden dat ik politiek en theater graag scheid. Politiek moet om de inhoud gaan. Inhoud is iets anders dan grotendeels afwezig zijn tijdens debatten omdat jij toevallig piano wilt spelen. Je wordt BETAALD door de Nederlandse bevolking om je werk te doen, niet om je muzikaliteit te versterken. Pianospelen is prima, doe ik ook graag, maar niet op kosten van mijn buren (nu hebben zij het geluk dat wij vrijstaand wonen, maar dat terzijde).
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Regeerakkoord 2017 Kabinet Rutte III == Wat vinden we ervan?

Berichtdoor Chaya » 25 jan 2018 16:33

Geytenbeekje schreef:Chaya ik respecteer je keuze voor de SGP, maar zal het ook fijn vinden als je de mede-christenen steunt die andere politieke opvattingen hebben.

Ik hoef niemand te steunen hierin toch? Een ieder moet naar eigen eer en geweten het hokje rood kleuren.
Als ieder zich maar blijft realiseren dat een partij goede standpunten kan hebben op het gebied van de immigratie of economie, de keerzijde vaak wel is dat bepaalde belangrijke bijbelse standpunten, teniet worden gedaan.
Geytenbeekje schreef:Het gaat bij uitstek om in je leven dat je je hart aan de Heere geeft. En dat breekt door alle kerk, politieke en maatschappelijke deuren.

Zeker, maar dat is dus nooit vrijblijvend dan.
Geytenbeekje schreef:Alle collega-SP'ers willen graag de wereld verbeteren en dat is hun ultieme doel

Dat is een nobel streven, maar gaat nooit lukken. In feite wil iedereen de wereld een stukje mooier maken.
Neemt niet weg dat ik de SP een sociale partij vind met principes!
Volgens Vrij Nederland waren er slechts 3 affaires.

De 216 politieke affaires die de afgelopen dertig jaar plaatsvonden in Nederland zijn als volgt over de partijen verdeeld:

VVD: 47
CDA: 43
PvdA: 40
PVV: 15
GL: 11
LPF: 7
CU: 6
SGP: 4
D66: 3
SP: 3
VRIJ NEDERLAND
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Regeerakkoord 2017 Kabinet Rutte III == Wat vinden we ervan?

Berichtdoor Optimatus » 25 jan 2018 16:41

Chaya schreef:Als ieder zich maar blijft realiseren dat een partij goede standpunten kan hebben op het gebied van de immigratie of economie, de keerzijde vaak wel is dat bepaalde belangrijke bijbelse standpunten, teniet worden gedaan.


Een zeer Bijbels standpunt is het op vriendelijke wijze herbergen van mensen die daarom vragen. Het stemgedrag van de SGP inzake het kinderpardon heb ik daarom nooit begrepen. Een partij die de Bijbel nog meer als richtsnoer ziet dan de ChristenUnie, treedt het H. Evangelie, zoals beschreven in Mat. 25 met voeten.

Anderszijds een groot compliment aan CDA, ChristenUnie en SGP in de Krimpenerwaard, die samen met PvdA en D66 en twee kleine lokale partijen het college aan het werk zetten voor een satelliet-AZC in deze gemeente. Het bleek uiteindelijk niet nodig, maar de deur staat in onze gemeente gelukkig open voor ontheemden.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Regeerakkoord 2017 Kabinet Rutte III == Wat vinden we ervan?

Berichtdoor StillAwake » 25 jan 2018 16:44

Chaya schreef:Ik hoef niemand te steunen hierin toch? Een ieder moet naar eigen eer en geweten het hokje rood kleuren.
Als ieder zich maar blijft realiseren dat een partij goede standpunten kan hebben op het gebied van de immigratie of economie, de keerzijde vaak wel is dat bepaalde belangrijke bijbelse standpunten, teniet worden gedaan.

Met je eens, maar besef wel dat iets wat jij een Bijbels standpunt kan vinden (bijvoorbeeld op immigratie of defensie) door een ander als onbijbels gezien kan worden.
Ik kan vanuit een aantal principes (die ik voor mijzelf op de Bijbel baseer) niet op de SGP stemmen.
Prima dat jij dat wel kunt, maar besef dat dat jouw mening is...

