Noord Korea

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Noord Korea

Berichtdoor StillAwake » 06 sep 2017 14:30

Mortlach schreef:Uh, dat concept is toch sinds WO2 behoorlijk achterhaald. Zonder overmacht in de lucht win je geen zeker oorlogen meer. En verder ga je uit van het idee dat Amerika/geallieerden uit zijn op een bezetting van NK. Waarom zouden ze dat willen? Het zal eerder een kwestie van een 'regime change' zijn nadat Pyongjang in de as is gelegd en dan het gebied opdelen tussen Zuid Korea en China met een dijk van een DMZ ertussen.

Johan Cruyff zou iets zeggen als: een oorlog kun je alleen op de grond winnen, maar je kunt hem in de lucht verliezen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Noord Korea

Berichtdoor Mortlach » 06 sep 2017 15:00

StillAwake schreef:Johan Cruyff zou iets zeggen als: een oorlog kun je alleen op de grond winnen, maar je kunt hem in de lucht verliezen.


Een beetje een onfortuinlijk voorbeeldje gezien de situatie, maar volgens mij heeft Amerika de oorlog tegen Japan toch echt gewonnen zonder ook maar 1 voet op Japanse bodem te zetten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Noord Korea

Berichtdoor Mortlach » 06 sep 2017 15:02

StillAwake schreef:Dat zou kunnen.
Maar dan nog vermoed ik dat de artillerie-eenheden die Seoul onder vuur hebben echt wel voldoende getraind zijn om te weten hoe ze een kanon afschieten.
Bepaalde eenheden zullen beter getraind zijn dan anderen.
Dat het materieel technisch achterhaald is zal duidelijk zijn...


Ja, okee, Seoul is als het fout loopt niet de plek waar je wilt zitten, maar laten we nou niet net doen alsof Noord Korea op gelijke voet staat met Japan en al helemaal niet met de VS.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3134
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Noord Korea

Berichtdoor johannes1 » 06 sep 2017 15:17

Mortlach schreef:Een beetje een onfortuinlijk voorbeeldje gezien de situatie, maar volgens mij heeft Amerika de oorlog tegen Japan toch echt gewonnen zonder ook maar 1 voet op Japanse bodem te zetten.

Met een atoombom ja. Als ze dit niet hadden gedaan dan hadden ze toch met voeten op de grond gemoeten.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Noord Korea

Berichtdoor Mortlach » 06 sep 2017 15:22

johannes1 schreef:Met een atoombom ja. Als ze dit niet hadden gedaan dan hadden ze toch met voeten op de grond gemoeten.


Mwa, dat is nog maar net de vraag, al speelde het wel mee. Maar we moeten niet vergeten dat Amerika continu reguliere bombardementen op steden uitvoerde met conventionele bommen. Dat de vernietigende kracht van weken bombardementen met 1000en bommen kan worden geconcentreerd in 1 bom, dat wekt wel indruk ja, maar ze hadden gewoon kunnen doorgaan met waar ze mee bezig waren.

Openingszin van de wiki over dit onderwerp:

"Allied forces conducted many air raids on Japan during World War II, causing extensive destruction to the country's cities and killing between 241,000 and 900,000 people."

Ik heb ooit eens gelezen dat Japan zich eerder had willen overgeven - sterker nog, dat de belangrijkste vlootadmiraal VOOR Pearl Harbour al had gezegd dat een oorlog tegen de VS onwinbaar was - maar dat er nogal een strijd was tussen de militaire en de civiele leiding van het land. Daar komt bij dat Amerika een "onvoorwaardelijke overgave" eiste en dat was voor Japan ondenkbaar gezien de positie van de keizer. Nadat de eis was aangepast naar een "onvoorwaardelijke overgave van de staat" en dus niet de keizer, kon die eis worden ingewilligd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Noord Korea

Berichtdoor StillAwake » 06 sep 2017 15:31

Mortlach schreef:Mwa, dat is nog maar net de vraag, al speelde het wel mee. Maar we moeten niet vergeten dat Amerika continu reguliere bombardementen op steden uitvoerde met conventionele bommen. Dat de vernietigende kracht van weken bombardementen met 1000en bommen kan worden geconcentreerd in 1 bom, dat wekt wel indruk ja, maar ze hadden gewoon kunnen doorgaan met waar ze mee bezig waren.

Openingszin van de wiki over dit onderwerp:

"Allied forces conducted many air raids on Japan during World War II, causing extensive destruction to the country's cities and killing between 241,000 and 900,000 people."

Ik heb ooit eens gelezen dat Japan zich eerder had willen overgeven - sterker nog, dat de belangrijkste vlootadmiraal VOOR Pearl Harbour al had gezegd dat een oorlog tegen de VS onwinbaar was - maar dat er nogal een strijd was tussen de militaire en de civiele leiding van het land. Daar komt bij dat Amerika een "onvoorwaardelijke overgave" eiste en dat was voor Japan ondenkbaar gezien de positie van de keizer. Nadat de eis was aangepast naar een "onvoorwaardelijke overgave van de staat" en dus niet de keizer, kon die eis worden ingewilligd.

