Noord Korea

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Noord Korea

Berichtdoor Mortlach » 06 sep 2017 11:26

Men vermoedt dat China aan het proberen is het regime van Kim omver te gooien. Elke keer als er weer eens een familielid van Kim wordt omgelegd, vermoedt men dat dit China's kandidaat was om Kim te vervangen en hij dus door Kim uit de weg is geruimd.

Kim zal zijn wapenprogramma inderdaad niet gauw opgeven, maar zelfs hij kan niet zo dom zijn om te denken dat je een oorlog met de VS kunt overleven, laat staan winnen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Noord Korea

Berichtdoor Katlheen » 06 sep 2017 11:41

@Mortlach: ik heb maar even 3 genoteerd als veilige schatting. Moderne artillerie kan inderdaad een stuk sneller schieten.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Noord Korea

Berichtdoor Mortlach » 06 sep 2017 11:48

Het blijft lastig inschatten wat de werkelijke effectiviteit zal zijn. Het materieel en de amminutie zijn redelijk oud en het personeel slecht getraind.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Noord Korea

Berichtdoor StillAwake » 06 sep 2017 12:14

Mortlach schreef:Het blijft lastig inschatten wat de werkelijke effectiviteit zal zijn. Het materieel en de amminutie zijn redelijk oud en het personeel slecht getraind.

Is het Noord Koreaanse leger zo slecht getraind denk je?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Noord Korea

Berichtdoor StillAwake » 06 sep 2017 12:16

Mortlach schreef:Ik ben naar een podcast over Genghis Khan aan het luisteren. Die mag ook wel in dat rijtje worden opgenomen.

Klopt, net als Atilla, Napoleon en Stalin (en dan hebben we eigenlijk alleen Eurazie nog maar gehad)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Noord Korea

Berichtdoor elbert » 06 sep 2017 12:17

StillAwake schreef:De raketten zoals NK laatst getest heeft zijn ballistische raketten.
De raket die over Japan vloog zat op meer dan 550 km hoogte.
Dat is dus (ook voor de VS) lastig uit de "lucht" (op die hoogte is geen lucht meer) te halen, je kunt hoogstens aan de hand van zijn baan berekenen waar hij neer zal komen, en hopen dat je daar een antiraketinstallatie paraat hebt.
De VS hebben momenteel raketten om een ballistische raket in de ruimte te vernietigen:

https://en.wikipedia.org/wiki/Ground-Based_Interceptor
https://en.wikipedia.org/wiki/RIM-161_S ... _Missile_3

Nu geven deze raketten geen garantie tegen een kernaanval, maar het zorgt er wel voor dat een eventuele tegenstander zich tweemaal bedenkt voor het lanceren van kernraketten als hij niet dezelfde verdedigingsmiddelen heeft.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Noord Korea

Berichtdoor StillAwake » 06 sep 2017 12:19

Mortlach schreef:Of hij ontploft gewoon 'op hoogte'...

Dat kan ook inderdaad. De EMP zou tevens alle satelieten uitschakelen vermoed ik.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Noord Korea

Berichtdoor StillAwake » 06 sep 2017 12:23

elbert schreef:De VS hebben momenteel raketten om een ballistische raket in de ruimte te vernietigen:

https://en.wikipedia.org/wiki/Ground-Based_Interceptor
https://en.wikipedia.org/wiki/RIM-161_S ... _Missile_3

Nu geven deze raketten geen garantie tegen een kernaanval, maar het zorgt er wel voor dat een eventuele tegenstander zich tweemaal bedenkt voor het lanceren van kernraketten als hij niet dezelfde verdedigingsmiddelen heeft.

Deze systemen schijnen niet zo heel betrouwbaar te zijn.
Zeker niet tegen een ballistische raket (die geen aandrijving heft en dus geen motorwarmte produceert) die met een klein hulpraketmotortje een enigzins slingerende baan aflegt.
Daarvan is de inslag ook niet te berekenen, dus dat zijn heel vervelende jongens (en een eventuele detonatie op grote hoogte is door niemand te berekenen of te voorspellen...)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Noord Korea

Berichtdoor Mortlach » 06 sep 2017 12:46

StillAwake schreef:Is het Noord Koreaanse leger zo slecht getraind denk je?


Ja. Het ziet er allemaal wel indrukwekkend uit maar je wint geen oorlogen met parades. De reden om het leger in te gaan, is dat je er in ieder geval niet doodhongert, maar het zal eerder een gevalletje Rusland in de tweede wereldoorlog zijn waar er meer soldaten dan geweren waren.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Noord Korea

Berichtdoor Mortlach » 06 sep 2017 12:57

Zijstraatje: Hier een link naar de podcast-serie die ik tegenwoordig luister. Super interessant en leerzaam.

http://www.dancarlin.com/

Een aantal podcasts is gratis en de rest is het zeker waard om te kopen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3134
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Noord Korea

Berichtdoor johannes1 » 06 sep 2017 12:58

Mortlach schreef:Ja. Het ziet er allemaal wel indrukwekkend uit maar je wint geen oorlogen met parades. De reden om het leger in te gaan, is dat je er in ieder geval niet doodhongert, maar het zal eerder een gevalletje Rusland in de tweede wereldoorlog zijn waar er meer soldaten dan geweren waren.