Chaya schreef:De 216 politieke affaires die de afgelopen dertig jaar plaatsvonden in Nederland zijn als volgt over de partijen verdeeld:

VVD: 47
CDA: 43
PvdA: 40
PVV: 15
GL: 11
LPF: 7
CU: 6
SGP: 4
D66: 3
SP: 3

Het is beter om te zeggen: de politieke affaires die aan het licht gekomen zijn.
En juist daarin hebben een aantal partijen een doofpotcultuur.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Regeerakkoord 2017 Kabinet Rutte III == Wat vinden we ervan?

Berichtdoor Chaya » 25 jan 2018 16:45

StillAwake schreef:De wijze waarop sommige mensen het recht om te sterven wordt ontzegd. Het rekken van uitbehandeld leven zegmaar.

Ik denk dat je hiermee doelt op een paar alom bekende voorbeelden?
Ten eerste ligt de beslissing altijd bij de behandelende artsen, die volgens een bepaald protocol te werk moeten gaan.
Dat kan per arts verschillen uiteraard.
Maar er is echt een misverstand dat in bepaalde instellingen (reformatorische, prot. christelijke) het leven eindeloos wordt gerekt.
Bij opname in het verpleeghuis (demente ouderen en palliatieve afdeling) wordt duidelijk verteld dat er een non reanimatie beleid wordt gehanteerd.
Ook wordt in bepaalde gevallen (de meeste) niet actief levensverlengend behandeld.
Symptomen zoals benauwdheid en pijn worden uiteraard wel bestreden.
StillAwake schreef:Mijn eigen standpunt ligt redelijk dicht bij het jouwe in de buurt, en kwetsbaar leven ligt mij enorm na aan het hart, maar durf niet te zeggen dat dat een Bijbels standpunt is.

Als je belijdt en gelooft dat ons geboorte-uur en ons stervensuur bepaald is door God, kun je toch niet meewerken aan "het een zetje geven"?
Als je dit niet gelooft, wordt het inderdaad een stuk moeilijker.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Regeerakkoord 2017 Kabinet Rutte III == Wat vinden we ervan?

Berichtdoor Chaya » 25 jan 2018 16:49

StillAwake schreef:Met je eens, maar besef wel dat iets wat jij een Bijbels standpunt kan vinden (bijvoorbeeld op immigratie of defensie) door een ander als onbijbels gezien kan worden.
Ik kan vanuit een aantal principes (die ik voor mijzelf op de Bijbel baseer) niet op de SGP stemmen.
Prima dat jij dat wel kunt, maar besef dat dat jouw mening is...

Dat zei ik ook, eerder deze middag. :wink:
En let wel, ik ben geen hardcore SGPse (meer). Ik bepaal bij elke verkiezing een standpunt.
Het zal nooit 100% overeenkomen, zoals het ook niet geheel overeen komt met mijn kerkelijke gemeente.
Maar zo gaat dat nu eenmaal.
En lokale verkiezingen vind ik van een andere orde, want er bestaan geen christelijke fietspaden en reformatorische rotondes.
Daarom is het behoorlijk flauw dat in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen je opeens Rutte en Buma in je woonplaats hoort en ziet.
Dat negeer ik.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Regeerakkoord 2017 Kabinet Rutte III == Wat vinden we ervan?

Berichtdoor StillAwake » 25 jan 2018 16:51

Chaya schreef:Ik denk dat je hiermee doelt op een paar alom bekende voorbeelden?
Ten eerste ligt de beslissing altijd bij de behandelende artsen, die volgens een bepaald protocol te werk moeten gaan.
Dat kan per arts verschillen uiteraard.
Maar er is echt een misverstand dat in bepaalde instellingen (reformatorische, prot. christelijke) het leven eindeloos wordt gerekt.
Bij opname in het verpleeghuis (demente ouderen en palliatieve afdeling) wordt duidelijk verteld dat er een non reanimatie beleid wordt gehanteerd.
Ook wordt in bepaalde gevallen (de meeste) niet actief levensverlengend behandeld.
Symptomen zoals benauwdheid en pijn worden uiteraard wel bestreden.

Ik doel naast de bekende (schrijnende) voorbeelden ook op een aantal uiterst langdurige sterfprocessen in mijn privekring (waar ik hier niet al te veel op wil ingaan).
In die gevallen (het ging om verzorgingstehuizen op reformatorische grondslag (met enorm lief, betrokken en deskundig personeel) waar wel actief levensverlengend werd opgetreden) heeft het uitstellen van het sterven veel pijn veroorzaakt.