Bovendien is je stelling onjuist, zowel de Russen (Sachalin) als de Amerikanen (Okinawa) hadden troepen op Japans grondgebied.
De atoombom was een erg effectief middel, maar het grote bombardement op Tokio heeft meer mensen het leven gekost dan de bom op Hiroshima (latere doden door stralingseffecten daargelaten).
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Noord Korea

Berichtdoor StillAwake » 06 sep 2017 15:33

Mortlach schreef:Ja, okee, Seoul is als het fout loopt niet de plek waar je wilt zitten, maar laten we nou niet net doen alsof Noord Korea op gelijke voet staat met Japan en al helemaal niet met de VS.

Eens, maar jij stelde dat de Noord-Koreanen onvoldoende getraind waren om 15 granaten per minuut per kanon af te vuren toch?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Noord Korea

Berichtdoor Mortlach » 06 sep 2017 17:25

StillAwake schreef:Eens, maar jij stelde dat de Noord-Koreanen onvoldoende getraind waren om 15 granaten per minuut per kanon af te vuren toch?


In ieder geval dat de waarden die voor modern geschut worden weergegeven waarschijnlijk niet zullen worden gehaald - of dat nu door oud materieel, slechte training of botweg gebrek aan ammunitie is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Noord Korea

Berichtdoor elbert » 07 sep 2017 08:19

StillAwake schreef:Maar dan nog vermoed ik dat de artillerie-eenheden die Seoul onder vuur hebben echt wel voldoende getraind zijn om te weten hoe ze een kanon afschieten.
Meer heeft Noord-Korea ook niet nodig. De Noord-Koreanen zijn prima in staat om van Seoul een vuurzee te maken met hun artillerie, wat al afschrikwekkend genoeg is om zelfs maar aan militair ingrijpen te denken. Die optie zit er dus al jaren niet meer in, ook al worden er wel dreigementen in die richting gemaakt.
De enige opties zijn: a) praten met de Noord-Koreanen en concessies doen aan een bruut en moorddadig regime of b) een cordon sanitaire rondom dit land.
Het huidige beleid is b).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Noord Korea

Berichtdoor Mortlach » 07 sep 2017 12:04

Het blijft een feit dat een oorlog bijzonder nadelig is voor NK. Ze kunnen misschien wel wat schade aanrichten, al dan niet nucleair, maar een conflict winnen zit er gewoon niet in.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Noord Korea

Berichtdoor elbert » 08 sep 2017 10:10

De kernwapens van Noord-Korea zijn niet bedoeld om oorlog mee te voeren, maar ze zijn een soort verzekeringspolis. Het feit dat het regime ze heeft, schrikt een eventuele aanvaller af. Iedereen weet dat het regime gewetenloos genoeg is om ze te gebruiken als er gevaar is dat dit regime ten val komt, dus wordt er niet aangevallen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Noord Korea

Berichtdoor Mortlach » 08 sep 2017 10:28

elbert schreef:De kernwapens van Noord-Korea zijn niet bedoeld om oorlog mee te voeren, maar ze zijn een soort verzekeringspolis. Het feit dat het regime ze heeft, schrikt een eventuele aanvaller af. Iedereen weet dat het regime gewetenloos genoeg is om ze te gebruiken als er gevaar is dat dit regime ten val komt, dus wordt er niet aangevallen.


Ja, zo zou het moeten werken, maar waarom zouden ze dan in vredesnaam Guam bedreigen. Dat leek toch echt behoorlijk 'pro-actief' van Kim. (hoewel de vlootoefeningen van de VS, ZK en Japan natuurlijk wel weer net werden gehouden.)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Noord Korea

Berichtdoor elbert » 08 sep 2017 12:51

Mortlach schreef:Ja, zo zou het moeten werken, maar waarom zouden ze dan in vredesnaam Guam bedreigen.
Dat is hun manier om de boodschap (afschrikking) over te brengen.
In een conflict is de zwakkere partij bijna altijd degene die het hardste schreeuwt om de sterkere tegenstander af te schrikken.
Dat zie je bij honden soms ook. Wij hebben thuis een klein hondje en als die bij het uitlaten een grotere hond tegenkomt, gaat hij altijd het hardste te keer. :mrgreen:
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Noord Korea

Berichtdoor Mortlach » 08 sep 2017 14:12

elbert schreef:Dat is hun manier om de boodschap (afschrikking) over te brengen.
In een conflict is de zwakkere partij bijna altijd degene die het hardste schreeuwt om de sterkere tegenstander af te schrikken.
Dat zie je bij honden soms ook. Wij hebben thuis een klein hondje en als die bij het uitlaten een grotere hond tegenkomt, gaat hij altijd het hardste te keer. :mrgreen:


In dit geval eerder een malariamug tegen een DDT-fabriek. Vervelend als je malaria oploopt, maar echt overleven zal die mug dat ook niet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Cees02
Verkenner
Verkenner
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 jul 2017 20:30

Re: Noord Korea

Berichtdoor Cees02 » 21 sep 2017 21:30

elbert schreef:De kernwapens van Noord-Korea zijn niet bedoeld om oorlog mee te voeren, maar ze zijn een soort verzekeringspolis. Het feit dat het regime ze heeft, schrikt een eventuele aanvaller af. Iedereen weet dat het regime gewetenloos genoeg is om ze te gebruiken als er gevaar is dat dit regime ten val komt, dus wordt er niet aangevallen.


Ook met Donad Trump als president?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten

cron