United Nations /VN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

United Nations /VN

Berichtdoor elburger » 18 sep 2017 15:38

Graag wil ik hier eens een discussie starten betreffende de VN.
Dit met de volgende stellingen:
1 - Is de VN geen papieren tijger?
2 - Moet het veto recht worden afgeschaft.
3 - Moet er iets anders voor in de plaats komen?
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: United Nations /VN

Berichtdoor Mortlach » 18 sep 2017 15:49

elburger schreef:Graag wil ik hier eens een discussie starten betreffende de VN.
Dit met de volgende stellingen:
1 - Is de VN geen papieren tijger?
2 - Moet het veto recht worden afgeschaft.
3 - Moet er iets anders voor in de plaats komen?


1: misschien, maar niet altijd. Ze krijgen zo nu en dan toch wel eens wat voor elkaar?

2: Als dat je lukt terwijl de landen die dat recht nu hebben gewoon blijven meedoen, dan ja. Maar afschaffen als het gevolg is dat landen als de VS, Rusland en China uit de VN stappen, dat is niet echt een goede ontwikkeling

3: Geen idee hoe die organisatie eruit zou zien.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: United Nations /VN

Berichtdoor elburger » 19 sep 2017 13:17

Mortlach schreef":

1: misschien, maar niet altijd. Ze krijgen zo nu en dan toch wel eens wat voor elkaar?


Naar mijn mening krijgt de VN nauwelijks iets voor elkaar.
Laten we Israël eens nemen.
Het land waar God Zijn volk in heeft geplaatst.
Resolutie na resolutie wordt aangenomen TEGEN Israël.Het lijkt er heel erg op dat de VN een pro Palestijns georiënteerd beleid voert.

Noord Korea.
Er zijn al zoveel resoluties door de VS, Japan, Zuid Korea en andere landen ingebracht tegen N. Korea maar niets helpt.
De noord Koreanen weten zich gesteund door China en sinds kort ok door Rusland.
Daar bij komt dat de contacten met Iran ook alleen maar beter worden.
Iran wil de raket technologie van N-K maar al te graag "kopen"

Neem Iran.

Iran is op niets anders uit als de vernietiging van de Joodse staat Israël.
Iran verstevigt zijn machtsbasis in Irak en Syrië en Libanon.
Momenteel staan/liggen in Libanon ong 100.000 Iraanse raketten die alleen maar bedoelt zijn om op Israël af te vuren.

Neem Libanon.

Libanon wordt aan de zuidgrens "bezet" door Hezbollah.
Niemand , ook de VN niet, spreekt zich daar over uit.

Zo zijn er nog legio voorbeelden van de "papierentijger " die de VN is.
Neem Afrika, neem zuid oost Azie.
Neem de Krim.

Mijn mening is dat de VN standvastiger/ daadkrachtiger en openminded moeten zijn in elk vraagstuk.
Nu is het teveel een politiek orgaan die aan elkaar hangt van doelloze compromissen
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Cees02
Verkenner
Verkenner
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 jul 2017 20:30

Re: United Nations /VN

Berichtdoor Cees02 » 21 sep 2017 20:49

elburger schreef:Graag wil ik hier eens een discussie starten betreffende de VN.
Dit met de volgende stellingen:
1 - Is de VN geen papieren tijger?


Ja en nee. Als de de neuzen van de permanente leden van de Veiligheidsraad dezelfde kant op staan dan kan er wel wat gebeuren. Maar als er belangen zijn bij de permanente leden belangen in het spel zijn, zoals het conflict in Syrië, dan word dat lastig en misschien zelf wel onmogelijk dat er wat goeds uit komt.

2 - Moet het veto recht worden afgeschaft.


Ik denk het wel, 1 land zoals Rusland kan roet in het eten gooien en het voor de rest verzieken.

3 - Moet er iets anders voor in de plaats komen?


Een VN zonder veto recht!

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: United Nations /VN

Berichtdoor Mortlach » 22 sep 2017 09:53

elburger schreef:Mortlach schreef":



Naar mijn mening krijgt de VN nauwelijks iets voor elkaar.
Laten we Israël eens nemen.
Het land waar God Zijn volk in heeft geplaatst.
Resolutie na resolutie wordt aangenomen TEGEN Israël.Het lijkt er heel erg op dat de VN een pro Palestijns georiënteerd beleid voert.


Ja, neem vooral een onoplosbaar probleem als voorbeeld. En volgens mij is de VN christelijk noch joods, dus wat hebben zij te makken met die goddelijke plaatsing?

Noord Korea.
Er zijn al zoveel resoluties door de VS, Japan, Zuid Korea en andere landen ingebracht tegen N. Korea maar niets helpt.
De noord Koreanen weten zich gesteund door China en sinds kort ok door Rusland.
Daar bij komt dat de contacten met Iran ook alleen maar beter worden.
Iran wil de raket technologie van N-K maar al te graag "kopen"

Neem Iran.