Chaya schreef:Als je belijdt en gelooft dat ons geboorte-uur en ons stervensuur bepaald is door God, kun je toch niet meewerken aan "het een zetje geven"?
Als je dit niet gelooft, wordt het inderdaad een stuk moeilijker.

Als je gelooft dat je geboorteuur en stervensuur door God bepaald is (wat ik inderdaad geloof) kan ik ook niet meewerken aan het rekken van dat leven.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Regeerakkoord 2017 Kabinet Rutte III == Wat vinden we ervan?

Berichtdoor StillAwake » 25 jan 2018 16:54

Chaya schreef:Dat zei ik ook, eerder deze middag. :wink:
En let wel, ik ben geen hardcore SGPse (meer). Ik bepaal bij elke verkiezing een standpunt.
Het zal nooit 100% overeenkomen, zoals het ook niet geheel overeen komt met mijn kerkelijke gemeente.
Maar zo gaat dat nu eenmaal.
En lokale verkiezingen vind ik van een andere orde, want er bestaan geen christelijke fietspaden en reformatorische rotondes.
Daarom is het behoorlijk flauw dat in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen je opeens Rutte en Buma in je woonplaats hoort en ziet.
Dat negeer ik.

Kom naar Noorwegen, daar komen deze heren niet (en Wilders weet niet eens waar het ligt).
Wat ik wel grappig vind dat een aantal jaren door mij beweerd werd dat een christelijke rondweg niet bestond, waarna jij (onder een oude naam) te vuur en te zwaard uitlegde dat lokale politiek ook bij voorkeur vanuit een christelijk motief bedreven dient te worden ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Regeerakkoord 2017 Kabinet Rutte III == Wat vinden we ervan?

Berichtdoor StillAwake » 25 jan 2018 16:57

StillAwake schreef:Kom naar Noorwegen, daar komen deze heren niet (en Wilders weet niet eens waar het ligt).
Wat ik wel grappig vind dat een aantal jaren door mij beweerd werd dat een christelijke rondweg niet bestond, waarna jij (onder een oude naam) te vuur en te zwaard uitlegde dat lokale politiek ook bij voorkeur vanuit een christelijk motief bedreven dient te worden ;-)

@ Chaya: Overigens vind ik het heel positief dat jij (en velen met jou) ook openstaan voor voortschrijdend inzicht.
Omdat ik vanuit een heel andere achtergrond het gereformeerde wereldje ben ingerold is dat voor mij een hele lastige beweging om te maken.
Ik merk dat ik daarin erg rigide denk. En daar baal ik af en toe wel van.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Regeerakkoord 2017 Kabinet Rutte III == Wat vinden we ervan?

Berichtdoor Katlheen » 25 jan 2018 17:06

Dat is gelijk de reden dat ik politiek en theater graag scheid. Politiek moet om de inhoud gaan. Inhoud is iets anders dan grotendeels afwezig zijn tijdens debatten omdat jij toevallig piano wilt spelen. Je wordt BETAALD door de Nederlandse bevolking om je werk te doen, niet om je muzikaliteit te versterken. Pianospelen is prima, doe ik ook graag, maar niet op kosten van mijn buren (nu hebben zij het geluk dat wij vrijstaand wonen, maar dat terzijde).


Volgens mij is hier al een en ander over geschreven in de media, dat klopt dus niet. Ook dit is weer een sterk staaltje framen bij gebrek aan inhoudelijke argumenten wat ik wel vaker tegenkom in de media. Ineens wordt het allemaal uitvergroot omdat men tegengas wil geven aan een opponent die het in de peilingen en qua ledenaantal een stuk beter doet. Beetje jammer dat het dan gelijk weer op "pianospelen" moet worden gegooid. Maar goed, de opmerkingen zijn afkomstig van D66, dat zegt genoeg. (waren een paar CU mensen niet heel popiejopie naar U2 geweest tijdens de formatie en lag het daarom niet stil? En hoe kan je trouwens fan zijn van U2 terwijl ze een brievenbusfirma in Amsterdam hebben om vooral zo min mogelijk belasting te betalen?)
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Regeerakkoord 2017 Kabinet Rutte III == Wat vinden we ervan?