uit Wikipedia:
Noord-Korea is zwaar gemilitariseerd.[30] Het heeft na Volksrepubliek China, de Verenigde Staten en India de grootste strijdmacht ter wereld. Het grootste deel hiervan is geconcentreerd in een strook van circa 80 kilometer ten noorden van de DMZ. De strijdmacht telt 1,2 miljoen actieve militairen en verder kan het land rekenen op ruim 5 miljoen paramilitairen en reservisten. Op een totale bevolking van circa 24 miljoen, is 5% van de bevolking in dienst van defensie. Hierdoor heeft het land de grootste verhouding militairen/inwoners ter wereld. De kosten voor defensie bedroegen, volgens eigen opgave, ongeveer 16% van de totale overheidsuitgaven in 2009-2010.[31]
Landmacht: Met ruim 1 miljoen soldaten heeft Noord-Korea het op twee na grootste landleger ter wereld. Ongeveer 70% hiervan is gestationeerd ten zuiden van Pyongyang en Wŏnsan en ten noorden van de DMZ. Met 13.500 stukken geschut wordt Noord-Korea niet gepasseerd door enig ander land wat artillerie betreft. Het leger beschikt over 3700 lichte en middelzware tanks. Dit betreft vooral gedateerd, voormalig Sovjet-materieel als de PT-76, T-54, T-55, T-59 en T-62. Er rijden 2300 pantserwagens waarbij de verouderde BTR de ruggengraat vormt. Ondanks het verouderde materieel vormt het leger nog steeds een bedreiging vanwege de omvang en positionering direct ten noorden van de DMZ.[32]
Luchtmacht: De luchtmacht telt 110.000 man. Zij is uitgerust met 1600 toestellen, waarvan 780 gevechtsvliegtuigen, 80 bommenwerpers en 300 helikopters. Ongeveer 70% van de toestellen is eerste- en tweede-generatie-Sovjetmaterieel zoals de MIG-15, MIG-17, MIG-19 en IL-28. De rest bestaat uit modernere vliegtuigen zoals de MIG-23 en MIG-29. De luchtmacht heeft 20 strategische vliegvelden ter beschikking en verder nog 70 start- en landingsbanen verspreid over het land die tijdens crisis of in nood gebruikt kunnen worden. De meeste vliegtuigen zijn opgesteld in de omgeving van Pyongyang en in de zuidelijke provincies.
Marine: de kleinste van de drie met 60.000 man personeel. De marine heeft de activiteiten gesplitst; een vloot in de Gele Zee en de ander in de Japanse Zee. De circa 1000 schepen kunnen gebruikmaken van 19 havens. Vanwege de ligging van Noord-Korea kunnen de vloten elkaar niet bijstaan in geval van oorlog. De westvloot heeft Namp'o als hoofdkwartier en de oostvloot T'oejo-dong. Van de ruim 400 grote schepen zijn de 90 onderzeeboten het meest bedreigend.

Noord-Korea heeft kernwapens en ontwikkelt raketten die eventueel van een kernkop zouden kunnen worden voorzien. Zie ook boven onder Nucleaire crisis.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Noord Korea

Berichtdoor Mortlach » 06 sep 2017 13:40

"Ongeveer 70% van de toestellen is eerste- en tweede-generatie-Sovjetmaterieel zoals de MIG-15, MIG-17, MIG-19 en IL-28"

Ja, dus dat kun je direct afschrijven. De MIG-15 komt uit de jaren '40! Die zie ik het nog niet echt opnemen tegen moderne F22's. Zelfs die 'moderne' MIG 29 komt uit de jaren 80.

Plus dat er ook niet bepaald genoeg brandstof is voor die vliegtuigen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3134
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Noord Korea

Berichtdoor johannes1 » 06 sep 2017 13:50

Een oorlog win je meestal niet in de lucht, maar op de grond. En dat kan nog knap lastig zijn. Pas een boek gelezen over de Korea oorlog van iemand die mee gevochten hebt. En als je dat zo leest kan het knap lastig zijn om het land te bezetten.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Noord Korea

Berichtdoor Mortlach » 06 sep 2017 13:56

johannes1 schreef:Een oorlog win je meestal niet in de lucht, maar op de grond. En dat kan nog knap lastig zijn. Pas een boek gelezen over de Korea oorlog van iemand die mee gevochten hebt. En als je dat zo leest kan het knap lastig zijn om het land te bezetten.


Uh, dat concept is toch sinds WO2 behoorlijk achterhaald. Zonder overmacht in de lucht win je geen zeker oorlogen meer. En verder ga je uit van het idee dat Amerika/geallieerden uit zijn op een bezetting van NK. Waarom zouden ze dat willen? Het zal eerder een kwestie van een 'regime change' zijn nadat Pyongjang in de as is gelegd en dan het gebied opdelen tussen Zuid Korea en China met een dijk van een DMZ ertussen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Noord Korea

Berichtdoor StillAwake » 06 sep 2017 14:29

Mortlach schreef:Ja. Het ziet er allemaal wel indrukwekkend uit maar je wint geen oorlogen met parades. De reden om het leger in te gaan, is dat je er in ieder geval niet doodhongert, maar het zal eerder een gevalletje Rusland in de tweede wereldoorlog zijn waar er meer soldaten dan geweren waren.

Dat zou kunnen.
Maar dan nog vermoed ik dat de artillerie-eenheden die Seoul onder vuur hebben echt wel voldoende getraind zijn om te weten hoe ze een kanon afschieten.
Bepaalde eenheden zullen beter getraind zijn dan anderen.
Dat het materieel technisch achterhaald is zal duidelijk zijn...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 62 gasten