Iran is op niets anders uit als de vernietiging van de Joodse staat Israël.
Iran verstevigt zijn machtsbasis in Irak en Syrië en Libanon.
Momenteel staan/liggen in Libanon ong 100.000 Iraanse raketten die alleen maar bedoelt zijn om op Israël af te vuren.

Neem Libanon.

Libanon wordt aan de zuidgrens "bezet" door Hezbollah.
Niemand , ook de VN niet, spreekt zich daar over uit.

Zo zijn er nog legio voorbeelden van de "papierentijger " die de VN is.
Neem Afrika, neem zuid oost Azie.
Neem de Krim.

Mijn mening is dat de VN standvastiger/ daadkrachtiger en openminded moeten zijn in elk vraagstuk.
Nu is het teveel een politiek orgaan die aan elkaar hangt van doelloze compromissen


Samenvatting: wereldproblemen zijn problematisch. Ja, poe poe. Als het allemaal zo simpel was, was alles al lang opgelost.

Dit doen ze blijkbaar ook tussen het papieren tijgeren door:
De Verenigde Naties:

1. Voorziet 90 miljoen mensen in 73 landen van eten
2. Geeft vaccinaties aan 58 procent van de kinderen wereldwijd, en redt op die manier 2,5 miljoen levens per jaar
3. Helpt meer dan 36 miljoen vluchtelingen en mensen die oorlog, hongersnood of vervolging ontvluchten
4. Gaat de strijd aan met klimaatverandering en voert campagne om in meer dan 100 landen een einde te maken aan het gebruik van loodhoudende benzine
5. Bouwt mee aan vrede met 120.000 vredeshandhavers in 16 operaties op 4 continenten
6. Bestrijdt armoede door in de laatste dertig jaar 370 miljoen armen uit agrarische gebieden een beter leven te geven
7. Beschermt en promoot mensenrechten, zowel ter plaatse als via zo’n 30 verdragen/verklaringen
8. Voorziet 12,4 miljard dollar voor humanitaire hulp om mensen die getroffen worden door noodsituaties te helpen
9. Promoot democratie door zo’n 30 landen per jaar te helpen met hun verkiezingen
10. Zet zich in voor de gezondheid van moeders en redt zo de levens van 30 miljoen vrouwen per jaar

- VN DPI (Department of Public Information)
http://www.unric.org/nl/nieuwsoverzicht ... gde-naties
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: United Nations /VN

Berichtdoor elburger » 22 sep 2017 14:34

Mortlach schreef:

1. Voorziet 90 miljoen mensen in 73 landen van eten
2. Geeft vaccinaties aan 58 procent van de kinderen wereldwijd, en redt op die manier 2,5 miljoen levens per jaar
3. Helpt meer dan 36 miljoen vluchtelingen en mensen die oorlog, hongersnood of vervolging ontvluchten
4. Gaat de strijd aan met klimaatverandering en voert campagne om in meer dan 100 landen een einde te maken aan het gebruik van loodhoudende benzine
5. Bouwt mee aan vrede met 120.000 vredeshandhavers in 16 operaties op 4 continenten
6. Bestrijdt armoede door in de laatste dertig jaar 370 miljoen armen uit agrarische gebieden een beter leven te geven
7. Beschermt en promoot mensenrechten, zowel ter plaatse als via zo’n 30 verdragen/verklaringen
8. Voorziet 12,4 miljard dollar voor humanitaire hulp om mensen die getroffen worden door noodsituaties te helpen
9. Promoot democratie door zo’n 30 landen per jaar te helpen met hun verkiezingen
10. Zet zich in voor de gezondheid van moeders en redt zo de levens van 30 miljoen vrouwen per jaar


Klopt.
Maar laat ik nu even een paar probleem conflicten benoemen waar zij "bijna" niets voor elkaar krijgen.
Jemen
Irak
Myanmar
Syrië
Libië
Noord Korea.
Zuid Soedan
Zimbabwe
Israël
Palestijns gebied
Afghanistan, waar de VN geen poot aan de grond krijgt.
Men faalt deels in Congo

Wat gaat de VN met de Noord pool?
Wat gaat de VN doen met Antarctica?

Daar waar de VN hulp kan bieden doen ze dat zo goed en kwaad als mogelijk is.
Mijn schoonzoon zit in Maili, dus ja, men doet wel wat op diverse plaatsen.
Voedsel voorziening.
Medische hulp
Vluchtelingen hulp.
Maar zie ik het nu verkeerd als ik zeg dat als men de "oorlogen" zoveel mogelijk probeert te voorkomen, sussen, dat er dan veel beter uitzag in de wereld?

Voer genoeg voor discussie?!
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 56 gasten