Berichtdoor Chaya » 25 jan 2018 17:09

StillAwake schreef:Kom naar Noorwegen, daar komen deze heren niet (en Wilders weet niet eens waar het ligt).
Wat ik wel grappig vind dat een aantal jaren door mij beweerd werd dat een christelijke rondweg niet bestond, waarna jij (onder een oude naam) te vuur en te zwaard uitlegde dat lokale politiek ook bij voorkeur vanuit een christelijk motief bedreven dient te worden ;-)

Dat kan hoor, ik dacht 10 jaar geleden meer in zwart wit dan nu.
StillAwake schreef:Kom naar Noorwegen, daar komen deze heren niet (en Wilders weet niet eens waar het ligt).

Trump vast ook niet. :lol:
StillAwake schreef:Overigens vind ik het heel positief dat jij (en velen met jou) ook openstaan voor voortschrijdend inzicht.
Omdat ik vanuit een heel andere achtergrond het gereformeerde wereldje ben ingerold is dat voor mij een hele lastige beweging om te maken.

Ja dat is echt anders dan het met de paplepel gekregen te hebben. Ik moest mij juist voor een deel toch ontworstelen aan het strak omkaderde, veilige, bevindelijke gedachtegoed.
Mijn moeder heeft SGP gestemd omdat mijn vader SGPer was (in lokale partij). En dat was toen nog een partij met sigarenrokende mannen, in driedelige antracietgrijze of zwarte pakken
Vrouwen mochten absoluut niet meepraten. Ja thuis, bij een kopje thee misschien.
Maar in die tijd mochten vrouwen geen eigen mening hebben, althans, nooit openlijk tegen hun man ingaan.
Zo'n wortel gaat er nooit meer uit, ook niet als de plant tot op de grond afgeknipt is. Kijk maar naar bekende mensen die in dit milieu zijn opgegroeid en er afstand van hebben genomen. Dat lukt nooit, echt niet.
Maar ik merk dat ik niet het starre van mijn - overigens lieve en wijze - vader heb geërfd.
Ik neem er geen afstand van, maar ben wel van mening dat in andere tijden nieuwe normen en waarden zijn.
Dat ziet de SGP inmiddels ook (w.b. het vrouwenstandpunt).
Je kunt een hoogopgeleide vrouw niet achter haar man's (of vader's) mening laten lopen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Re: Regeerakkoord 2017 Kabinet Rutte III == Wat vinden we ervan?

Berichtdoor Geytenbeekje » 25 jan 2018 18:13

Wat word verstaan onder politieke affaires?
Wel leuk om te zien dat de SP het minst aan affaires had :D

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Regeerakkoord 2017 Kabinet Rutte III == Wat vinden we ervan?

Berichtdoor Optimatus » 25 jan 2018 22:16

Katlheen schreef:Volgens mij is hier al een en ander over geschreven in de media, dat klopt dus niet. Ook dit is weer een sterk staaltje framen bij gebrek aan inhoudelijke argumenten wat ik wel vaker tegenkom in de media. Ineens wordt het allemaal uitvergroot omdat men tegengas wil geven aan een opponent die het in de peilingen en qua ledenaantal een stuk beter doet. Beetje jammer dat het dan gelijk weer op "pianospelen" moet worden gegooid. Maar goed, de opmerkingen zijn afkomstig van D66, dat zegt genoeg. (waren een paar CU mensen niet heel popiejopie naar U2 geweest tijdens de formatie en lag het daarom niet stil? En hoe kan je trouwens fan zijn van U2 terwijl ze een brievenbusfirma in Amsterdam hebben om vooral zo min mogelijk belasting te betalen?)


Beetje gefundenes Fressen, maar het was niet de beste actie van Segers en Schouten.

Dat U2 een brievenbusfirma in Amsterdam heeft, ligt aan de Nederlandse wetgeving en is in principe niet illegaal. Gewenst? Nee. Strafbaar? Ook niet. Argument? Nee dus. Veranderen? Zou fijn zijn. Dien daar nou eens een zinvol voorstel in dat kan rekenen op een Kamermeerderheid.

Het was in geen geval framing. Het was gewoon de realiteit. Waarom loop je weg tijdens een debat om te gaan zitten hobbyeren? Kies dan een andere baan, word concertpianist, doe iets met Wibi of Pieter en besteed je tijd daar aan.

Ook wel weer erg standaard dat de media nog even een subtiele Seitenhieb krijgen.

Maar goed, FvD als Hollandse FPÖ. Ik ben benieuwd, laten we hopen dat Baudet niet al te gefrustreerd achter het stuur van een limousine van Duits fabrikaat plaatsneemt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 47 gasten